Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det farlig å få for lite søvn ?


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Hei :) Ja nå er jeg her med enda et av mine fine spørsmål :p

 

som dere ser når denne posten ble postet er dette relativt sent , det som er at jeg får veldig lite søvn på ukedagene (mandag-fredag) legger meg faktisk vanligvis mellom 1:30 og 2:00 og står opp 07:30 . på søndager legger jeg meg ofte så sent som 4:00 da blir det elers lite søvn. Eneste jeg har oppdaget på meg er en sløvhet som kommer ut på dagen, men etter ett par kopper kaffe kvikner jeg fort til igjen :p Men har kroppen store skader av dette ? Ettersom jeg har fått høre at for lite søvn faktisk kan føre til hjertestopp :dontgetit:

 

takker for svar :p

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei :) Ja nå er jeg her med enda et av mine fine spørsmål :p

 

som dere ser når denne posten ble postet er dette relativt sent , det som er at jeg får veldig lite søvn på verdagene (mandag-fredag) legger meg faktisk vanligvis mellom 1:30 og 2:00 og står opp 07:30 . på søndager legger jeg meg ofte så sent som 4:00 da blir det elers lite søvn. Eneste jeg har oppdaget på meg er en sløvhet som kommer ut på dagen, men etter ett par kopper kaffe kvikner jeg fort til igjen :p Men har kroppen store skader av dette ? Ettersom jeg har fått høre at for lite søvn faktisk kan føre til hjertestopp  :dontgetit:

 

takker for svar :p

8410435[/snapback]

 

 

Hei Evil! Haha, vi har akkuratt samme problemet vi 2 ( sikker maaange flere og)

Og ja, jeg vil tro at d ikke er så sunt å få for lite søvn. Kroppen trenger jo en viss mengde hvile for at den skal fungere optimalt.

 

Så jeg tror jeg svarer for mange når jeg sier at det ikke er så bra å få for lite søvn, men det er kanskje ikke direkte farlig ! Men kroppen trenger værtfall søvn !

 

God natt ;):thumbup:

Lenke til kommentar

Kan bare tale for meg selv her:

 

Det siste halvåret/året har vært preget av at jeg legger meg seint (ca 01:00 til 01:30 ofte endel seinere) og står opp kl 7om morgenen hver dag.

 

Nå merker jeg at kroppen min ikke reagerer ordentlig, jeg begyner og få litt "vondt i kroppen" når jeg begynner å jogge og lignende.

 

Aldri hatt dette problemet før jeg begynte med "dårlig søvn" rutinen min.

 

 

 

Spørs bare om at det å si til læreren/sjefen på jobben at har fått for lite søvn og derfor er hjemme en uke vil olde :p

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

dette søv problemet har vel holdt på i et års tid. Eneste måten jeg har reagert på er at jeg som sakt blir ganske sløv ca 16-17 tiden og at jeg avogtil dubber litt av i natur og miljø timene på skolen :p

 

Men etter jeg har spist opp de 10 kilo snopet jeg nettopp vant og de begynder å nerme seg sommeren , skal jeg starte på mitt nye bedre liv XD

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Hei.

 

Egentlig er dette et fint spørsmål angående søvn og søvn relaterte effekter.

 

Å sove er viktig for kroppenshormon balanse og hjernesaktivitet balanse.

 

Jeg husker jeg leste en artikkel for noe år tilbake der, en mann fra balkan region eller sør amerika, ikke har sovet på 20år! (Ta det med litt salt)

Han hadde symptomer som ligner på alzheimer, der kortidshukommelsen var nesten lik 0. Langstidshukommelsen var også dårlig. og han hadde nevrologiske symptomer som tremor osv..

 

Dagensforskning viser at stresshormon nivået er veldig avhenigig søvn. For lite søvn, gir trøtthet, stress, økt appetitt! (assosiert med fedme), dårlig immunforsvar pga økt glukokortisol hormon i blodet, osv...

 

\Mennesker trenger i snitt 8/10 timer søvn i voksen alder, og opp til 11/12 timer søvn for de som ikke har fått hår nedentil..

 

Jeg håper dette er interresant for dere..

 

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hei.

 

Egentlig er dette et fint spørsmål angående søvn og søvn relaterte effekter.

 

Å sove er viktig for kroppenshormon balanse og hjernesaktivitet balanse.

 

Jeg husker jeg leste en artikkel for noe år tilbake der, en mann fra balkan region eller sør amerika, ikke har sovet på 20år! (Ta det med litt salt)

Han hadde symptomer som ligner på alzheimer, der kortidshukommelsen var nesten lik 0. Langstidshukommelsen var også dårlig. og han hadde nevrologiske symptomer som tremor osv..

 

Dagensforskning viser at stresshormon nivået er veldig avhenigig søvn. For lite søvn, gir trøtthet, stress, økt appetitt! (assosiert med fedme), dårlig immunfosvar pga økt glukokortisol hormon i blodet, osv...

 

\Mennesker trenger i snitt 8/10 timer søvn i voksen alder, og opp til 11/12 timer søvn for de som ikke har fått hår nedentil..

 

Jeg håper dette er interresant for dere..

 

vaio ;)

8410585[/snapback]

 

åjsann :blink: Da betyr det at jeg får ALT for lite søvn sjenerelt . Dette var ikke bra , tror jeg skal vurdere å starte å legge meg senset 23:30 jeg.

Lenke til kommentar
A good way to understand the role of sleep is to look at what would happen if we didn't sleep. Lack of sleep has serious effects on our brain's ability to function. If you've ever pulled an all-nighter, you'll be familiar with the following after-effects: grumpiness, grogginess, irritability and forgetfulness. After just one night without sleep, concentration becomes more difficult and attention span shortens considerably.

 

With continued lack of sufficient sleep, the part of the brain that controls language, memory, planning and sense of time is severely affected, practically shutting down. In fact, 17 hours of sustained wakefulness leads to a decrease in performance equivalent to a blood alcohol level of 0.05% (two glasses of wine). This is the legal drink driving limit in the UK.

 

Research also shows that sleep-deprived individuals often have difficulty in responding to rapidly changing situations and making rational judgements. In real life situations, the consequences are grave and lack of sleep is said to have been be a contributory factor to a number of international disasters such as Exxon Valdez, Chernobyl, Three Mile Island and the Challenger shuttle explosion.

 

Rats die after ~17 days of total sleep deprivation (TSD, Rechtschafffen experiments)

 

Although the longest a human has remained awake was eleven days rats that are continually deprived of sleep die within two to five weeks, generally due to their severely weakened immune system

 

We also found that older people slept about 45 minutes less at night than did young adults. These sleep periods may seem rather short, but they exclud the times taken to drift off at night and wake up in the morning. Of course, sleep length is not all that matters, as the best sleep is uninterrupted. Six hours of this are far more refreshing than, for example, 10 hours of disturbed sleep.

 

Sleep is also the time when the body does most of its repair work; muscle tissue is rebuilt and restored. We know, for example, that growth hormone is secreted during sleep. This hormone is important for growth in children, but is also important throughout adulthood in rebuilding tissues.

 

Mye engelsk, men det det kommer ned til, er at kroppen trenger hvile for å fungere optimalt. Lite søvn kan (legg merke til kan, da søvn er noe av det som forundrer forskere til stor grad fortsatt) påvirke humøret, læreemnen, hukommelsen, reaksjonsemnen, tankemønster og måten du løser ting på og noe så vanlig som det å snakke.

 

Desverre kjenner jeg alt for godt til det å ikke få nok søvn, kunne tenkt meg å sluppet å sove i heletatt.

 

Er også endel hormoner som blandt annet styrer veksten i kroppen, spesielt da med tanke på barn/unge, som mer eller mindre kun blir frigitt mens du sover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...