Gå til innhold

5400 rpm, er det godt nok til vanlig "husbruk" ?


Anbefalte innlegg

Er det godt nok med en harddisk med 5400 rpm, eller bør/må en gå for en harddisk med 7200 rpm. Skal brukes til "vanlig" windows/internett bruk, samt spill.

 

Tenkte Bla. på Maxtor IDE ATA-100 60GB 5400RPM

DiamondMax 540 DX. 1100 kroner hos komplett.

 

Er det noen som har andre, relativt billige disker og anbefale ?

 

Mvh,

Roy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du skal bruke disken til. Skal du bare ha dokumnter og "office" programmer på den, holder det lenge med 5400. Skal du kjøre tunge spill og videoredigering, anbefales en 7200 disk.

 

5400 disker er generelt mer stillegående enn 7200 disker. Prisforskjellen er ikke så veldig stor uansett.

 

 

 

___

TV

Lenke til kommentar

Jeg har en 5200 Samsung disk som jeg er veldig fornøyd med. Den er stillegående og holder til mitt bruk. Skulle ikke tro du har behov for en 7200 disk hvis du bare skal bruke den til win/internett og spill.

Quote:


Skal du kjøre tunge spill og videoredigering, anbefales en 7200 disk.


Du klarer deg fint med 5200 til tunge og krevende spill, videoredigering er ikke mitt område..

Lenke til kommentar

5.400 rpm diskene til maxtor er like raske som generelt litt eldre 7.200 rpm disker , ikke bare se på rpm les litt tester og :smile:

 

Akkurat som å kjøpe høytalere p.g.a watt...

 

Jeg har 2stk Samsung 60 gig 5.400 rpm raida til lagring i serveren min , de funker ypperlig , har og en Seagate Barracuda IV 80 gig i serveren som os disk / lagring , total 200 gig , den 7.200 rpm disken er MYE stillere !! i bruk og når den bare står og sviver , en de 5.400 rpm diskene , skal dere ha lydløs disk gå for Seagate Barracuda IV (Flytende lager inni der vistnok ) , men 5.400 rpm funker greit nok .. men kjøp 7.200 som os disk .. det tar myye lenger tid å starte windows på en 5.400 disk en en 7.200 , har en litt eldre Fujitsu 10,2 gig i min brukspc (har jo 100 mbit til de 200 gig over nettverket så gidder ikke flytte over ) og den disken er TREG .. min baracuda IV 7.200 rpm er som natt og dag i forskjell.

 

Konklusjon på dette pjattet :

 

5.400 rpm lagring , 7.200 rpm til os disk ..

selv om det seff går greit på 5.400 rpm da, men alt går tregere og maskinen virker tregere generelt (en lenke er aldri sterkere en det svakeste ledd..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...