Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er vel på en måte ferie, da jeg skal på biltur.

Blir Trondheim til Drammen natt til mandag da jeg har en avtale kl 8 mandag, så jeg må starte senest midnatt, men det blir nok noe tidligere enn det så jeg kan ta pause(r). 
Kjører til Bergen på tirsdag ettermiddag/kveld. 

edit: Blir å kjøre E39 hjem.  Aldri kjørt den veien og det blir en en gangs opplevelse. 
Mange ferger, men jeg har fergeavtale så det blir 50% rabatt. 
Ingen andre planer så det blir å bruke så lang tid jeg gidder. 

Endret av Dubious
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne måneden går turen til Isle of Man for å se spor etter vikinger.. og rømte kenguruer som har en økende bestand. Fra Laxey hvor det før var laks i elven kan man ta antikvarisk trikk opp til snaufjellet som de kaller Snaefell. Dumt å vente til juni for da suser motorsykler rundt i over 300 på smale og ujevne veier. Uten fartsgrenser kan det i teorien oppleves hele året.

20250503_115336.thumb.jpg.cf20ce8966877f560e1f37590b29ef31.jpg

Så går turen til Ely som er praktisk base camp for å nå slott i området. Skulle egentlig til en annen by men måtte for andre gang kanselllere reisen dit da de enda ikke er ferdige med å pusse opp slottet der.

Etter dette er kun 10 andre reiser booket.

• Hjerte 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Denne måneden går turen til Mons, eller Bergen som de sier på flamsk. Der har de en religiøs prosessjon helt tilbake til 1248 som har blitt til en ellevill folkefest som topper seg med at over 100.000 skal drepe en drage på byens torg.

20250614_190425(0).thumb.jpg.fc04a87ff5a5ec462137fe8bfd60dd6c.jpg

Så går turen til Nuuk på Grønland. Har booket en båttur for se på isfjell og slikt.

Etter dette er 21 andre reiser allerede booket.

• Hjerte 1
Skrevet

Sommerferien tilbringer vi på hytta med diverse kortere utflukter.

Til høsten blir det 14 dager på Granca med stabilt klima og hyggelige mennesker.

• 4 uker senere...
Skrevet

Denne måneden går turen til Tromsø for å ta båt ned til Trondheim. Har delt opp hele rundreisen i 6 helgeturer. Planen var å ta alle segmentene sørover med Havila, men mye høyere pris gjorde at jeg måtte tilbake til Hurtigruten for denne reisen. Teller på knappene om jeg skal ta fottur opp til Torghatten, det er jo meldt fint vær. Siste segment sørover neste sommer håper jeg blir med Havila igjen.

IMG_3442.thumb.jpg.c4df288e80b9ea3aa1d89a1b0aa2f7c7.jpg

Så går turen til Palanga for bading uten risiko for hetebølge som ved Middelhavet. Har sikret meg hotell med spa om været ikke slår til. Finner kanskje spennende ting i amber å se på eller kjøpe.

Etter dette er 23 andre reiser allerede booket. Det er ny pers. Har altså totalt 25 private reiser booket som enda ikke er startet. 😎

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Finland, avreise den 21. 07.  Har familiehytta der og slektsamling. 

Hvordan er Kroatia/Montenegro i september? Liker ikke over +25C over tid og lange flyturer.(overlever nok ;)

Edit: har en god kompis som har en leilighet i Bulgaria. 

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (1 time siden):

Hvordan er Kroatia/Montenegro i september? Liker ikke over +25C over tid og lange flyturer.(overlever nok ;)

Anbefaler å fra dit i slutten av september/begynnelsen av oktober. Da er de verste varmebølgene over, men det er fint vær og varmt i sjøen, og billigere da det er mindre turister. Gjennom oktober er det mange tilbud som stenger, dette er sesongjobber og de har andre forpliktelser de må ta tak i. I fjor var det sommervarme til begynnelsen av november, men da var jo det meste av tilbud i vinterdvale.

Har du tenkt se Dubrovnik så velg en dag uten cruiseskip:

https://www.cruisetimetables.com/dubrovnik-croatia-cruise-ship-schedule.html

Jeg vet ikke hva situasjonen er nå, men før hadde Montenegro mye russiske turister.

Jarmo skrev (1 time siden):

Edit: har god kompis som har en leilighet i Bulgaria. 

Pass på at Bulgaria får Euro ved nyttår. Det betyr at priser vil øke markant.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
kittycat skrev (5 timer siden):

helgetur til fyri ❤️

Hadde jeg ikke hørt om, så måtte google. Så fint ut der. Håper dere får en fin tur 🙂

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (På 10.7.2025 den 5:04 PM):

Finland, avreise den 21. 07.  Har familiehytta der og slektsamling. 

5 dager på hytta, 29-30-31C hver dag, badstue, bading, båtturer, og masse god mat og selskap. Hver dag, fra morgen til sent kvelden. :)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Jarmo skrev (2 minutter siden):

5 dager på hytta, 29-30-31C hver dag, badstue, bading, båtturer, og masse god mat og selskap. Hver dag, fra morgen til sent kvelden. :)

Hørtes kjekt ut 🥰

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (22 timer siden):

https://stock.adobe.com/no/search?k=tampere

Her ble jeg fødd..

Hytta vi har ligger ca. 3-4 mil utenfor byen.

Er hytta blå og rund med rødt tak? Sorry, blander sammen med Turku, blander bestandig sammen de 2 byene. 😉

Ønsker å få til flere reiser til Finland.

-Har flere vintre prøvd komme meg til Ivalo, men det har vært umulig å få booket de glassigloene.

-Savonlinna, men har ikke klart bestemme meg for rett festival.

-Har og vurdert Oulo, Vaasa, Tampere og Rauma, men har ikke klart sette opp et godt program for en helgetur.

Har i mange år reist med en slik bagasjetag på ryggsekken min. Har på de utroligste steder i verden plutselig blitt tiltalt på finsk.

snus.thumb.jpg.18c806e6cc7d71717c0758806e014733.jpg

Endret av robertaas
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
robertaas skrev (1 minutt siden):

Er hytta blå og rund med rødt tak? Sorry, blander sammen med Turku, blander bestandig sammen de 2 byene. 😉

Ønsker å få til flere reiser til Finland.

-Har flere vintre prøvd komme meg til Ivalo, men det har vært umulig å få booket de glassigloene.

-Savonlinna, men har ikke klart bestemme meg for rett festival.

-Har og vurdert Oulo, Vaasa, Tampere og Rauma, men har ikke klart sette opp et godt program for en helgetur.

Har i mange år reiste med en slik bagasjetag på ryggsekken min. Har på de utroligste steder i verden plutselig blitt tiltalt på finsk.

snus.thumb.jpg.18c806e6cc7d71717c0758806e014733.jpg

Jeg kan hjelpe deg med alt, i år eller neste år? Og alle dine ønsker ang. varighet, prisnivå, severdigheter, tog/buss/fly? Kombinert? Nord/Sør/Øst/Vest. osv.

Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Jeg kan hjelpe deg med alt, i år eller neste år? Og alle dine ønsker ang. varighet, prisnivå, severdigheter, tog/buss/fly? Kombinert? Nord/Sør/Øst/Vest. osv.

Takk, er god på å planlegge og booke, mangler bare litt inspirasjon. Er fullbooket til neste juli. Flyr dit og har i økende grad klart få med meg spesielle lokale arrangementer.. og gjerne et slott. Det er de jeg listet som er de mest aktuelle stedene i Finland som jeg enda ikke har besøkt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...