Gå til innhold

PC Ryggsekk rivnet.


Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte en bærbar pc til å bruke på skolen i høst, og kjøpte da i samme slengen en ryggsekk til å frakte vidunderet til og fra skolen med.

 

Så kom dagen jeg gikk av bussen på vei hjem fra skolen, venstre skulderstropp rivnet der den er festet i ryggsekken på undersiden. Har ikke brukt den som filledokke, men fraktet pc, bøker, annet knask som er nødvendig på en skole i den i vel 4 måneder nå. Burde ikke dette være noe garanti/reklamasjon. Ved normalt bruk skal den da kunne vare lenger enn 4mnd?

 

Hadde tenkt å gi komplett en lyd, men vil det ha noe å si om jeg tar kontakt med dem med en annen konto enn den som sekk/pc ble bestillt med? Har kvittering på epost men personen som bestillte den er på utenlandsreise..

 

Anyone? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Det er forskjell på garanti og reklamasjon, Loko.

 

Etter fkjl. §18 skal det antas at mangler som viser seg innen 6 mnd. fra kjøpet, skal antas å foreligge på leveringstidspunktet med mindre annet kan godtgjøres av selger. Heh, her er det ganske klart at stroppen ikke var avrevet ved levering, men at avrinvinga skyldes noe annet enn dårlig sømarbeid (f.eks.) er det i teorien opp til butikken å bevise. "Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art." Så man kan forsøke. (For øvrig er er man som forbruker sikret minst 2 års reklamasjonsrett; men levetidsbetraktninger kan selvsagt komme inn i bildet for ting ala ryggsekker.)

 

Edit: Ser at produsentens garanti er på 24mnd iflg. kompletts nettsider, så sjekk hva garantivilkårene omfatter.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Kjøpte en lenovosekk sammen med pc'en min i høst og der har stoffet revnet i toppen og om jeg drar opp glidelåsen på høyre side går den bare opp igjen. Har ikke gidda å klage enda.. trenger jo tross alt sekken for å få med pc-vidunderet til og fra skolen :) Tenkte ikke på at det kanskje er redusert garantitid på den.. Bør kanskje få ut fingern og klage litt snart.

Lenke til kommentar

Prøv deg med en reklamasjon.

 

Såklart en alminnelig PC-sekk skal holde mer enn 4 måneder med normal bruk.

 

(Merk: normal bruk. Hvis den f.eks. er "overlesset" med mye mer enn den tåler, så vil den naturlig nok revne. Det står det ikke noe om her, så jeg antar det ikke er tilfelle heller.)

Lenke til kommentar
Kjøpte en lenovosekk sammen med pc'en min i høst og der har stoffet revnet i toppen og om jeg drar opp glidelåsen på høyre side går den bare opp igjen. Har ikke gidda å klage enda.. trenger jo tross alt sekken for å få med pc-vidunderet til og fra skolen :) Tenkte ikke på at det kanskje er redusert garantitid på den.. Bør kanskje få ut fingern og klage litt snart.

8216486[/snapback]

Bare pass på at du mister muligheten til å reklamere dersom du ikke gjøre det i rimelig tid etter at feilen oppstår.

Lenke til kommentar

Har selv hatt flere av disse fra Komplett. De er kjent med at de er svake. Sist gang tok jeg bare kontakt med dem, og oppga ordrenummer og sa at sekken hadde revnet. Da fikk jeg tilsendt ny sekk, uten noe problem (mulig jeg sendte bilde, det husker jeg ikke)

 

Prøv det. Komplett pleier å være greie på retur!

Lenke til kommentar
En pc'veske vil jeg anse som en forbruksvare og på slike gjennstander er det sjeldent mer enn 3 eller 6 månders garanti/reklamasjon.

8216370[/snapback]

 

meget mulig enkelte anser det som en forbruksvare, det finnes også folk som mener mange andre ting er forbruksvarer uten at det der igjen er det.

En ryggsekk skal fint klare seg lengre enn 4 måneder om den behandles riktig. Jeg har enda ryggsekker som er 4 år gamle som har opplevd verre ting enn trådstarter viser til.

 

jeg ville ha brukt reklamasjonsrett i denne saken og bedt om utbedring.

Lenke til kommentar
Hei,

Kjøpte en bærbar pc til å bruke på skolen i høst, og kjøpte da i samme slengen en ryggsekk til å frakte vidunderet til og fra skolen med.

 

Så kom dagen jeg gikk av bussen på vei hjem fra skolen, venstre skulderstropp rivnet der den er festet i ryggsekken på undersiden. Har ikke brukt den som filledokke, men fraktet pc, bøker, annet knask som er nødvendig på en skole i den i vel 4 måneder nå. Burde ikke dette være noe garanti/reklamasjon. Ved normalt bruk skal den da kunne vare lenger enn 4mnd?

 

Hadde tenkt å gi komplett en lyd, men vil det ha noe å si om jeg tar kontakt med dem med en annen konto enn den som sekk/pc ble bestillt med? Har kvittering på epost men personen som bestillte den er på utenlandsreise..

 

Anyone? :cry:

8216005[/snapback]

 

Skjedde akkurat det samme med meg også.

Med samme sekken. :\

Lenke til kommentar
meget mulig enkelte anser det som en forbruksvare, det finnes også folk som mener mange andre ting er forbruksvarer uten at det der igjen er det.
Dette med 'forbruksvare' er jo også et begrep som ikke har noen som helst rot i lovverket, men som forhandlere liker å bruke i hytt og pine på ting det absolutt ikke passer til. Spørsmålet er kun hva "forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" (Forbrukerkjøpsloven §15,2).

 

Enkelte ting er det jo slik at man som forbruker må forvente at forbrukes eller forringes over tid, det være seg bananer, blekkpatroner, lyspærer, slitasjedeler med oppgitt servicetid, osv. Ryggsekker bør man derimot kunne anta at skal vare i årevis så lenge man ikke sprenglaster dem eller overskrider spesifisert bærevekt (og i så tilfelle har man jo ingenting å reklamere på uansett).

Lenke til kommentar

En PC-veske av god kvalitet skal vare i mange år med normal bruk. Selv har jeg brukt to ryggsekker på ni år med daglig frakt av PC og diverse papirer til og fra jobb. Den første gikk glidelåsen på etter tre år. Jeg husker ikke hvilket merke det var. Den andre har jeg ennå, etter seks års daglig bruk. Det er en Targa-sekk i svart nylon. Sekken ser riktignok noe slitt ut nå, men glidelåder, reimer og borrelåser virker ennå. Jeg vet ikke hva den kostet, men den er neppe av de dyreste. Jeg har ikke kastet sekken rundt, men båret den på ryggen. Ellers har jeg ikke vært spesielt forsiktig. Jeg har ofte stappet den helt full med papirer og diverse i tillegg til PC-en.

 

Jeg vet ikke hvordan trådstarter har behandlet sekken, men fire måneder synes jeg uansett er utrolig kort tid. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er grunn for reklamasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hvis vi glemmer sekken for en liten stund, og går utifra at pc'en han hadde oppi hadde falt i bakken og blitt ødelagt, hva da?

 

Er forhandler erstatningsansvarlig for den ødelagte pc'en så lenge kjøperen kan dokumentere "vanlig bruk"?

8240261[/snapback]

Ja, blir PC-en ødelagt fordi sekken har en mangel må han erstatte skaden på PC-en. (Fkjl. §33 og §34)

Lenke til kommentar
Hvis vi glemmer sekken for en liten stund, og går utifra at pc'en han hadde oppi hadde falt i bakken og blitt ødelagt, hva da?

 

Er forhandler erstatningsansvarlig for den ødelagte pc'en så lenge kjøperen kan dokumentere "vanlig bruk"?

8240261[/snapback]

Ja, blir PC-en ødelagt fordi sekken har en mangel må han erstatte skaden på PC-en. (Fkjl. §33 og §34)

8241230[/snapback]

 

Det tror jeg du skal slite med å få gjennomslag for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...