Gå til innhold

Test: Samsung banker iPod Nano


Anbefalte innlegg

For det første, Samsung T9 virker som et veldig spennende produkt. Jeg har vurdert Nano en stund, men er nå noe mer usikker. Et par poenger har jeg ang denne saken.

 

1. T9 er større i volum (ca 39 vs ca 25cm3). Men er ikke nødvendigvis volumet som folk flest er opptatt av. Hvis feks T9 hadde vært 3mm tynnere hadde volumet vært litt over 28cm3. Poenget er at det er den ekstreme "tynnheten" til Nano som gjør volumet så lite. Men det kan meget godt være slik at mange kunder heller foretrekker en mindre avlang (eller kortere) spiller, og prisen for dette er å ha noen millimeter tykkere spiller.

 

Så etter at jeg skrev dette at brukeren Marasmus hadde brukt akkurat samme argument som jeg nevner her. Poenget er at det er forskjell på volum og areal og folk har ulike preferanser på dette punktet.

 

2. Betyr dette utsagnet "UMS storage instead of MTP" at Windows automatisk finner spilleren og man kan legge til filer akkurat som på en vanlig ekstern harddisk? Mulig jeg har mistforstått her, men trenger man egen software for å bruke overføre filer med Samsung (trenger man å innstallere egen driver eller sofware?)

 

3. Det blir nevnt i testen at spilleren har veldig bra batterikapasitet. Men når man bruker trådløse øretelefoner (via bluetooth slik jeg forsto det) blir batterikapasiteten betydelig dårligere. Hvor mange timer avspilling med musikk via bluetooth snakker vi om? Er det kun trådløs avspilling til et stereoannlegg vi snakker om, eller finnes det trådløse øretelefoner man kan benytte seg av?

 

4. Tror dere det går an å overføre bilder tatt med en mobiltelefon til denne T9'en (via bluetooth selvsagt). Hvis man kunne overført trådløst og lagret bildene på 4gb lagringsplassen, så hadde det vært en ganske stilig greie. Det hadde også vært genialt om det gikk an å overføre mp3 filer fra T9'en til en bluetooth telefon trådløst...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for infoen, Marasmus, fant det med en gang når jeg brukte de søkeordene selv også.

 

Det at Nano knekker i to, trodde jeg da var et kjent problem? :hmm:

8527784[/snapback]

Du har nok helt rett i at problemet er ganske utbredt, det var nok bare jeg som søkte etter feil ord. Vet du forresten om det var 1. eller 2. generasjons Nano som knakk i tilfellene du kjenner til?

 

Har funnet en del kommentarer angående brukne Nanoer på nettet, men de kommentarene jeg har funnet så langt dreier seg om 1. generasjons Nano. Kan det være at dette problemet ikke er like stort på 2. generasjon? Den nye modellen har jo metall rundt det hele, mens 1. generasjon kun hadde metall på baksiden (plast foran), mulig at det har noe med saken å gjøre i så fall?

 

Ble jo nysgjerrig på dette siden jeg har Nano selv (2. generasjon). Det er jo også nyttig å vite for de som vurderer å kjøpe Nano, da dette må sies å være en ganske stor svakhet dersom det også gjelder 2. generasjon (den nyeste/nåværende utgaven) av spilleren.

 

edit: la til litt på slutten

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Tenk dere hvor utrolig mange Nanoer som ble solgt. Det er vel den største salgssuksessen til iPod noensinne?

 

Da er det ikke rart at det dukker opp noen hundre folk på internett som har fått sin knukket. Ganske mange som behandler enhetene sine temmelig dårlig.

 

Husker og jeg leste en test av hvor mye den tålte. Ble utsatt for stooore fall, slag med hammer og overkjørt av bil. Gjorde lite skade. Samme erfaring jeg har med min førstegenerasjon, bortsett fra at den blir ripet opp av seg selv.

Lenke til kommentar
Tenk dere hvor utrolig mange Nanoer som ble solgt. Det er vel den største salgssuksessen til iPod noensinne?

 

Da er det ikke rart at det dukker opp noen hundre folk på internett som har fått sin knukket. Ganske mange som behandler enhetene sine temmelig dårlig.

 

Husker og jeg leste en test av hvor mye den tålte. Ble utsatt for stooore fall, slag med hammer og overkjørt av bil. Gjorde lite skade. Samme erfaring jeg har med min førstegenerasjon, bortsett fra at den blir ripet opp av seg selv.

8528574[/snapback]

 

Vil ikke kalle å sette seg ned i en stol mens du har den i baklomma røff behandling..

Men det er vell kanskje bare meg :p

Har også skjedd med en kompis at den knakk når den lå i "sidelomma" når du ligger litt for hardt på den i sofaen..

 

Det å miste den i gulvet osv.. Det er jo noe som du strengt tatt burde unngå i utgangspunktet.. Men det skjer jo dessverre veldig lett..

 

Har du en magnetbasert harddiskspiller.. Så kan det fort være goodbye etter et lite dunk, eller en joggetur :roll:

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Litt skremt over hvor hardt enkelte føler de må forsvare Ipod. Er det virkelig så vanskelig å tro at noen andre enn apple klarer å lage en bra mp3 spiller?

 

Må si meg enig med et par andre, om at det mangler litt info i testen, lydkvalitet og spilletid med BT for å nevne de to tingene jeg lurte mest på.

 

Bruker til vanlig en creative vision 3.7", men den er litt stor til jogging, selv om det går, kunne vært greit med en liten en til bare musikk.

Lenke til kommentar
Vil ikke kalle å sette seg ned i en stol mens du har den i baklomma røff behandling..

Enig i det, men tror ikke det skjer ofte, og personen som forteller om hendelsen legger kanskje litt på her og der.

 

Litt skremt over hvor hardt enkelte føler de må forsvare Ipod. Er det virkelig så vanskelig å tro at noen andre enn apple klarer å lage en bra mp3 spiller?

Litt skremt over hvor hvordan folk klarer å vri ting rundt som det der. Mange av oss som her i tråden har forsvart iPod har overhodet ikke sagt at konkurrentene er dårlige. Gidder ikke gjenta argumentene og synspunktene jeg har skrevet her i tråden igjen, du kan klare å lese og diskutere på samme nivå som oss andre du også.

Lenke til kommentar

Men hva er det å diskutere, da dere alt har bestemt dere for at det ikke finnes noen alternativer?

 

Men skal ikke gjøre dette til en flame tråd, nok av de på forumet.

 

Folk kjøper hva de selv ønsker, jeg kommer nok til å sjekke ut den fra somsung så fort den er i en butikk i nærheten av meg.

Lenke til kommentar

Nå gjentar jeg meg selv her, men angående knakkbarheten til Nano: Er det noen som vet om 2. generasjons Nano også har dette problemet?

 

Jeg finner massevis av eksempler på at folk har knekt 1. generasjons Nano (den med plast foran og metalldeksel bak) rundt omkring på nettet, men har fremdeles ikke klart å finne tilsvarende informasjon om 2. generasjons Nano (den med metall rundt hele spilleren). Er det bare jeg som nok en gang ikke klarer å søke skikkelig, eller har Apple fikset dette i 2. generasjons Nano?

 

Vil anta dette er ganske interessant for de som vurderer å kjøpe Nano, da dette utgjør en potensielt stor svakhet ved denne spilleren. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Denne ser jo OK ut, skal ha en ny mp3-spiller nå snart, men et av kravene er at den skal være rosa.. Blir trolig en Nano, om ingen har noen andre tips?

Skal være en gave..

8526120[/snapback]

Samsung yp-z5 :dribble:

har den selv, et av mine beste kjøp noensinne!

Nå som amobil sammenligner alt annet opp mot Ipod nano for vell jeg å gjøre det :p

Den er litt større, men har mye bedre skjerm.

og batteritiden er skikkelig bra, etter at jeg oppgraderte FW kan den spille i 45 timer (38 før FW oppdatering)

 

Link til sammenligning

www.cnet.com

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar

Anti LFC: Testen du linket til sammenlikner mot 1. generasjons iPod Nano (ikke at du har påstått noe annet, jeg bare nevner det for å gjøre folk oppmerksomme på det).

 

Dagens Nano, dvs 2. generasjon, er endret på en del punkter, blant annet med tanke på batterikapasitet, robusthet og utseende. :)

Lenke til kommentar
Anti LFC: Testen du linket til sammenlikner mot 1. generasjons iPod Nano (ikke at du har påstått noe annet, jeg bare nevner det for å gjøre folk oppmerksomme på det).

 

Dagens Nano, dvs 2. generasjon, er endret på en del punkter, blant annet med tanke på batterikapasitet, robusthet og utseende. :)

8682800[/snapback]

oh, la jeg ikke merke til :)

Har faktisk en 2. ganerasjons ipod nano og samsungen min her no.

Ipoden er ganske mye mindre, men når det kommer til utseende så taper den. (min mening)

Navigeringen i menyene er også lettere på Nanoen. touch-paden til Samsungen kan være litt vanskelig i starten, men man venner seg fort til den!

En ting jeg synes er håpløst på Ipoden er album arts, de vises jo ikke.

men på samsungen derimot; der vises nesten alle typer bilder og bildet kan dekke store deler av skjermen :)

 

men uansett, hvis jeg skulle valgt mellom T9 og Nano ville jeg definitivt valgt T9.

Det er kos og ha en spiller som ikke alle har!

og så trengs det ikke noe Itunes shit for å overføre musikk, definitivt det som er det verste med Ipod! (vet at man kan bruke mediamonkey å)

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar
En ting jeg synes er håpløst på Ipoden er album arts, de vises jo ikke.

8683075[/snapback]

Uff da, det høres ikke særlig bra ut. På min iPod Nano (2. gen) funker album art helt fint i allefall, men det funker kanskje ikke like fleksibelt som hos Samsungen med tanke på forskjellige visningsmoduser og støtte for diverse filtyper (har ikke prøvd Samsungen selv).
Lenke til kommentar
En ting jeg synes er håpløst på Ipoden er album arts, de vises jo ikke.

8683075[/snapback]

Uff da, det høres ikke særlig bra ut. På min iPod Nano (2. gen) funker album art helt fint i allefall, men det funker kanskje ikke like fleksibelt som hos Samsungen med tanke på forskjellige visningsmoduser og støtte for diverse filtyper (har ikke prøvd Samsungen selv).

8685795[/snapback]

Tja, før jeg oppdaterte FW var den ganske kresen. men nå vises omtrent alle filtyper!

Lenke til kommentar

Filoverføring fra T9 til Mobil?

 

Jeg har bestilt en Samsung T9, får den nok om noen dager. Jeg lurer på om det også går ann å overføre filer fra/til spilleren til/fra en mobiltelefon med BT? :hmm:

 

Om det er mulig ville det vert en genial funksjon!

For hvor mange er det som har en T9? Ikke så mange, så funksjonen med å overføre filer mellom to T9'er er ikke spesielt nyttig, med mindre du kjenner mange med en slik spiller.

Lenke til kommentar

Arehei:

 

Jeg jobber med disse spillerene hver dag og ser at folk har forskjellige meninger rundt dette.

Det er Ipod-menneskene og det er de andre =)

Ipod menneskene er de som spør "jeg skulle hatt en slik ipod jeg. Nei! ikke en mp3 spiller, men en IPOD!"

Det er mange grunner til at Ipod er slik en "slager" i dag. Mye er pga av den globale igjenkjennelsen av Ipod, den lanseres kraftig på verdensbasis og alle kjenner jo en ipod =)

Av de som skal ha en spiller for "teh lookz" er Ipod overlegen med sprakende farger (spessielt rosa, blå og grønn).

Men så er det de som ikke helt er glad i Apple sin metode for og bruke sanger på spiller og pc, ettersom ipod gjør det rett og slett vanskelig for bruker og bruke filene sine til andre ting. Alt skal igjennom itunes som ikke alle er helt glad I. Nå har det seg slik at hvis en liker iTunes vil dette ikke være noe negativt.

 

Det med "dobbelt så tykk" er ikke helt riktig, står med begge spillerene i handa nå og ser at T9 er noe tykkere (vil tippe en 1/4 tykkere enn nano'en. den er et par mm bredere og 8mm lavere. Skjermen derrimot er vesentlig større enn på Nano'en og med en vesentlig bedre kvalitet.

 

QUOTE

faktisk bruke den som håndfri til mobilen din.

 

Hvorfor i alle dager skulle man ønske å gjøre det?

 

----------------------------------------------------------------

 

Den eneste grunnen til at jeg ikke har valgt en mobiltelefon med mp3 funksjon er pga batteri levetid og lagringsplass.

Det at T9 har blåtann, 30t spilletid og opptil 4gb lagringsplass oppfyller alle mine krav.

 

Dette vil si at med mobiltelefonen i lomma, T9 i sekken/bagen og det nye iLuv i214 blåtann på øret kan jeg ta telefonen mens jeg hører på Mp3, samt styre sanger trådløst uten og måtte ta ut propper, ta opp telefon, dette gir også en mye lengre spilletid på musikk samt en større lagrings kapasitet ettersom 2gb er det meste vi har sett til nå som eksternt minnekort på mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

For de som ikke allerede har oppdaget T9 kan jeg på det sterkeste anbefale den.

 

1. Den er liten og nett. Volumet er kanskje større enn en nano, men den føles mye mindre i lommen ettersom selve overflaten er mindre. Prat om volumet her blir bare flisespikkeri for min del siden den føles bitteliten i lommen uansett.

 

2. Den har en stor skjerm som virkelig er bra. Jeg har hatt spilleren min omtrent i 6 måneder nå og den har fortsatt ikke en eneste ripe i skjermen.

 

3. Spilleren har kjempebra lyd. De medfølgende høretelefonene passet ikke så godt i mine ører, dessuten har jeg et gammelt porta pro sett som jeg trvies veldig godt med. Spilleren gir også veldig god lyd tilkoblet pc høytalere eller min denon forsterker.

 

4. Spilleren har bluetooth. Jeg syntes det er kjempekjekt. Laster feks ned en sang på laptoppen og ettersom jeg er for lat til å finne usb kabelen kan den sendes direkte over med bluetooth. Bruker den også som håndfri iblant og det fungerer utmerket. Bilder fra mobil overføres også som en drøm.

 

5. Man kan velge hvordan man skal organisere musikken eller filene på spilleren. Man kan enten bruke metainformasjonen i musikkfilene for å navigere, eller man kan rote rundt via "filbehandleren" og organisere musikken som filer i mapper. Tilkoblet PC dukker den opp som en ekstern enhet og krever ingen drivere. Den "snakker" med masse forskjellige programmer. Kan synces mot winamp, windows media player og samsung sitt eget program. Har også lest om flere andre programmer som benyttes. Personlig pleier jeg bare å overføre via filbehandling.

 

6. Den spiser så godt som alle formater. Ikke bare musikkfiler, men også bilder og tekstfiler. Skal man ha video over benyttes samsung sitt medfølgende program. Har selv sett et par fullengde filmer på flytur og skjermen er liten, men i videomodus dreies skjermen til horisontal så den blir faktisk ikke så aller verst.

 

7. Den har RDS radio med virkelig god kvalitet. Får som regel bedre lyd med spilleren sin radio enn jeg gjør med min egen panasonic bilradio. Så da kjører jeg ofte radio inn via aux mens jeg kjører bil.

 

Sånn avslutningsvis kan jeg bare nok en gang anbefale denne spilleren. Kvalitetsfølelsen over produktet er enorm og jeg er kollosalt fornøyd. Har selv vært med en stund og har hatt mange forskjellige spillere. Alt fra creative jukebox i sin tid, til ulike ipods, men ALDRI har jeg vært mer fornøyd. Det er kanskje sant at det ikke er riktig å sammenligne denne mot en ipod ettersom ipoden kun er en enkel MP3-spiller, mens T9 er en fullblods mediaspiller.

 

 

For folk som er interessert så finnes det mye bra informasjon om spilleren her:

 

http://samsung.t9.googlepages.com/

 

Jeg svarer gjerne på spørsmål om spilleren.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...