Gå til innhold

Er musikk samfunnsfiendtlig?


Kriztin

Anbefalte innlegg

Alle vet at musikk tradisjonelt har vært budbringer og døråpner for uønskede subkulturer med innslag av alkohol, narkotika og vold. Dette så man ikke minst på 60- og 70-tallet, men også i senere år med både "grønsj" rockeband og rap- og teknomusikk. Det har til tider vært åpne kriger mellom både artister, plateselskap og industrier, både vold og drap har forekommet. De aller seneste år har kvinner i særlig rap-sjangeren fått en uakseptabel posisjon som objekter.

 

Det jeg lurer på i denne sammenheng er om musikk for det første er samfunnsfiendtlig og for det andre om det i så fall burde forbys. Personlig synes jeg den beste måten å gjøre dette på vil være å kreve statlig godkjennelse av all musikk i landet. Kanskje også stenge plateselskaper og kun subsidiere artister. Dette kan være med på å forhindre vold og diskriminering i fremtiden, i tillegg til å gi enkeltartisten mer frihet og øke nasjonalitetsbevissthet blant nordmenn.

 

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åhhh det kribler! Jeg har lyst å bare gjøre narr av deg, men jeg ser at 'tom waits for alice' er våken og kikker på tråden... Så jeg skal prøve å ta deg alvorlig.

 

La oss si bare for helvete at du har rett, at musikk er samfunnsfiendlig... Er det virkelig nok samfunnsfiendlig for at staten skal begynne å bry seg? Har ikke de tusenvis av andre ting å passe på? Ting som er mye viktigere?

 

Uansett hva du syns om musikk, så kan du ikke mene at staten skal drive sensur og velge ut hvilken musikk som er 'samfunnsvennlig'? Har du hørt om uttrykket 'yttringsfrihet'? Det er en av de viktigste verdiene vi har her i vesten. Hvis dette i hele tatt hadde vært ett problem, så hadde sensur vært den verste løsningen.

Lenke til kommentar

Nasjonalfølelse tipper fort over til å bli medlemsskap i velbarberte, unge menns forening. Feminisme burde ikke engang vært et begrep. Mennesker er likeverdige, uansett kjønn. Religion? Hvorfor skal den neste generasjon nordmenn gå rundt og tro på eventyr?

 

edit: er du enig i at musikk er kunst? Hvertfall formidling av følelser? Hvis jeg sier "ytringsfriheten"..hvorfor skal vi sensurere noen? Dessuten syns jeg du svartmaler voldsomt i åpningsinnlegget ditt. Musikk fører mer godt med seg enn ondskap. Du hører sikkert på musikk du også? Hva føler du inni deg da?

Endret av JLa
Lenke til kommentar

Hvis musikk er noe av det nevnte, så er det samfunns vennlig, bare tenk på hvor mange som deler interessen for musikk, og hvor lettere det er å finne likesinnede gjennom musikk?

og skal man forby musikk, kan man like godt forby aviser osv, musikk er en del av ytrings friheten, og jeg skjønner ikke hvorfor sanger om kjærlighet, vikinger(!) og folkemusikk (for å ta noen eksempler) på noen som helst måte kan være samfunns fiendtlige.

Lenke til kommentar
Jeg synes dere blir litt usaklige, man kunne brukt denne ideen til å fremme verdier vi setter høyt, både til å fremme nasjonalfølelse, feminisme og kristendom. Er ikke dette hva vi ønsker for den neste generasjon stolte (?) nordmenn?

8395433[/snapback]

Det er kristendommen som er samfunnsfiendlig.

 

Hvis du syns det er så viktig med nasjonalisme, hvorfor i alle dager vil du promotere kristendommen? Eneste den har gjort er å dra Norge ned i søppelet sitt de siste 1000 årene. Åsatro er Norges ekte religion, ikke den misantropiske, forvridde, sinnsyke og umoralske dritten fra midtøsten.

Lenke til kommentar
Alle vet at musikk tradisjonelt har vært budbringer og døråpner for uønskede subkulturer med innslag av alkohol, narkotika og vold. Dette så man ikke minst på 60- og 70-tallet, men også i senere år med både "grønsj" rockeband og rap- og teknomusikk. Det har til tider vært åpne kriger mellom både artister, plateselskap og industrier, både vold og drap har forekommet. De aller seneste år har kvinner i særlig rap-sjangeren fått en uakseptabel posisjon som objekter.

 

Det jeg lurer på i denne sammenheng er om musikk for det første er samfunnsfiendtlig og for det andre om det i så fall burde forbys. Personlig synes jeg den beste måten å gjøre dette på vil være å kreve statlig godkjennelse av all musikk i landet. Kanskje også stenge plateselskaper og kun subsidiere artister. Dette kan være med på å forhindre vold og diskriminering i fremtiden, i tillegg til å gi enkeltartisten mer frihet og øke nasjonalitetsbevissthet blant nordmenn.

 

Noen synspunkter?

8395352[/snapback]

Makan til ræl er det lenge siden jeg har lest, hvis do skrev dette bare for å provosere må jeg si du klarte det med meg ihvertfall. Du glemte forresten black metal, du har sikker noen "gode" synspunker om det og.... jeeeez.. :nei:

Lenke til kommentar

Jeg blir trist når jeg leser slikt. Hva får folk til å tenke slike tanker?

 

Hvis man driter i grunnloven, og glemmer alt som heter religionsfrihet og ytringsfrihet, og tramper på rettighetene og friheten til folket, vil man da få:

 

A: Stolte gladkristne nasjonalister

B: Landsdekkende opptøyer

 

Jeg ville tippet på B..

 

Edit: og burde dette egentlig diskuteres i Musikk? har vel mer med samfunn/politikk å gjøre

Endret av svartskog
Lenke til kommentar
Alle vet at musikk tradisjonelt har vært budbringer og døråpner for uønskede subkulturer med innslag av alkohol, narkotika og vold. Dette så man ikke minst på 60- og 70-tallet, men også i senere år med både "grønsj" rockeband og rap- og teknomusikk. Det har til tider vært åpne kriger mellom både artister, plateselskap og industrier, både vold og drap har forekommet. De aller seneste år har kvinner i særlig rap-sjangeren fått en uakseptabel posisjon som objekter.

 

Det jeg lurer på i denne sammenheng er om musikk for det første er samfunnsfiendtlig og for det andre om det i så fall burde forbys. Personlig synes jeg den beste måten å gjøre dette på vil være å kreve statlig godkjennelse av all musikk i landet. Kanskje også stenge plateselskaper og kun subsidiere artister. Dette kan være med på å forhindre vold og diskriminering i fremtiden, i tillegg til å gi enkeltartisten mer frihet og øke nasjonalitetsbevissthet blant nordmenn.

 

Noen synspunkter?

8395352[/snapback]

Jeg har det prinsippielle standpunkt at dersom noe skal forbys, bør det foreligge svært sterke holdepunkter for dette. Jo mer man senker terskelen for statlige forbud, desto nærmere kommer man fascisme - noe som er hovedårsaken til min skepsis. Ut fra dine tidligere innlegg kan jeg godt tenke meg at din syn i dette spørsmålet i liten grad harmonerer med mitt, men akkurat den uoverenstemmelsen er i tilfelle forbeholdt en annen debatt.

 

Tilbake til poenget; foreligger det tilstrekkelig sterke holdepunkter for musikkens destruktive samfunnsmesigge innflytelse til å rettferdiggjøre et forbud? Selv mener jeg at svaret åpenbart er "nei". Jeg tror musikken bringer med seg positive ringvirkninger som klart overskygger de negative. Et hovedpoeng er at svært mange mennesker finner stor glede i musikk. Dette ville falt fullstendig bort med modellen du foreslår. Et annet poeng er at mange mennesker får utløp for negative følelser via musikk. Dette kan være sinne, hat, frustrasjon, depresjon, angst ol. Ved et forbud mot musikk måtte disse menneskene finne andre måter å få utløp for disse følelsene, noe som kunne gitt stygge resultater.

 

Jeg overser ikke musikkens negative innflytelse på samfunnet, i form av oppfordring til kriminalitet, dårlige holdninger og rusmisbruk (nå for tiden er dette særlig synlig i hiphop-miljøet). Disse virkningene synes imidlertid å være heller marginale, og overskygges rimelig grundig av musikkens positive virkninger. Dette, sammenholdt med min generelle skepsis til og høye terskel for statlig inngripen (da særlig i spørsmål om personlig frihet), gjør at spørsmålet du stiller kun kan besvares med et entydig "nei". Og det til tross for at jeg har holdt prinsippet om ytringsfrihet utenfor vurderingen..

 

Forresten, her foreligger det åpenbart en logisk brist;

kreve statlig godkjennelse av all musikk i landet.
[Dette vil] gi enkeltartisten mer frihet
Endret av Sondre^^
Lenke til kommentar
Jeg synes dere blir litt usaklige, man kunne brukt denne ideen til å fremme verdier vi setter høyt, både til å fremme nasjonalfølelse, feminisme og kristendom. Er ikke dette hva vi ønsker for den neste generasjon stolte (?) nordmenn?

8395433[/snapback]

Jeg vil påvirke denne og neste generasjon med det som jeg synes er gode verdier. En måte jeg kan gjøre det en gang er jo med nettopp musikk.

 

Du snakker om å påvirke verdier. Du er ingenting forskjellige en mange musikere(fks. black metallere som er i mot kristendom og bruker musikken sin til å spre budskapet sitt.)

 

Men i motsetning til disse er du feig og vil bruke statens tvangsarm til å føre dette.

 

Jeg er selv en sterk forskjemper for verdier yttringsfrihet og synes folk skal kunne ytre ting enn hvor fks. sånne som deg HATER det. Og om du har tenkt å prøve noe i nærheten av den fascistiske, anti-frihet, anti-yttringsfrihet og anti-musikk opplegget ditt så skal jeg personlige motarbeide deg. :p

 

Forøvrig er synet ditt på musikk forvrengt. Musikk har gitt mange veldig mye. Joda, det har vært ting innenfor visse miljøer. Men dette kom lenge før den moderne musikkkulturen. Man finner også omvendte musikkmiljøer, hardcoren's straightedge bevegelse for eksempel, de tar sterk avstand fra all rusmiddel. Musikk har også skapt mange andre fine bevegelser, som Punk bevegelsen. Joda, noen idioter bruker det som unnskyldning for å være drittsekk, men denne kulturen har gjort mange ungdommer politisk bevisste. Selv gav jeg faen i både samfunn og det meste intill jeg begynte å høre på Rage Against The Machine og System of a Down, etter det ble mer jeg mer engasjert. Musikk er også en opprørsverktøy, den stiller spørsmål med vår egen kultur, autoriteter og normer. Man si at de "river ned" en del verdier, slik at vi kan bytte dem ut med bedre og bidrar dermed til kulturell progresjon.

 

At du krever at musikks skal godkjennes er fascistisk(rett og slett), det slik Hitler og Mussollini gjorde. (Hitler forbød faktisk alle jødiske kulturutrykk.)

 

Dessuten. Det vil aldri gå. Rocken/Punken/Metallen/Whatever er for sterk. Det er tusensvis av folk i landet som virkelig brenner for dette. Hvor enn ulovelig dere gjør det så vil undergrunnsmiljøet forsatt leve.

 

JLa: Feminisme står EGENTLIG for at kvinner og menn skal være nettopp: likestilte. I den grad kan man si at navnet feminisme er misbevisende. Idioter som OTTAR er ikke representativt for hva feminisme er.

Lenke til kommentar

Musikk har ikke gitt samfunnet noe som helst godt. Det fører bare til at dagens ungdom får ødelagt hodene sine. Litt som politikk, hvor eldre mennesker, som går foran som såkalte "gode" forbilder, setter fyr på tankene våre og gir oss frihet til å tenke selv. Noe som tilbyr ungdom muligheter til å ødelegge livene sine med radikale meninger. Altså, igjennom musikk, og forsåvidt ytringsfrihet, kan artistene ytre de værst tenkelige meninger om sex, dop, alkohol, opprør og lignende! Dette har ikke noe som helst med den dannede oppdragelse å gjøre, og alle barn og ungdommer burde isoleres fra dette.

 

Tenk bare på de utallige rap/hip-hop sangene om hvor bra det er å røyke hasj, dette oppforder ungdommen til å prøve, og de gjør det! Fordi de følger sine trend-ikoner og forbilder. Jeg har selv blitt tilbudt dette narkotiske stoffet av en typisk tilhenger av undergrunnsmiljøet, han var min venn før musikken dro han ned i rennesteinen og inn i dette rusmiddel-miljøet.

 

Så har vi også rocken. Hvor artistene synger om hvor kult det er å ha seksuell omgang på de mest utenkelige steder, som f.eks. kjøkkenet, bilen o.l. Her presser artistene dagens ungdom til å ha sex så tidlig som overhodet mulig, med så mange som mulig. Det er ikke rart at det har blitt en så ekstrem spredning av kjønnsykdommer etter at musikken kom. I dag er sex noe man gjør fordi det er "in", ikke fordi man elsker den man gjør det med.

 

La oss ikke glemme dagens pop-prinsesser som fokuserer så mye på kropp at jentene våre går rundt som fyrstikker fordi de ikke tør å spise, de er redde for å bli feite og å bli utstøtt fra samfunnet. Å ikke være populær er verdens undergang, og det er nok ikke lenge før 10-åringer går rundt med silikonpupper.

 

Musikkindustrien burde legges ned, rett og slett. Det gir ikke folket noe som helst godt! Om kun et par år vil landet vårt bestå av narkotika-avhengige rappere, syltynne silikonjenter som blir utnyttet (seksuelt) til det ytterste av rockestjernene våre, som gjerne utfører seksuell utukt med alt som har pupper samtidig som de brenner ned den lokale kirken.

 

Samfunnet er korrupt, takket være musikken. Dere må da forstå dette, det er helt tydelig.

Lenke til kommentar
xHT, var du seriøs? Isåfall ser jeg på deg som samfunnstruende!

8396367[/snapback]

 

Ja. Du kan tolke det hvordan du vil, men du tolker det mest sannsynlig feil. Det er musikkbransjen som er samfunnstrusselen her, fra plateselskap til artister.

Lenke til kommentar

Det er kristendommen som er samfunnsfiendlig.

 

Hvis du syns det er så viktig med nasjonalisme, hvorfor i alle dager vil du promotere kristendommen? Eneste den har gjort er å dra Norge ned i søppelet sitt de siste 1000 årene. Åsatro er Norges ekte religion, ikke den misantropiske, forvridde, sinnsyke og umoralske dritten fra midtøsten.

8395462[/snapback]

 

Jee, ikke noe som litt god gammel hedensk menneskeofring. :wee:

Lenke til kommentar

Det er kristendommen som er samfunnsfiendlig.

 

Hvis du syns det er så viktig med nasjonalisme, hvorfor i alle dager vil du promotere kristendommen? Eneste den har gjort er å dra Norge ned i søppelet sitt de siste 1000 årene. Åsatro er Norges ekte religion, ikke den misantropiske, forvridde, sinnsyke og umoralske dritten fra midtøsten.

 

Jee, ikke noe som litt god gammel hedensk menneskeofring. :wee:

Bedre det enn å steine folk til døde pga blasfemi.

Lenke til kommentar
Jeg synes dere blir litt usaklige, man kunne brukt denne ideen til å fremme verdier vi setter høyt, både til å fremme nasjonalfølelse, feminisme og kristendom. Er ikke dette hva vi ønsker for den neste generasjon stolte (?) nordmenn?

8395433[/snapback]

I Tyskland under 2. verdenskrig var nasjonalfølelse noe som ble dyrket. Det må forbys!

 

Kristendom har utallige drap og lemlestelser på samvittigheten. La oss forby det!

 

Feminisme er for sure og bitre kvinnfolk som er ute etter forskjellsbehandling. Dette må forbys øyeblikkelig!

 

 

Samfunnet er korrupt, takket være musikken. Dere må da forstå dette, det er helt tydelig.
Ja. Det er helt klart at musikken står bak alle verdens problemer. La oss forby musikken, så blir det fred i verden, og alle fattige får mat!
Lenke til kommentar

Det er kristendommen som er samfunnsfiendlig.

 

Hvis du syns det er så viktig med nasjonalisme, hvorfor i alle dager vil du promotere kristendommen? Eneste den har gjort er å dra Norge ned i søppelet sitt de siste 1000 årene. Åsatro er Norges ekte religion, ikke den misantropiske, forvridde, sinnsyke og umoralske dritten fra midtøsten.

 

Jee, ikke noe som litt god gammel hedensk menneskeofring. :wee:

Bedre det enn å steine folk til døde pga blasfemi.

8396579[/snapback]

Og det skjer ofte her til lands? ;)

Lenke til kommentar

Det er kristendommen som er samfunnsfiendlig.

 

Hvis du syns det er så viktig med nasjonalisme, hvorfor i alle dager vil du promotere kristendommen? Eneste den har gjort er å dra Norge ned i søppelet sitt de siste 1000 årene. Åsatro er Norges ekte religion, ikke den misantropiske, forvridde, sinnsyke og umoralske dritten fra midtøsten.

 

Jee, ikke noe som litt god gammel hedensk menneskeofring. :wee:

Bedre det enn å steine folk til døde pga blasfemi.

Og det skjer ofte her til lands? ;)

Nei men kristendommen er basert på slike verdier. Hvis kristendommen's verdier utvikler seg, så hadde vel de hedenske religionene også gjort det hvis de fremdeles eksisterte skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...