Gå til innhold

Enigma, en albumguide og diskusjonstråd


Juden

Anbefalte innlegg

Enigma_logo_screenshot.jpg

 

Enigma, musikkprosjekt som egentlige er musikeren og produsenten Michael Cretus hobby. Enigma fikk sitt gjennombrudd 1990 med sin første singel ”Sadeness” som inntok hittlisten med førsteplasser verden over.

 

Moderne dansrytmer kombinert med gregoriansk sang, åndlighet, panfløyter og sensuelle innslag ble hett innom new age. Mange mener at Michael Cretu har plantet mange skjulte budskap i sin mystisks musikk. Første albumet tar eksempelvis opp tema som Marquis de Sade, Jeanne d´Arc og Maria Callas.

 

Enigmas musikk inneholder en hel del samplinger; på E1 er det gregoriansk sang, på E2 og E3 etnisk sang fra bl.a. Asia og Sydamerika og på E4 Carl Orffs Carmina Burana. Siste albumet Voyageur inneholder engen samplinger over hodet, til fansens store skuffelse. Stemmene på Enigmas album tilhør Michael Cretus hustru Sandra, Angel, Andru Donalds, Ruth-Ann Boyle og Elisabeth Houghton. Med produsent er Jens Gad.

 

 

 

 

Diskografi:

  • Årstall - MCMXC a.D.
  • Årstall - The Cross of Changes
  • Årstall - Tittel
  • Årstall - Tittel
  • Årstall - Tittel
  • Årstall - Tittel
  • Årstall - Tittel
  • Årstall - Tittel

Albumtittel (Årstall)

 

albumcoverets_filnavn.jpg

 

Innledning på fire-fem linjer

Avnsitt her

 

Konklusjon

Konklusjon her

 

Sporliste:

 

 

1. Sangtittel

2. Sangtittel

3. Sangtittel

4. Sangtittel

 

 

 

Sjanger: Sett inn sjanger her

Høydepunkt: Sett inn de beste sangene her

Karakter: -/10

 

Voyageur (2003)

 

voyageur.jpg

 

Innledning

Enigma serverer lydstrømmer som bølger gjennom høyttalerne, flyter dovent, nesten som en søvndyssende kulisse. Det låter ganske likt og monotont gjennom hele produksjonen, selv om instrumentalmusikken på «Yoyageur» blant annet brytes av «Boum-Boum» og «Total Eclipse of the Moon».

 

 

Konklusjon

Konklusjon her

 

Sporliste:

 

 

1. Sangtittel

2. Sangtittel

3. Sangtittel

4. Sangtittel

 

 

 

Sjanger: Sett inn sjanger her

Høydepunkt: Sett inn de beste sangene her

Karakter: -/10

 

 

 

 

 

Album:

 

MCMXC a.D. (1990)

The Cross of Changes (1993)

Le Roi Est Mort, Vive Le Roi! (1996)

The Screen Behind the Mirror (1999)

Voyageur (2003)

A Posteriori (2006)

Endret av Savage-Garden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enigma er undervurdert og helt fantastisk musikk :) Sitter her nå og titter på videoen "Return To Innoncence"...

 

Er ikke bare musikken som fenger men det visuelle, som selvsagt gjelder annen musikk også....

 

Tror jeg setter på "Push The Limits" før "Principles Of Lust" ;)

 

Edit: Savnet tråd :) Turn Around!

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Har mange gode Enigma låter, men med bilder til faller jeg tilbake på Return To Innocence som er utrolig optimistisk... Cross Of Changes fra 1994 er en nydelig plate og videoen til den spesielle låten snur bokstavelig talt opp ned på det meste :)

 

ATB mixen til Push The Limits er langt i fra "fartløs" heller hverken i lyd eller bilde :)

 

Ellers, i forhold til genren.... Har opplevd Eric Levi "in concert" i en steinkirke ikke så veldig mye mindre enn Nidarosdomen et annet sted i Europa, med levende lys og en stemning helt hinsides...

 

Ble rett nok ikke varig religiøs av opplevelsen, men det var sterkt, og Cathar Rythm i en slik setting og med den akustikken gjør inntrykk uansett hva slags smak man måtte ha.

 

Masters Of Chant - Child In Time er en annen låt som Enigma heller ikke står bak men som gjerne nytes i samme åndedrag.

 

Finner det nesten nødvendig å understreke at jeg liker nesten all slags musikk, kanskje med unntak av danseband, Sputnik osv., men noe skiller seg allikevel ut og har bare litt andre dimensjoner :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enigma er bra det, men hørte meg litt lei på det etter noen år. Nå går det mer i trip-hop, down tempo og trance / ambient / psy / chill med litt avbrekk i form av ren rock, pop, jazz og metal (og klassisk, selvølgelig).

 

Har ikke hørt det nyeste albumet deres, dog.

 

Konsert med Enigma.. hmm.. av en eller annen grunn får jeg gåsehud ved tanken på Enigma som holder konsert ved et tempel eller lignende område med god akustikk.. :) Folk kan si hva de vil om musikken; den skaper god stemning uansett. Kan ikke huske å ha spillt Enigma når vi har sex, men det passer sikkert godt der og :p (rainforest musikk husker jeg..).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Finnes en god en her og flere andre steder, men en egen her hadde vært utrolig bra :)

 

Sitter å hører på "Silence Must Be Heard" fra "The Screen Behind The Mirror" i øyeblikket... Finnes ingen bedre stillhet...

 

Return To Innoncence er så utrolig deilig!

 

Istemmes 100%! Videoen til denne dukket opp mens jeg skrev, så nå bakler jeg syklengs og røyker innover med et smil :)

 

Ha en god helg alle!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...