Gå til innhold

Test: Samsung banker iPod Nano


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne spilleren er virkelig et kvantesprang i mp3-spillersammenheng.
Den er med andre ord en helt umerkelig forandring?

 

irreg1554.jpg

 

(Klikk på bildet hvis dere trenger utdyping)

8522540[/snapback]

 

Ordet har kommet inn i språket som en en stor forandring, slik er det, amobil kan ikek klandres for det. Forøvrig kan man argumentere for at ordet indikerer at det har foregått et steg/hopp istedet for en gradvis utvikling, selv om man skal holde seg til den opprinnelige betydningen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Forøvrig kan man argumentere for at ordet indikerer at det har foregått et steg/hopp istedet for en gradvis utvikling, selv om man skal holde seg til den opprinnelige betydningen.

8522626[/snapback]

Uten at jeg orker å argumentere semantikk hele kvelden (siden kommentaren min var mest spøkefullt ment) så er i så fall en hver utvikling et steg snarere enn en gradvis utvikling ;)

 

Eller sagt på en annen måte: det finnes ingen gradvis utvikling :p

 

(Jeg er også av den filosofi at bare fordi et flertall av mennesker gjør noe feil blir det ikke nødvendigvis rett av den grunn, og jeg kommer til å krangle til min død på alt av særskriving, feildefinisjon av ord og blanding av "sj", "skj" og "k" men det er en helt annen debatt :p )

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Kvantesprang i betydningen "stor forandring" er en utbredt og godkjent bruk av ordet på norsk. :)

 

Spørsmål: Kvantesprang er eit ord som blir brukt nokså allment i meininga ’stort framsteg’. Eg stussar ved denne ordbruken og lurer på om det ikkje er feil bruk av kvantesprang, som opphavleg er eit fagord i moderne fysikk. Den allmenne tydinga er også kommen med i den nye utgåva av Nynorskordboka frå 2001. Der er kvantesprang forklart slik: "etter atomteorien (1913) til dansken Niels Bohr: det at eit elektron hoppar frå éi bane til ei anna når atomet tek imot el. gjev frå seg energi som elektromagnetisk stråling; overf: stort og avgjerande steg i ei utvikling Internett var eit k- i informasjonsutvekslinga." Nettutgåva av Bokmålsordboka har om lag same ordlyden. I Ordbok for fysikk og kjemi til skolebruk (Norsk språkråd 2000) er berre den faglege tydinga med: "(I kvantefysikken:) Overgang frå ein energitilstand til ein annan."

 

Svar: Ein kunne tru at når kvantesprang er noko som går føre seg inne i atoma, må dei vere ørsmå. Ut frå den tankegangen blir det bakvendt å oppfatte kvantesprang som ’stort framsteg’. Men det sentrale i omgrepet er ikkje storleiken, men at det går føre seg ei endring i sprang, ikkje som ei jamn, kontinuerleg endring. Tydinga ordet kvantesprang har fått i allmennspråket, er såleis ikkje tvert motsett den faglege tydinga.

 

Det er vanleg at ord frå eit avgrensa fagområde blir tekne i bruk i allmennspråket med ei overført, noko endra tyding. Det er likevel ikkje så ofte at naturvitskapane leverer slike ord, det er andre område som er viktigare kjelder. Frå kjemien har vi likevel fått ordet lakmustest, som no blir brukt reint allment om ei prøve, ein test: "Budsjettarbeidet fremstår som en lakmustest på om byrådet fungerer" (avissitat). Jamfør forklaringa på lakmuspapir i Ordbok for fysikk og kjemi: "Indikatorpapir som brukes for å undersøke om en løsning er sur eller basisk."

 

Begge fagorda kvantesprang og lakmuspapir (i varierande former) er kjende som allmennord i nærskylde språk, også i engelsk. Det er såleis ikkje berre sjølve orda, men òg ordtydingane som vandrar mellom språka.

 

http://www.sprakradet.no/Trykksaker/Spraak...0%93_vi_svarer/

Lenke til kommentar
Denne ser jo OK ut, skal ha en ny mp3-spiller nå snart, men et av kravene er at den skal være rosa.. Blir trolig en Nano, om ingen har noen andre tips?

Skal være en gave..

8526120[/snapback]

 

Rosa?

Alt går jo på design og utseende disse dager :roll:

 

Derfor Ipod selge såpass bra, og fordi de fleste har det.. Da skal også du ha det..

Jeg aner ikke hvilke spillere som er i Rosa.. Finner vell sikkert en annen enn Nano også håper jeg da :p

 

Dama mi kjøpte / eller fikk da en Ipod.. Hun skulle jo også på død og liv ha en Ipod.. Og den skulle være rosa :nei: Jenter..

 

Hvorfor? Fordi hun syntes rosa var søt.. Og Ipod var stortsett den eneste spilleren hun hadde hørt om.. Nok en gang jenter altså :nei:

 

Men selvom hun bokstavelig talt er et naut når det kommer til teknologi..

Så angrer hun også STORT på at hun valgte en Ipod Nano..

 

Nå sier hun drit nå i fargen.. Jeg skal ha noen bra, hvert fall ikke Ipod..

Det er jenta mi det :D

 

Hun er så skuffa over Ipod'en.. Hun klager på lyden (det forstår jeg godt)..

Pluss at den henger en god del.. Så selv hun, som ikke kan en ting om teknologi..

Har tilogmed forstått at hun aldri mer skal ha seg en Ipod.. Og syntes den rosa Ipoden er noe drit.. Hint hint :whistle:

 

Neste gang skal jeg få lov til å velge for henne :!:

 

EDIT:

 

Den er bygd opp veldig idiotisk også.. Alt for avlang.. Jeg kjenner mange som ved et uhell har klart å sette seg feil eller noe, også har spilleren rett og slett knekt..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Ramguy: Noe sier meg at hun ikke har oppdatert FW regelmessig via iTunes. Også noe som sier meg at hun ikke har byttet ut torturredskapene av noen plugger som følger med iPod. iPod er jo ikke så dårlig som man får inntrykk av i posten din.

 

Når det er sagt så skjønner jeg kritikken av formen, selv om den gjør iPod behagelig å holde i hånden når man navigerer, omtrent som en fjernkontroll. Å putte en mp3-spiller i bukselommen er uansett ikke lurt. Støv, ikke sant.

 

Forøvrig litt vittig å observere kulturforskjeller vedrørende behandling av forbrukerelektronikk:

 

Norge: Mp3-spiller kjøpes. Mp3-spiller behandles dårlig og ryker utenfor garanti men innenfor reklamasjon. Det krangles med forhandler og leverandør. Forbrukerrådet kobles inn. Forbruker og forhandler får magesår.

 

USA: Mp3-spiller kjøpes. Beskyttende film til skjerm kjøpes. Beskyttende skall til spiller kjøpes. Bæreveske kjøpes. Utvidet 3 års bytte-på-dagen garanti kjøpes. Spiller behandles som om den var av det skjøreste glass. Få kunder får problemer, ev. byttes spiller på dagen. Alle er fornøyde.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

ja, det var da ikke måte på til klaging på iPod Nano fra RamGuy i denne tråden? :!:

 

Helt utrolig at iPod Nano har fått skryt for blant annet lydkvaliteten i en rekke omtaler hvis den er så ille som han beskriver, da. Eksempelvis har jo både amobil.no og Lyd&Bilde vært godt fornøyde med spilleren, blant annet pga nettopp lydkvaliteten. ;)

Lenke til kommentar

Det er tydlig at amobil ikke er siden for forbrukere i hvert fall. Gadgets med et hav av muligheter og opsjoner er IKKE det er forbrukere er ute etter. En forbruker er på jakt etter et produkt som oppfyller det produktet lover, ikke alt mulig annet.

 

iPod støtter AAC, det neste fornuftige formatet. iPod har ikke støtte for masse diverse og fyller menyene med unødvendige funksjoner som ikke blir brukt av forbrukeren.

 

Testen skryter mye av mulighetene for å brukt BT mot mobil og headset, før den enkelt kommenterer at "batteritiden går drastisk ned". Hvor mye ned? Hvor kort batteritid har egentlig spillere når den bruker en av hovedfunksjonene som gjør at den får bra kritikk? Blir det noen få timer? 10 timer? 20 timer? Det er ikke positivt med funksjoner som ikke fungerer i praksis fordi de trekker for mye strøm. Når jeg leste testen satt jeg igjen med en 4 som terningskast.

 

 

6mm => 11mm er over 80% tykkere, det er ganske vesentlig, og 15mm er 150% tykkere... Tykkelsen har noe å si, greit nok at ca 10mm er behovet nedover, men 1.5cm som en av spillerne hadde er ikke spessielt tynt lenger.

 

 

iPod gjør det stort fordi den leverer det forbrukeren vil ha, en enkel brukervennlig spiller med godt fungerende system for synkronisering mot maskinen. Det at den ser veldig bra ut hjelper så klart også i den verdnen vi lever i nå.

 

 

 

PS. Jeg eier ingen mp3-spiller og har aldri gjort det, men venter på min første iPod nå. Den dagen noen kommer med en like brukervennlig spiller som støtter fornuftige formater som AAC og fungerer på annet enn Windows kommer de til å selge godt.

Lenke til kommentar

haakoo:

Hvordan vet du hva forbrukere vil ha? Det er flere enn du tror som synes det er flott med en fin skjerm, mulighet for video, god radio, god lyd, god byggekvalitet, støtte for flere formater enn bare mp3 og aac (f.eks. ogg og flac), god batterilevetid, UMS-støtte osv. Og alt dette til samme pris som man betaler for en iPod i en innpakning som er bittelitt større.

 

Edit: Min spiller støtter AAC(ikke apples drm-aac), OGG, APE, FLAC, MP3, WAV, WMA, WMV og AVI(divx, xvid) ... Den støtter ikke MPC, men det kommer visstnok i oppdateringer. Men det er selvsagt mye bedre at man ikke har valgmuligheter?

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Edit: Min spiller støtter AAC(ikke apples drm-aac), OGG, APE, FLAC, MP3, WAV, WMA, WMV og AVI(divx, xvid) ... Den støtter ikke MPC, men det kommer visstnok i oppdateringer. Men det er selvsagt mye bedre at man ikke har valgmuligheter?

8526713[/snapback]

 

For de fleste vil det være det, ja. Flere valgmuligheter vil kreve større og unødvendig hardware, høyere strømforbruk mm.

 

For all del, hvis ogg eller FLAC hadde vært aktuelle formater for forbrukere hadde det vært et tema, men da hadde nok iPod også hatt støtte for det. Ogg Vorbis og FLAC er foreløpig kun interessant i spessiele kretser, og det vil mest sannsynlig aldri bli et tema for den gjevne forbruker. Og Video er ikke et tema på enheter med 1-2" skjerm da de færreste vil lide seg igjennom filmer på så små skjermer.

 

Det er uansett ganske enkelt å se hva forbrukerne vil ha, ta en titt på hvilke produkter som selger best.

Lenke til kommentar
For de fleste vil det være det, ja. Flere valgmuligheter vil kreve større og unødvendig hardware, høyere strømforbruk mm.

 

For all del, hvis ogg eller FLAC hadde vært aktuelle formater for forbrukere hadde det vært et tema, men da hadde nok iPod også hatt støtte for det. Ogg Vorbis og FLAC er foreløpig kun interessant i spessiele kretser, og det vil mest sannsynlig aldri bli et tema for den gjevne forbruker. Og Video er ikke et tema på enheter med 1-2" skjerm da de færreste vil lide seg igjennom filmer på så små skjermer.

 

Det er uansett ganske enkelt å se hva forbrukerne vil ha, ta en titt på hvilke produkter som selger best.

8526820[/snapback]

 

Utvidet formatstøtte krever som regel ikke større/unødvendig hardware. Det er bare snakk om å legge til støtten i firmware. Og hva er mest brukervennlig av en spiller som bare støtter mp3 og aac, og en spiller som spiller alt du fôrer den med? Folk laster ned mye rart som de ønsker å stappe på spilleren sin. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger kunder har kommet innom butikken jeg jobber i med en "defekt" spiller som er fullstappet med formater spilleren ikke kan spille.

 

Og videostøtte er kjekt det. 2"-2,5" holder fint til en episode South Park eller en videopodcast.

 

Jeg lever i den tro at Apple selger fordi folk er sauer som må ha det alle andre har så lenge det er trendy, ikke fordi Apple leverer et produkt med de funksjoner folk vil ha :)

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
For all del, hvis ogg eller FLAC hadde vært aktuelle formater for forbrukere hadde det vært et tema, men da hadde nok iPod også hatt støtte for det.

 

Sirkulær argumentasjon, Ipod mangler ikke noen funksjoner for den gjengse mann frdi om funksjonene hadde vært viktige, så hadde de implementert det. Isåfall er det ingen populære produkter som mangler noe som den gjengse mann bryr seg om.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og videostøtte er kjekt det. 2"-2,5" holder fint til en episode South Park eller en videopodcast.

Nå snakker vi vel om enheter med mindre skjermer enn som så. Ingen av mini-spillerne har i mine øyne stor nok skjerm til å duge som videospiller.

 

Jeg lever i den tro at Apple selger fordi folk er sauer som må ha det alle andre har så lenge det er trendy, ikke fordi Apple leverer et produkt med de funksjoner folk vil ha :)

På tide å våkne opp. Selvfølgelig har markedsføring, trendsetting og lignende veldig stor påvirkning på markedet, men det forutsetter gjerne at produktet også faller i smak. De siste årene har ikke Apple skyndtet seg å skaffe seg wifi, touchscreen, bluetooth eller så mye annet fancy. De har laget spillere som er så små som mulig (spesielt Nanoen som vi vel er enige om er unik), med god brukervennlighet, mye lagringsplass og støtte for det folk virkelig bruker.

Lenke til kommentar
Og videostøtte er kjekt det. 2"-2,5" holder fint til en episode South Park eller en videopodcast.

Nå snakker vi vel om enheter med mindre skjermer enn som så. Ingen av mini-spillerne har i mine øyne stor nok skjerm til å duge som videospiller.

8527404[/snapback]

 

Der er vi uenige. Både iRiver Clix og Sony NW-A805 er gode eksempler på små spillere som duger til video, men da snakker man selvfølgelig ikke om spillefilm, men om videopodcasts, små snutter, Simpsons, bilder o.l.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
For all del, hvis ogg eller FLAC hadde vært aktuelle formater for forbrukere hadde det vært et tema, men da hadde nok iPod også hatt støtte for det.

 

Sirkulær argumentasjon, Ipod mangler ikke noen funksjoner for den gjengse mann frdi om funksjonene hadde vært viktige, så hadde de implementert det. Isåfall er det ingen populære produkter som mangler noe som den gjengse mann bryr seg om.

 

AtW

8527170[/snapback]

 

Så du sier altså at det finnes veldig populære produkter som har mangler en gjennomsnittelig forbruker savner? Hæ? Det er ikke et singulært argument. Hadde FLAC og Ogg Vorbis vært i bruk av forbrukere så hadde ikke iPod solgt så bra uten støtte for de. Og det er veldig få utrolig populære produkter som mangler funksjoner "den gjengse mann" bryr seg om.

Lenke til kommentar
Den er bygd opp veldig idiotisk også.. Alt for avlang.. Jeg kjenner mange som ved et uhell har klart å sette seg feil eller noe, også har spilleren rett og slett knekt..

8526523[/snapback]

Dersom du kjenner mange som har klart å rett og slett KNEKKE iPod Nano på denne måten, så burde jo dette være et meget utbredt problem og burde følgelig være godt omtalt flerfoldige steder på nettet.

 

Men etter å ha søkt litt i Google har jeg ikke klart å finne et eneste eksempel på at en iPod Nano har kommet ut for noe liknende i det hele tatt. Er det noen andre som har hørt om dette fenomenet, og som evt kan linke til informasjon om det?

Lenke til kommentar

Juke: Merkelig. Jeg fant info om det på første forsøk på øverste link! Bare å søke på "nano broke in half".

 

Eksempler:

----

I loved it until 1 dark day it broke in half. That is why i got a 20G ipod there much better they don't break as easily.

----

This thing is a piece of junk. I dropped it from a 1 foot drop on my carpet and it broke in half. yeah thats right people it broke in HALF!!!!!! This thing is so cheap. Dont Buy itWhat are you going to do about that, APPLE. You gonna refund me? Huh Huh. Be nice and go buy a Sony Nw hd5.

-----

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
For all del, hvis ogg eller FLAC hadde vært aktuelle formater for forbrukere hadde det vært et tema, men da hadde nok iPod også hatt støtte for det.

 

Sirkulær argumentasjon, Ipod mangler ikke noen funksjoner for den gjengse mann frdi om funksjonene hadde vært viktige, så hadde de implementert det. Isåfall er det ingen populære produkter som mangler noe som den gjengse mann bryr seg om.

 

AtW

8527170[/snapback]

 

Så du sier altså at det finnes veldig populære produkter som har mangler en gjennomsnittelig forbruker savner? Hæ? Det er ikke et singulært argument. Hadde FLAC og Ogg Vorbis vært i bruk av forbrukere så hadde ikke iPod solgt så bra uten støtte for de. Og det er veldig få utrolig populære produkter som mangler funksjoner "den gjengse mann" bryr seg om.

8527605[/snapback]

 

Ja, det sier jeg, tror du den gjengse forbruker ikke synes det er et problem med batterilevetid på bærbare? Eller ikke synes det er noe som mangler i windows? Eller mener sin volkswagen er perfekt på alle måter?

 

AtW

Lenke til kommentar
Be nice and go buy a Sony Nw hd5.

-----

8527673[/snapback]

 

Jeg syntes bare den var litt morsom.. Siden min NW-HD5 sluttet å virke etter et lite dunk i gulvet fra 1meter.. Men jaja, det var etter mange røffe joggeturer da, magnetbaserte harddisk spillere er jo kjent for å ikke tåle noe særlig, og det er ofte brudd på garantien hvis du jogger med dem :roll:

 

Venter spent på en 32GB++ flashbasert harddisk spiller :dribble:

 

Det at Nano knekker i to, trodde jeg da var et kjent problem? :hmm:

 

Utrolig trist at ikke flere spillere har støtte for FLAC.. All musikk jeg ripper inn på PC-en, ripper jeg til FLAC.. Men nå har jo så godt som alle spillere hvert fall støtte for WAV(E), så jeg kan konvertere over til det når jeg legger det inn på spilleren.. Så ender jeg ikke opp med noe kvalitets tap :) Men gigantiske filer :hrm:

 

Men FLAC er etter min mening den beste løsningen hvis du ønsker å ikke "ødelegge" kvaliteten på musikken.. Synd at nesten ingen spillere støtter det.. Et stort pluss er det da at jeg kan på Nokia N95 selv legge inn støtte for FLAC :thumbup:

På en MP3-spiller, blir det vell litt vanskeligere.. Er vell mer eller mindre umulig? :hmm:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...