Gå til innhold

UIB erstatter supercomputer med 5stk PS3


Knebel

Anbefalte innlegg

Synes det er bra at Cell-prosessoren kan yte så godt i tungregningssettinger, men å stadig se den bli brukt slik gir meg alltid følelsen av at den er noe malplassert i en spillekonsoll. :hmm:

8354369[/snapback]

jau, me har endo til gode å sjå dette kome til gode i noko spel.

8354477[/snapback]

 

"Skriv inn en komplisert likning og se hvor lang tid Cell bruker på å løse den"-spillet blir nok en höjdare. Men det er bare gjettverk fra min side, selvsagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan se for meg nytten i spill med veldig store omgivelser uten at du nødvendigvis mister detaljene. Som vist i veldig tidlige PS3 filmer så er jo konsollen laget for utrolig innholdsrike og svære spill, som i MMORPG spill kunne den gjort det veldig bra kan jeg tenke meg.

 

Som regel i spill så er detaljene og lydene fokusert på en scene, den scenen du spiller i :) Med Playstation 3 ser jeg allerede nå at fokuset er alle scenene rundt spilleren også. Det er så mye prosesseringskraft til rådighet.

 

Gleder meg mest til å se God of War 3 og Shadow of the Colossus 2 med denne konsollen.

Personlig håper jeg i God of War 3 at Kratos kjemper på en slagmark med tusenvis av tenkende krigere med avanserte taktikker.

Ser for meg 300 bare at du er en spartaner mot tusenvis av fiender samtidig. Oh yeah !

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Jeg kan se for meg nytten i spill med veldig store omgivelser uten at du nødvendigvis mister detaljene. Som vist i veldig tidlige PS3 filmer så er jo konsollen laget for utrolig innholdsrike og svære spill, som i MMORPG spill kunne den gjort det veldig bra kan jeg tenke meg.

 

Som regel i spill så er detaljene og lydene fokusert på en scene, den scenen du spiller i :) Med Playstation 3 ser jeg allerede nå at fokuset er alle scenene rundt spilleren også. Det er så mye prosesseringskraft til rådighet.

 

Gleder meg mest til å se God of War 3 og Shadow of the Colossus 2 med denne konsollen.

Personlig håper jeg i God of War 3 at Kratos kjemper på en slagmark med tusenvis av tenkende krigere med avanserte taktikker.

Ser for meg 300 bare at du er en spartaner mot tusenvis av fiender samtidig. Oh yeah !

8355389[/snapback]

 

Er akkurat der jeg og tror PS3 kan gjøre det godt, med store åpne verdner som får Oblivion til å ligne på en plen fremfor et hus. Men tror det vil ta tid, og muligens ikke skje, vis PS3 ikke får spurt i salget og knabber (eller holder) på noen ekslusive. Om de holder på det og viser potensialer så skal man ikke se bort fra noen ekstremt knallgode titler. Et MMO hadde ikke vært å forakte heller.

 

Når det gjelder God of War 3 og SotC2 så sier jeg meg bare enig. Sikler som bare F etter de titlene om de noen gang kommer (førstnevnte er vel skuddsikker at den kommer).

 

Når du nevner slagmark, Kratos og tusenvis av krigere blir jeg rein nysgjerrig ovenfor hvordan dette faktisk hadde blitt. Jeg har digget sekvensene med flygende monster som har blitt slått like hardt tilbake til marka av Kratos, tenker med glede hvordan dette hadde blitt med litt flere i lufta (og delja i marka etterpå).

Lenke til kommentar

Føler folk tenker nesten bare grafikk idag. Er jo ikke det som gjør et spill vanvittig bra.

Viss Cell klarer og utvikle det spill virkelig trenger idag så blir jeg kjempe fornøyd. Ting som skjer samtidig, AI, fysikk ++

 

Vil tro det tar en god stund før utviklere har lært seg og kjenne denne nye teknologien for fullt men når tiden kommer så tror jeg vi får se mye bra.

Endret av Skinnhesten
Lenke til kommentar

Dersom man skal gjøre tungregning, må man ordne en linuxdistribusjon som bruker minst mulig ressurser på GUI, og optimaliserer for de oppgavene som skal gjøres. Ikke så veldig spennende for andre enn de som skal ta master/doktorgrad evt de som trenger resultatene.

Lenke til kommentar

Vil anbefale alle og lese denne tråden på www.hardwareanalysis.com.(og linkene nederst i første post) Ja, posten er gammel så noen fakta feil kan det være, men meste stemmer.

 

Som nevnt i den tråden så er Cell prossesoren en revolusjon men det er ikke alltid bra, for å programmere med Cell er ekstremt vanskelig, og jeg tror ikke at vi vil se noen applikasjoner til PS3(eller andre produkter) som utnytter Cell prossesoren på en bra måte i dette tiåret.

 

Hvor kraftig er Cell?

For å sette det i et perspektiv så kan i teorien Cell prossesoren i PS3(3,2 GHz) yte 204 GFLOP (SP) og 20 GFLOP(DP) mot en Intel 3GHz Pentium4 som yter 6GFLOP(SP) (har dessverre ikke funnet GFLOP for nyere CPU'er kom gjerne med innspill).

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte én Ps3 på launch...

 

Jeg kunne iallefall fått en fotnotis i lokalavisa jeg og!  :!:

8357839[/snapback]

haha! :!:

 

Men, frå spøk til revolver:

Sikkert noko slik han knallen har tenkt seg:

ps3_6node.jpg

6 Node PS3 Cluster

A light weight but powerful cluster, ideal for the development of parallel, Cell optimized code. Seamless code migration to a Mercury Cell blade, 1U, or CAB product offers a smart, powerful upgrade path. This cluster offers a theoretical performance of greater than 1 TFlop

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Hehe, såg nettop denne saka på vestlandsrevyen. Han var jo heilt elektrisk han karen som har kjøpt inn desse 5stk. PS3'ane.

8357781[/snapback]

 

Tror ikke helt han vet hva han gjør.......

 

 

Men han har vel iallfall kommet på TV og i avisa

8357805[/snapback]

 

Hvis det var Fredrik Manne som var på TV, så vet han nok hva han gjør... (har tilfeldigvis hatt han som foreleser også heh)

Lenke til kommentar

Siden det tydeligvis var jeg som la grunnlaget for denne tråden så tenkte jeg dere kanskje ville være interesert i å få vite hva som "egentlig" ligger bak alle medieoppslagene...

 

Først, oppslaget på NRK-Hordaland om at UiB skal erstatte sin superdatamaskin (IBM Regatta) med 5 PS3 er noe NRK har sugd av eget bryst. Ingenting av det jeg har sagt, hverken til UiBs internavis eller NRK gir grunnlag for en sånn påstand. Dessverre hørte jeg ikke innslaget før på 5 nyhetene og da var det for seint å stoppe...

 

Så, hva jeg egentlig sa men som ikke ble tatt med. Det stemmer at 5 PS3'er har en TEORETISK megaflop rate som kan måle seg med den TEORETISKE megaflopraten til den kraftigste maskinen ved UiB idag. (Dette er vel og merke målt i enkelpresisjon og ikke i dobbelpresisjon, men det gjettet jeg at ingen journalist ville være i stand til å forstå forskjellen på :).

 

Så kan man stille spørsmålet om dette er "fantastisk" og om UiB har kastet vekk masse penger på en dyr datamaskin. Den aktuelle maskinen er 5-6 år gammel og skal fases ut i løpet av året. Dette er helt naturlig, supermaskiner har i likehet med PC'er og spillkonsoller en forventet levetid på 5-6 år. Etter det får man prøve å redde det som kan reddes (skjermer, disker osv) mens resten bare har verdi per kilo metal. Så den aktuelle maskinen skal IKKE erstattes med 5 PS3'er men med en ny supermaskin (som også vil koste flere millioner) men som vil være langt kraftigere. (Denne informasjonen ble selvsagt ikke tatt med av journalistene). Og om 5-6 år kan regnekraften til denne nye maskinen antagelig måle seg mot 5 PS4'ere osv.

 

Det vi (dvs. jeg og en del andre ved UiB) er interesert i er at PS3 er en billig flerkjerne maskin som vi kan leke med. Om vi noen gang kommer til å koble maskinene sammen er ikke sikkert, men hver maskin gir mulighet for å utnyttes som en "stand alone" parallel maskin.

 

Parallel programmering og parallelle datamaskiner er noe vi har drevet med i over 20 år ved UiB særlig rettet mot vitenskaplige beregninger. Nå flytter denne teknologien seg over i massemarkedet og det vil være behov for flere programmerere som behersker dette. Alle som har gitt seg i kast med parallelprogrammering vet at dette er "ikke-trivielt" men iom at parallel-prosessering er den eneste måten å få økt ytelse i fremtiden så må flere læres opp i det. Så selv om det vi gjør ikke nødvendigvis fører til raskere og bedre PS3 spill med det første, så vil det på sikt ha en effekt også innenfor spillutvikling.

 

Så for å avslutte, vi laget et oppslag ved å sammenligne PS3 med en (gammel) superdatamaskin (med flere forbehold). Journalistene slukte agnet (men ikke forbeholdene + la til litt selv). Konklusjonen blir derfor

 

1) Ikke stol på alt media sier

2) Parallel-teknologi har kommet for å bli.

3) Vil du lære noe om det så har vi et bra studietilbud ved UiB!

 

Ellers vil gjerne takke han som kalte meg "elektrisk". Det tar jeg som et virkelig kompliment :)

 

Mvh

 

Fredrik M.

 

PS. Selv har jeg en Wii hjemme...

Lenke til kommentar

De jeg forsto av Yada's utsagn var meget mye. Som f.eks at 5 PS3er er like kraftite som en 5-6 år gammel supermaskin som skal kastes og erstates.

 

Dvs at man igjen burde ha et snev kritiske øyner når det kommer til medias utsagn, som ser ut til å blåse store ballonger av ingen ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...