Gå til innhold

Uaktuelt å oppgradere til Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For min del er Vista helt uproblematisk. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig for "andre"?

 

Jeg kjører det på en Asus A6Ja Core Duo notebook med 2gb minne, og hele systemet kjører som en drøm! Jeg oppnår høyere ytelse i spill med mitt Radeon X1600 enn jeg gjorde i XP også (iallefall DirectX spill, har ingen OpenGL spill). Det er mye mindre krøll med trådløse nettverk, hvilemodus/dvalemodus funker bedre, programmer starter MYE kjappere (spesielt Office 2007, det er helt vanvittig stor forskjell i oppstartshastighet i forhold til når jeg hadde det installert i XP SP2 tidligere).

 

I og med at jeg bruker en laptop har jeg også mange spesielle/sære drivere og ta hensyn til, men jeg fant alt jeg trengte. Mitt Edirol PCR-M50 MIDI keyboard fungerer også, Roland var heldigvis kjapt ute med Vista drivere. Epson skrivern hadde innebygd driver, det integrerte webcammet funker, minnekortleseren funker, alt funker rett å slett - mye bedre enn det gjorde i XP også, forutom to program: iTunes 7.1.1 funker dårlig, men det er ikke Microsoft sitt problem at Apple henger etter når det gjelder Vista kompatibilitet - og - SPSS v15, det må kjøre uten "Aero" for å være kompatibelt med Vista (men oppgradering kommer i slutten av April, og det fungerer 100% uten Aero i Vista (og Vista slår av/på Aero alt ettersom det trengs automatisk for meg uansett når jeg bruker dette programmet)).

 

Er egentlig ganske nysgjerrig på hvilke problemer alle har når det gjelder drivere og software som ikke funker i Vista? Jeg kjører mange programmer som ikke er "Vista Certified" under Vista og alt fungerer jo som en drøm...

8319183[/snapback]

 

Problemet med Vista er ikke problemer med at ting ikke fungerer, det gjør det stort sett. Problemet er at de tilfører lite nytt utenom diverse irritasjonsmomenter. Det jeg er klar over ikke fungerer er Trackmania United, Nyeste Versjon av doomsday.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg kan ikke si meg imponert over vista. Hadde Ultimate x64 på pcen min men gikk tilbake til xp. Hovedsaklig grunnet inkompitablitet med en del programmer i tillegg til et generelt ustabilt system...

 

Litt mindre problemer med x86 Home Basic, men er ikke imponert over den heller. Den bruker til tider en del mer ressurser enn nødvendig bl. a.

Lenke til kommentar
Problemet med Vista er ikke problemer med at ting ikke fungerer, det gjør det stort sett. Problemet er at de tilfører lite nytt utenom diverse irritasjonsmomenter. Det jeg er klar over ikke fungerer er Trackmania United, Nyeste Versjon av doomsday.

 

AtW

8319384[/snapback]

 

TrackMania fungerer fint om man oppdaterer StarForce-driveren som TrackMania installerer for deg. Det er heller ikke Microsoft sin feil at TrackMania produsentene har brukt nesten et halvt år på å komme med en oppdatering som inkluderer denne oppdaterte StarForce driveren. Faktisk har jeg bedre framerate og kortere lastetider i TrackMania under Vista enn det jeg hadde under XP SP2 (og det var et rent, perfekt oppsatt system med alle de siste driverne).

 

Vista RTM har vært tilgjengelig siden November, og RC/beta har vært tilgjengelig mye mye lengre, så det å skylde på MS for applikasjoner/spill som ikke er kompatibelt enda er bare tullprat. Skyld heller på de treige produsentene.

 

Vista tilfører forøvrig mye nytt, om man gjør noe annet enn å bare spille, se film og høre musikk. Workflow'en i Vista er mye mer strømlinjeformet enn i XP for eksempel. Problemet er, tror jeg, at de fleste har "grodd fast" i hvordan XP fungerer og når noe nytt kommer på banen er det vanskelig å bryte de gamle vanene og faktisk lære en ny (og bedre) metode å arbeide på. Dette er forøvrig også veldig typisk Norsk.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Problemet med Vista er ikke problemer med at ting ikke fungerer, det gjør det stort sett. Problemet er at de tilfører lite nytt utenom diverse irritasjonsmomenter. Det jeg er klar over ikke fungerer er Trackmania United, Nyeste Versjon av doomsday.

 

AtW

8319384[/snapback]

 

TrackMania fungerer fint om man oppdaterer StarForce-driveren som TrackMania installerer for deg. Det er heller ikke Microsoft sin feil at TrackMania produsentene har brukt nesten et halvt år på å komme med en oppdatering som inkluderer denne oppdaterte StarForce driveren.

 

Vista RTM har vært tilgjengelig siden November, og RC/beta har vært tilgjengelig mye mye lengre, så det å skylde på MS for applikasjoner/spill som ikke er kompatibelt enda er bare tullprat. Skyld heller på de treige produsentene.

 

Vista tilfører forøvrig mye nytt, om man gjør noe annet enn å bare spille, se film og høre musikk. Workflow'en i Vista er mye mer strømlinjeformet enn i XP for eksempel. Problemet er, tror jeg, at de fleste har "grodd fast" i hvordan XP fungerer og når noe nytt kommer på banen er det vanskelig å bryte de gamle vanene og faktisk lære en ny (og bedre) metode å arbeide på. Dette er forøvrig også veldig typisk Norsk.

8319472[/snapback]

 

Nei det gjør den ikke, det er mengder med folk på forumet som ikke får ting til å fungere, de med RTM-versjon får det stort sett til å funke, de med retail (uten at jeg visste at det var noen forskjell mellom det og RTM?), er det fortsatt mange som har problemer sist jeg sjekket.

 

Som konsument driter jeg i hvem som har skylda, jeg forholder meg til den praktiske konsekvensen, som er at ting ikke fungerer.

 

Ellers lurer jeg litt på hva du mener er en mer "strømlinjeformet workflow", jeg gjør mye annet enn det du nevner, og synes Vista er like dårlig som XP på veldig mange grunnleggende funksjoner.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei det gjør den ikke, det er mengder med folk på forumet som ikke får ting til å fungere, de med RTM-versjon får det stort sett til å funke, de med retail (uten at jeg visste at det var noen forskjell mellom det og RTM?), er det fortsatt mange som har problemer sist jeg sjekket.

 

TrackMania fungerer helt fint her, og det eneste jeg gjorde å installere en oppdatert StarForce driver. Google TrackMania + Vista så får en opp masse angående det, med link den oppdaterte starforce-driveren og hele greia! Veldig vanskelig, indeed.

 

Som konsument driter jeg i hvem som har skylda, jeg forholder meg til den praktiske konsekvensen, som er at ting ikke fungerer.

 

Da får du kjøpe deg en maskin fra Apple, så slipper du å bekymre deg for noe.

 

Ellers lurer jeg litt på hva du mener er en mer "strømlinjeformet workflow", jeg gjør mye annet enn det du nevner, og synes Vista er like dårlig som XP på veldig mange grunnleggende funksjoner.

 

Glem hvordan ting fungerer i XP, så kanskje brukeropplevelsen din i Vista blir bedre.

 

Jeg sier ikke at Vista er noe helt fantastisk i forhold til XP SP2, men det jeg er drittlei av å lese om er folk som rakker ned på noe de ikke har orket å sette seg inn i. Det virker som folk er allergisk mot forandringer fra hvordan ting fungerte i XP SP2, men samtidig så vil de også ha masse nytt (enda det virker som de foretrekker XP sin funksjonalitet uansett). Som sagt, mange liker ikke forandring, uansett om det er til det bedre eller værre. Det å lære noe nytt er en forferdelig greie!

 

De som foretrekker XP framfor Vista kan vel bare la være å syte og klage angående Vista siden de tviholder på XP fortsatt uansett? Høres ikke det ganske fair ut?

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er alt for få med i undersøkelsen til å trekke noen gode konklusjoner.

 

Men jeg forstår godt om mange vil vente, for Vista byr på veldig lite nytt som er "nyttig", det er mest utseende, og prisen for dette er et langt mer ressurskrevende system.

 

Mange i min omgangskrets skal ha Vista fordi andre sier det er "bra" og "har så mye nytt", uten at de kan peke på en eneste konkret ting selv.

Lenke til kommentar
Nei det gjør den ikke, det er mengder med folk på forumet som ikke får ting til å fungere, de med RTM-versjon får det stort sett til å funke, de med retail (uten at jeg visste at det var noen forskjell mellom det og RTM?), er det fortsatt mange som har problemer sist jeg sjekket.

 

TrackMania fungerer helt fint her, og det eneste jeg gjorde å installere en oppdatert StarForce driver. Google TrackMania + Vista så får en opp masse angående det, med link den oppdaterte starforce-driveren og hele greia! Veldig vanskelig, indeed.

 

Som konsument driter jeg i hvem som har skylda, jeg forholder meg til den praktiske konsekvensen, som er at ting ikke fungerer.

 

Da får du kjøpe deg en maskin fra Apple, så slipper du å bekymre deg for noe.

 

Ellers lurer jeg litt på hva du mener er en mer "strømlinjeformet workflow", jeg gjør mye annet enn det du nevner, og synes Vista er like dårlig som XP på veldig mange grunnleggende funksjoner.

 

Glem hvordan ting fungerer i XP, så kanskje brukeropplevelsen din i Vista blir bedre.

 

Jeg sier ikke at Vista er noe helt fantastisk i forhold til XP SP2, men det jeg er drittlei av å lese om er folk som rakker ned på noe de ikke har orket å sette seg inn i. Det virker som folk er allergisk mot forandringer fra hvordan ting fungerte i XP SP2, men samtidig så vil de også ha masse nytt (enda det virker som de foretrekker XP sin funksjonalitet uansett). Som sagt, mange liker ikke forandring, uansett om det er til det bedre eller værre. Det å lære noe nytt er en forferdelig greie!

 

De som foretrekker XP framfor Vista kan vel bare la være å syte og klage angående Vista siden de tviholder på XP fortsatt uansett? Høres ikke det ganske fair ut?

8319550[/snapback]

 

Som sagt, les på forumene og du vil finne masse folk det ikke har virket for også.

 

Ja, nei hvorfor skulle man bry seg om at ting ikke virker, kanskje jeg er for typisk norsk av meg...

 

Igjen, hva er det som gjør at man får en mer "strømlinjeformet workflow", kan du ikke komme emd et par eksempler?

 

Det er hverken spesielt lurt å omfavne forandring for enhver pris, eller å ikke ville ha forandring i det hele tatt, har det falt deg inn at det kan være andre grunner en redsel for forandring som gjør at folk ikke vil oppgradere til Vista?

 

Du begynte å lure på hva folk synes var problemet med Vista, og tråden åpner også for diskusjon rundt dette med sitt tema. Om du ikke ønsker å diskutere saken, så er det bare å la være, en diskusjon blir ganske kjedelig om alle mener det samme.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vista er fremtidens operativsystem, det er det vel liten tvil om (og etter det kommer Vienna..) -men samtidig, i og med problemene som er der siden Vista er så nytt, så kan vi godt vente til januar 2008 når Vista SP1 er kommet (i følge MS).

 

-ingen grunn til å ha panikk. XP er et godt OS. Og du kan legge til mange av funksjonalitetene som er innebygd i Vista om man vil.

Lenke til kommentar
For min del er Vista helt uproblematisk. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig for "andre"?

8319183[/snapback]

At du kjører et OS du til daglig bruk er fornøyd med er vel det viktigste, og for mange brukere vil Vista være et naturlig valg da de fleste som kjøper en PC idag gjerne får med en OEM versjon. På den andre side har de fleste "normalbrukere" enda ikke møtt det reelle behovet for funskjonene som for alvor skiller Vista fra XP. Det faktiske salget av lisenser over disk vil sannsynligvis vente på seg, slik det var for XP i sin tid.

Lenke til kommentar
Hehe, kan bekrefte at ihvertfall Vista 64-bit ikke akkurat "går på skinner".. Heldigvis kjører jeg Dual-boot, så jeg har alltids XP å falle tilbake på.

8318679[/snapback]

 

Kjører den selv og har innstalert/levert maskiner ca 20 i tallet nå med Vista og ingen opplever problemer.

Det eneste som er oppdaget var hos en bruker som hadde en gammel skriver og dær fantes det ikke ny driver til denne,men det kan en vel neppe skylde Vista for .

Når det så gjelder folk som i dag sitter med XP så er vel hovedårsaken til at de ikke oppgraderer at dette koster penger, når jeg snakker med vanlige brukere så betyr det lite hva oset heter bare det virker.

De bryr seg rett og slett ikke om det og ser ingen grunn til å kjøpe et nytt før de eventuelt bytter ut maskinen .

Lenke til kommentar
Kjører vista på laptopen, og det funker "så som så". Har nesten en liten feeling om at vista kommer til å bli "det nye windows ME"... og at ting blir bedre med vienna.

8319680[/snapback]

 

Som sagt så har jeg levert flere maskiner,deriblandt 6-7 laptopper med Vista og de fungerer utmerket.

Derfor synest jeg det er pussig at andre klager på dette, når jeg etter ca 20 innstalasjoner totalt ikke har opplevd slike problemer.

Derfor spør jeg meg , hva er årsaken?

Er det fordi folk tukler med systemet , lager personelige innstillinger eller er det 3djeparts programmvare/drivere som er problemet.

Om det er sistnevnte så kan en vanskelig skylde på Vista, en må vel da gå på levrandøren av ekstrautstyret om ikke de oppdaterer drivere.

Blir jo nesten som å forlange at det ekstraustyret du kjøpte til din bil for 5 år siden skal passe på din nye bil som er produsert 5 år etterpå :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Vista funker ok, dog, det virker tregt og bloatete for min del, har en eldre maskin med AMD 64 3200+ 2gig med ram og X850xt pe, skjermkort. Jeg vurderer å formatere tilbake til XP igjen, kan ikke si at jeg er så veldig fornøyd med vista. Funksjonene er bra, men forbedringene i forhold til XP er for dårlige, desverre...

 

Bare mine 2 kroner....

Lenke til kommentar
snakker med vanlige brukere så betyr det lite hva oset heter bare det virker.

De bryr seg rett og slett ikke om det og ser ingen grunn til å kjøpe et nytt før de eventuelt bytter ut maskinen .

8319661[/snapback]

Nettopp. Det finnes rett og slett ikke noen praktisk god grunn for den jevne bruker til å bytte til Vista. Hvorfor bytte fra noe som virker tilsynelatende likedan til noe dyrere som har dårligere programkompatibilitet?

Lenke til kommentar
Nettopp. Det finnes rett og slett ikke noen praktisk god grunn for den jevne bruker til å bytte til Vista. Hvorfor bytte fra noe som virker tilsynelatende likedan til noe dyrere som har dårligere programkompatibilitet?

8319783[/snapback]

Hardware-produsentene gnir seg såklart i hendene pga de skyhøye systemkravene. Selv mener jeg f.eks. 2GB RAM er absolutt minimum for å kjøre Vista. WinXP går derimot fint med 384-512MB RAM.

 

Jeg har i hvertfall anbefalt folk jeg kjenner om å ikke oppgradere til Vista. Dette gjelder blant annet folk med laptoper som har maks 1 GB RAM, kanskje mindre. Da blir det garantert nedtur å "oppgradere" til Vista.

Lenke til kommentar
snakker med vanlige brukere så betyr det lite hva oset heter bare det virker.

De bryr seg rett og slett ikke om det og ser ingen grunn til å kjøpe et nytt før de eventuelt bytter ut maskinen .

8319661[/snapback]

Nettopp. Det finnes rett og slett ikke noen praktisk god grunn for den jevne bruker til å bytte til Vista. Hvorfor bytte fra noe som virker tilsynelatende likedan til noe dyrere som har dårligere programkompatibilitet?

8319783[/snapback]

 

Merker at det er få her som vet hva Microsoft gjør. Microsoft er et selskap som lager plattformer. De lager Visual Studio, Win32 apiet, Visual Basic for applications, WPF (Aero), WCF(Indigo) osv. Dette er verktøy for utviklere. BLEND! Største nyhet for client side proggere siden ... Vindussystemet kom. Jeg er solg. Skal ALDRI skrive et eneste win32 program igjen.

Jeg har enda ikke sett en progger som ikke er solgt etter å ha kikket litt på WPF. Microsoft er flere år foran alle andre. Bery ol. er ikke det samme så ikke dra frem det. Det man kan i Beryl er å få fine effekter på vinduene side. Det er ikke verktøy til å designe komponentene inne i applikasjonen. Jeg liker Beryl, og kjører Ubuntu på en av mine private maskinen. På jobben skriver jeg java/c apps som kjører på en spesialtilpasset Linux distro, og .Net 3 på Vista er en revolusjon i forhold til det jeg bruker der.

 

Fordeler men den nye platformen: Kortere utviklingstid, Bedre UI designer -> progger workflow, billigere softwareutvikling, bedre kvalitet.

 

For vanlige hjemmebrukere sier jeg vent og se. Vi vil se fruktene av Microsoft sin utrolige platform når nye programmer basert på WPF kommer.

 

PS. SQL støtten i .Net 3 er noe av det kuleste jeg har sett på lenge.

Endret av martiol
Lenke til kommentar
Nettopp. Det finnes rett og slett ikke noen praktisk god grunn for den jevne bruker til å bytte til Vista. Hvorfor bytte fra noe som virker tilsynelatende likedan til noe dyrere som har dårligere programkompatibilitet?

8319783[/snapback]

Hardware-produsentene gnir seg såklart i hendene pga de skyhøye systemkravene. Selv mener jeg f.eks. 2GB RAM er absolutt minimum for å kjøre Vista. WinXP går derimot fint med 384-512MB RAM.

 

Jeg har i hvertfall anbefalt folk jeg kjenner om å ikke oppgradere til Vista. Dette gjelder blant annet folk med laptoper som har maks 1 GB RAM, kanskje mindre. Da blir det garantert nedtur å "oppgradere" til Vista.

8319865[/snapback]

 

Senest for 3-4 dager siden leverte jeg 2 stk HP i 9000 serien,begge med 1 gig ram og begge levertes med Vista disse kjørte akkurat like bra som min med XP innstalert, jeg har også kjørt med 1 gig ram på min stasjonære i lang tid uten å merke noen problemer og når jeg satte inn 2 gig kan jeg ikke si jeg merket noen som helst forskjell i normalt bruk og de fleste bruker jo maskinene til dette, eneste jeg ser fordelen med mere ram er i tunge programmer,men det gjelder også for XP. Greit at Vista bruker litt mere ram,men at dette betyr noe for vanlige brukere med 1 gig er tull .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...