Gå til innhold

Anbefalte innlegg

her et småstort problem her.

 

har la vi si 36 personer som skal logge seg inn på serveren med forskjellige brukere

28 av de kommer seg inn.

 

de resterende får meldingen "domenet vårtdomene er ikke tilgjengelig"

 

en utrolig irriterende mld, noe som det også er for brukerene.

 

 

alle brukerene er satt 100% likt opp i AD, sett bort ifra brukernavn og passord. alle pc`ene er 100% like, IBM maskiner som bruker den innebygde ThinkVantage Accsess Connections.

 

alle maskinene kobler seg opp mot trådløse nettet som står 5-10m unna.

 

det var problemet :(

-------------------------------------------------------------------------------------

 

så kommer spm: hva er årsaken til at dette skjer, er det serveren eller kan det vær det trådløse trådløse? :hmm:

 

om det er server, noen forslag til åssen det går ann å rett det opp eller om det er trådløse det er noe gale med? :hmm:

 

vi kjører en "server 2003" og XP pro på maskinene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger litt mer info for å kunne hjelpe deg med dette problemet. Kan du svare på følgende spørsmål?

 

1) De Pc'ene som det er problemer med å logge seg på fra, gjelder problemet alle som prøver å logge seg på derfra?

 

2) Har du sjekket at SSID, krypering m/kode og evt MAC adresse filtre er riktig skrevet på PC'ene som har problemer?

 

3) Er alle PC'ene med påloggingsproblemene lokalisert på samme fysiske sted?

Lenke til kommentar
Jeg trenger litt mer info for å kunne hjelpe deg med dette problemet. Kan du svare på følgende spørsmål?

 

1) De Pc'ene som det er problemer med å logge seg på fra, gjelder problemet alle som prøver å logge seg på derfra?

 

2) Har du sjekket at SSID, krypering m/kode og evt MAC adresse filtre er riktig skrevet på PC'ene som har problemer?

 

3) Er alle PC'ene med påloggingsproblemene lokalisert på samme fysiske sted?

8551456[/snapback]

 

1) det gjelder etter det jeg har oppfattet det, de fleste som logger seg på. (men ikke hver gang. av og til kommer de smertefritt inn)

 

2) SSID og kryptering stemmer.

 

3) dette er noe vi kaller tralle pc. og det er snakk om 20maskiner per tralle. alle sitter på samme plass. og problemene kan oppstå i forskjellige rom. og det kan vær 50-200 forskjellige brukere på samme maskin for uka.

 

 

LEGGER TIL:

 

- maskinene inneholder moonscape.

- maskiner der brukere er administrator er det null problem.

Endret av Andrivio
Lenke til kommentar

Prøv å meld de ut og inn av domenet en tur.. ligger maskinene i ad forresten? under computers.. ?

 

Har også det problemet på enkelte skoler.. men da pleier det å holde å melde dem ut og inn av domenet... (dvs. egenskaper på min datamaskin -> legge til i workgroup -Restart- -> melde inn på nytt)

 

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd det... regner med at du har lokal bruker på de maskinene det gjelder.

Lenke til kommentar
Prøv å meld de ut og inn av domenet en tur.. ligger maskinene i ad forresten? under computers.. ?

 

Har også det problemet på enkelte skoler.. men da pleier det å holde å melde dem ut og inn av domenet... (dvs. egenskaper på min datamaskin -> legge til i workgroup -Restart- -> melde inn på nytt)

 

Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd det... regner med at du har lokal bruker på de maskinene det gjelder.

8579110[/snapback]

 

dette her gjelder da en skole. og er akkurat dette vi må gjør for i det hele tatt få logget inn med vår eksamen/tentamen brukere.

 

men det akkurat dette som IKKE skal skje. hvilken som helst bruker må kunne få logge seg på uten noe problem.

 

 

maskinene ligger i AD så kan ikke se noe gale egentlig.

Endret av Andrivio
Lenke til kommentar
Ja, men prøv å ta maskinene ut og inn igjen av domenet..

det hjalp iallefall til oss...

8579762[/snapback]

 

 

det har vi prøvd en gang tidligere. funket en stund. men så skjærte alt seg igjen.

 

men de som låner pc fast hos oss. som er administrator på maskinene kommer seg inn uten problem.

 

kan microsoft ha et så teit system at de krever administrator rettigheter på en maskin for å kunne klare å koble seg på uten problemer?

 

kan det vær noe på serveren som hinderer brukere å koble seg på, innen dns / dhcp?

Lenke til kommentar
Hvis maskinene har "faste" brukere er det en stor sjanse for at brukernavnet og passordet er buffret, og dermed ungår du det problemet. Er ikke et alternativ å reinstallere maskinene?

8580264[/snapback]

 

 

å reinstallere maskinene nå i eksamenstid tviler er nok ikke et smart trekk. men nå elevene er vekk, så kommer nok maskinene til å bli reinstallert heilt fra skratch.

Lenke til kommentar

Hva med å sjekke eventloggen på både klienten og serveren?

 

Prøv også å bruke veiviseren under nettverkstilkoblinger i stede for kun å melde de inn, er en del ekstra prosesser som blir utført da.

 

I tillegg ville eg også sjekket om nettverkskortet er tipptopp, evnt bare putt i ett 3com elns.

Lenke til kommentar
Hvilke maskiner er det snakk om ? rart om dere ikke bare kunne ta å ghoste dem opp... det vil jo gå mye raskere...

8584328[/snapback]

 

 

er snakk om IBM T60. vi bruker den innebygde Rescue and Recovery saken som følger med. men å ta flere maskiner om gangen gjør at det tar utrolig lang tid å overføre image fra server til maskinene. så man må nesten jobbe uten stress og god tid. trist, mensant.

 

  Hva med å sjekke eventloggen på både klienten og serveren?

 

Prøv også å bruke veiviseren under nettverkstilkoblinger i stede for kun å melde de inn, er en del ekstra prosesser som blir utført da.

 

I tillegg ville eg også sjekket om nettverkskortet er tipptopp, evnt bare putt i ett 3com elns.

 

får prøve veiviseren istedet.

 

har merket at ISA har sperret maskinene for windows update og andre ting som oppdaterer driverene. kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Antikvarisk denne tråden her.. :D

Men kunne godt tenkt meg å få høre løsningen (som fungere).

 

Og hvis ikke; er du sikker på at wlan støtter så mange pålogginger? Det er en del soho som ikke takkler så mange pålogginger på engang.

Antar at det er soho siden det er snakk om skole.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...