Gå til innhold

Xeon X3210: s775 Quad-Core for deg på budsjett!


Anbefalte innlegg

Ser veldig veldig bra ut. Sitter i startgropa for å kjøpe en 3210 selv nå. Konfirmasjon imorra = utvikling av min kapital, noe som er meget meget bra :) for å droppe inn et lite sprøsmål her, bør denne CPUen funke på Bad Axe revison 304 (den som støtter Conroe og det der)? Har ikke hørt noe som skulle tale imot det, men hovedkortet mitt er på en måte i en slgs gråsone, i utgangspunktet så støtter det jo ikke Conroe, jeg er bare heldig og har en relativt ny revisjon.

 

Og forresten, støtter Windows XP Home dobbelkjerner? Eller må jeg bytte til pro/oppgradere til Linux?

8537170[/snapback]

Jeg kan ikke svare helt sikkert om 304 takler Quad-Core, men om den revisjonen av kortet ditt klarer en Q6600 er jeg ganske sikker på at den booter X3210 også! Titt innom XS å let for å finne mer ut om den saken: http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=59

 

XP Home støtter meg bekjent Quad, men firekjerne støttes og utnyttes bedre av Win Vista.. Google vet kanskje? ;)

 

Hvis du vil spare enda litt av konf.pengene dine kan du jo vente en drøy mnd. eller to med Quad-Core innkjøp, X3210 dropper med en tusenlapp.. Dessuten kommer det nye revisjoner med lavere effektforbruk etterhvert!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Som Nassuz skriver.:

Det er nesten på grensen til uforsvarlig å kjøre med kun *en* 120mm radiator på oveklokkede quadcores.

Ja, jeg vil si det er i underkant på de fleste strømkrevende CPU'er generelt. :)

"Synder" selv med mine vannkjølings-rigger, men det er kun "riggen" med Bigwater 735 som ser ut til å "slite" litt.

Husket jeg gikk fra +55-60 dual load til +40-45 med en 925 D @ 4.3 @ 1.4VCore da jeg intallerte en dual 120mm ("Black Extreme") i tilleg til den ene 120mm jeg hadde "i loopen".

Mye kjøleareal er alfa og omega ved vannkjøling.

En überblokk og ditto pumpe hjelper svært lite når vannet ikke blir kjølt ned, men bare varmes opp. :D

 

PS.

Godt kjøp ArcticOC.. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ser da ut til at Artic OC får QCore'n til å virke han...'

 

Artic, du kan kanskje bruke denne. Har SilenX vifter selv som er bra, av annen type. Men de er ikke "riktig" så støysvake som de vil ha det til.

8535273[/snapback]

En enkelt 120mm kan nok virke bra opp til 1,4V, men der tror jeg det stopper uansett hvilken vifte man putter på, normale vifter (dvs ikke de mest stillegående).

 

En alpha på 6000+ RPM er så ubehagelig for ørene + at du fort kan skade fingertupper ganske så kraftig på den råeste serien deres ;) (vet av erfaring at de kan føre til blodtap)

 

Tror tipset om trippel rad med 3 relativt stillegående vifter er beste løsningen.

 

Jeg trenger forøvrig en vifte med ganske høyt arbeidstrykk siden raddisen min er så tykk :thumbdown:

 

Konklusjonen min er uansett at et rimelig vannkjølingsett med enkel 120mm raddis/vifte ganske greit tar deg opp i 3000MHz på en Xeon X3210 :thumbup:

8536991[/snapback]

 

Jeg er selv i startgropa og kikker på den XeonQuad'en. Jeg har tenkt på den radiatoren du har, men vurdert muligheten for å sette 2x120mm vifter på den i push-pull konfigurasjon. Kan hende det også er en løsning. -jeg har tenkt på en dualrad, montert i kabinettet, med 4x120mm vifter i push-pull konfig. Jeg litt usikker på hvordan det vil fungere, men kombinasjonen blåsing-suging bør funke (si aldri det til damer ass...).

 

Vannblokk sa du? Denne har jeg tenkt å kjøpe.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Rått resultat! Men mye vil ha mer og får du den ennå høyere opp? :p

 

Jeg tenker på å kjøpe 4 kjerne i juli og lurer litt på om de nye steppingene av denne med lavere effektforbruk vil være på markedet da og hvor sterk Phenom X4 vil bli i forhold. Gleder meg uansett til juli.

 

PS. Plexi på toppen av blokka har ikke noe merkbart å si for kjøleevnen, men det gir litt kjip fare for sprekker og lekkasje.

 

* må følge med på denne tråden *

Lenke til kommentar
Som Nassuz skriver.:

Det er nesten på grensen til uforsvarlig å kjøre med kun *en* 120mm radiator på oveklokkede quadcores.

Ja, jeg vil si det er i underkant på de fleste strømkrevende CPU'er generelt. :)

"Synder" selv med mine vannkjølings-rigger, men det er kun "riggen" med Bigwater 735 som ser ut til å "slite" litt.

Husket jeg gikk fra +55-60 dual load til +40-45 med en 925 D @ 4.3 @ 1.4VCore da jeg intallerte en dual 120mm ("Black Extreme") i tilleg til den ene 120mm jeg hadde "i loopen".

Mye kjøleareal er alfa og omega ved vannkjøling.

En überblokk og ditto pumpe hjelper svært lite når vannet ikke blir kjølt ned, men bare varmes opp. :D

 

PS.

Godt kjøp ArcticOC..  :thumbup:

8537365[/snapback]

To 120mm raddisser skal etter mine kunskaper om fysikk virke like bra som en dobbel 120mm. Jeg har et midi-tower kab fra lian-li så dual blir litt uaktuelt for min del, men skal klare å stappe inn to enkle 120 :)

 

Skulle egentlig planslipe toppen av CPU i går men var litt for slten etter all jobbinga på jobb ;) Så skal ta meg av den den saken i dag :)

 

Simen1: Jupp! godt fornøyd jeg ja.. :) PS! "Hut" deg hjem snart!

Lenke til kommentar
Ser da ut til at Artic OC får QCore'n til å virke han...'

 

Artic, du kan kanskje bruke denne. Har SilenX vifter selv som er bra, av annen type. Men de er ikke "riktig" så støysvake som de vil ha det til.

8535273[/snapback]

En enkelt 120mm kan nok virke bra opp til 1,4V, men der tror jeg det stopper uansett hvilken vifte man putter på, normale vifter (dvs ikke de mest stillegående).

 

En alpha på 6000+ RPM er så ubehagelig for ørene + at du fort kan skade fingertupper ganske så kraftig på den råeste serien deres ;) (vet av erfaring at de kan føre til blodtap)

 

Tror tipset om trippel rad med 3 relativt stillegående vifter er beste løsningen.

 

Jeg trenger forøvrig en vifte med ganske høyt arbeidstrykk siden raddisen min er så tykk :thumbdown:

 

Konklusjonen min er uansett at et rimelig vannkjølingsett med enkel 120mm raddis/vifte ganske greit tar deg opp i 3000MHz på en Xeon X3210 :thumbup:

8536991[/snapback]

 

Vel, du kan jo alltids kjøpe den clusterløsningen fra Microplex med plass til 15 12cm vifter:P Så fester du den på utsiden av huset og setter på 15 stk deltaer på full guffe.

Lenke til kommentar

har en X3210 som ligger og venter på posten i tromsdalen, den kom samme kveld som jeg reiste bort en uke, litt kjiipt men har jo noe og glede meg til på onsdag kveld.

 

mener og huske at jeg bestillte ca samtidlig og fra samme sted som articOC, så da har vel vi samme stepping. får vel svette litt ninjaen min tenker jeg. sverger til luft kjøling får vel svi for det np men venter på en PSYCO-kjøler fra thermalright LINK hvis den blir og yte like bra som jeg tror blir jeg og kjøpe denn om et par måneder

 

 

http://enthusiast.hardocp.com/image.html?i...1pfM180X2wuanBn

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
har en X3210 som ligger og venter på posten i tromsdalen, den kom samme kveld som jeg reiste bort en uke, litt kjiipt men har jo noe og glede meg til på onsdag kveld.

 

mener og huske at jeg bestillte ca samtidlig og fra samme sted som articOC, så da har vel vi samme stepping. får vel svette litt ninjaen min tenker jeg. sverger til luft kjøling får vel svi for det np men venter på en PSYCO-kjøler fra thermalright LINK hvis den blir og yte like bra som jeg tror blir jeg og kjøpe denn om et par måneder

 

 

http://enthusiast.hardocp.com/image.html?i...1pfM180X2wuanBn

8558176[/snapback]

Jeg gjorde noen "små" justeringer å nå spretter temperaturen aldri over 42deg.C på 3000MHz @ 1,3Volt (full load 4 x prime) :)

 

Justeringer for å bedre kjøleevnen er:

- Planslipte toppen av CPU

- Satte inn en extra 120mm radiator på vannkjølinga (har nå 2 x 120mm)

- Fjerna skjermkortet fra vannkjølingsystemet (7900GT)

Lenke til kommentar
har en X3210 som ligger og venter på posten i tromsdalen, den kom samme kveld som jeg reiste bort en uke, litt kjiipt men har jo noe og glede meg til på onsdag kveld.

 

mener og huske at jeg bestillte ca samtidlig og fra samme sted som articOC, så da har vel vi samme stepping. får vel svette litt ninjaen min tenker jeg. sverger til luft kjøling får vel svi for det np men venter på en PSYCO-kjøler fra thermalright LINK hvis den blir og yte like bra som jeg tror blir jeg og kjøpe denn om et par måneder

 

 

http://enthusiast.hardocp.com/image.html?i...1pfM180X2wuanBn

8558176[/snapback]

Jeg gjorde noen "små" justeringer å nå spretter temperaturen aldri over 42deg.C på 3000MHz @ 1,3Volt (full load 4 x prime) :)

 

Justeringer for å bedre kjøleevnen er:

- Planslipte toppen av CPU

- Satte inn en extra 120mm radiator på vannkjølinga (har nå 2 x 120mm)

- Fjerna skjermkortet fra vannkjølingsystemet (7900GT)

8559036[/snapback]

 

Sikkert greit de forbedringene der, men tror det har veldig lite å si om skjermkortet er en del av loopen eller ikke. Flow har som sagt lite å si for temperaturen, så lenge det beveger seg, og et skjermkrot skal ikke ha alt for mye å si.

Lenke til kommentar
har en X3210 som ligger og venter på posten i tromsdalen, den kom samme kveld som jeg reiste bort en uke, litt kjiipt men har jo noe og glede meg til på onsdag kveld.

 

mener og huske at jeg bestillte ca samtidlig og fra samme sted som articOC, så da har vel vi samme stepping. får vel svette litt ninjaen min tenker jeg. sverger til luft kjøling får vel svi for det np men venter på en PSYCO-kjøler fra thermalright LINK hvis den blir og yte like bra som jeg tror blir jeg og kjøpe denn om et par måneder

 

 

http://enthusiast.hardocp.com/image.html?i...1pfM180X2wuanBn

8558176[/snapback]

Jeg gjorde noen "små" justeringer å nå spretter temperaturen aldri over 42deg.C på 3000MHz @ 1,3Volt (full load 4 x prime) :)

 

Justeringer for å bedre kjøleevnen er:

- Planslipte toppen av CPU

- Satte inn en extra 120mm radiator på vannkjølinga (har nå 2 x 120mm)

- Fjerna skjermkortet fra vannkjølingsystemet (7900GT)

8559036[/snapback]

Kjører du push-pull? -hvordan har du montert radden og viftene? I/utenfor kabinettet?

Lenke til kommentar

Eneste småraddisen jeg vet som har funka sånn ok til overklokking er ProCore sin lille. Den er vel ca 14.5x14.5cm og var grei så lenge jeg kjørte push/pull med 2x12cm Pabst 140cm/3 og schrud montert på "innsugsiden.

 

Bilde av gamle gode modellen jeg kjøpte i 2004.

 

post-42959-1178570537_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Push-push konfigurasjon. Begge viftene blåser ut av kabinettet, og radiatorene er montert foran og bak. Den bakre er montert på yttersiden (unntatt vifta) for å spare litt plass i et allerede trangt kabinett.

 

Mange vil nok stusse på hvorfor jeg lar alle viftene i kabinettet blåse utover :hmm: Men dette er helt besvist gjort og har en funksjon :thumbup:

 

Det er gjort slik for å kjøle ned minnebrikker og området rundt CPU. Det er et 120mm hull i sidedøren (seff. med grill) og et rør som er montert fra dette og innover mot CPU, Chipset og RAM. Røret går bare halveis innover mot hovedkortet. På denne måten får man høy hastighet på luften som kommer naturlig inn og treffer øvre del av HK som da får god kjøling uten å stappe inn enda flere vifter. Dette kanskje litt merkelig ut, men det fungerer meget bra!

post-15715-1178570858_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Eneste småraddisen jeg vet som har funka sånn ok til overklokking er ProCore sin lille. Den er vel ca 14.5x14.5cm og var grei så lenge jeg kjørte push/pull med 2x12cm Pabst 140cm/3 og schrud montert på "innsugsiden.

 

Bilde av gamle gode modellen jeg kjøpte i 2004.

 

post-42959-1178570537_thumb.jpg

8560794[/snapback]

Artic: det var en slik push-pull jeg tenkte på... :D

 

-uansett, det så bra ut det du har gjort. Virker også som du fikk litt problems med HD-racketi Lian Li PC7ASCAND V3 kabbe ditt. Hvor gjemmer du harddiskene dine?

 

Jeg skal gå for en dualrad med et par 120mm vifter på det. muligens også montere en ekstra enkel rad også. Burde funke hvis det blir "hot".

Endret av bjornh
Lenke til kommentar
Jeg gjorde noen "små" justeringer å nå spretter temperaturen aldri over 42deg.C på 3000MHz @ 1,3Volt (full load 4 x prime) 

 

Justeringer for å bedre kjøleevnen er:

- Planslipte toppen av CPU

- Satte inn en extra 120mm radiator på vannkjølinga (har nå 2 x 120mm)

- Fjerna skjermkortet fra vannkjølingsystemet (7900GT)

 

var det mye og hente på plansliping? var den veldig ujevn? er vel det som er mest aktuellt for meg her

Lenke til kommentar
var det mye og hente på plansliping? var den veldig ujevn? er vel det som er mest aktuellt for meg her

 

jeg hentet 10+ grader på plansliping av prosessor og kjøler (E6400@3400 1.45V og TT Big Typhoon). Fjernet i samme slengen "ramma" som holder CPU, men vet ikke hvor mye det hadde å si.

 

Gikk fra over 60-63 grader til 48-52 grader (avhengig av innetemp).

 

Kjører 100% load på begge kjernene 24/7, så jeg sjekker dette ofte... :)

 

Alt målt med TAT.

Lenke til kommentar
Ser veldig veldig bra ut. Sitter i startgropa for å kjøpe en 3210 selv nå. Konfirmasjon imorra = utvikling av min kapital, noe som er meget meget bra :) for å droppe inn et lite sprøsmål her, bør denne CPUen funke på Bad Axe revison 304 (den som støtter Conroe og det der)? Har ikke hørt noe som skulle tale imot det, men hovedkortet mitt er på en måte i en slgs gråsone, i utgangspunktet så støtter det jo ikke Conroe, jeg er bare heldig og har en relativt ny revisjon.

 

Og forresten, støtter Windows XP Home dobbelkjerner? Eller må jeg bytte til pro/oppgradere til Linux?

8537170[/snapback]

 

denne xeonprosessoren er en 4kjerne, og det er godt mulig at hk'et ditt ikke støtter dette...

Lenke til kommentar

JEG ER FRISTET!! til å kjøpe meg Xeon 3210 :p

 

Problemet er at jeg ikke gidder å bruke nåværende penger på det. Jeg vil altså selge noe for å få pengene :p Jeg har jo 4 Gb OCZ Platinum XTC som jeg kan selge, samt en E6600, hvis jeg skal gå for en Xeon. Vil jeg få sånn ca. nok?

 

Si jeg får 2000-2500 for minnet. Er jo CL4 800 Mhz RAM, så 4 Gb for 2500 er ikke så alt for gale, og CPUen kan jeg få 1500 kr for. Da har jeg mellom 3000 og 4000 på de to tingene...

 

EDIT: Kanskje jeg går for en veldig god Xeon 3060. Men da bør den klare 4 Ghz stabilt på 1.6 volt på vann...

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...