Gå til innhold

- Stort nettforbruk bør koste mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var jo noe av dette de satte igang for en god del år siden at man hadde begrensning på linjen sin og måtte betale mer for å ha mer trafikk. Det tapte dem så sinnsykt på så hvorfor prøve seg igjen. Heller bedre å klare dekke hele Oslo med bredbånd før de begynner å snakke om dette her.

 

Heldigvis har ikke jeg Telenor grunnet alt tulle de driver med. Sitter med en 20 Mbit her og koser meg. Får ut 15 Mbit og totale kabel lengden er 160 til under sentral og 2000 meter til hovedsentral. Hehe. Skulle ikke vært mulig dette sier dem.

Har dem i min hule hånd.

Lenke til kommentar
Norge er svindyrt på ADSL i sverge koster en 24mbit linje ca 299,- mnd...

Om ikke annet burde Telenor sette ned prisene... Sjekk dette

8273784[/snapback]

I Japan har de ubegrensede/serverbegrensede linjer til rundt 800 kr/mnd (tror jeg det var). Her i Norge får du vel tilsvarende... 10 mbit, for samme prisen?

 

Som nevnt her så HAR Telenor allerede et fibernett som er godt utbygd og klar til bruk, men årsaken til at de ikke tar det i bruk er at de har ikke noe å tjene sier de. Det de isåfall oppnår, er konkurranse med seg selv, og når det ikke gagner Telenor, hvorfor ta hensyn til kunden?

 

Jeg tror vi hadde kommet ca like langt i utviklingen som Sverige nå, dersom ikke Televerket hadde satset så enormt på ISDN-utbyggingen før det ble privatisert, hvilket igjen neppe hadde skjedd om de hadde blitt privatisert på et mye tidligere stadium.

 

edit: Dette kombinert med håndteringen av Yunus-saken, gjør at min allerede manglende respekt for Telenor smått bikker over til hat. Vi har sagt opp både internett og fasttelefon, og var det ikke bindingstid på mobilabonnementet mitt, skulle jeg sagt det også opp på dagen.

8274773[/snapback]

 

Kobbernettet som Telenor fikk da de ble privatisert skulle tilhørt det norske folk som faktisk i utgangspunktet betalte for det. Telenor fikk en veldig god start på vår bekostning. Jeg skylder på politikere som ikke har nok kunnskap om teknologi. :thumbdown:

 

Resultatet er flere selskaper som bygger ut egne nettverk. Det blir et rot av en annen verden med kobber- og fiberspagetti over det ganske land. Dette fordyrer og gjør nabolagene våre til lappetepper av asfalt. :no:

 

Jeg forlot forøvrig Telenor for nesten ti år siden og jeg kommer neppe tilbake som kunde. Hjelpe meg for noen grådige dyr. :nei:

 

P.S Yunus saken demonstrerer jo ypperlig hvor grådige lederne i Telenor er. En inngått avtale betyr tydeligvis ikke en døyt for dem. Jeg skammer meg over staten som lar Telenor holde på slik. De har løyet for myndighetene og burde straffes hardt for det. Makan til suppesituasjon.

Lenke til kommentar

"15 prosent av kundemassen som sto for 70 prosent av trafikken.

 

I snitt laster disse 15 prosentene ned mer enn 10 gigabyte hver pr. måned."

 

 

Mer en 10 gigabyte.... Har 2mbps/350kbps, og 10gb kan linja mi laste ned på 1 dag, enkelt... Det jeg mener er at man kan ikke kalle en som laster ned 10 gigabyte hver måned en storforbruker...

 

Jeg vet ikke om Telenor tjener noe på Bredbåndsbolaget i Sverige, men hvis det er tilfelle burde de ta seg godt betalt for den 100/10 linja ^^

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

En grov kalkyl :

 

Ola nordmann bruker linja si i gjennomsnittet til å streame filmer fra youtube hver dag, han makser da linjekapasiteten sin i snitt 3 timer om dagen, i løpet av en måned så har han sett ca 93 timer med innhold på pcen sin.

 

Om man tar forbehold om at han har 400kbs inn, så vil han i løpet av disset timene ha lastet ned ca 127,6 Gb med data noe som er langt ifra maksimal av det han kan få fra linja si.

 

For å komme under 10Gb grensa pr måned som denne idiotiske damen fra telenor kommer med så kan man faktisk maks benytte linja si 7,4 timer totalt i måneden på maks nedlastning i løptet av 31 dager noe som tilsier 14,5 minutters bruk av kapasiteten vi har betalt for pr dag...

 

Altså vi ser jo alle sammen at en slik uttalelse er helt latterlig, Hvordan skal internett greie å utvikle seg med nye tilbud slik som

 

Streamed Tv-content.

High Definition content, Hdtv?

Interaktive tjeneseter som krever høy båndbredde?

Virtuelle landskap?

 

Det som faktisk irriterer meg noe helt grusomt er at damen tydligvis tror at vi burde faktisk kun benytte oss av kapasiteten 14,5minutter i snitt og resten av tiden burde vi ikke gjøre annet enn å fylle lommene til telenor...

Lenke til kommentar

De uttalelsene Berit Svendsen kommer med vitner om at hun ikke har noen som helst anelse om hva telenor selger. De et er ikke bredbåndskvoter, men bredbåndstilgang.

 

"Gratiskulturen er krevende, sier hun." Gratiskultur? hvilken gratiskultur.. Den hvor norges befolkning betaler skatt som i sin tid dekket utbygging av kobbernettet som telenor nå har overtatt og eier? Er det den gratiskulturen hvor telenor får ting gratis hun snakker om? Eller den hvor vi må betale i dyre dommer for å få "bredbånd".

 

Det er mulig hun skal prøve å holde seg til jobben sin som Teknisk konserndirektør og heller la presseansvarlige stå for uttalelser heretter.

Lenke til kommentar

Hvorfor øke prisen for storforbrukerne?

Det må da være bedre å senke prisen for de som bruker mindre??

Men da blir det jo noen kroner telenor ikke klarer å suge til seg.

Det må vel være det mest grådige selskapet som eksisterer.

De tjener jo alt for lite slik som det er nå.

Lenke til kommentar

Dette vil få en del konsekvenser for innholdet på diverse nettsteder.

 

La oss si at jeg bruker mye av fritiden min på å bygge og drive et hobbynettsted. Som følge av dette lager jeg artikler og innlegg med bilder og videoer daglig/flere ganger per dag.

 

Slik sett er jeg ikke en vanlig bruker. Jeg bruker en hel del båndbredde til dette, kanskje i tillegg til internettradio.

 

Dersom jeg da skal betale det jeg betaler nå for linjen og ekstra per GB kan dette bli dyrt. Jeg får en smekk fordi jeg har hobbyen min på nett, og brukerne av nettstedet får en dårligere tjeneste.

 

Selvfølgelig bryr ikke telenor seg om dette, men innholdet på nettet blir etterhvert dårligere dersom alle har en slik prispolitikk.

 

På denne måten er dette en form for sensur.

 

Forøvrig trodde jeg at jeg hadde betalt for 6mb uten opp og nedlastinsbegrensing. Jeg mener bestemt å ha lest dette i en reklame...

Endret av Per69
Lenke til kommentar

I denne tråden er det mye fjortis-kommentarer og syting på Telenor. Ja, det er en bombe at det alltid blir slik når <<Telenor>> er en del av emnet! :hmm:

 

Jeg er en av dem som pumper ut maks fra linjen min 24/7 og jeg synes derfor det er fair enough at Berit Svendsen uttaler seg som hun gjør. Selvfølgelig burde jeg betale mer enn dem som bruker linjen til f.eks kun nettbank og e-post. Det er ren logikk. Denne modellen er jeg helt sikker på at alle ISP´er vil bruke i fremtiden. Statistikken ser jo alt;

 

Tall fra Telenor, viser at trafikken på deres stamnett økte med 80 prosent i fjor, og at det var en gruppe på kun 15 prosent som sto for 70 prosent av trafikken.

 

Datatrafikk er tross alt noe som koster flesk for ISP´er og Telenor er ikke den eneste som har lagt merke til dette. Jeg tror vi alle etter hvert vil bli påvirket -uansett ISP. Datatrafikken vil bare øke og øke, og det kan løses i en mer rettferdig modell.

 

Jeg har brukt Online ADSL siden xDSL-teknologien ble lansert og er storfornøyd. Bare i en kortere periode 2005/6 prøvde jeg to andre ISP´er, -mest for å spare noen tiere og for å få litt høyere hastighet. Det var for meg en dårlig erfaring og lite hensiktsmessig, både stabilitetsmessig og mht kundeservice.

Lenke til kommentar

sån som jeg ser det så skal noen betale mere, for å bruke mere av linja si, som di allerede har betalt for. For å igjenomføre dette så må man endre abonnemangene slik at det er basert på antal mb eller gb man laster ned, og regninga blir der etter. Tar jeg ikke helt feil så var det denne modellen telenor hadde i starten med sine adsl linjer, og det gikk ikke så bra.

Lenke til kommentar

Kvotesystemet er totalt uakseptabelt i min mening. Selv benytter jeg meg av NGT "Classic" (de er glade i engelske ord), som tydeligvis skal være ment for Ola Nordmann siden det er deres "mest kjøpte". Dette kan umulig stemmme, med tanke på hva damen sier.

 

La oss se på bredbåndsstatistikken. Jeg bruker en linje som er ment for Ola Nordmann, ifølge NGT.

 

untitledjh3.png

 

...Altså i litt over den siste måneden har jeg og familien brukt 4,4 gigabyte per dag i gjennomsnitt. Jeg tror nettleverandørene bør lære seg hva de bør kalle abonnementene.

Lenke til kommentar

Det vil jo koste å begynne med alt det de har kommet ut med...

De må jo lønne de som skal styre hva som er høyt prioriter og ikke, mer kundeservis må sikkert til, kundene må komunisere mer med selskapet så kunden får det de skal ha. Lurer på om de har regnet de kostnadene på det :hmm:

Det vil vel egentlig bli ganske dyrt vil jeg tru, dyrere enn å ha det sån som vi har det nå tenker jeg at det sikkert blir !

Lenke til kommentar
Kvotesystemet er totalt uakseptabelt i min mening. Selv benytter jeg meg av NGT "Classic" (de er glade i engelske ord), som tydeligvis skal være ment for Ola Nordmann siden det er deres "mest kjøpte". Dette kan umulig stemmme, med tanke på hva damen sier.

 

La oss se på bredbåndsstatistikken. Jeg bruker en linje som er ment for Ola Nordmann, ifølge NGT.

 

untitledjh3.png

 

...Altså i litt over den siste måneden har jeg og familien brukt 4,4 gigabyte per dag i gjennomsnitt. Jeg tror nettleverandørene bør lære seg hva de bør kalle abonnementene.

8280400[/snapback]

Hva abonnementene kalles er for meg off-topic. Dog skjønner jeg at et kvotesystem (les:rettferdighetssystem) ikke er populært i din husstand. :) Jeg kan aldri tenke meg at NGT har fortjeneste på kunder som deg, og du er neppe alene om dette trafikkmønster.

 

NGT er nok den ISP som har største andelen av peer2peer-brukere her i Norge. Ikke se bort fra at nettopp NGT vurderer en løsning i fremtiden de også hvis de skal overleve.

Lenke til kommentar
Kvotesystemet er totalt uakseptabelt i min mening. Selv benytter jeg meg av NGT "Classic" (de er glade i engelske ord), som tydeligvis skal være ment for Ola Nordmann siden det er deres "mest kjøpte". Dette kan umulig stemmme, med tanke på hva damen sier.

 

La oss se på bredbåndsstatistikken. Jeg bruker en linje som er ment for Ola Nordmann, ifølge NGT.

 

untitledjh3.png

 

...Altså i litt over den siste måneden har jeg og familien brukt 4,4 gigabyte per dag i gjennomsnitt. Jeg tror nettleverandørene bør lære seg hva de bør kalle abonnementene.

8280400[/snapback]

 

Hvor fikk du det bilde fra? ngt-kundesider?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...