Gå til innhold

Test: Nokia N95


Anbefalte innlegg

Musikkstøtte: MP3/AAC/M4A/WMA

Jeg regner med det går an å legge inn andre musikkspillere med støtte for f.eks ogg og flac?

 

Kameraet virker utrolig dårlig sammenlignet med et gammelt 3 megapixel kompakt digitalkamera jeg har liggende. Dette var i sin tid (ca 3 år siden) det billigste kameraet elkjøp hadde å by på. Likevel er ikke denne telefonen i nærheten av bildekvaliteten på det kameraet. Bildene ser rett og slett enormt etterbehandlet ut. Dvs. massive mengder støyfjerning via programvaren og deretter massive mengder oppskarping for å få kanter til å fremstå som skarpe. Jeg er ikke imponert. Mobiler kan tydeligvis ennå ikke brukes som annet enn nødkamera.

 

Er det sånn at det lille kameraet på framsiden er et rent videokamera (640x480 @ 30FPS), mens det på baksiden er et rent fotokamera? Eller kan man ta ta både stillbilder og video med begge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det sånn at det lille kameraet på framsiden er et rent videokamera (640x480 @ 30FPS), mens det på baksiden er et rent fotokamera? Eller kan man ta ta både stillbilder og video med begge?

Både videoopptak og foto er mulig fra begge. Man velger bare i venstremenyen ("Sekundærkamera" eller "Hovedkamera").

Lenke til kommentar
Fin test, men synes det er dumt å hele tiden si hvor mye bedre det er med et EKTE digitalkamera, EKTE videokamera, EKTE gps og EKTE mp3-spiller... Det kan jo ikke sammenlignes.

 

Tror N95 banker de fleste EKTE duppe-dittene nå det kommer til telefoni ;)

8415213[/snapback]

Akkurat det gjør nok en hver 10 år gammel mobiltelefon også. Resten av funksjonene må da telle litt? ;)

 

Kansje det er en mulighet for at Nokia kommer med bedre batteri etter hvert?

8415238[/snapback]

Synd at batteriet ikke holder mål.....

8416237[/snapback]

Batteriet hørtes dårlig ut, ja.

8416432[/snapback]

Husk at det ikke er noe galt med selve batteriet. Det er på respektable 950mAh, noe som er mye til å være en så fysisk liten telefon. Det er telefonen sin skyld at den sluker det batteriet den har til rådighet. De kunne f.eks valgt å lage en større og tyngre mobil for å få inn f.eks et 3000 mAh batteri og dermed få lengre batteritid. Eller de kunne ofret funksjoner og skjermstørrelse for å bedre batteritida.

 

Å be om at et så fysisk lite batteri skal kunne levere enorme mengder strøm i lange tider blir som å ønske at Fiat Punto hadde V8-motor med 400 hk, og samtidig veide 800 kg. Det er en utopi.

Lenke til kommentar

Endelig noen som forstår at det ikke er batteriet som er dårlig. Blitt mye syting over at der er så dårlig, men det er jo rett og slett telefonen som er "forut" sin tid med maange strømkrevende funksjoner.

 

PS: Synes ikke han på bildet var så tørr på hendene, jeg.

Lenke til kommentar
Å be om at et så fysisk lite batteri skal kunne levere enorme mengder strøm i lange tider blir som å ønske at Fiat Punto hadde V8-motor med 400 hk, og samtidig veide 800 kg. Det er en utopi.

8418218[/snapback]

 

OT: Det hadde blitt en sinnsykt rå bil :)

 

T: Synes også amobil har vært litt strenge på karakteren her, telefonen har jo faktisk alt man kan få på en mobil i dag. Allikevel scorer den så lavt på funksjoner?

Lenke til kommentar
Å be om at et så fysisk lite batteri skal kunne levere enorme mengder strøm i lange tider blir som å ønske at Fiat Punto hadde V8-motor med 400 hk, og samtidig veide 800 kg. Det er en utopi.

8418218[/snapback]

 

OT: Det hadde blitt en sinnsykt rå bil :)

 

T: Synes også amobil har vært litt strenge på karakteren her, telefonen har jo faktisk alt man kan få på en mobil i dag. Allikevel scorer den så lavt på funksjoner?

8418312[/snapback]

... og i tillegg er den så liten og kompakt, samt ganske lett.

Lenke til kommentar
PS. Tips: Bruk hudkrem. ;) Den som holder mobilen på bildet med lyse brostein i bakgrunnen ser veldig tørr ut på hendene.

8417878[/snapback]

:!:

 

synes det var lite som sto om kamerakvaliteten, skal dere oppdatere det senere med akam som dere gjorde med k800?

8417981[/snapback]

Skulle det ikke følge med et minnekort?? fikk inn 6 stk N95 på jobben, ikke noe minnekort i esken, eller fjernkontroll?

Lenke til kommentar
Ta bilde av den nye og mye mindre laderen da...

8416971[/snapback]

Du mener den litt over ett år gamle og mye mindre laderen? :)

 

Har ikke lest testen enda, men forventet 5. Får lese snart.

8417013[/snapback]

 

 

Den er mye mindre enn de vanelige laderene vi har idag. den er vel 4x3 cm eller noe.. har den hjemme her.. overrasket over hvor liten den var

Lenke til kommentar
Fjernkontroll (med kabel og mikrofon) samt øreplugger skal følge med, men ikke minnekort.

8418525[/snapback]

 

stemmer... følger med det. men minne kort følger ikke med.

 

men litt forskjellig hvor du bestiller fra.

 

Hvis butikken har bestilt fra daangaard.no så skal det være med 512mb minnekort men ikke ellers.

 

 

 

 

NB!

 

 

Til alle dere som tror den kun støtter 2 gb minnekort!

 

 

AT denne telefonen ikke støtter mere enn 2 gb minnekort er noe bullshit.. Jeg var på et kurs med nokia og han som var der, han hadde teste 4 gb minnekort, funker fint det :thumbup:

 

Grunnen til at nokia oppgir at den ikke støtter mere enn 2 Gb kort er at ingen har laget større kort.

 

men ellers,

Vakker telefon , men at den er laget av plastik er litt skuff, men spiller ikke noe rolle, funsjonene som teller :) men batteriet kunne gjerne vært bedre men vanskelig når den har så masse funksjoner som den har. Men iforhold te Iphone batteriet blir det hvertfall knust (hvertfall sånn som det ser ut nå 40 min :no: ) :p

Endret av mohamedina
Lenke til kommentar

hadde n95 vært helt lik untatt at den istedet (sånn circa) hadde hatt:

 

Batteri; 315 timer standby, 4 timer 20 minutter tale

 

Skjerm: 2,6" VGA

 

Kamera: 3,8 megapiksler, autofokus, VGA-videoopptak 30 fps, 15x digital zoom

 

Pris: Rundt 4200 kroner

så hadde jeg vurdert å kjøpe den.

det som holder meg mest tilbake er kameraet og symbian. jeg vil gjerne ha symbian i noen situasjoner, men ikke alle, og da ville jeg måtte ha på meg 2 mobiler..

Lenke til kommentar
Grunnen til at nokia oppgir at den ikke støtter mere enn 2 Gb kort er at ingen har laget større kort.

En sannhet med modifikasjoner. :) Sandisk (blant annet) har laget microSDHC ("high capacity")-kort på 4 GB, men de har ikke rukket å komme i salg riktig ennå. Komplett har forventet lagerdato 15.05, så det er nok ikke lenge til vi får testet støtten for disse selv.

 

hadde n95 vært helt lik untatt at den istedet (sånn circa) hadde hatt:.....

Jeg tror neppe Nokia gråter seg i søvn over å ha "mistet deg" som kunde. :)

Lenke til kommentar
Jeg var på et kurs med nokia og han som var der, han hadde teste 4 gb minnekort, funker fint det  :thumbup:

 

Grunnen til at nokia oppgir at den ikke støtter mere enn 2 Gb kort er at ingen har laget større kort.

8418676[/snapback]

 

Blir ikke dette en liten selvmotsigelse? :p

 

 

hadde n95 vært helt lik untatt at den istedet (sånn circa) hadde hatt:

 

(...)

 

Kamera: 3,8 megapiksler, autofokus, VGA-videoopptak 30 fps, 15x digital zoom

8418714[/snapback]

 

Hva i svarte skal du med det?

Lenke til kommentar

i enkelte markeder kommer denne mobilen med 1Gb minnekort i bundelen.

 

Glimrende mobil, synd med batteriet, spesielt siden man ikke kan lade via USB, merkelig.

Nokia kunne kompensert batteribruken ved å legge ved et noe større batteri, 1150Mah, som jeg mener de har brukt i bl.a N91?

Korriger meg om jeg tar feil.

:)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har noen spørsmål ang. denne telfonen, noen som har den?

 

1. Kan du ha MP3 som sms/ringetone?

2. Kan den vibrere samtidig hører ringetonen?

3. Er det mulig å deaktivere noen morsomme lyder sånne som åpnening ved slider?

4. Er det noe mulighet for å bruke en Mini USB til normal USB kabel?

5. Er det mulig å legge til flere ord til T9(mer enn 1 ord)?

6. Hvor mange batteri/sginal indikatorer er det på mobilen?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...