Gå til innhold

Prekestolen og fritt fall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og hvis man skyter en kule ned i vann på ca 30 graders vinkel kommer kula maks 1,5 meter ned i vannet.

Når den har stoppet kan du dye til bånn og plukke opp rester av en kule som har blitt revet i filler når den treffer vannet.

 

Det sier vel også litt om kreftene til vannet. ( en kule er jo "slank" og fin...)

8414808[/snapback]

 

Det er forskjell på en liten kule i 4000 km/t som treffer vannet i 30 graders vinkel, og en steinklippe på flere tusen tonn som treffer vannet i ca 400 km/t.

8414828[/snapback]

 

Hvilket våpen refererer du til med kulehastighet på 4000 km/t? Bare lurer :) .

Lenke til kommentar
Dette er kanskje et litt "høytsvevende" spørsmål, men det kiler nå likevel hjernecellene mine:

 

La oss si at du står ytterst på Prekestolen (ja, den høye, digre klippa på Vestlandet), og plutselig løsner hele dækelskapet fra bergveggen (med du oppå).

La oss si at du på en eller annen mirakuløs måte klarer å klamre deg fast i denne digre, fallende klippa til dere når fjordoverflata.

Altså, du møter vannoverflata liggende oppå et beist av ei klippe, som veier flere tusen tonn (gjetter jeg).

 

Vil du ha en sjanse til å overleve?

 

:hmm:

8414038[/snapback]

Nei. steinen vil treffe skråningen under, før den treffer vannet. (tror jeg) :D

 

Jeg vet det var en puddel som har ramla ned en gang, det må ha vert et litt komisk syn :devil:

Lenke til kommentar
People very seldom survive falls from heights of 100 feet (30 m) or more, and mortality is high even at heights of 20-30 feet (6-9 m). It is always best not to fall at all.

At du då skal overleve eit fall på 700 meter ved å stå på ein stor stein som demper fallet har eg ingen tru på.

Lenke til kommentar
People very seldom survive falls from heights of 100 feet (30 m) or more, and mortality is high even at heights of 20-30 feet (6-9 m). It is always best not to fall at all.

At du då skal overleve eit fall på 700 meter ved å stå på ein stor stein som demper fallet har eg ingen tru på.

8425050[/snapback]

 

 

Så skihopperne, hva er det de driver med? De faller veldig mye mer enn 30m, og det er lenge siden noen har omkommet av det. Og de står bare på noen tynne planker som er centimeter tykke.

 

 

Alt avhenger av hvordan energien i fallet fordeles.

Endret av VeloX
Lenke til kommentar

Kanskje litt off-topic, men det er jo snakk om et fjell som kommer til å løsne.

 

Dette fjellet:

totta_web.jpg

kommer til å løsne. (Tøttatoppen, Narvik) Ingen vet når, men det kommer til å skje. Det har blitt festet store kjettinger i sprekka og de har rett og slett blitt revet av. Fjellet er 1234 moh. så det kommer til å lage en enorm flodbølge. Det som er litt artig er at en kompis av meg sa at han skulle kjøpe fjellet og når det har falt ned skulle han tjene store penger på det ved å selge tomter. :!: Han var helt seriøs, han så for seg at fjellet ble ei øy.

Lenke til kommentar
Kanskje litt off-topic, men det er jo snakk om et fjell som kommer til å løsne.

 

Dette fjellet:

totta_web.jpg

kommer til å løsne. (Tøttatoppen, Narvik) Ingen vet når, men det kommer til å skje. Det har blitt festet store kjettinger i sprekka og de har rett og slett blitt revet av. Fjellet er 1234 moh. så det kommer til å lage en enorm flodbølge. Det som er litt artig er at en kompis av meg sa at han skulle kjøpe fjellet og når det har falt ned skulle han tjene store penger på det ved å selge tomter.  :!:  Han var helt seriøs, han så for seg at fjellet ble ei øy.

8428013[/snapback]

I hel....? Mener du hele fjellet, eller kun den danglebæra på toppen?

Lenke til kommentar
People very seldom survive falls from heights of 100 feet (30 m) or more, and mortality is high even at heights of 20-30 feet (6-9 m). It is always best not to fall at all.

At du då skal overleve eit fall på 700 meter ved å stå på ein stor stein som demper fallet har eg ingen tru på.

8425050[/snapback]

 

 

Så skihopperne, hva er det de driver med? De faller veldig mye mer enn 30m, og det er lenge siden noen har omkommet av det. Og de står bare på noen tynne planker som er centimeter tykke.

 

 

Alt avhenger av hvordan energien i fallet fordeles.

8427847[/snapback]

Ein skihoppar landar i ein vinkla bakke og sklir vidare bortover. Denne steinen vil falle loddrett ned og stoppe momentant.

Lenke til kommentar
La oss si at man står i en heis i 10. etasje. Kablene ryker og heisen deiser rett til bunns. Hva om man gjør et hopp inni heisen rett før heisen treffer bakken, og lander etter at heisen traff bakken. Vil dette ha noen påvirkning på overlevelsesfaktoren? :whistle:

 

dette vil ikke gjøre det bedre. gjorde noe av det samme selv da jeg var i marinen. da det var bølger på over 10 meter gikk jeg og en maskinist så langt forran vi kunne og hoppet på bølgetoppen. vi ble da vektløse et par sekunder. var det en høyre bølge enn vi regnet med stanget i i taket og fikk en hardere landing enn vi ellers pleide.

Lenke til kommentar
Ein skihoppar landar i ein vinkla bakke og sklir vidare bortover. Denne steinen vil falle loddrett ned og stoppe momentant.

8428375[/snapback]

 

Steinen vil ikke stoppe momentant, det er fysisk umulig. Hvis steien er helt flat på undersiden vil den stoppe veldig fort (ikke momenant), men hvis steinen har en skrå underside vil den gradvis møte mer og mer motstand i vannet. Dermed blir farten bremset opp gradvis og aksellerasjonen begrenset.

Lenke til kommentar
La oss si at man står i en heis i 10. etasje. Kablene ryker og heisen deiser rett til bunns. Hva om man gjør et hopp inni heisen rett før heisen treffer bakken, og lander etter at heisen traff bakken. Vil dette ha noen påvirkning på overlevelsesfaktoren? :whistle:

8428408[/snapback]

 

Du vil fortsatt ha stor fart rett mot bakken, sjølv om du hoppar inne i heisen.

Lenke til kommentar

Under prekestolen er det en stor steinrøys som består av stein som er rast ned tidligere. Det er ganske langt ut til vannet.. Så hvis prekestolen løsner, vil den antakelig treffe litt fjell først og så rulle litt i steinura nedover. Det vil føre til et større ras.. Og større mengder stein vill rulle ut i vannet. Prekestolen vil antakeligvis også bli delt i flere store biter. Farten vil også være en del redusert når steinraset treffer vannet.

 

Så eventuelle mennesker som tilfeldigvis ble med nedover vil ligge rundt i steinrøysa som noen puddinger...

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Svar til førsteposten.

 

Jeg kan tenke meg noe følgende vil skje. Siden den svære klossen av en klippe veier ganske mye, vil det ta lengre tid for den å bli bremset ned av vannet under, enn det ville tatt deg hvis du hadde falt mot vannet alene. Jo mindre impuls, jo større sjanse er det for at du overlever. Så hvis du ligger helt oppå klippen uten å bevege deg særlig mye under kræsjet, vil jeg gjette du har større sannsynerlighet for å overleve oppå klippen hvertfall! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...