Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min første bil...


Mythos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min første bil var en Ford Escort Ghia (el. vindu foran, el. soltak og el. speil, samt varme i frontruta og "sportsstoler") 1993-modell. Vel, jeg har bilen enda, men den er avskiltet etter kollisjon. Sommerprosjekt, som jeg liker å kalle det. Motoren er en 1,8-liters diesel (uten turbo), som yter hele 60 hestekrefter. Dette er vilt nok til å dra bilen fra null til hundre på ... 25 (tjuefem) sekunder :) Det beste er jo da at forbruket er herlig lavt. Rundt 0,4-0,45 på langkjøring og 0,6-0,65 på bykjøring. Fullt akseptabelt for en såpass gammel bil!

 

Nå kjører jeg jo en luksusflåte av en bil sammelignet med Escorten, men det er et par ting jeg savner fra Escorten:

 

1: Viktigst av alt; forbruket. Saaben bruker nesten dobbelt så mye drivstoff, i tillegg til at det er bensin ...

2: Styringen i Saaben er for blaut, her er Escort et prakteksempel på hvordan en skarp og herlig styring skal lages.

3: Stolene. Ikke det at stolene i Saaben er dårlig, men de har jo et totalt fravær av sidestøtte! Setene i Escorten har jo mer sidestøtte enn strengt tatt nødvendig, med tanke på motorkraften.

 

Nå fikk jeg nesten lyst å dra fram pilotbrillene, Ole Brumm-duftdingsen og dra frem Escorten med åpne vinduer og soltak. DET var sommerfølelse det!

 

(PS: Escorten er litt tilsalgs. 10.000,- som den står inkl. en OK Blaupunkt CD-spiller og nytt batteri, samt så godt som nye sommerdekk, kun kjørt en sesong. Alufelg på sommerhjula! Send meg en PM hvis interessert!)

post-35593-1177539730_thumb.jpg

Endret av OML
Lenke til kommentar

Min første bil var et stykke sært arvegods fra mamma, en87' Peugeot 205 CT 1,4 cab. Bilen hadde vært avregistrert i noen år, men etter litt rustfjerning og litt tlc var den klar til bruk.

 

Img_0008.jpg

 

Det var i bunn og grunn en veldig morsom; villig motor, liten, responsiv styring og for ikke å glemme at det var en cabriolet. Bilen hadde vel egentlig et snev av gocart over seg. Det negative var vel det faktum at taket hadde sett bedre dager og at håret blafret i vinden selv med taket oppe.

 

Bilen ble etter få dager byttet inn i 17000 kroner, som jeg igjen byttet inn i en 90' Ford Sierra som nok må omtales som min egentlige første bil. En bil jeg til denne dag agrer på at jeg solgte da jeg gikk inn i militæret :cry:

Lenke til kommentar

Min første bil var en VW Passat LX 1,6 - 77modell som min far kjøpe av sin onkel for 6000. Bilen såg ut som en kloning av en frosk og bil og bar tydeligvis preg av at designerne i wolfsburg hadde røyket noe de ikke burde da de tegnet bilen og slapp den for produksjon. Jeg får likevel en tåre i øyenkroken når jeg en sjelden gang iblant ser en slik bil idag. Bilen var en trofast venn som jeg klarte å kjøre nesten 50000km det ene året jeg hadde den :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Min første bil var en 1982 mod. Mazda 626 2.0, og min andre bil var en Toyota Corolla 1.6 DX 1984 mod. Helt greie biler, men ikke noe mer.

 

Etter å ha eid disse bilene så bestemte jeg meg for ALDRI å kjøpe en gammel bil igjen.

Heretter blir det kun nye biler på meg. (så lenge økonomien tillater det) Jeg har hatt 3 stk. splitter nye biler de siste 9 årene og en splitter ny bil blir det også om ca. 2-3 år.

 

Det koster ikke såååå mye å kjøpe ny bil i dag som noen skal ha det til.

Lenke til kommentar

Første bil, Ford Escort 91`mod. Endte opp som spiker, mye rust, tikking, høyre bakrute knust, 2-3 stk bulker, ble ståendes ute hele vinteren, og da rustet den enda mer, samt at den råtna helt inni.

 

Det er forøvrig den røde bilen bak den blå bilen, fant ikke noe bedre bilde av den.. :p

 

img4526hc8.jpg

Lenke til kommentar

Har hatt 5 forskjellige biler på 4 år :dontgetit:

Dette er den første også den jeg absolutt har eid lengst, helt til jeg kolliderte da solgte jeg den :p

 

 

edit kan nevnes at jeg kolliderte med en mercedes a klasse, den fikk herpa forstilling+++ reprasjoner for langt over 30000 og denne forskjøv festene til støtfangern seg bare noe mm thats it.

 

435.JPG

 

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

1986 modell Volvo 740 kjøpte jeg som førstebil for et år siden. Hadde sikla på 740 siden jeg var 14, og fant en særs fin en til 25000,- som bare hadde gått 180.000. Den var tatt bra vare på, og ikke ungdomskjørt :D

 

Synes det er en kjempebil. Er ikke verdens raskeste sak da, med 116 hester men.. Går greit, er fin å se på, og jeg føler meg trygg og tøff bak det store panseret :)

 

Men nå skal jeg selge den for å skaffe meg det eneste som jeg alltid har hatt mer lyst på ; en svær Chevrolet Suburban.. Men må si det er trist å selge den. Skal ikke se bort fra at det felles en tåre den dagen noen andre kjører av gårde med den :/ Er jeg rar? Forrige eier syntes også det var tungt å selge den da :p

 

Kommer aldri til å glemme førstebilen min<3 Skulle bare ønske jeg hadde råd til å ha to biler..snufs </3

Endret av AlltidRett
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min første bil var en Ford Escort 198X-modell tilnærmet lik den på bildet. Var forsåvidt en grei bil, eid av en voksen dame og fint holdt. 1,3CL og gode greier.

 

2001-07_027.jpg

 

Bilen kjøpte jeg sammen med min mor for 16k i 1999. Jeg ble senere rygget i av en BMW og bilen ble kondemnert. Forsikringen betalte ut 32-26k, husker ikke helt.

Lenke til kommentar

Første bil:

 

W123 240TD 1978

 

Power 72Hk, 137Nm

Aks 0-100, ca 18 sec

Vekt 1.5 Tonn

Gjennomsnitt forbruk 0.7

 

God som gull egentlig. Den gikk ca 520000 før den tok kvelden.

Den var bråkete og treig, men det er noe spesielt med første bilen. Så savner den faktisk :love:

I dag kjører jeg lik bil ;) , men i Coupe og ( bensin :thumbdown: )

 

Bilde344.jpg

 

Bilde102.jpeg

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

min første bil var og er en toyota mr2 mk2 gti 1992 mod som er meget velholdt. Finnes ikke rust eller skader. Info:

 

Den ble importert fra Sveits i 2003 til Tg-bil i drammen, og ble solgt for 140 000kr samme året, og dama som kjøpte den leverte den til techtylbehandling før hun begynte å kjøre med den. Hun har kjørt meget forsiktig med den og polert og vasket den jevnlig, og holdt den skadefri På tg-bil så ville de ha 110 000kr for den nå, men siden ho som skulle selge den var gravid så solgte hun den for 90 000kr Like før jeg kjøpte den så hadde ho kjøpt et mp3/cd anlegg til en verdi av 4500kr, og 17" lavprofil felger til en verdi av 12 000kr, pluss lavprofil dekk til 1500kr pr stk.

 

Motor: 2l gti twincam på 156hk, nå med mongoose effektanlegg og racing-cat, rundt 165hk.

styling: trd oljelokk, radiator lokk, bensinlokk og girkule.

x-trårnstag, 17"lavprofil dekk og felger. trd og tyota sølvmetallic merker, dekkturs, 30mm senking (orginalt) Oppgradert understell.

 

Bilder:

 

Trd benisn lokk:

 

s2010001cb0.jpg

 

TRD radiotor og olje lokk: (skulle ha tørket før jeg tok bilde... :?

 

s2010002ee1.jpg

 

Mongoos anlegget:

 

s2010010zv5.jpg

 

s2010009of8.jpg

 

s2010008by3.jpg

 

 

Så noen helhetsbilder :)

 

s2010003lq3.jpg

 

s2010006pw0.jpg

 

s2010015rw4.jpg

 

s2010011rq8.jpg

 

s2010005vp4.jpg

 

s2010012is6.jpg

 

s2010017kv1.jpg

 

s2010016nd5.jpg

 

Mørket senker seg:

 

s2010014ak7.jpg[/img]

 

Nå skal den snart settes inn for vinteren og følgende har blitt gjort:

 

- vasket den og polert den med Nxt wax(lakkbeskyttelse/forsegling):

Vasket først inne i dører og under hjulbuer(med engen svamp og bøtte med bilshampo), før jeg vasket alle flatene og sidene med ny svamp og såpevann(droppet avfetting siden den ikke fantes ru på siden). Så tørket jeg den med pusseskinn ifra turtlewax (nytt) Tok flatene først. Under kanaler, hjulbuer og inne i dørene brukte jeg en microfiber klut. Når bilen var ferdig tørket så påførte jeg pollering under hjulbuer og inne i dørene samt rundt bensinlokket med poleringsduk. Så var det selve bilen sin tur. Brukte den medfølgende poleringssvampen som var med i NXT Tech waxen. La på alle flater først før jeg tok sidene. Var veldig lett å påføre og var god å jobbe med.

 

Da det hadde gått 30 min, så var poleringen tøket (gårhvit farge)

Tok først vekk poleringen under dører og hjulbuer med poleringsull. Så brukte jeg den nye microfiberkluten (Supreme Shine Microfiber) til å ta av poleringen. Gikk svakt over alle flater, før jeg til slutt tok sidene. (gikk over hver flate 3-4 ganger for å få en gjevn og blank overflate.

 

- bilen min er techtylbehandlet, men gikk alikevell over med understells techtyl der det ikke var tcechtylert (helt rustfru under )

 

- skiftet olje og filter, samt oljebunnpakning.

 

- skiftet eksos og cat til momgoose

 

- x-tårnstag og trd deler pluss andre div smådeler

 

- techtylert dreneringskanal på førerdør for beskytteles mot fukt

 

- skjekket hele bilen for steinsprut og det lille som var dekket jeg over med orginal 202 lakkpenn i fra toyota

 

- smurt dempere og div deler under bilen med spry olje.

 

 

 

Dette kommer jeg til å gjøre rett før jeg lukker garageporten:

 

- ta ut batteriet og lade det før det settes bort i et oppvarmet rom.

 

- evt fylle opp bensintanken og om det er nødvendig, vaske den en gang til.

 

- se god på den og klappe den forsiktig før døren lukkes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...