Gå til innhold

Hva synes dere om vikarbyråene?


Anbefalte innlegg

Min mening er at de plasserer seg mellom arbeidssøkere og jobbene og tar av lønna di. Hva er ellers grunnen til at de popper opp som paddehatter? På finn.no er det nesten ikke annet enn ulike fancy byråer. Lave krav til oppstartskapital kan være en grunn, men er ikke dette forsøpling av arbeidsmarkedet?

 

Håper flertallsregjeringen følger opp det som ble sagt 1.Mai om godkjenningsordning for vikarbyråer.

 

OG: Adeccoligaen er noe tull - det heter selvfølgelig 1. divisjon! :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar av lønna di? I en jobb du ikke ville ha fått uten vikarbyrået?

 

Med det oppsigelsesvernet vi har i Norge så er slike selskaper en nødvendighet for å dekke midlertidige behov. Man kan selvsagt diskutere hvor mye disse bør brukes, men dette er uansett de som kjøper tjenesten sitt problem og ikke vikarbyråene.

 

Ellers tror jeg du mikser litt mtp hvilke tjenester disse selskapene tilbyr. Husk at når du ser slike firmaet på finn.no så betyr ikke dette nødvendigvis at det er vikarstillinger. Det kan like gjerne være disse firmaene som har rekrutteringsansvaret for faste stillinger til en annen bedrift.

 

Grunnen til at de popper opp som du sier er enkel. Det er hard kamp om hodene om dagen og dermed er det mange firmaer som bruker rekrutteringsfirmaer (som ofte også driver med vikartjenester) til å skaffe folk.

Lenke til kommentar

[

Med det oppsigelsesvernet vi har i Norge så er slike selskaper en nødvendighet for å dekke midlertidige behov.

 

Det kalles utnytting og er negativt. Alle firmaer ville jo ønske å kunne sparke folk på dagen. Hørt om asymmetri i maktforhold - blant annet derfor vi har fagforeninger.

 

 

Det kan like gjerne være disse firmaene som har rekrutteringsansvaret for faste stillinger til en annen bedrift.

 

 

Rart at de ikke vil se sjøl de de skal ansette .....? Kanskje de har avtalt med byrået å sende dem tilbake om det ikke fungerer optimalt (koker for svak kaffe, tar dårlige kopier etc.)

Lenke til kommentar

Man må ikke glemme at noen arbeidstakere faktisk også liker den friheten dette gir da.

 

Ellers ringer nok ikke seriøse firmaer til vikarbyråer for å ansette kaffekokere og kopieringshjelp, men om det er alt de faktisk kan vil jeg allikevel påstå de burde være fornøyd med en midlertidig ansettelse?

 

Edit: Skrivefeil (igjen :))

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Det kalles utnytting og er negativt. Alle firmaer ville jo ønske å kunne sparke folk på dagen. Hørt om asymmetri i maktforhold - blant annet derfor vi har fagforeninger.

 

Jada, har hørt dette mange ganger. At noen blir ansatt for en midlertidig periode for å dekke et behov har ingenting med utnytting å gjøre. Men JA, det finnes muligheter for å utnytte dette systemet, men tror ikke vi skal begynne diskusjonen om hvor denne linjen går. Nei, alle firmaer vil ikke ønske å sparke folk på dagen, dette skaper et arbeidsmiljø som er usikkert og neppe så veldig produktivt. Men hvis men i kortere periode har behov for ekstra støtte så skal det være mulig å skaffe seg dette uten å må ansette en ny person på fulltid.

 

Rart at de ikke vil se sjøl de de skal ansette .....? Kanskje de har avtalt med byrået å sende dem tilbake om det ikke fungerer optimalt (koker for svak kaffe, tar dårlige kopier etc.)

8559025[/snapback]

 

Nå er du useriøs. Selvsagt så er selskapet med på rekrutteringsprosessen selv om de bruker et rekrutteringsbyrå, men man ønsker ofte å sette ut jobben med markedsføring av stillingen og de initielle rundene med siling før selskapet selv er med på de siste rundene.

Lenke til kommentar
Men JA, det finnes muligheter for å utnytte dette systemet, men tror ikke vi skal begynne diskusjonen om hvor denne linjen går.

 

 

Hallo, hvordan skal vi bekjempe slik eventuell sosial dumping, om vi ikke skal diskutere det? :!:

 

Men du er i hvertfall enig i at det finnes grenser.

Lenke til kommentar
Men JA, det finnes muligheter for å utnytte dette systemet, men tror ikke vi skal begynne diskusjonen om hvor denne linjen går.

 

 

Hallo, hvordan skal vi bekjempe slik eventuell sosial dumping, om vi ikke skal diskutere det? :!:

 

Men du er i hvertfall enig i at det finnes grenser.

8560421[/snapback]

 

Synes du vikarbyrå bedriver sosial dumping?

Lenke til kommentar

Synes du vikarbyrå bedriver sosial dumping?

8560463[/snapback]

 

Ja, en slags sosial dumping. De tilbyr arbeidsgiverne billig og utbyttbar arbeidskraft. Jeg synes det er en bransje som stinker.

8560692[/snapback]

Det er vel ofte sånn at bedriftene betaler ett ekstra premium når de leier av vikarbyråene.

Hvis du faktisk trenger arbeidskraften over tid så er det billigere å ansette en person.

 

Hvis man derimot har behov for noen i en kort periode så kan man jo like gjerne utnytte seg av ett vikarbyrå.

Lenke til kommentar

jeg har selv vært ansatt gjennom et vikarbyrå og ser på det som en fin måte å komme inn på markedet.

 

når det gjelder lønn så må vikarbyråene ha noe å leve av de også. du får ikke fete lønningen gjennom et vikarbyrå men de gode pengene kommer når du blir fast ansatt.

Lenke til kommentar
jeg har selv vært ansatt gjennom et vikarbyrå og ser på det som en fin måte å komme inn på markedet.

 

når det gjelder lønn så må vikarbyråene ha noe å leve av de også. du får ikke fete lønningen gjennom et vikarbyrå men de gode pengene kommer når du blir fast ansatt.

8560778[/snapback]

 

Om man ser mulighetene fremfor begrensningene.... Som f.eks. kaffekoker :)

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for vikarbyrået, så hadde ikke jeg hatt min "drømmejobb" i dag. Gjennom vikarbyråået kom jeg i en jobb jeg aldri hadde tenkt på i utgangspunktet, og der ble innsatsen min for første gang på lang tid lagt merke til og satt pris på. Dette ble meldt tilbake til vikarbyrået, som plutselig hadde en høyaktuell jobb de anbefalte meg å søke på en dag.

 

Med gode referanser kom jeg inn på en prøvetidsordning som skulle vare noen måneder, men fikk fast jobb etter to uker. :)

 

Jobben måtte selvsagt ut med en klekkelig sum til vikarbyrået for å kjøpe meg ut, men det var vel å foretrekke fremfor å ansette en person som de ville tape penger på. Slik har det desverre blitt i dag - LO har skutt seg selv i foten ved å overbeskytte late, udugelige arbeidstagere. Man kan jo ikke si opp noen man først har ansatt uten å få en rettssak på nakken.

 

"Where there's a will there's a way" ;) Arbeidsgiverne har bare fått en annen ordning for å kunne luke unna latsabbene, og se folk an før de gir dem fast stilling.

Lenke til kommentar

Slik har det desverre blitt i dag - LO har skutt seg selv i foten ved å overbeskytte late, udugelige arbeidstagere. Man kan jo ikke si opp noen man først har ansatt uten å få en rettssak på nakken.

 

"Where there's a will there's a way"  ;) Arbeidsgiverne har bare fått en annen ordning for å kunne luke unna latsabbene, og se folk an før de gir dem fast stilling.

8561151[/snapback]

 

Det er et sterkt oppsigelsesvern i Norge, men det er ikke så vanskelig å si opp folk som du skal ha det til.

 

Tror heller mange bedrifter vil ha folk de kan forme i sitt eget bilde. De vil ikke ha bråkemakere som reagerer på ting.

Lenke til kommentar

Eg ser ein veldig stor fordel med vikarbyråene.

Min opplevelse med dei er at dei intervjuer og katalogiserer dei arbeidsøkande slik at den rette kandidaten blir sendt til kunden.

Så istadenfor å vere 1 av 150-300 søknader så kan ein vere 1 av 3-4 stykker som er aktuell.

For svært få bedrifter har tid til å gå igjennom alle søkandene nøye, og iallefall ikkje kalle inn meir enn nokre få til intervju.

Lenke til kommentar

Har positiv erfaring med vikarbyrå. De ordner alt det praktiske rundt ansettelsen for bedriften, slik at de ikke trenger å tenke på forsikring, trygdeavgift osv. for folk som bare skal være midlertidig ansatt.

 

Det er også greit for firmaet at vikarbyrået har gjort en innledende evaluering av kandidatene, slik at de selv slipper å bruke tid på å bruke mye tid på å finne noen passende som bare skal jobbe i en relativt kort periode.

 

Vikarjobber er også en grei vei inn i fast ansettelse, og tillater litt mer evaluering og muligheter til å sparke pga. ting som ikke direkte kan dokumenteres som brudd på arbeidskontrakten, slik som at f.eks. en sosialt avstumpet person ikke klarer å innfinne seg og fungere i arbeidsmiljøet, selv om han "gjør det han blir bedt om".

 

For min egen del har jeg brukt vikarbyrå en del ganger hvor jeg har måttet søke etter sommerjobb i siste liten etter harde eksamensinnspurter, og alltid fått jobb i løpet av noen få dager.

Lenke til kommentar
(...)

Vikarjobber er også en grei vei inn i fast ansettelse, og tillater litt mer evaluering og muligheter til å sparke pga. ting som ikke direkte kan dokumenteres som brudd på arbeidskontrakten, slik som at f.eks. en sosialt avstumpet person ikke klarer å innfinne seg og fungere i arbeidsmiljøet, selv om han "gjør det han blir bedt om".

(...)

8562026[/snapback]

det er jo derfor man har prøvetid når man bilr ansatt på 3 måneder.

 

I denne perioden er det mye lettere å få sparken enn etterpå, og hvis arbeidsgiver ikke klarer å sette seg inn i om det er en person som er verdt å beholde innen da så må de skjerpe seg i forhold til sine annsatte

Lenke til kommentar
(...)

Vikarjobber er også en grei vei inn i fast ansettelse, og tillater litt mer evaluering og muligheter til å sparke pga. ting som ikke direkte kan dokumenteres som brudd på arbeidskontrakten, slik som at f.eks. en sosialt avstumpet person ikke klarer å innfinne seg og fungere i arbeidsmiljøet, selv om han "gjør det han blir bedt om".

(...)

8562026[/snapback]

det er jo derfor man har prøvetid når man bilr ansatt på 3 måneder.

 

I denne perioden er det mye lettere å få sparken enn etterpå, og hvis arbeidsgiver ikke klarer å sette seg inn i om det er en person som er verdt å beholde innen da så må de skjerpe seg i forhold til sine annsatte

8562154[/snapback]

En venn av meg er bedriftseier. Ved en ansettelse ble det 2 måneder ut i prøvetiden klart at de hadde gjort et feil valg. Det ble da trussel fra hennes advokat om rettssak, fordi det var oppsigelse "på usaklig grunnlag", forhold hadde ikke blitt lagt til rette for forbedring bla bla bla. Han løste det enkelt og greit ved å betale henne ut med 35 000 i "sluttpakke", i tillegg til lønnen ut oppsigelsestiden. Bedre å få det avsluttet der og da i stedet for å trenere i det uendelige, med uvisst utfall av en rettssak.

 

Jeg tror et par av dere burde revurdere hvor "lett" det er å gi ansatte sparken, selv i prøvetiden. Har vedkommende hatt fast jobb en god stund, er det en lang og vond prosess.

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...