Gå til innhold

Kupering av hund


Anbefalte innlegg

Noen hunder har som JimRamse påpeker kanskje en fordel av å bli kupert. Dette gjelder da store hunder som har en hale som ofte er utsatt for mye rart. Når det er sagt tror jeg ikke hunden merker en dritt i motsetning til hva motstanderne av kupering hevder.

 

Men man må være klar over at kupering medfører en del negative sider for hunden også. Hovedsaklig ødelegger man hundens språk, da hale og ører er nøkkelorganer i hundespråket.

 

Jeg er motstander av den grunn at man hindrer en hund i å kommunisere med andre hunder og ikke fordi det gjør så sabla vondt (for det gjør det nok ikke)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt enig i det JimRamse og dahle sier. Noen hunder er det jo greit med kupering av hale, som f.eks. vorstere som brukes i jakt i tett skog. Synes også at kupering av DM er greit.

 

Vakthunder ble jo også kupert så man ikke kunne lese den (glad, redd osv.)

Lenke til kommentar

Ikke misforstå meg, jeg er ikke imot kupering kun av den grunn at det er smertefulle inngrep, det er også andre faktorer (men kom ikke her å påstå at en valp med sting i ørene og bandasjer som må teipes og byttes ikke har smerter i ettertid).

Jeg syns det er groteskt å skjære og kutte av ting for å behage menneskets øyne. Som Eplefe påpekte, grunnen til at mange av disse rasene har svake og tynne haler er fordi de har blitt nedprioritert i avlen. Ingen grunn til å tenke på halen når den allikevel kappes av.

 

Jeg syns ikke kupering er stygt. Jeg bare syns det er helt unødvendig, med mindre hunden får en grunn i livet som gjør at man må kupere.

Lenke til kommentar

Til de av dere som lurte; Jeg ba om at enkelte av innleggene i hundetråden skulle flyttes var enkelt og greit fordi at det er en såpasse stor diskusjon at det rett og slett fortjente en egen tråd, fordi det er ikke en tråd som har noe med hundene våre i dag å gjøre (med mindre man importerer, så klart), men er fortsatt en diskusjon som fortjener oppmerksomhet..

 

Fôrdiskusjon o.l. er ting som fortjener oppmerksomhet i hundetråden, men nå har vi fått en egen kategori for Dyrehold, da kan vi like godt ta store diskusjoner som kupering i egne tråder, i stedet for at folk som kanskje ser etter en spesifikk ting må bla seg igjennom hele hundetråden :)

Lenke til kommentar
Til de av dere som lurte; Jeg ba om at enkelte av innleggene i hundetråden skulle flyttes var enkelt og greit fordi at det er en såpasse stor diskusjon at det rett og slett fortjente en egen tråd, fordi det er ikke en tråd som har noe med hundene våre i dag å gjøre (med mindre man importerer, så klart), men er fortsatt en diskusjon som fortjener oppmerksomhet..

 

Fôrdiskusjon o.l. er ting som fortjener oppmerksomhet i hundetråden, men nå har vi fått en egen kategori for Dyrehold, da kan vi like godt ta store diskusjoner som kupering i egne tråder, i stedet for at folk som kanskje ser etter en spesifikk ting må bla seg igjennom hele hundetråden :)

8541640[/snapback]

Er enig i at saken er litt annerledes nå som det er opprettet et eget dyreforum, noe som ikke var tilfelle da Hundetråden ble startet. Men når en diskusjon først har oppstått i tråden, synes jeg ikke det er noen grunn til å stoppe den så lenge den holder seg til emnet og retningslinjene. ;)

Jeg legger også linker i førsteposten til viktige hendelser/diskusjoner, som dere kanskje har sett, så det med å bla seg gjennom hele tråden er heller ikke problemet.

 

Men jeg skjønner poenget ditt. :)

Nok OT, la oss diskutere kupering!

 

Jeg er imot kupering, men skjønner at noen mener det er best for hunden. Det som er synd, er at det er nettopp kuperingen som har ført til at de har fått så dårlige haler, ettersom halene ikke har fått utvikle seg.

Derfor, hvis man slutter å kupere, er det sannsynlig at halene vil utvikle seg over tid til å bli brukbare igjen, hvis man passer på å ta vare på dem i starten.

 

Så lenge det skjer kontrollert hos dyrlegen, vil jeg ikke tro at det er så smertefullt for hunden at det gjør noe. Det er derimot unødvendig, og det er synd å ødelegge en del av hundens kommunikasjonsevne bare for utseendets skyld.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Det de gjør med kupering er jo forsåvidt ufarlig, men det som er saken er at vi er blitt "vant" med at dobermannen har uproposjonert hale, som er tynn og pistrete i forhold til den muskuløse, slanke kroppen. (Bare tko et eksempel), og derfor er det ingen som avler for å få mer "riktige" haler som ikke skades så lett.

Lenke til kommentar

Amputasjon er jo helt greit siden det er medisinsk grunn, mens kupering er bare for det kosmetiske for å tilfredstille menneksers ego. Jeg syns mange kuperte hunder er fine jeg, så lenge de ikke ser ut som de har blitt skjært opp med sløv kjøkkenkniv.. (eller skjært sånn av at det nesten ikke er ører igjen, som på pittbuller feks.) Mange stygge ører syns jeg. Men er det bra gjort, er det fint.

Jeg er vel litt sånn midt imellom. Ikke for og ikke imot.

 

Dobermann (for å ta den rasen) ble primært kupert for å få et agressivt og årvåkent uttrykk, og det har vært standard siden da til loven kom. Halen er jo ikke blitt tatt noe hensyn til siden den alikevel ble kappet av. Derfor syns jeg det er mange stygge haler omkring. Noen får grisehaler. At folk plages med at hunden ødelegger halen ved logring er jeg selv ukjent med. Ingen jeg kjenner som har det problemet og min hund har aldri fått noen skader på halen.

Men har man en hund som plages med dette, er det jo god grunn til amputasjon. SLik som med jakthunder.

 

Kupering ev ører er ingen god grunn for. Kun utseendet som gjelder. Det snakkes om ørebetennelser og sånnt, og det er litt på grunt vann. For feks dobermann, de har ikke noe naturlig beskyttelses hår i ørene, så ståørene er totalt blottet for vind , sand og skitt. Og det er en drøss andre raser som plages med dette i mye større grad som feks. cocker spaniels. Så hvis det kommer til det, er det andre som heller burde få fikset på ørene. naturlig dobermann har ikke så lange tette ører så det blir ikke så tett som basset, cocker etc.

Har bare hørt flere som prøver å beskytte seg/ro seg bort med at det er andre grunner for kupering enn utseendet. Det syns jeg er litt teit.

 

Kupering kan være pent, men det er totalt unødvenig. La hunden være naturlig slik den er født. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg synes kuppering av hale og ører er noe svineri. Og dette gjøres som regel bare for å få hunden til å se mer truende ut. Tåpelig!

Men som noen andre sier her, er halen til enkelte hunder utsatt for skade.

 

Vi har hatt to Dobermaner. Den første hadde vanlig hale og ører. Og halen var et problem. Den pisket rundt med den hele tiden, og noen ganger begynnte han å blø, og det var blo over hele huset, på alle vegger. Det var jo ikke så stort problem for han, han brydde seg ikke om det i det hele tatt.

 

Nå har vi en Doberman som har kuppert hale og ører. (Importert fra jugoslavia av tidligere eier) hos han er det selvsakt ikke noen problemer med hale. Men folk føler seg også litt mer truet av han. Det er det jeg hater mest. At folk automatiks tror at en doberman er en livsfarlig hund, med høyt temperament som bare brukes som vakthund.

Lenke til kommentar

Ikke mer truende, Aak1. Det er snakk om å få hundene til å få et mer tiltalende utseende i henhold til rasestandarden. Ren manipulasjon av dommere på utstillinger, rett og slett. Det er og grunnen til at det er ulovlig å stille med kuperte hunder i Norge (og mange andre land).

Selvfølgelig kan man gå tilbake til å kupere hunder med svake haler, men jeg syntes dette blir litt for dumt, rett og slett.

 

Grunnen til at de rasene HAR svake haler er fordi de er blitt kupert og derfor har ører/hale blitt langt nedprioritert når det kommer til avl. Det er opptil flere oppdrettere i Skandinavia, som jeg vet om, som jobber for å få bedre haler og ører på disse rasene. Dette er arbeid som kommer til å ta flere tiår, etter all sannsynlighet, og om folk med hund da begynner å kupere dem igjen føler i hvert fall jeg at det er forjeves arbeid.

Lenke til kommentar

hmm, jeg trodde det var for at de skulle se mer truende ut, eller ikke vise så mange følelser. Som f.eks en doberman som vakthund, de fleste vil vel ha en som er kuppert. (Nå snakker jeg om der det er lovlig)

De blir vel ikke kuppert for utstillingens skyld? Ivertfall ikke i u-land.

Lenke til kommentar
Ikke mer truende, Aak1. Det er snakk om å få hundene til å få et mer tiltalende utseende i henhold til rasestandarden. Ren manipulasjon av dommere på utstillinger, rett og slett. Det er og grunnen til at det er ulovlig å stille med kuperte hunder i Norge (og mange andre land).

8803460[/snapback]

 

Så grunnen til at det er ulovlig, er fordi det manipulerer dommere i disse konkuransene? ...

Grunnen burde vel være at det faktisk er dyreplageri.

Lenke til kommentar
Grunnen burde vel være at det faktisk er dyreplageri.

8804402[/snapback]

 

Din mening. Ser ikke på dette som dyreplageri i det hele tatt. Hunden er bedøvet når det skjer. Personlig hadde jeg ikke kjøpt meg f.eks en Doberman hvis den ikke var kupert. Ørene har jeg ikke så mye imot. De er fine uansett, men halene på Dobermennene er helt fryktlige. Derfor jeg impoterte en. Fikk jeg den som jeg ville ha den. Den er verdens mest lykkelige hund, å vil ikke si den har hatt det, eller har det vondt på noen måte nå.

Lenke til kommentar
Grunnen burde vel være at det faktisk er dyreplageri.

8804402[/snapback]

 

Din mening. Ser ikke på dette som dyreplageri i det hele tatt. Hunden er bedøvet når det skjer. Personlig hadde jeg ikke kjøpt meg f.eks en Doberman hvis den ikke var kupert. Ørene har jeg ikke så mye imot. De er fine uansett, men halene på Dobermennene er helt fryktlige. Derfor jeg impoterte en. Fikk jeg den som jeg ville ha den. Den er verdens mest lykkelige hund, å vil ikke si den har hatt det, eller har det vondt på noen måte nå.

8805649[/snapback]

 

Joda, enig med deg der. Vi har også en doberman importert. Halen til en vi hadde tidligere var som du sier helt fryktelig.

Kanskje ikke dyreplageri, men grunnene for det er ikke gode nok til at det kan utføres. Husk at ører og hale er noe av hundenes viktigste kommunikasjonsmiddel. De som er kuperte vet vel ikke hvordan det er med hale og ører, men hvis de hadde valget ville de høyst sansynlig foretrekke å ha ører og hale.

Alt handler ikke om oss.. VI synes den ser bedre ut, VI har problemer med halen, VI vil vinne utstilligs-konkuranser osv.

Lenke til kommentar

Vi har/hatt til sammen 3 hunder uten hale. Alle var født uten, så ikke noe problem der. Men når det gjelder kupering må jeg si det er ganske unødvendig. Har egentlig ikke fått med meg hvorfor de blir kupert. :nei:

 

Men det betyr ikke at hunder med kupert hale/ører er gode hunder for det, de kan jo være snille og greie fordi de. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...