Gå til innhold

Zepto Znote 6625/6224 (SSD, Santa Rosa, 8600M GT)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Min brors nye 6224 støyer også nokså kraftig under idling/lav belatning. Jeg så et par poster med motstridende meldinger om dettte lenger tilbake i tråden. Noen andre som har reagert på det samme, og evt. fikset problemet?

9201472[/snapback]

 

Jeg sliter også litt med vifta.

 

Det er tre muligheter her:

1: Den nyeste BIOS-versonen.

2: Notebook hardware control (heretter NHC). Mest trolig at det er denne

3: Ny skjemkortdriver (sikkert ikke, men lister den opp alikevel)

 

Viften begynte å gå hyppigere etter jeg la inn den nyeste BIOS. Omtrent samtidlig la jeg inn NHC (som ikke støtter santa rosa enda) for å få ned tempraturen og øke batterilevetiden.

 

Ettersom nhc ikke støtter santa rosa enda, fikk jeg ikke muligheten til å stille steppings på prosessoren. Jeg fikk kun lov til å justere "maxhastighet" i prosent. Jeg sjekka med NHC og da kjørte prosessoren på maxfart og ikke 800mhz eller hva det skal være ;)

 

En annen ting jeg la merke til med NHC var at den leste av tempraturen på prosessoren litt sært. Hvis core 1 har 33c og core 2 har 35c er det vanlig (tror jeg) at pc'en får vite at prosessoren er 35c (den høyeste målingen). Men i NHC ble disse verdiene slått sammen, dvs at NHC trodde at pc'en var på 68c. Dette må da være feil?

 

Jeg fant jo ut at det ikke var noe poeng i å ha NHC, og jeg tok da og avinstallerte det. Etter dette er fortsatt vifta "livlig" selv om jeg bare idler eller jobber med lett arbeid. Dvs at den av og til spinner opp til medium eller hig hastighet. Merkelig!

 

Noen kommentarer på denne teorien eller?

Lenke til kommentar

Kan kanskje ha noe med den nye BIOSen å gjøre ja? Min brors laptop har hatt vifta gående på (det som i allefall høes ut som er maks.) siden den kom i posten på fredag. Riktig var den en tur nede på en noe lavere frekvens tidligere i dag.

 

Oppførselen til vifta da den satte ned farten var merkelig - den skfitet i løpet av noen sekunder flere ganger mellom den lavere frekvensen og den høye før den ble liggende "lavt" i 2-3 minutter. Så gikk den opp igjen og har blitt liggede der siden. Det var ikke noen endringer i belastningen da dette hendte, kun loking i Vista.

 

Støynivået her nå er utålelig for en laptop. Om sidemannen min på lesesalen hadde sittet med denne ville jeg bedt ham om å stikke eller slå av maskina. Den støyer mer enn min stasjonære PC.

 

Men som sagt, har nyeste BIOS. Jeg burde kanskje prøve bytte til forrige versjon?

Lenke til kommentar

Mulig den nye BIOS gjør at tempene på kjernene blir addert og deretter lest da. Jeg sitter for tiden på MODEM...MODEM!!

Pga dette gider jeg ikke å lese og lete på forum, for det er raskere å se gresset gro. Kan du sjekke litt rundt om det er noe snædder med den nye BIOSen Doba?

 

Zepto har vel et eget forum?

 

EDIT: Det er ikke noe galt med laptoppen da? Vurder å send den tilbake til zepto. Prøv også å "load default settings" i BIOS

Endret av Fragment
Lenke til kommentar

Min Zepto Znote 6224W skrur seg rett av når eg trykke FN+F10 (for bluetooth). Den går ikkje av på den "vanlege" måten der programmer avsluttes osv, alt blir berre svart i løpet av millisekunder...

Hender også at tastaturet "ikkje skriver", men gjer det du vanlegvis ville gjort med alt+den tasten du trykkar. Når dette skjer, fungerer heller ikkje musa skikkeleg. Om du åpner programmer med dobbel venstre museklikk kjem berre properties opp, men alt anna er normalt (med musa). Nokon som veit løysninga på desse problemane?

Og når eg først er i gang, er det nokon som har fått til å ha høgare oppløysning enn native på laptopen på ekstern skjerm? Har ein 20" Dell med 1680x1050 eg gjerne sko ha brukt saman med laptopen.

Lenke til kommentar
Min Zepto Znote 6224W skrur seg rett av når eg trykke FN+F10 (for bluetooth). Den går ikkje av på den "vanlege" måten der programmer avsluttes osv, alt blir berre svart i løpet av millisekunder...

Hender også at tastaturet "ikkje skriver", men gjer det du vanlegvis ville gjort med alt+den tasten du trykkar. Når dette skjer, fungerer heller ikkje musa skikkeleg. Om du åpner programmer med dobbel venstre museklikk kjem berre properties opp, men alt anna er normalt (med musa). Nokon som veit løysninga på desse problemane?

Og når eg først er i gang, er det nokon som har fått til å ha høgare oppløysning enn native på laptopen på ekstern skjerm? Har ein 20" Dell med 1680x1050 eg gjerne sko ha brukt saman med laptopen.

9268116[/snapback]

 

Høres ut som at du har fått en feilvare. Ring til netshop og forklar problemene. Da får du hjelp. Spør etter Jul (deres zepto ekspert). Hvis du ikke kommer gjennom til kundesenteret kan du prøve å ringe salgs-avdelingen. ;)

 

Har ikke prøvd å bruke ekstern skjerm enda, så jeg kan ikke hjelpe deg der.

Lenke til kommentar
Mulig jeg har oversett ESSENSIELLE ting her men; kan noen forklare med hvorfor jeg skal vente på en Zepto znote 6625 (hadde bestemt meg for denne for LENGE siden) istedenfor å bare slå til på Acer Aspire 5920G?? Må¨bare vite at jeg ikke gjør noe dumt.. heh,

9278966[/snapback]

 

Hehe! jeg har nettopp vært "dum" og bestilt Acer Aspire 5920G. Synes Zepto er finere utseendemessig og den har vel også bedre skjerm men:

 

Jeg får Acer`n i morra, bestilte i går :thumbup:

Den har god levetid mtp batteri

Den blir ikke spesielt varm heller

 

ellers veit jeg ikke om mpx sin service, men veit endel om netshop sin :hmm:

 

vel, uansett lykke til med valget :D

Lenke til kommentar

Jeg har et sinnsykt frustrerende problem med min zepto 6224. eller jeg har 2 det ene er vist forskyldt tror jeg Det gjør at bf 2142 ikke funker ordentlig..

 

Men hoveproblemet er at når jeg spiller wow så får jeg en helt sinsyk latency 13k osv.. Har dette noe med temperatur og gjøre tro? jeg vet det ikke er pga nette ihuset.. Aner ikke hva jeg skal gjøre :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...