Gå til innhold

Fallskjermjeger, for sent mht. trening?


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Har lyst til å søke meg inn som fallskjermjeger på førstegangstjenesten (mange som søker, jeg vet). Jeg er nå 17, så jeg blir vel innklat til neste år (det året jeg blir 19). Jeg trener ikke, men begynner på studio neste uke, og tenkte å legge meg i hardtrening. Vet om folk som begynner å trene til marinejeger i 15-årsalderen. Er det for sent for meg?

 

Må man være supertrent for å ha en sjanse? Trente karate i 7 år og har ganske sterk psyke, hvis det hjelper. ^^

 

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis de grønne greiene i signaturen din er hva jeg trur det er og du røyker det. Da kan du bare glemme det egentlig

8371926[/snapback]

:ermm:

8371939[/snapback]

ekje vekte du skal pumpa når du skal i falskjermen! utholdenhet psyken, å alt dette... men kjekt med litt muskler men ikkje øvedriv! røyke du for mykje, er det tungt, for du har minimumtid på 3000m, å viss eg ikkj hugsa heilt feil ekje den på tima :p

Lenke til kommentar
Stemmer det. En kamerat fikk dimmelappen i hånden før han åpnet kjeften.

 

det spørs vel hvor lenge siden det er du røykte sist. Hvis det er såpass lenge sidne at det har gått ut av kroppen og du holder kjeft om det skal det godt gjøres at de finner ut av det.

8372056[/snapback]

Forsåvidt. Kan ha noe med at han hadde to narkodommer på seg å gjøre også. :ph34r:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-66d37

Det er nok ikke for seint. Det kommer dog ann på hvordan du trener og hva grunnlaget ditt er fra før av. Jeg var selv inne til opptak i 2003, kom ikke inn.

Fallskjermjegere skal være seige, derfor trenger du utholdenhet. Mange som var inne med meg var friidrettsutøvere og orienteringsløpere, det var også disse som gjorde det best i innledningsopptaket når det var det fysiske som telte.

Mitt tips er å løpe/jogge mye, intervalltrening. Gå i skog med sekk, begynn med 5 kg i sekken og jobb deg oppover til du er komfortabel med 15-20 kg. Gå langt!

Før i tiden lå det et treningsprogram på hjemmesiden til forsvaret, tror dette var for marinejegeropptak, men det kan med fordel brukes.

Er det noe mer du lurer på, så bare spør!

Lenke til kommentar
Det er nok ikke for seint. Det kommer dog ann på hvordan du trener og hva grunnlaget ditt er fra før av. Jeg var selv inne til opptak i 2003, kom ikke inn.

Fallskjermjegere skal være seige, derfor trenger du utholdenhet. Mange som var inne med meg var friidrettsutøvere og orienteringsløpere, det var også disse som gjorde det best i innledningsopptaket når det var det fysiske som telte.

Mitt tips er å løpe/jogge mye, intervalltrening. Gå i skog med sekk, begynn med 5 kg i sekken og jobb deg oppover til du er komfortabel med 15-20 kg. Gå langt!

Før i tiden lå det et treningsprogram på hjemmesiden til forsvaret, tror dette var for marinejegeropptak, men det kan med fordel brukes.

Er det noe mer du lurer på, så bare spør!

8375016[/snapback]

Var inne i fjor, kom heller ikke inn, mest pga psyken. Du må fokusere på gåing med sekk, løpe på deg kondisjon, helst ikke løpe så mye med sekk, da kommer fort beinhinnebetennelsen på deg. Når du går, fokuser på å ta lange skritt og holde frekvensen godt oppe, gjennom helvetesuka må de på 1.65 og mindre pluss de som ikke har trent gåing stort sett jogge for å holde følge med de større gutta, det tar på. Gjennom helvetesuka går vi også bare i skog og mark, aldri på vei. Gå derfor etterhvert mer og mer i ulendt terreng, for å trene opp anklene. Det er ikke for seint, bare du virkelig starter nå. Personlig trente jeg ikke noe før et knapt år før opptak, og var blant de beste fysisk likevel. Men tren også styrke, da ikke bare push-ups o.l, men løft litt vekter hvertfall en gang i uka. Under opptaket er det mye brannmannsløft, sandsekkbæring, bårebæring o.l som knekker de svakeste.

 

EDIT: www.fallskjermjeger.no

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

Bare lurer, hvor bor du? (Trenger en treningspartner :p) Ble akkurat atten, og trener selv for fallskjermjeger. Fokuserer mest på styrke og intervall trening nå, men til sommeren starter jeg med turer i skogen også videre. Etter en del surfing på milforum og forsvarets egne sider er det noe punkter som jeg har fått med meg:

 

-Utholdende styrke

-Sekk

-Gå i forsvarets egne sko

-Tren variert

-Pass på at du unngår skader.

-Om du klarer de fysiske kravene, er det psykiske det viktigste. Det er psyken som feller de fleste, ikke fysikken.

Endret av Eirikeb
Lenke til kommentar
Det er nok ikke for seint. Det kommer dog ann på hvordan du trener og hva grunnlaget ditt er fra før av. Jeg var selv inne til opptak i 2003, kom ikke inn.

Fallskjermjegere skal være seige, derfor trenger du utholdenhet. Mange som var inne med meg var friidrettsutøvere og orienteringsløpere, det var også disse som gjorde det best i innledningsopptaket når det var det fysiske som telte.

Mitt tips er å løpe/jogge mye, intervalltrening. Gå i skog med sekk, begynn med 5 kg i sekken og jobb deg oppover til du er komfortabel med 15-20 kg. Gå langt!

Før i tiden lå det et treningsprogram på hjemmesiden til forsvaret, tror dette var for marinejegeropptak, men det kan med fordel brukes.

Er det noe mer du lurer på, så bare spør!

8375016[/snapback]

Var inne i fjor, kom heller ikke inn, mest pga psyken. Du må fokusere på gåing med sekk, løpe på deg kondisjon, helst ikke løpe så mye med sekk, da kommer fort beinhinnebetennelsen på deg. Når du går, fokuser på å ta lange skritt og holde frekvensen godt oppe, gjennom helvetesuka må de på 1.65 og mindre pluss de som ikke har trent gåing stort sett jogge for å holde følge med de større gutta, det tar på. Gjennom helvetesuka går vi også bare i skog og mark, aldri på vei. Gå derfor etterhvert mer og mer i ulendt terreng, for å trene opp anklene. Det er ikke for seint, bare du virkelig starter nå. Personlig trente jeg ikke noe før et knapt år før opptak, og var blant de beste fysisk likevel. Men tren også styrke, da ikke bare push-ups o.l, men løft litt vekter hvertfall en gang i uka. Under opptaket er det mye brannmannsløft, sandsekkbæring, bårebæring o.l som knekker de svakeste.

 

EDIT: www.fallskjermjeger.no

8432574[/snapback]

Er det tester som går direkte på psyken, eller er det mer hvor hardt du klarer å presse deg o.l.?

Lenke til kommentar
Jeg er nå 17, så jeg blir vel innklat til neste år (det året jeg blir 19). Jeg trener ikke, men begynner på studio neste uke, og tenkte å legge meg i hardtrening. Vet om folk som begynner å trene til marinejeger i 15-årsalderen. Er det for sent for meg?

8371902[/snapback]

Man kan trene opp kroppen noe voldsomt på 6-12 måneder bare man gjør det litt gjennomført, så det er neppe noe problem.

 

Ting som utholdenhet - både fysisk og psykisk - er nok langt mer viktig enn rå styrke. Løping, lange turer i skog og mark o.l. (det er jo gjerne på lange utmarsjer at folk ryker fordi de ikke er vant til å gå/løpe i lengre tid - noe som jo belaster bena betydelig) er nok mer matnyttig i forhold til tjenesten enn å tilbringe timesvis med styrketrening hver uke. Men å være litt over snittet sterk er selvfølgelig en fordel. Men ikke prioriter det så voldsomt fremfor utholdenhet; det hjelper lite å kunne løfte tungt eller ta 50 pull-ups hvis du faller fra på andre områder.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Har lyst til å søke meg inn som fallskjermjeger på førstegangstjenesten (mange som søker, jeg vet). Jeg er nå 17, så jeg blir vel innklat til neste år (det året jeg blir 19). Jeg trener ikke, men begynner på studio neste uke, og tenkte å legge meg i hardtrening. Vet om folk som begynner å trene til marinejeger i 15-årsalderen. Er det for sent for meg?

 

Må man være supertrent for å ha en sjanse? Trente karate i 7 år og har ganske sterk psyke, hvis det hjelper. ^^

8371902[/snapback]

 

Hvis du har et bra grunnlag, noe det virker som om du har, er det ikke for seint. Det har kommet mange bra tips her i tråden, hør spesielt på smeboe som har førstehåndserfaring.

 

At du har sterk psyke er det viktigste og om du har lært å kontrollere deg mentalt så er du langt på vei. Men psyke hjelper ikke hvis fysikken ikke er på plass, men med tanke på at det er godt over et år til du skal inn, så har du tid. Svøm, gå, løp, løft og spis. Du må prøve å gjøre deg så "rå" som mulig, spartaner-style. Tøy mye og gjør deg minst mulig disponibel for skader. Målet bør være å ruste deg såpass bra opp fysisk at det blir en fordel og ikke en ulempe for deg under opptak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...