Gå til innhold

Hva er emomusikk?


Artico01

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med deg Matsemann. Syntes selv det er irriterende å få for mye negative kommentarer om musikken man liker. Liker forresten selv ikke de emo-banda though.

 

Jeg kjenner noen som går under begrepet "emo", altså at de har den stilen, og de er alle knakende hyggelige mennesker som er helt normale, og som faktisk også hører på masse annet enn hva man betegner som emomusikk.

 

Og man trenger heller ikke å ha den emostilen for å like et mye kalt emo-band. Må være Irriterende for de som ser helt normale ut å like foreksempel MCR og få masse negative kommentarer.

Lenke til kommentar
Så gjennom tråden og tenkte å skrive nøyaktig det samme, Matsemann. Bra skrevet. Ler meg ihjel når jeg leser dette, er faktisk hysterisk hvordan mange ter seg. Ja, wow, de går med sminke og svart hår! La oss le av dem! 98% av emomusikken er kjip musikk, det er jeg enig i, men jeg respekterer at andre liker det likevel. Jeg kjenner noen som går under begrepet "emo", altså at de har den stilen, og de er alle knakende hyggelige mennesker som er helt normale, og som faktisk også hører på masse annet enn hva man betegner som emomusikk.

8371299[/snapback]

 

Jeg blir frustrert når jeg ser disse folka sitte i sitt eget lille mørke hjørne å grine. Disse folka har det jo ikke bra, og det blir ikke bedre av å kle seg i svart og å bruke hvit sminke?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
De som ikke liker emo-kulturen kan sjekke ut antiemo-bandet mitt bedehusmassakren i siggen min  :)

8370921[/snapback]

 

Om dere virkelig går inn for å ha et antiemosjonelt band, hvorfor da ikke lage en musikkvideo hvor dere banker dritten ut av disse svartluggede pusekattene? Gjerne en gutt.

8371248[/snapback]

"Det viktigste for oss er musikken", Heh, nei trur ikke vi gidder det gitt. Tar tid å få den bra.

Lenke til kommentar
Og man trenger heller ikke å ha den emostilen for å like et mye kalt emo-band. Må være Irriterende for de som ser helt normale ut å like foreksempel MCR og få masse negative kommentarer.

8371370[/snapback]

Veldig sant. Jeg kan som sagt ikke fordra 98% av emomusikken, men jeg liker ett band - Fall Out Boy. Nå bryr jeg meg veldig lite om hva folk synes om min musikksmak, så jeg synes det er knallmorsomt når jeg nevner for folk - som mange av dem i tråden her - at jeg liker Fall Out Boy, så sperrer de øynene opp. Jeg ter meg på intet vis noe lignende emostilen, jeg hører på mye forskjellig og favorittbandene mine er "de gamle legendene", så folk pleier å bli litt satt ut og vet ikke helt hva de skal si. Elsker det. :!:

 

 

Jeg blir frustrert når jeg ser disse folka sitte i sitt eget lille mørke hjørne å grine. Disse folka har det jo ikke bra, og det blir ikke bedre av å kle seg i svart og å bruke hvit sminke?

8371391[/snapback]

Jaaa ... Hvor mange prosent av de som hører på emomusikk, eller har emostilen som image, tror du virkelig gjør dette? Det med kutting og grining og blablabla er en myte som har oppstått, som mange ignorante mennesker dessverre sluker rått og slenger dermed dritt om de som kler seg i emostil. Synd.

 

Det blir litt som å si at alle som hører på a-ha er homo, fordi Morten Harket synger så lyst og har litt feminine bevegelser på scenen. Like idiotisk utsagn.

Lenke til kommentar
Og man trenger heller ikke å ha den emostilen for å like et mye kalt emo-band. Må være Irriterende for de som ser helt normale ut å like foreksempel MCR og få masse negative kommentarer.

8371370[/snapback]

Veldig sant. Jeg kan som sagt ikke fordra 98% av emomusikken, men jeg liker ett band - Fall Out Boy. Nå bryr jeg meg veldig lite om hva folk synes om min musikksmak, så jeg synes det er knallmorsomt når jeg nevner for folk - som mange av dem i tråden her - at jeg liker Fall Out Boy, så sperrer de øynene opp. Jeg ter meg på intet vis noe lignende emostilen, jeg hører på mye forskjellig og favorittbandene mine er "de gamle legendene", så folk pleier å bli litt satt ut og vet ikke helt hva de skal si. Elsker det. :!:

 

 

Jeg blir frustrert når jeg ser disse folka sitte i sitt eget lille mørke hjørne å grine. Disse folka har det jo ikke bra, og det blir ikke bedre av å kle seg i svart og å bruke hvit sminke?

8371391[/snapback]

Det blir litt som å si at alle som hører på a-ha er homo, fordi Morten Harket synger så lyst og har litt feminine bevegelser på scenen. Like idiotisk utsagn.

8371601[/snapback]

 

Nå er ikke emoer blitt internettets mobbeoffer på grunn av musikken de hører på.

Klesstilen er heller ikke overveldende eller enestående i forhold til den gotiske stilen. Gothere har aldri blitt fordømt slik som emoene. Jeg tror heller dette med emo går på tankegangen til disse menneskene.

Lenke til kommentar

Men hva vet du om tankegangen deres? Det er helt sikkert noen "emoer" som er slik du sier, på samme måte som det sikkert er gothere som er satanister osv. Men å skjære alle under en kam, slik dere gjør, er veldig feil. Jeg kjenner noen folk vil betegne som emo, og jeg har på ingen måte fått inntrykk av noe av det du nevner. De er helt vanlige mennesker som oss, men med en annen stil og et annet image. Emo-greiene er bare en svær Internettgreie som mange sluker rått. "Åja, der er en sånn derre emo ... jeg har lest på Internett at de bare kutter seg og griner, da må jo det være sant og gjelde han her også. Fysj ass!".

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar

hva blir dette? n-te runde om dette topicet som til slutt ender med at tråden stenges?

spøk til side(?)

det er to sider til dette emnet. den første er den originale; emo står for emotional hardcore, så når man sier emo så mener man dermed hardcore. for å være enda mer spesifikk så mener man da også diy hardcore og ikke typen som man finner bl.a. hos victory records.

emo er en veldig smal sjanger, men med et dedikert community som gir ut musikk på egen hånd. de aller fleste plateselskapa er enkeltmannsforetak.

 

den andre siden av emnet er den som er default hos massemedia og folk generelt. dette stammer fra musikkindustriens inntog i indiescenen på 90-tallet når det kom over emoutrykket, kidnappet det og fostret det til hva de fleste her i dag oppfatter som emo; hår, klær, sminke, cutting og hva ellers .

 

de som er komfertable med oppfattning nr 2 får bare kjøre på, men dette er som sagt en mainstreamforståelse på samme måte som bruken av "hacker"

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

ÅÅH! Hvorfor kaller folk Bullet for my valentine emomusikk?! Det er ikke det! Det er metal/metalcore.. My chemical romance er emo, ikke bfmv. BASTA!

Såklart, bfmv har et par triste sanger(Tears don't fall, All these things i hate), men resten er pure metal.. Hand of blood er et mesterverk, og det er ikke mye triste saker i den. Soloen får meg ikke akkurat lyst til å kutte pulsåra, den gir meg lyst til å leve for faen!

Lenke til kommentar

Skammer meg når jeg ser disse såkalte emo-banda idag. Jeg kunne ha ramsa opp en liste med band fra 80-tallet som da ble kategorisert under sjangeren emo, uten at en av dagens emo-fjortiser hadde hørt om en eneste av dem. Disse såkalte emo-banda idag har faen meg lagt skam på navnet, med musikk som ikke er inærheten for hva de opprinnelige banda sto for. Dagens emo er bare image-orienterte fjortiser som gjør hva som helst for å se "emo"-ut og høre på riktig musikk med førpubertal vokal.

Lenke til kommentar

Bullet for My Valentine = Metalcore med emo lyrikker, kalles mange ganger screamo eller emocore.

 

Med emo tenker jeg på de opprinnelige emo-bandene og sjangeren i seg selv. De har respekt for da de lagde deres helt egen stil og sjanger, og gjorde det utifra følelsene sine (emotional) og etc.

 

Jeg tror emo oppfattes som negativt den dag i dag fordi band som MCR og Fall Out Boy har et sterkt emo image, men spiller ganske populær/mainstream pop-punk noe som tiltrekker en stor fanbase. Finnes fullt av fjortis jenter og gutter der ute som kutter seg selv og har den stilen bare pga MCR og Fall Out Boys success. Poenget mitt er at MCR og Fall Out Boy ikke er ekte emo, og jeg har liten respekt for posers.

 

For meg blir det ikke ''ned med emo'', blir mer ''ned med falsk emo''.

Endret av H-e-l-l-o
Lenke til kommentar

Emo referer opprinnelig til "Emosjonelle skrik", en måte å skrike på som man finner blant annet på Pixiesplater og lignende, men som ble plukket opp av hardcore band på slutten av 80tallet\begynnelsen av nittitallet. Hardcore er i seg selv en blanding av metal og punk, og emoskriket er vel også en blanding av metallens brøling\skriking, men gjort på en mer åpen og utrent måte slik mabn forventer i punk. Resultatet er skrikene høres mer ut som ekte skrik enn de tradisjonelle metalskrikene, og vokalistene gjorde sport av å putte inn så mye som mulig emosjon i dem.

 

Senere så ble hardcoremusikken splittet mer opp, med undergrupper som metalcore(Som har hardere riff og mer metalbrøling sammen med emoskrikene), original hardcore, screamo(Mer ekstreme skrik enn emoskrik, og som oftest uten noe tradisjonell synging),og det vi kjenner i dag som emo, altså en veldig poppete versjon av hardcore som ennå beholder emoskrikene på visse deler av sangene.

 

Den nye formen for emo kommer, som all pop, med egen klesstil, tematikk, og annet bullshit, mens de fleste originale emobandene regnes i dag som enten hardcore eller screamo.

 

Finnes mye bra emomusikk hvis man bare ser bort fra de nye popbandene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...