Gå til innhold

Nye Amiga-maskiner kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AJ: Hvorfor ikke? Den kan jo ha moderne egenskaper i tillegg til å være nostalgimaskin.  Om vi får ytterligere en konkurrent til Apple, vanlige PCer, spillekonsoller osv så er vel bare det berikende for konkurransen og mangfoldet.

8475469[/snapback]

Klart det er bra med mangfold, men jeg ser ikke hva en gammel PPC prosessor kan bidra med til å øke "mangfoldet" av PC med og uten Apple logo.

Lenke til kommentar
Jag det var tider det gitt når Amiga var på topp. Dessverre så tabbet de seg ut. Men er ikek dette snakk om en ren PC med Amiga logo på bare da?

8476298[/snapback]

 

Njæ, det var Commodores bidrag i denne omgang.

 

Amiga og Commodore sluttet å være under samme selskap da Commodore gikk konk i '94.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
En secure, multi-purpose maskin er nok veien å gå. Kanskje spill kan komme senere, men ser ikke vitsen.

8475719[/snapback]

Skulle de lagd en sikker maskin hadde det vært bedre med en low voltage Itanium CPU. De har mye bedre sikkerhet og yter sikkert haugevis bedre enn en avdanka PPC CPU.

8476468[/snapback]

 

Så lenge OS'et er sikkert vil det danke ut både Mac og Win-PC på det feltet ihvertfall...Om det er military-grade secure er en annen sak...nå bruker jo militære i USA windows PC'er i noen tilfeller da men...knis

Lenke til kommentar

Denne maskinen kommer nok aldri under min eie, syntes AmigaOS er for "spesielt" for min smak, holder meg nok til PC med Windows og Linux :)

 

Men alt som er "nytt" når det gjelder data, og som på en eller annen måte skiller seg ut fra det som allerede finnes ser jeg på som en positiv ting siden det øker mangfoldet og valgmuligheter (og forhåpentligvis bidrar med konkurranse).

 

En sjelden gang i mellom fyrer jeg jo opp Amiga-emulatorn og minnes de gamle tider, men det varer som regel bare noen minutter før jeg går lei da :D

Lenke til kommentar

Har aldri eid Amiga (eller Commodore) selv, men en ZX 80 en gang. Mimre... mimre... Det blir allikevel spennende hvordan denne maskinen blir. Antagelig vil det bli en spillmaskin og kanskje den billigste modellen har ambisjoner om å konkurrere med Wii, XBox 360 og PS3?

 

Men hjemmedatamarkedet, slik det fremsto før IBM PC kom - og noen år etterpå, er dødt og jeg tror ikke Amiga klarer å gjenopplive det, hvis det er dét de skulle prøve på. PCen vant fordi det er en General Purpose-maskin - d.v.s. en maskin som er beregnet for mange typer oppgaver. Hjemmedatamaskinene hadde for begrenset virkeområde.

 

PowerPC-prosessoren er dog spennende fremdeles, synes jeg. PowerPC 6 vil jeg gjerne se hvordan yter i en Amiga-maskin. Og hvilket operativsystem vil den komme med? Kanskje Linux? Isåfall kan spillmarkedet på Linux-plattformen få et kjærkomment oppsving. Dette kan bli interessant. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Fangs78, Amiga hadde ikke multithreading.  Derimot var den god på multitasking.  Desverre var prosessoren råttent svak.  Første tabben Commodore gjorde var å gi ut Amiga 2000 med 7 MHz istedet for 14 eller 16 som de opprinnelig hadde planlagt.  Men alt i alt en kul maskin.

8477165[/snapback]

 

Argh...sorry. My mistake

Lenke til kommentar

Denne nyheten er en fjør som er blitt til femtenhundre høns ... !

 

Amiga OS 4 er klar ja .. Men folk som kjenner til Amiga Inc og mannen bak ACK (et mer eller mindre enmanns selskap?) som skal produsere denne "nye amigaen", kan ikke bare slå kaldt vann i blodet på folk men kjøle det hele ned til ABSOLUTE ZERO.

 

Bill McEwen "can sell Icecubes to eskimoes" ifølge folk som kjenner han.. Og min egen erfaring etter å ha fulgt "Amiga Inc" sirkuset siden ca 94 og siden ca 99 da McEwen ble sjefspredikant.

 

Etter min erfaring med disse folka må jeg dessverre også slå ca 10 liter kaldt vann på denne tråden. Vi snakker ikke A500 eller A3000 , A1200 eller A4000 her .. Ikke no custom graphics eller lyd, det vi snakker om er for den billige utgaven antakelig en Freescale PPC 5200 SoC 400 mhz CPU (mulig utdatert info, se vedlagte linker.) Og muligens noe Radeon mobility 9000 Grafikk.

 

http://amigaworld.net/modules/news/article...=3721&start=200

 

http://www.amiga.org/modules/news/article.php?storyid=7286

 

http://www.amiga.org/modules/newbb/viewtop...=37632&forum=22

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar
Denne nyheten er en fjør som er blitt til femtenhundre høns ... !

 

Amiga OS 4 er klar ja .. Men folk som kjenner til Amiga Inc og mannen bak ACK (et mer eller mindre enmanns selskap?) som skal produsere denne "nye amigaen", kan ikke bare slå kaldt vann i blodet på folk men kjøle det hele ned til ABSOLUTE ZERO.

 

Bill McEwen "can sell Icecubes to eskimoes" ifølge folk som kjenner han.. Og min egen erfaring etter å ha fulgt "Amiga Inc" sirkuset siden ca 94 og siden ca 99 da McEwen ble sjefspredikant.

 

Etter min erfaring med disse folka må jeg dessverre også slå ca 10 liter kaldt vann på denne tråden. Vi snakker ikke A500 eller A3000 , A1200 eller A4000 her .. Ikke no custom graphics eller lyd, det vi snakker om er for den billige utgaven antakelig en Freescale PPC 5200 SoC 400 mhz CPU (mulig utdatert info, se vedlagte linker.) Og muligens noe Radeon mobility 9000 Grafikk.

 

http://amigaworld.net/modules/news/article...=3721&start=200

 

http://www.amiga.org/modules/news/article.php?storyid=7286

8477613[/snapback]

 

Spesifikasjonene på ACK/Amiga Inc. sine maskiner vil ikke bli presentert før i neste uke. Liten vits i å spekulere for mye.

 

Begynner ellers å bli ganske lei alt sladderet og ryktespredningen i Amiga-miljøet, men er vel ikke til å unngå all den tid det fremdeles er flere fraksjoner som kjemper steilt mot hverandre om den 0.000000000001% markedsandelen, i tillegg til at folk er endeløst skuffet over alle tidligere brutte løfter. Men skjer mye positivt nå, så blir spennende å se hva det hele munner ut i. Håper ihvertfall Amiga-miljøet etterhvert kan begynne å dra i samme retning.

Lenke til kommentar
"...i tillegg til at folk er endeløst skuffet over alle tidligere brutte løfter."

 

Ja det er ihvertfall jeg ... :-O

8477795[/snapback]

 

Virker som nye Amiga Inc. har mer penger å rutte med (ref. sponsingen av kultursenteret i Kent), så kan jo håpe de klarer å innfri bedre enn sine forgjengere :-)

Lenke til kommentar
"...i tillegg til at folk er endeløst skuffet over alle tidligere brutte løfter."

 

Ja det er ihvertfall jeg ... :-O

8477795[/snapback]

 

Virker som nye Amiga Inc. har mer penger å rutte med (ref. sponsingen av kultursenteret i Kent), så kan jo håpe de klarer å innfri bedre enn sine forgjengere :-)

8477916[/snapback]

 

Vi får se, levner det personlig ikke så mye håp, men kan jo alltids fortsette å kose meg med emulering...

 

AtW

Lenke til kommentar

dette blir nok bare enda en grå boks. ikke noen kule design som tastatur-pc eller lignende...

 

og til dem som snakker om amiga på x86, sjekk ut AROS...

 

var litt morsomt at noen postet en lengre artikkel på osnews for en stund siden om å vekke C64 stil maskiner opp igjen siden dem var så enkle i bruk og alt det der...

Lenke til kommentar

Dette får meg nok en gang til å gråte over at jeg kastet både min A500 og A1200 for maaange år tilbake.

 

A1200 hadde et akselleratorkort med 50Mhz, samt 8MB ekstra systemminne. 120MB intern 2.5"HDD og 560MH ekstern HDD som fikk strøk fra seriell hjemmemekk kabel el.

 

Og Dopus, som var herlig og hvor jeg la inn REXX scripting bak knapper og masse skoj.

 

Jeg hadde et enormt floppy bibiotek lagret som diskett imager på harddiskene og bare mountet de opp når jeg skulle spille.

 

Og ikke for å snakke om den offline news readeren jeg brukte mot BBS'er. Satt og leste og svarte på forum offline og lot programmet do the magic etterpå... hmm husker ikke hva det flotte programmet het.

 

Jeg kjørte også nullmodem parallell nettverk mot PC på jobb og lastet ting fra aminett ned til PC og så over til A1200. Huff så mye artig jeg har glemt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Dette får meg nok en gang til å gråte over at jeg kastet både min A500 og A1200 for maaange år tilbake.

 

Kastet ! :ohmy:

 

Her i huset startes ZX Spectrum, Sinclair QL og A500 med jevne mellomrom. Kan jo ikke kaste sånne minner!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...