Gå til innhold

Hva er emomusikk?


Artico01

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Karakteriseringen "Emo" startet først opp rundt midten av 80-tallet, som en slags variasjon (eller reaksjon om du vil) av datidens "Hardcore Punk Rock".

 

Emocore, som det senere ble navngitt ble ofte brukt for å beskrive hardcore musikanter som under en opptreden ville bli veldig emosjonelle vokalmessig, instrumentalmessig og i oppførsel, ofte helt spontant.

 

Mer eksperimentering og innovasjon, såvel som et mer personlig lydbilde var noe av det som skulle kjennetegne synet til mange av de opprinnelige "Emo" artistene rundt 1985. Dette var den første bølgen og den varte til rundt 1994.

 

Den andre bølgen av "Emotional Hardcore" begynte der den første sluttet, og er vel mest kjent for de ulike plateselskapers innvirkning på emo "fellesskapet". Enkelte plateselskap så muligheter (dvs. penger) i den økte populariteten til den før ukjente hardcore retningen, og satt søkelyset sitt mot dette. Dette første til en massiv forandring i lydbildet til enkelte prominente band innenfor "sjangeren", i et forsøk på å skjule seg fra hovedstrømmen.

 

Enkelte vil nå si at vi kjører gjennom den tredje bølgen av "Emocore", og emo som en eventuell sjanger er utydelig, og har blitt vanskelig å tolke: Mer og mer blir emo; klær, utseende, oppførsel... Flere sjangere legges inn under "emo lydbildet". Emo er mer et slangord som brukes til stadighet, enten det passer eller ikke.

 

Band som AFI, Alexisonfire, My Chemical Romance, Hawthorne Heights, Fall Out Boy, Panic! At The Disco, Coheed And Cambria og Bullet For My Valentine, har alle en gang i media blitt referert til som "Emo".

Musikk har vært på fremgang helt fra band som Black Flag, Minor Threat og Bad Brains startet hele hardcore bevegelsen rundt 1976-77. Akkurat som at Thrash Metal var et følge av hard undergrunns Punk Rock og britisk Heavy Metal... så finner artister alltid nye måter å uttrykke seg selv musikalsk.

 

Personlig så syns jeg "Emotional Musical Outlet", "Emocore", "Emotive" eller hva en velger å kalle det, har blitt så mye brukt de siste 10 årene at sjangerlegging nesten alltid vil skape en diskusjon. Det er godt mulig Emo var klarere å tolke under sin originale inkarnasjon på 80-tallet, men nå er det blitt en Mallcore-aktig suppe for min del.

 

Litt fra meg, og litt fra wikipedia. Innlegget er hentet ut fra en tidligere diskusjon om Emo (dog litt forandret), da jeg fant ut at det passet like bra her. Om noe er feil, misforstått eller bare feilskrevet så er kritikk og korrigering alltid hyggelig :)

Endret av Imperfect
Lenke til kommentar

2 band jeg kommer på som er svært EMO. 30 Seconds To Mars og My Chemical Romance. Selv om begge er EMO til de grader, så er det fortsatt en vesentlig forskjell, 30 Seconds To Mars er desidert sinnsykt bra (anbefaler følgende sanger: Oblivion, Attack, A Beautiful Lie, From Yesterday), hvorav den gangen jeg hørte musikken til My Chemical Romance, så hadde jeg rett å slett lyst til å miste hørselen fordi det var en ubegripelig lidelse fra start til finish.

Lenke til kommentar
2 band jeg kommer på som er svært EMO. 30 Seconds To Mars og My Chemical Romance. Selv om begge er EMO til de grader, så er det fortsatt en vesentlig forskjell, 30 Seconds To Mars er desidert sinnsykt bra (anbefaler følgende sanger: Oblivion, Attack, A Beautiful Lie, From Yesterday), hvorav den gangen jeg hørte musikken til My Chemical Romance, så hadde jeg rett å slett lyst til å miste hørselen fordi det var en ubegripelig lidelse fra start til finish.

My Chemical Romance er reine listepop i forhold til Amber Pacific.

 

Må nesten bare si at Amber Pacific er faktisk den klingende emo pop-punk klassen :!:

 

 

And I'll hold a place for you inside

Inside my heart for you and I

And I won't forget these tears I cried

With every year that passes by

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar

Og vil aldri bli det igjen....

Uansett, Emoens konger, Jimmy Eat World har jo nettop kommet med nytt album, men 35-åringer som spiller emo-punk-pop? nja, jeg synes at det er bra ihvertfall

 

Men må gå imot KoffeinKanin som sier at Amber Pacific er bra, tror det var det'n ville si, blei et eller annet feil i setningen hans. Aldri likt Amber Pacific, og jeg mener at jeg er veldig tolerant i den nå brede emo-sjangeren

Lenke til kommentar

Man kaller vel stort sett det emoer hører på for emomusikk, så vil ikke akkurat kalle det en sjanger i den klassiske betydningen. I dag er veldig mye av det vi kaller emomusikk en form for pop-punk, men alt fra the cure og sisters of mercy til dimmu har av mange blitt kalt emomusikk fordi mange svartkledde fjortiser hører på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...