Gå til innhold

Størrelsen på stjerner og planeter i universet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skal ta rimelig lang tid før noen av de solene brenner opp ja ....  wow

8400687[/snapback]

 

Regner med de største er såkallte røde kjemper, som holder på å dø ut, om jeg ikke tar feil? De vil vel trekke seg fort tilbake og danne en supernova (stjerneeksplosjon), og bli enten en nøytronstjerne eller et svart hull. Mindre stjerner trekker seg vel ikke så fort tilbake, og danner ikke en supernova, men blir vel heller en hvi eller svart dverg..

Lenke til kommentar
skal ta rimelig lang tid før noen av de solene brenner opp ja ....  wow

8400687[/snapback]

 

Regner med de største er såkallte røde kjemper, som holder på å dø ut, om jeg ikke tar feil? De vil vel trekke seg fort tilbake og danne en supernova (stjerneeksplosjon), og bli enten en nøytronstjerne eller et svart hull. Mindre stjerner trekker seg vel ikke så fort tilbake, og danner ikke en supernova, men blir vel heller en hvi eller svart dverg..

8400772[/snapback]

 

hvorfor holder de på å dø ut? :p hva er det som dør ut? Ikke nok brennstoff elns.. hakke peiling jeg.. må bare spør ^^

Lenke til kommentar

hvorfor holder de på å dø ut? :p  hva er det som dør ut?  Ikke nok brennstoff elns..                hakke peiling jeg..          må bare spør ^^

8400804[/snapback]

 

Ja, er vel at får mindre og mindre brennstoff.. Bruker vel mye på slutten eller noe slikt.. Er ikke helt sikker... Jeg har bare hatt om det på skolen, er ikke noe ekspert.. Håpte på å høre fra noen andre på forumet her som kanskje kan litt mer..

Lenke til kommentar

Stjerner som har fusjonert alt hydrogenet som er mulig å bruke til helium, vil begynne å fusjonere helium til tyngre stoffer, og disse tyngre stoffene til enda tyngre stoffer, helt opp til jern. Dette skaper en ekstrem energiutvikling som øker temperaturen og presset utover slik at stjernen begynner å ekspandere. Stjernen blir da til en rød kjempe. Etter en stund er alt som kan fusjoneres blitt til en blanding av alle grunnstoffene opp til jern og trykket og temperaturen er blitt for lav til at flere fusjoner skal kunne skje. Da forsvinner trykket utover og tyngdekraften får ovetaket igjen. Stjernen kollapser da på seg selv, og hvis stjernen er ca 1.4 ganger så massiv som vår egen sol vil den så eksplodere i en supernova. Når alt slynges utover og kolliderer med rester av stjernemassen som ble hengende igjen vil grunnstoffene tyngre enn jern skapes i nye fusjoner.

 

Bindingsenergien per nukleon for alle grunnstoffer. For at to atomer skal kunne fusjonere må summen av fusjonen ha høyere bindingsenergi per nukleon enn de atomene som fusjoneres. Energidifferansen sendes da ut som stråling, og er det som varmer oss og lyser opp. :D Fisjon er det motsatte og da må døtrene til fisjonen ha høyere bindingsenergi per nukleon enn moder-atomet. Også her vil energidifferansen sendes ut, og det er dette som er grunnlaget for atomkraftverk og atombomber.

Lenke til kommentar
Eit anna spørsmål: Er alle planter runde? Og i så tilfelle, kvifor vert dei runde? (No brukte eg "runde" som ein samnemnar, vi veit jo at det er lengre frå kjernen til ekvator enn frå kjernen til nord/sørpolen på kloten vår)

8453508[/snapback]

Alle planeter/stjerner er runde, dette er pga gravitasjonen virker likt overalt.

Ta f.eks. et fjell som er over 11000m høyt, det ville bare falle sammen på grunn av sin egen tyngde (Nå vet jeg ikke hvor høyt det må være for at ting faller sammen).

Lenke til kommentar

Eg må berre beklage til trådbrukar at eg igjen går litt off-topic, men det hadde vore verre om eg starta eit nytt emne.

 

Vil jorda nokon gong slutte å spinne? Idag går jorda rundt sin eigen akse ein gong på 24 timar. Om eg har forstått det riktig spinn jorda fordi det knapt er friksjon i rommet? (grunna "tomt rom", nesten vakuum). Men det er jo ALLTID friksjon, right? Så då tilseier all fornuft at jorda har ein negativ akselerasjon?

Lenke til kommentar

Det er ingen friksjon i rommet.

Før jorda stopper opp så har sola gått tom for hydrogen for lengst så det er ikke mye å bekymre seg over :p

Kan lese litt mer her:

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/ast99/ast99498.htm

 

Because of tidal friction....  yes it will.  In fact, it is slowing as

we ride on it now.  Actually, it will not stop, but rather the period of

rotation will equal its period of revolution.  I do not have the number

at hand, but I seem to recall that each (solar) year is .00024 seconds

slower than the year one century earlier.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...