Kannutt Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Hei! Har laget en css-meny. Når en er inne på en side, skal menypunktet bli stående med fet skrift. Dette kan løses med slik i css-filen: body#side a#sidenav, body#sideto a#sidetonav, body#sidetre a#sidetrenav { color: #e7e7e7; font-weight: bold;} I tillegg må en selvsagt gi sidene id'er som tilsvarer, og menypunktene id'er som tilsvarer. Det fungerer fin-fint i html-filer. Men hva med php-filer?? Får det ikke til å fungere der! Noen som har vært borti dettte, og som kan hjelpe med en løsning? Takker for all hjelp!
Stian Jacobsen Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 2 muligheter 1: MySQL La oss si du lagrer alle linkene i menyen din i en mysql tabell å bruker $_GET for å hente sidene Da kan du gjøre følgende, lag en tabell med id, tittel, url while($rad = mysql_fetch_array($ditt_query)) { if($rad['id'] == $_GET['id']) { echo "<li class=\"aktiv\">".$rad['tittel']."</li>"; } else { echo "<li><a href=\"index.php?id=".$rad['id']."\">".$rad['tittel']."</a></li>"; } } Andre mulighet er arrays, men jeg må nå jeg stikke på jobb Om du ikke har fått flere svar innen i kveld, så kan jeg sikkert hjelpe deg med det
Runar Skrevet 10. april 2007 Skrevet 10. april 2007 Hva med å gjøre noe som dette? li.aktivmeny { font-weight: bold; } Og noe lignende denne PHP koden: PHP <?php $aktivside = "linker"; function aktiv( $side ) { if( $side == $aktivside ) { echo "class="aktiv""; } ?> PHP <?php echo "<ul id="meny"> <li " . aktiv( "hjem" ) . "><a href="#">Hjem</a></li> <li " . aktiv( "linker" ) . "><a href="#">Linker</a></li> </ul>"; ?> Hvis jeg ikke har gjort noen små feil, bør dette fungere. Du må gi alle sidene dine et eget navn i variabelen $aktivside, og passe på at den stemmer med det du skriver i funksjonen aktiv() i menyen. Si fra hvis du ikke forstår dette Denne tråden skulle vel vært plassert i PHP forumet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå