Gå til innhold

Blu-Ray på Xbox 360 likevel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et forsøk på å opplyse de uopplyste:

Denne formatkrigen er faktisk svært sunn for et film-format i HD. Begge formatene har siden starten måttet være tett i hælene på det andre formatet når det kommer til pris, bildekvalitet, lyd og ekstrafunksjoner.

 

Se eksempelvis på alle de gamle (og en del av de nye) BluDisc-filmene som brukte (/bruker) mpeg2-komprimering. Resultatet er FÆLT. Etter HD-DVD kom og blåste bildekvaliteten til ALLE BD-filmene med sitt VC1-format (som er utviklet av Microsoft), har Blu-Ray nå en rekke filmer i samme format.

 

HD-DVD har også en del krav til avspillerne sine som Blu-Ray ikke har. Det kreves for eksempel at alle avspillerne skal kunne spille av det nye TrueHD-lydformatet. Dette kravet har ikke Blu-Ray, og som et resultat er det få spillere OG filmer på Blu-Ray-formatet som faktisk har TrueHD-lyd. Når Blu-Ray gutta oppdaga at svært mange HD-DVDer ble lansert med TrueHD-lyd, ville ikke de være noe dårligere. De innså at det ikke ville være gunstig å bruke det samme lydformatet, siden nesten ingen av avspillerne klarer å spille det av. Derimot har de 5.1 PCM-lyd på diskene sine (som i praksis har like god kvalitet, bare at det er "analogt").

 

Mange av HD-DVD-filmene begynte å få noen nye ekstrafunksjoner som In-Movie Experience (IME) og U-Control. Dette er en ny type ekstramateriale som spilles av i et vindu i hjørne av filmen samtidig som du ser den. Eksempelvis på Charlie & Chokofabrikken får du se regissør Tim Burton hele tiden prate om det som skjer i filmen, når det skjer. Ser du scenen med ompalompaene, får du kanskje se klipp av hvordan de laga kostymene deres nede i et eget vindu, samtidig som du ser filmen. I Mission Impossible 3, sitter både regissøren, JJ Abrams, og Tom Cruise nede i vinduet og snakker om hva som skjer. Det hender faktisk at JJ setter filmen på pause noen ganger for å få bedre tid til å fortelle. Slike funksjoner hadde ingen BluDisc-filmer, og Sony skjønte at noe måtte gjøres. Derfor kom de med Blu-Wizard (BluWiz). En funksjon som lar deg spille av ekstramterialet til filmen, samtidig som du ser filmen. Et litt halvhjertet forsøk etter min mening, men bedre enn ingenting.

 

HD-DVD bruker ny iHD-teknologi for å få til disse bilde-i-bilde-funksjonene. Blu-Ray baserer seg på "gode, gamle" Java. Så langt er det svært få som har klart å utnytte Java-teknologien skikkelig. Et resultat av dette er at alle filmene med IME-funksjoner (Charlie, Batman Begins etc) kun kommer ut på HD-DVD, og ikke Blu-Ray. I filmen The Descent ville de få til en lignende funksjon som IME. Men de klarte ikke å få Blu-Ray til å spille av to videoklipp samtidig. Dermed måtte de ha med tre versjoner av filmen på disken. En vanlig versjon, en hvor du har med et bilde av regissøren som forteller, og en versjon hvor noen andre forteller. Dermed måtte de bruke tre ganger så stor diskplass som HD-DVD trenger. Litt ironisk når Blu-Ray har under dobbelt så stor plass som HD-DVD.

 

Formatkrigen har også fått mange produsenter til å gi ut såkalte kombodisker på HD-DVD. Det er filmer som både kan spilles i en vanlig DVD-spiller, og i en HD-DVD-spiller. Dette gir deg altså muligheten til å kjøpe filmer i dag, og se dem på ditt eksisterende utstyr (DVD-spiller, vanlig tv), og nyte dem i HD senere når du omsider har kjøpt deg HD-spiller.

 

HD-DVD har gitt nettverksfunksjoner til flere av filmene sine. Foreløpig er ikke mulighetene så veldig spennende. Men de lar deg eksempelvis laste ned nye undertekster om du kanskje har kjøpt filmen i et annet land. Det ryktes at Blu-Ray også vil benytte seg av nettverksteknologi i fremtiden.

 

Og ikke minst: PRISENE. Hadde Blu-Ray vært eneste format, kan dere banne på at alt ville vært mye dyrere. Se eksempelvis på spillerne. De første BD-spillerne kostet rundt 14000 kroner. Men grunnet HD-DVD sine langt billigere priser, får man snart BD-spillere til rundt 5000 kroner. Herlig.

Lenke til kommentar
Så lenge Blu-ray kjører soneinndeling på filmene så ønsker jeg ikke å støtte det formatet. Får krampe av de forbanna sonene, jeg vil kunne kjøpe filmer fra hvor som helt i verden uten at de skal kunne begrense hva jeg skal kunne spille av.

 

Akkurat det kan jeg med HD DVD, derfor så støtter jeg det formatet, kommer ikke til å forandre mening om det selv om det kommer et Blu-ray drev til X360.

8240928[/snapback]

 

Og av nøyaktig samme grunn håper jeg også at HD DVD vinner "krigen". Hadde Blu-Ray droppa sonene kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvem som går seirende ut. Men jeg er sinnsykt lei av sone-tullet nå... (Og, ja, jeg vet at mange Blu-Ray filmer er sonefrie...)

Lenke til kommentar
Vi som har PS3 bør vel egentlig håpe på at X360 også får Blu-ray, siden de faktisk fortsatt har et valg.. Jo flere som tar i bruk Blu-ray, jo større sannsynlighet er det for at det er det formatet som kommer seirende ut.

8240844[/snapback]

Hvorfor skulle vi støtte et format, når det vi har er faktisk bedre? Mindre sperre, størrelse er jo ikke et issue lengre da Toshiba har annonsert plater på 51GB. Billigere å produser atm. Og er den offisiele standarden satt av DVD Forum.

 

Så jeg sier heller synd for dere at dere valgte en konsoll med låst format. Enn vi som faktisk kan velge det som måtte vinne.

Lenke til kommentar
Så jeg sier heller synd for dere at dere valgte en konsoll med låst format. Enn vi som faktisk kan velge det som måtte vinne.

Den er jeg enig i.

Ettersom Microsoft aldri har sagt at de ikke kom til og komme ut med en Blu Ray spiller, mens Sony har bygd den inn i PS3'en :p

Lenke til kommentar

Hvorfor det er synd i oss som har kjøpt ps3 skjønner jeg ikke. Vi har jo fått framtidens videoformat innebygd i maskinen. Takk gud for at jeg slipper å ha en dritstygg add-on liggende å slenge. Er det noe jeg hater så er det add-ons, er meget for å ha alt innebygd i en boks.

Lenke til kommentar
Historien viser jo at det ikke er spillekonsoller som ender opp som avspillere til slutt uansett for de fleste.

Er vel ikke det vi snakker om her?

 

Men uansett, i de årene fam til det så vil jeg kunne så på HD DVD og Blu-Ray

8248917[/snapback]

Neida er jo ikke det vi snakker om egentlig.. Men det virker som det er mange her inne som tror at 360 og PS3 er eneste _reelle_ muligheten til å få sett på blu-ray og HD DVD.. Så var egentlig bare en liten bisetning for å sette ting litt i perspektiv.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg lest alt her, men må få med at disney-filmer kun kommer på bluray.  :cool: Siden sony har kjøpt rettighetene

8247746[/snapback]

Vil vel tro at det står i avtalen at Blu-ray må komme med en viss prosent markedsandel. Hvis HD DVD selger bedre, tror jeg ikke Disney vil bruke det formatet.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg lest alt her, men må få med at disney-filmer kun kommer på bluray.  :cool: Siden sony har kjøpt rettighetene

8247746[/snapback]

Vil vel tro at det står i avtalen at Blu-ray må komme med en viss prosent markedsandel. Hvis HD DVD selger bedre, tror jeg ikke Disney vil bruke det formatet.

8249003[/snapback]

 

Hva er sjansen for det da ? ;)

Lenke til kommentar
Vi som har PS3 bør vel egentlig håpe på at X360 også får Blu-ray, siden de faktisk fortsatt har et valg.. Jo flere som tar i bruk Blu-ray, jo større sannsynlighet er det for at det er det formatet som kommer seirende ut.

8240844[/snapback]

Hvorfor skulle vi støtte et format, når det vi har er faktisk bedre? Mindre sperre, størrelse er jo ikke et issue lengre da Toshiba har annonsert plater på 51GB. Billigere å produser atm. Og er den offisiele standarden satt av DVD Forum.

 

Så jeg sier heller synd for dere at dere valgte en konsoll med låst format. Enn vi som faktisk kan velge det som måtte vinne.

8248806[/snapback]

I og med at blu-ray støttes av flere selskaper enn HD DVD så blir det bra det. Så lenge blu-ray brukes til spill ser jeg på det uansett ikke som bortkastet å kjøpe en konsoll med låst format. Og jeg håper at hvis HD DVD vinner så legger sony til en blu-ray addon akkurat som microsoft kanskje gjør om blu-ray vinner. Valgfrihet er fint, men jeg synes xbox360 designet er stygt nok som det er om jeg ikke ikke skal ha en HD DVD add-on i tillegg.

Lenke til kommentar
Hvorfor det er synd i oss som har kjøpt ps3 skjønner jeg ikke. Vi har jo fått framtidens videoformat innebygd i maskinen. Takk gud for at jeg slipper å ha en dritstygg add-on liggende å slenge. Er det noe jeg hater så er det add-ons, er meget for å ha alt innebygd i en boks.

8248884[/snapback]

Meget hyggelig det å brukt 2000,- på en innebygget Blu-ray spiller som ikke er til nye nytte i fremtiden. Greit at spill kommer på Blu-ray. Men må være dyrt for Sony å lage Blu-ray plater hvis alle filmene blir solgt på HD DVD.

 

Addon stygg? Hvor har du de ifra? Finner den verken lekker eller stygg jeg. Så lenge den spiller av HD DVD driter jeg vel langt i hvordan den ser ut. Vinner vel ikke reise til syden hvis den er flott..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...