Gå til innhold

Diskusjon rundt om det er riktig eller ikke å slå


Anbefalte innlegg

Altså...

 

Jeg mener det må skilles klart på ulike typer vold her. Vold er ikke vold; den kan oppleves svært ulikt avhengig av situasjon.

 

Blind vold er like ille uansett hvem en utøver det mot. No dice.

 

Vold som middel til selvhevdelse/dominans er så godt som aldri akseptabelt. Dette kan være alt fra å rundjule kjerringa for å holde henne "snill og føyelig", knuse nesa på noen som slenger dritt til deg eller "ber om bråk", eller en tilsynelatende uskyldig ørefik for å formidle hva du mener til en full drittkjerring. Den eneste konteksten jeg mener denne typen vold er akseptabelt er når den utøves på en måte som kun gir psykisk virkning (altså type middels bitch slap) mot en person som er din likeverdige mtp. maktforhold og posisjon og hvor det å bruke vold er den eneste måten en greier å finne for å få vedkommende til å skjønne noe ekstremt viktig. Eksempelvis: Om en er utro, blir konfrontert med det og blånekter KAN en flat hånd på kinnet vær rett. Et viktig poeng er er at det ikke nødvendigvis er den fysiske smerten/skaden som er den største.

 

"Vennskapelig" vold er også ganske skummelt. Tenker da på det typiske slaget i skuldra, tupp i baken, etc. som skjer innen en ramme av fortrolighet. Problemet her er at det er fordømt vanskelig å vite hvordan andre opplever din voldsutøvelse. Men min tommelfingerregel er at det er greit å ta igjen med samme mynt, så lenge en tar hensyn til den andres fysikk og psyke. Er en usikker skal en la være, selv om den andre begynner.

 

Vold i selvforsvar er etter mitt syn ok. Men jeg mener en skal være ganske streng med hva en regner som selvforsvar. Hvis du ikke kan løse situasjonen ved enten å fjerne deg fra stedet eller snakke deg ut har du rett til å bruke makt når noen angriper deg. Knuser en jente en ølflaske og går etter strupen min tar jeg 0 hensyn til hverken kjønn, alder eller fysikk når jeg forsvarer meg. Men hvis jeg kan ungå å bruke vold ved å be om unskyldning, fjerne meg fra stedet eller spandere en dram på folk er det alltid en bedre løsning.

 

Vold for å beskytte andre er også ok i gitte situasjoner. Hvis jeg havner i en situasjon hvor det å bruke vold er den eneste måten jeg kan hindre andre i å skade noen mener jeg det ikke bare er min moralske rett men også plikt å gjøre det.

 

 

Felles for alle disse er at jeg mener det spiller fint liten rolle hva slags kjønn man utøver vold mot. Mennesker jeg møter er først og fremst mennesker, og dernest mann og kvinne. Jeg oppfatter "du skal ikke slå jenter" som et utslag av machokultur og mangel på evne til å se på menn og kvinner som likeverdige individer. En skal ikke slå med mindre en har en fordømt god grunn. Og hvis en har en så god grunn spiller det 0 rolle hva slags kjønn en slår.

 

Noen skrev tidligere her at "en skal ikke slå mennesker". Dette synes jeg er et greit utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er så enig med Nstin. Det er nok av jenter på skolen der jeg går, som tror de kan gjøre hva som helst, bare fordi de er jenter, og tror det ikke skal få noen konsekvenser for dem.

Det gikk nok av gutter på skolene jeg gikk på som trodde de kunne gjøre hva som helst bare fordi de var gutter. De trodde nok ikke at det aldri ville gi konsekvenser, men gjør det saken bedre at de liker å braute seg og slåss om de "må"? Mange av dem kunne aldri klart å "vende det andre kinnet til," det er sikkert og visst. Slik ble de oppdratt og slik var kulturen blant mange av mine medelever. Slik er det fortsatt mange steder i dag.

 

Det gjør det som oftest heller ikke, da jeg faktisk aldri har slått til noen, og ser ikke poenget heller. Jeg er uansett så drittlei disse holdningene, så neste gang en jente (eller gutt, for den saks skyld) gjør meg noe vondt, skal jeg gi dem en lekse de sent kommer til å glemme. Hva har forresten skjedd med selvforsvarsinstinktet til mennesket? Skal det bare undergraves av såkalte  «siviliserte» tankeganger?

9317451[/snapback]

Ikke undergraves, men modereres med fornuftig tankegang. De aller fleste vil si seg enige i at det er "lov" å drepe eller skade andre for å forsvare sitt eget eller andres liv, og det er klart at det er bedre at du holder en person opp til veggen enn at vedkommende knivstikker deg. Men du gir jo selv uttrykk for at du vil utøve vold IKKE fordi det er "instinktivt" naturlig, men fordi du er "dritt lei." Slik blir det et uttrykk for hevnlyst, ikke selvforsvarsinstinkter. Den slags vold og den slags holdninger bør samfunnet bekjempe.

 

Tygg på denne: Der du tror det er fare for ditt eget liv eller for at du kan bli skadet av noen, vil instinktene dine trå til uten at noen hindrer deg på en måte som er til skade for deg selv. Men når du snakker om å hevne deg (fordi du er irritert) for på den måten å "sette deg i respekt," kan det godt vike for andre virkemidler. Tar du avstand fra vold, vil folk rundt deg forsvare deg.

Lenke til kommentar
Hvis en jente/kvinne velger å slå meg, og gjør det, slår jeg tilbake med flat hånd.

 

Dette for å ikke skade henne for mye mens jeg samtidig gir henne mest mulig smerte og oppnår "sjokk faktoren".

 

Funker fint. :tease:

9317847[/snapback]

Dersom kvinner går inn for det, stiller de likt om ikke bedre enn en gjennomsnittsmann. Det er helt greit å slå kvinner, det mener jeg. Det er ikke kjønnet det kommer ann på.

9318106[/snapback]

Sier du at kvinner kan volde like mye/mer skade enn en mann kan?

Lenke til kommentar

Å slå er tragisk. :no: (Med mindre noen truer deg alvorlig)

 

1. Du får vondt i hånda.

 

2. De kan slå tilbake.

 

3. Du kan komme til å skade noen alvorlig.

 

4. Du kan bli anmeldt osv.

 

5. Folk kan miste respekten for deg.

 

Pluss mange andre ting hvis man gidder å tenke etter.

 

Glemmer aldri den dagen jeg innså at 5års kampsport trening

var tilnærmet ubrukelig i de fleste situasjoner pga politi, sosiale grenser

og min manglende vilje til å skade andre mennesker. :hmm:

 

Når det er sagt så slår jeg like gjerne en jente som en gutt.

Terskelen min for å slå er så høy at kjønn er uten betydning.

 

De som sier at de aldri ville slått en jente har enten en veldig lav terskel for å slå

eller så har de veldig lav personlig integritet.

 

Spørsmål:

Slår du menn over fillesaker, men lar kvinner slippe unna?

 

Ville du latt være å slå en jente som har tenkt å påføre deg

en eller annen form for uopprettelig skade?

Lenke til kommentar

Nå må vi ikke glemme at hvis en jente slår, så har nok gutten gjort noe mot henne da.. (ikke at jeg forsvarer vold på noen måte) men ingen flyr vel rett på deg uten at du har gjort noe.. unntatt tilfeller med blind vold da såklart.. men sjeldent det innebærer at jenta har banka opp gutten liksom.. har vel aldri hørt om det faktisk..

 

og er jo en grunn til at vi har så mange voldsMENN rundt om i verden da.. det er fordi gutta er sterke nok til å være voldelig mot folk.. de fleste jenter er ikke så sterke som mannfolka.. det kommer jo fra naturen side..

 

 

derfor syns jeg det blir galt å slå ei jente tilbake.. og hvor er ridderligheten og denne mannlige sjarmen da? :love: føler at den dør mer og mere ut :ermm: når gutta sier at de ikke har noen problemer med å slå en jente...

Lenke til kommentar
Nå må vi ikke glemme at hvis en jente slår, så har nok gutten gjort noe mot henne da.. (ikke at jeg forsvarer vold på noen måte) men ingen flyr vel rett på deg uten at du har gjort noe.. unntatt tilfeller med blind vold da såklart.. men sjeldent det innebærer at jenta har banka opp gutten liksom.. har vel aldri hørt om det faktisk..

 

og er jo en grunn til at vi har så mange voldsMENN rundt om i verden da.. det er fordi gutta er sterke nok til å være voldelig mot folk.. de fleste jenter er ikke så sterke som mannfolka.. det kommer jo fra naturen side.. 

 

 

derfor syns jeg det blir galt å slå ei jente tilbake.. og hvor er ridderligheten og denne mannlige sjarmen da?  :love:    føler at den dør mer og mere ut  :ermm:  når gutta sier at de ikke har noen problemer med å slå en jente...

9323191[/snapback]

Naivt og tro at jenter ikke kan slå gutter uprovosert. :nei:
Lenke til kommentar

Naivt og tro at jenter ikke kan slå gutter uprovosert.  :nei:

9323273[/snapback]

 

så du kan plutselig bare bli angrepet eller slått av en jente uten at noe har skjedd minutter før? :blink: syns det høres rart ut jeg da men..

9323324[/snapback]

Jeg har aldri vært utefor det selv, men jeg er 99% sikker på at det har skjedd. Høres bare dumt ut og tro at det ikke skjer.

 

Edit: Slet litt med og få til Quoten.

Endret av Lightningwolf
Lenke til kommentar
Jeg har aldri vært utefor det selv, men jeg er 99% sikker på at det har skjedd. Høres bare dumt ut og tro at det ikke skjer.

9323346[/snapback]

 

 

da må jeg si meg uenig.. jeg syns det høres dumt og tro at det skjer.. mulig hvis jenta er ustabil at det har skjedd, men generelt høres det lite sannsynlig ut..

Lenke til kommentar
Jeg har aldri vært utefor det selv, men jeg er 99% sikker på at det har skjedd. Høres bare dumt ut og tro at det ikke skjer.

9323346[/snapback]

 

 

da må jeg si meg uenig.. jeg syns det høres dumt og tro at det skjer.. mulig hvis jenta er ustabil at det har skjedd, men generelt høres det lite sannsynlig ut..

9323452[/snapback]

Då skulle du møtt kusina mi; slår for ingenting, plagsom, kan dytte meg over ende med eit såkalt "fleske-angrep"!

Lenke til kommentar

Haha. :!:

 

Ridderlighet! :roll:

 

Lever vi i middelalderen nå plutselig?

 

Før når jenter ikke kunne ta vare på seg selv grunnet

slemme dyr i skogen og at varmeovnen ikke var funnet opp

trengte vi at menn tok vare på kvinnene.

 

Nå da vi har karrierekvinner, feminisme og attitude har dere nok

gitt avkall på slike sentimentale goder.

 

Du skjønner man kan ikke få i pose og sekk.

(Kvinner uten overnente kan jo kanskje kvalifisere til en

liten riddelighet i ny og ne) :innocent:

 

Uannsett jeg slår kvinner LIKE MYE som jeg slår menn!

 

Jeg LIKESTILLER menn og kvinner.

(Untatt i senga og fasene før) :p

Endret av Kame_Seninxxx
Lenke til kommentar
Nå må vi ikke glemme at hvis en jente slår, så har nok gutten gjort noe mot henne da..

En grei måte å analysere holdningene mot vold blant folk som deltar i diskusjonen, er å erstatte kjønnsbegrepene (jente, gutt, mann, kvinne, ham, henne) med kjønnsnøytrale begrep, eller ganske enkelt bytte kjønn på den som blir omtalt. Da ser vi lettere hvilke antakelser som ligger til grunn for det opprinnelige utspillet.

 

Da blir sitatet jeg serverer på toppen her:

"Nå må vi ikke glemme at hvis en person slår, så har nok den andre gjort noe mot vedkommende som slår, da.."

 

Poenget med denne framgangsmåten er at mange som uttaler seg om dette glemmer mange kjønnslige betraktninger fordi de bare fokuserer på ett bestemt tilfelle av vold (i dette tilfellet: Jente slår gutt). Det forekommer også at gutter slår jenter, gutter slår gutter, og jenter slår jenter. Og voksne av begge kjønn kan finne på å slå barn av begge kjønn. Om vi går gjennom disse ulike relasjonene ser vi at det er heller irrasjonelt å anta at den ene formen for vold er verre enn den andre slik det blir gitt uttrykk for her.

 

For eksempel:

Dersom en voksen mann (eller kvinne) slår et barn, er det da noen som mener at det spiller noen rolle hvilket kjønn barnet er? Kan du se for deg at noen forteller om foreldrevold mot et barn; den som hører på historien tror at det er ei jente som blir slått og blir sjokkert, men når det kommer fram at barnet var en gutt, sier tilhøreren: "Åja, men da var det ikke fullt så ille."

 

Jeg antar at de fleste vil mene at det er like ille uansett, så hvorfor er det da verre at en gutt slår en jente enn at en gutt slår en gutt? Offeret for volden er jo den samme personen uansett om det er en voksen eller et barn som slår vedkommende.

 

Et annet eksempel: Det antas at det er verre at gutter slår jenter enn at gutter slår gutter. Er det da verre at jenter slår jenter enn at jenter slår gutter?

 

Vold er vold.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Nå må vi ikke glemme at hvis en jente slår, så har nok gutten gjort noe mot henne da.. (ikke at jeg forsvarer vold på noen måte) men ingen flyr vel rett på deg uten at du har gjort noe.. unntatt tilfeller med blind vold da såklart.. men sjeldent det innebærer at jenta har banka opp gutten liksom.. har vel aldri hørt om det faktisk..

 

og er jo en grunn til at vi har så mange voldsMENN rundt om i verden da.. det er fordi gutta er sterke nok til å være voldelig mot folk.. de fleste jenter er ikke så sterke som mannfolka.. det kommer jo fra naturen side.. 

 

 

derfor syns jeg det blir galt å slå ei jente tilbake.. og hvor er ridderligheten og denne mannlige sjarmen da?  :love:    føler at den dør mer og mere ut  :ermm:  når gutta sier at de ikke har noen problemer med å slå en jente...

9323191[/snapback]

Den forsvant når jentene ble noen fitter og fant ut de kunne slå løs på folk uten konsekvenser.

 

Naivt og tro at jenter ikke kan slå gutter uprovosert.  :nei:

9323273[/snapback]

 

 

så du kan plutselig bare bli angrepet eller slått av en jente uten at noe har skjedd minutter før? :blink: syns det høres rart ut jeg da men..

9323324[/snapback]

Ja, det kan faktisk skje. Det har skjedd meg. Mangfoldige slag i hodet og ballerøsk. Ikke at det gjorde vondt (ballerøsk var litt ubehagelig), men jeg fikk hun til å stoppe :)

Lenke til kommentar
Høyrte ei jente da dette (ikkje nøyaktig dette, med etter det eg husker): "Ikkje slå, eg er jente!"

Blei nesten litt forbanna. :realmad:

9325479[/snapback]

Ja. Er jo riktig det, du skal ikke slå henne fordi hun er jente. Ikke bare kommer du til og bli sett ned på til du bytter skole vekk fra alle i klassen din hvis du slår ei jente men du har også gått ned på et nivå som er veldig lavt.
Lenke til kommentar
Jeg har aldri vært utefor det selv, men jeg er 99% sikker på at det har skjedd. Høres bare dumt ut og tro at det ikke skjer.

9323346[/snapback]

 

 

da må jeg si meg uenig.. jeg syns det høres dumt og tro at det skjer.. mulig hvis jenta er ustabil at det har skjedd, men generelt høres det lite sannsynlig ut..

9323452[/snapback]

Tror seriøst at en jente aldri har slått en gutt uprovosert? ALDRI?

Lenke til kommentar
Høyrte ei jente da dette (ikkje nøyaktig dette, med etter det eg husker): "Ikkje slå, eg er jente!"

Blei nesten litt forbanna. :realmad:

9325479[/snapback]

Ja. Er jo riktig det, du skal ikke slå henne fordi hun er jente. Ikke bare kommer du til og bli sett ned på til du bytter skole vekk fra alle i klassen din hvis du slår ei jente men du har også gått ned på et nivå som er veldig lavt.

9325606[/snapback]

Skjønte ikkje mykje av det. :dontgetit: Det var ikkje eg som prøvde å slå ho, viss det var det du tenkte på/meinte, det var berre noko eg høyrte då ho og nokon andre løpte forbi.

Endret av Mr. Sviker
Lenke til kommentar
Sier du at kvinner kan volde like mye/mer skade enn en mann kan?

9320660[/snapback]

 

Jeg kan komme med nok av eksempler for å bevise det.

 

For helvete, vi har jo kvinnelige krigere og soldater! Vi har jo damer som er trent opp i krig. Makan til latterlige holdninger det er i denne debatten.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...