Gå til innhold

Kupering av hund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, halen skjæres mellom ledd x og x slik at den blir kortere, i ørene skjæres deler av brusket vekk og ørene blir teipet opp og holdt oppe slik at det gjenværende brusket skal vokse i en ønsket fasong. Det gjøres som regel når de er valper, slik at de skal få korrekt fasong.

 

Kupert doberman:

doberman_pinscher.jpg

Lenke til kommentar
Forøvrig syns jeg også dette også er småkvalmt.

Piercing på hund.

8533836[/snapback]

Kvalmt og kvalmt. Personlig synes jeg det er kvalmere å se en person med feks. en nesering i forhold til det å se en okse med nesering...

Dersom du sikter til det å gjøre fysiske kosmetiske inngrep på vesener som ikke har mulighet til å velge selv, så synes jeg det er enda kvalmere med småbarn som får feks. ørene piercet.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg er veldig i mot kupering, men samtidig kan jeg veldig godt forstå hvorfor folk vil gjøre det..

 

Rasehunder der eiere driver med eksteriør osv, så var det jo slik at vi har avlet frem hunder som såvidt kan puste, fordi vi syntes det er pent med tett plasserte neser, vi har avlet hunder som har (hadde) for tett kranie og ble agressive fordi de gikk ruindt med konstante smerter, vi har avlet frem hunder som har så mye muskler at bena deres nesten ikke tåler det. Kupering var bare enda en måte for oss å få hundene til å se tilfredsstillende ut for oss. Slik vi ville de skulle se ut.

 

Det var en forklaring, men jeg sier bare at jeg er i mot det, og veldig glad for at det er ulovlig i norge.

Lenke til kommentar
En rekke hunder kuperes fordi de har en tendens til å ødelegge halen ved logring.

8535681[/snapback]

Stemmer det Dahle. Å Dobermenner har faktisk mindre øreinfeksjoner med kuperte ører enn de som har vanlige. Halen deres er også utsatte.

 

Er ikke bare negative ting med kuperinger selv om mange tror det.......

Lenke til kommentar
En rekke hunder kuperes fordi de har en tendens til å ødelegge halen ved logring.

8535681[/snapback]

Dette er somregel på raser som tidligere har vært kupert. F.ex. dobberman har en tynn hale for dette har ikke vært prioritert tidligere ved avl siden alle ble kupert før.

Lenke til kommentar

Mange personer spør om Oswald har kupert hale! Men han er født slik. Heldigvis har han 0 problemer med og puste, slik mange andre bulldogger har.

 

Har en kompis med EBulldog som høres ut som om han skal til og kvæles med bare normal pusting, det er ikke mye bra! Jeg legger skylda for sånt hos oppdretter som går mer for eksteriør en helse. Heldigvis er det en lov i NBK (Norsk bulldog klubb) som sier at hunder skal avles mer for helse og gemytt en bare eksteriør.

 

Dessuten stikker Ozzy av med gilde sløyfer når han er på utstilling, selv om han har "for lang nese"

Lenke til kommentar
"korrekt fasong"

Latterlig begrep. Kupering er noe svineri.

8534371[/snapback]

 

Må du huske at Doberman'en er avlet for å ikke ha hale. Halen har de liksom aldri brydd seg om fordi den alltid ble fjernet. Personlig synes jeg hale på Doberman er noe svineri. Halen er stygg å gørrtynn. Ligner på en rottehale. Ikke er det noe kjøtt på den heller, så de slår seg til blods rett som det er når de logrer. Har hatt Doberman som har vært begge deler, altså en som ikke var kupert noen vei, å en som er kupert på både hale å ører. Ingen tvil om hva som er finest, å jeg kan med hånden på hjerte si at jeg aldri hadde kjøpt meg Doberman igjen hvis jeg ikke kunne få den kupert. Vet det ikke er lovlig i Norge lengre, men det er bare å impotere de. Dessuten går det faktisk endel hunder uten hale som har knekt den som liten. Dyrelegen tar de ofte da istedet for å begynne å lappe på det.

 

Vet jeg sikkert får halve forumet mot meg nå, men dette er nå min mening så får dere heller skrike å klage som dere vil.

Lenke til kommentar
Det er mange sterke meninger om kupering, så la oss ikke ta denne diskusjonen her, det har en vane å utarte seg veldig.

8532028[/snapback]

Hvorfor ikke? Diskusjoner om hund er da faktisk ett av formålene med denne tråden!

Har vært flere mer eller mindre heftige diskusjoner her tidligere, tråden overlevde det også. :)

 

Men nå som det er opprettet en egen tråd om det, kan man jo ta det emnet der. Men generelt, det gjør da ikke noe med diskusjoner. ;)

 

Edit: Innlegget gjelder hundetråden, det ble flyttet...

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Dessuten går det faktisk endel hunder uten hale som har knekt den som liten. Dyrelegen tar de ofte da istedet for å begynne å lappe på det.

Er dette faktisk ment som et argument for at lemlestelse av dyr pga. utseende skal være helt ok?! :wallbash:

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke operere vekk alt som kan få skader med en gang, i tilfelle skadene kommer senere i hundens liv?

Merkelig form for forebygging..

8536852[/snapback]

 

Synes dere. Vil si det er mer dyreplaging at en hund går rundt å slår halen til blods flere ganger i mnd, å kanskje også knekker den noen ganger enn å ta ett kirugisk inngrep når den er liten. Står ikke akkurat med jaktkniven å gjør dette. Gjøres hos en dyrelege. Dyret merker ikke noe til det engang.

Lenke til kommentar
Synes dere. Vil si det er mer dyreplaging at en hund går rundt å slår halen til blods flere ganger i mnd, å kanskje også knekker den noen ganger enn å ta ett kirugisk inngrep når den er liten. Står ikke akkurat med jaktkniven å gjør dette. Gjøres hos en dyrelege. Dyret merker ikke noe til det engang.

8537379[/snapback]

Da kan man jo amputere halen om hunden virkelig får ett problem, ikke bare bestemme at den kommer til å få det og så klippe den av.

Og det er ikke alle oppdrettere som drar til dyrlegen med valpene, det er ikke uvanlig at de klipper halene selv. For små valper "kjenner ikke noe", siden de ikke gir noen signaler om smerten. Men det er forsket på og bevist at valper kjenner mer enn man har trodd (ganske heftig å basere kutting og kapping på tro). Så blir valpene puttet tilbake i valpekassa.

 

Kupering er for mennesker, ikke dyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...