Gå til innhold

Sony tar patent på ny type kontroller


Tandamram

Anbefalte innlegg

Er det nå jeg skal trolle litt med dere alle og si at både nintendo og sony har rappet hele konseptet med bevegelses-sensorer i stikka (uansett om den ser ut som en fjernkontroll eller ikke) fra microsoft?

Er det virkelig bare jeg her inne som er gammel nok til å huske denne?

 

Funket på nøyaktig samme måte som sixaxis og wiimote for snart 10 år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motion sensing er generelt en gammel teknolig.. spilte et politispill på arkade for mange år siden hvor man måtte dukke osv. Så det er ikke noe magisk som nintendo har funnet opp. Nintendo har tatt ideen og videreutviklet den til sin wiimote.

 

Alle stjeler ideer, sånn er det bare. Hadde de ikke gjort det, ville vi fortsatt gått rundt å trillet et hjul uten mål og mening. Biler uten hjul hadde ikke gjort seg noe særlig.. ikke enda i hvertfall :p

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar
kan vi ikke slutte med OT om at sony kopierer alle. De gjør ikke det men de har sikkert sett noens ide også vidreutviklet den. De fleste firmaer gjør det End of OT

8381237[/snapback]

Det er i allefal helt sikkert! Og det blir veldig morsomt og se hva sony klarer å gjøre med denne her patenten, uansett hvor mye den nå kanskje måtte ligne på Ninendos ganske stygge ubrukelige polvott.

Lenke til kommentar
Er ikke bare power-glowen det he handler om, det handler om at Sony patenterte en motion-sensor-basert kontroll, samme generasjon som Nintendo valgte å gå den veien.. Tviler sterkt på at Sony hadde gjort det om Nintendo ikke hadde gjort det.

8381260[/snapback]

Kan godt være de ikke har gjort. Men jeg er glad de gjorde det.. Fantastisk og spille Motorstorm med.. Og motion systemet er jo gammelt. Det er jo samme teknologi vi har på flyene våre. Har også vert kontrollere før nintendo sin med samme teknologi. Sony De brukte helt klart noe av ideen til Nintendo, og lagde en kontroller som har en mer pressis bevegelses sensor en Nintendo sin (min subjektive klare mening). Men hvem er det som kom godt ut av det, ingen ringere enn vi brukere. Tviler på at nintendo har tapt kunder eller lignende på det. Konspetet deres er likevel langt unna det Sony sitt er.

Lenke til kommentar

Motion sensor systemet er ikke nytt, nei, men er det ikke litt rart at Sony går samme veien som Ninty går, akkurat denne generasjonen?

 

Synes ikke Sixaxisen er mer presis i det hele tatt, jeg, og jeg har spillt f.eks Motorstorm i en del timer.. Wii-kontrolleren er mye bedre og mer presis etter min mening.

Lenke til kommentar

Når noen sier at tilt-funksjonen i SIXAXIS er mere presis enn Wiimoten sin bevegelsessensor så har jeg VELDIG vanskelig for å ta dem seriøst. Jeg har Wii, og jeg har fått spilt en del Motorstorm med SIXAXIS nå, og jeg må bare si at det rett og slett er faktafeil at tilten er mere presis!

Lenke til kommentar
Når noen sier at tilt-funksjonen i SIXAXIS er mere presis enn Wiimoten sin bevegelsessensor så har jeg VELDIG vanskelig for å ta dem seriøst. Jeg har Wii, og jeg har fått spilt en del Motorstorm med SIXAXIS nå, og jeg må bare si at det rett og slett er faktafeil at tilten er mere presis!

8381359[/snapback]

 

Hvordan sixaxis funksjonen fungerer varierer fra spill til spill. Test f.eks. FLOW så ser du kor responsiv den kan være.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Den nye kontrollen får meg til og tenke litt på Minority Report.

Han bruker noe tilvarende i begynnelsen av filmen.

 

I lengden så er det vel en god idee. Problemet er at jeg synes spill utvilkerne sliter litt med hva de skal bruke teknologien til. SIXAXIS har vel egentlig ikke noen veldig stor nytte i noe spill så langt. Man rister på den for og bli kvitt fiender som har tatt tak i deg og et par andre litt halvhjertete funksjoner. Wiimote har helt klart et bedre utgangspunkt, men så langt er jeg egentlig ikke veldig imponert over wiimoten heller. Virker som om en haug selskaper bare lager spill som tar i bruk wiimoten fordi de kan og så fyller markedet med rimlig tragiske tittler som "Wario Ware" og andre "rist på kontrollen"-spill.

Wii har helt klart et par gullkorn innimellom som Zelda, Mario og Metroid men alle disse spillene er jo Nintendos egene spill. Virker som om 3.parts utvilkerne sitter og klør seg litt i hodet og ikke er helt sikre på hva de skal gjøre. Med litt flaks kommer de seg på banen om en liten stund. Litt trist med gamle rerealeses som Godfather etc.

 

Det jeg faktisk synes er litt trist er at det kun er aim på Wiimoten. Kan se for meg et Spiderman spill hvor man kunne bruke begge hendene til og skyte webs og svinge seg mellom byggningene.

 

Noe annet jeg synes sony burde spørre seg selv om før de lager denne nye kontrolleren er "Hva skal den brukes til?"

Kan faktisk ikke se for meg denne type kontroll ville ha noen logisk inflytelse på verken Final fantasy, Metal Gear Solid, Kingdom Hearts, God of War eller noen av de andre spillene PS er kjent for.

 

Men om consolene skal være innovative i fremtiden så synes jeg kanskje dette ( http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/65 ) konseptet kanskje kunne være verdt en titt.

Lenke til kommentar

Tenk deg å spille et førsteperssonsspill som Gears of War eller noe liknende hvor man har muligheten til å "gripe om" våpnet man bruker i spillet. Eller i Oblivion hvor man kan

ta frem og styre sverdet direkte ved hjelp av å bruke hendene. Tenker også på muligheter for annen type interaksjon i spillmiljøer som for eksempel gåteløsninger eller bare å trykke på knapper. Høres ut som gull for meg :)

 

Så spørs det vel bare om den kommer til å leve opp til forventningene, slik vi til nå har sett at ikke wii-moten har gjort. Har ikke sett et spill til dags dato som lar deg få den kontrollen i spill som den kontrolleren har potensiale til å gi, og husker tydelig hvordan diskusjonene gikk rundt omkring i forskjellige fora om hvor spennende det ville bli å fekte eller for den saks skyld danse med den nye kontrolleren. Skal dette med bevegelsesoppfatning kunne bli noe stort må vi ta steget videre fra å kun la det være en

gimmick.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

man må bli ufattlig slitsomt å holde henda oppe sånn hele tia og hlye og hjeie..

skal jeg spilel konsoll skal jeg slappe av i sofaen med armene nede og rolige..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...