Gå til innhold

UIB erstatter supercomputer med 5stk PS3


Knebel

Anbefalte innlegg

Hørte det på radioen i dag, og trodde jeg skulle kjøre av veien.. :p Universitetet i Bergen erstatter supercomputer i millionklassen med 5 stk PS3'er. Fant en artikkel i BA som omhandler noe av det samme:

 

Playstation 3 på UIB

 

Universitetet i Bergen kjøper nå inn fem Playstation 3 maskiner til bruk i undervisningen.

Av Birgitte Vaksdal  Publisert  10.04.2007 - 13:51 Oppdatert 10.04.2007 - 18:33

 

- Prosessoren er nesten like rask, og dessuten mye billigere, enn den kraftigste supermaskinen ved UiB. I tillegg vil parallellteknologien som brukes i PS3 bli vanlig i datamaskiner i fremtiden, og den er derfor et viktig bidrag til undervisningen, sier Fredrik Manne til På Høyden.

 

KJØPER FEM MASKINER

Institutt for informatikk (II) kjøper nå inn fem eksemplarer av nylanserte Playstation 3 i disse dager.

Selv om denne type maskin vanligvis kun blir brukt til underholdning, er det kjent at prosessoren også kan brukes i undervisning og forskning.

 

Det er ved å koble til tastatur og skjerm at Universitetet skal gjøre maskinen egnet til bruk i undervisning og forskning, og ikke bare til spill.

 

BILLIG

- En vanlig supermaskin har en mye mer avansert hardware og software som gjør maskinen mer komplett. Kraften av prosessoren er likevel sammenlignbar, og det er her mulighetene våre ligge, sier professor Fredrik Manne til avisen.

 

Maskinene skal i første omgang bli brukt av masterstudenter til å løse regneoppgaver.

 

Manne forteller at Playstation 3 har kapasitet til å regne ut kompliserte matematiske operasjoner som brukes i mange typer forskning.

 

Han ser ikke bort ifra at det kan bli aktuelt å øke bruken av maskinene etter hvert.

 

Manne skrev selv doktorgradsavhandling om denne typen teknologi.

Tidligere ble det kjøpt inn supermaskiner i millionklassen for å få tilgang på tilsvarende ytelse som Playstation 3 nå kan gi til en pris på 6000 kroner per maskin.

 

Kilde: ba.no

 

Ikke helt samme meldingen som var i radioen, men uansett, bra reklame for Cell teknologien.. :D

Endret av Nordoelum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endret litt på første post. Og la til kilde..

 

ONT: Ikke verst det.. Men tror dette kun reklamerer for at Cell kan brukes til andre enn i en konsoll. Bl.a. servere, arbeidsmaskiner..

8352248[/snapback]

 

Ups.. Takker, det var ikke meningen det. :)

 

Det er ikke hensikten å blåse opp Cell nok en gang dette. Vi har hatt nok diskusjoner om det. Men det er litt moro at man kan benytte seg av PS3 på dette viset også.. :)

Lenke til kommentar

Det er egentlig ganske kult og høre. 5stk hjemmekonsoller erstatter en pc til 7 siffer. Playstation 3 har fått seg noen oppgaver med folding@home og dette. SKulle ikke forundre meg om enda mer optimalisert programvare i fremtiden kan få denne konsollen og Cell til og bli noe _veldig_ stort.

Lenke til kommentar

Interessant, men dessverre har det ikke noe med spill å gjøre. Jeg venter i spenning på noe som viser at Cell tilfører spill noe spesielt.

 

Cell er tydeligvis en meget god prosessor, men for meg er det likegyldig hvis ikke spillene kan nyte godt av dette.

 

Mens PS2 skulle hjelpe Saddam redder PS3 liv og tilbyr verden en billig supercomputer. Snakk om helomvending :)

Lenke til kommentar
jeg har koblet til både tastatur og skjerm som beskrevet , men ikke pokker om den vil løse matematikk oppgaver. Noe spesielt jeg må gjøre?

8353395[/snapback]

en god start er vel å legge inn et annet operativsystem en det som ligger inne..

 

 

jeg syns dette er morsomt jeg ^_^

 

nå kan vi se hvilket potensiale en PS3 egentlig har.

Lenke til kommentar
jeg har koblet til både tastatur og skjerm som beskrevet , men ikke pokker om den vil løse matematikk oppgaver. Noe spesielt jeg må gjøre?

8353395[/snapback]

en god start er vel å legge inn et annet operativsystem en det som ligger inne..

 

 

jeg syns dette er morsomt jeg ^_^

 

nå kan vi se hvilket potensiale en PS3 egentlig har.

8353506[/snapback]

 

 

jeg er veldig seriøs ja :roll:

 

Men uansett...om det menes at det skal brukes Linux, det er jo tregt som sirup

Lenke til kommentar
Hørte det på radioen i dag, og trodde jeg skulle kjøre av veien..  :p  Universitetet i Bergen erstatter supercomputer i millionklassen med 5 stk PS3'er. Fant en artikkel i BA som omhandler noe av det samme:

 

Kan ikke se det står noe om at UIB skal erstatte eksisterende utstyr med PS3?

Lenke til kommentar
Hørte det på radioen i dag, og trodde jeg skulle kjøre av veien..  :p  Universitetet i Bergen erstatter supercomputer i millionklassen med 5 stk PS3'er. Fant en artikkel i BA som omhandler noe av det samme:

 

Kan ikke se det står noe om at UIB skal erstatte eksisterende utstyr med PS3?

8353618[/snapback]

 

la nå Fhj få leve i sin lille CELL boble ;)

Lenke til kommentar
Hørte det på radioen i dag, og trodde jeg skulle kjøre av veien..  :p  Universitetet i Bergen erstatter supercomputer i millionklassen med 5 stk PS3'er. Fant en artikkel i BA som omhandler noe av det samme:

 

Kan ikke se det står noe om at UIB skal erstatte eksisterende utstyr med PS3?

8353618[/snapback]

 

Det står ingenting om det nei, men det er jo det de gjør iom at de benytter PS3 til det de før benyttet supercomputeren til. Ikke sant? Det er ingen som sier at de går løs på supercomputeren med kangohammer og meisler den ut av lokalene. :thumbup:

 

Det var forøvrig det de sa på radioen. Som du ser i det du har quotet, sier ikke jeg noe om hva som står i artikkelen. Jeg sier at den omhandler noe av det samme.

Lenke til kommentar
Men uansett...om det menes at det skal brukes Linux, det er jo tregt som sirup

8353540[/snapback]

 

Kan vel innstallere Windows Vista på PS3en din :whistle:

 

Men uansett, som sagt, fint at de finner flere plasser å bruke PS3en, men jeg er litt mer interesert i å se hva den kan gjøre som konsoll til spill fremfor hvor mange ligninger den kan løse.

Lenke til kommentar

Dersom Linux kjører tregt er sannsynligvis mest på grunn av kombinasjonen lite systemminne (Linux på 256 meg er mer brukbart enn XP, men ikke mye hvis du kjører GNOME og en del programmer og swappingen starter...) , og at det ikke finnes noen mulighet hardware-aksellerert grafikk på PS3en som kan det bidra til at brukergrensesnittet føles tregt og laggete.

 

Driver en tungregning er å kjøre grafisk bortkastede ressurser. Da kjører du DOS-style. ;)

Endret av Cryovat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...