Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt snitt på skolen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XHLacM
I tillegg fikk jeg 4 i heimkunnskap selvom jeg gjør nesten alt arbeidet på gruppa og jobber mye hardere enn resten, men de fikk også 4!! jeg er så irritert!

Hadde det AKKURAT LIKT som deg. Bortsett fra at jeg fikk 5'er. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk selv 5 i snitt til jul. Læreren min legger mye vekt på muntlig. Dersom man ikke rekker opp i det hele tatt får man minus, og flere har gått ned en hel karakter på grunn av at de aldri er aktive. De som er aktive får derimot pluss og kan gå opp på det. Liker at muntlig betyr mye. :)

Hehehehe, hadde lærerne mine vært sånn på VGS ville jeg fortsatt med å være inaktiv i timene. Det får holde at jeg vet at *jeg* kan svare på alle oppgavene. Dessuten får man sjelden strukturert et ordentlig svar slik man vil ha det sånn på én, to, tre om man blir spurt. Jeg går aldri inn i en diskusjon uten betydelig bakgrunnsmateriale. Med hånda på hjertet kan jeg si at jeg aldri rakk opp hånda for å si noe som helst på VGS. :yes:

 

Noe av det som irriterte meg aller mest på VGS var folk som hele tiden skulle rekke opp hendene og høre sin egen stemme. De trengte for all del ikke å kunne noen ting om det de pratet om, men prate gjorde de likavel. Og det til gangs. Politikerspirer tenkte jeg da. Og begynte i samme sleng å mislike politikere. :p

 

Det eneste jeg ønsket i timene var stillhet slik at jeg kunne jobbe for egen maskin; ha et sett med oppgaver og pensum som skulle være ferdig før ukeslutt og ferdig med det. Stadig vekk fikk jeg gå tidligere siden alt pensum var unnagjort i en fei uten forstyrrelser fra en lærer som hele tida skal spørre. Lærerne visste jeg kom til å gjøre det bra på prøvene uansett. På prøver hadde jeg tid til å være strukturert og fikk som regel god karakter (5 eller 6).

 

Nå, på universitet viser det seg at dette gav fordeler. Jeg kan jobbe på egen hånd, strukturert som bare rakkern. Ingen bryr seg om jeg gjør pensum eller ikke. Jeg kunne fått stryk på stryk og ingen foreleser eller mastergradsveileder ville en gang rynket på nesen. Dessuten viser det seg at det er en ganske smal sak å gå fra å være skriftlig strukturert til å bli muntlig strukturert. (Foredrag på uni o.l.)

Jeg lurer litt på om det er like enkelt å gå andre veien.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal utdype hvordan det foregår mer. Folk rekker ikke opp hendene i hytt og pine bare for å være aktive. Vi jobber med oppgaver i boka, og til neste time med det samme faget skal oppgavene vi har fått være ferdige.

 

I den neste timen går læreren gjennom spørsmålene, og da skal de som kan svare rekke opp og svare. På den måten kan læreren kontrollere om svarene er riktige, og alle kan være sikker på at svarene de har i boka er riktige og kan brukes til å øve til prøve. :)

Lenke til kommentar
Kanskje jeg skal utdype hvordan det foregår mer. Folk rekker ikke opp hendene i hytt og pine bare for å være aktive. Vi jobber med oppgaver i boka, og til neste time med det samme faget skal oppgavene vi har fått være ferdige.

 

I den neste timen går læreren gjennom spørsmålene, og da skal de som kan svare rekke opp og svare. På den måten kan læreren kontrollere om svarene er riktige, og alle kan være sikker på at svarene de har i boka er riktige og kan brukes til å øve til prøve. :)

Hvilket fag er dette? Hvis det var matte ville jeg bare ha jobbet for meg selv, mens alle de ander elevene kaster bort ting på høre på hvordan de skal gjøre oppgaver de klarer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fikk ikke en eneste 6'er, men den jenta som nesten ikke er aktiv i timen og snakker utroooooooooooooooolig lavt, fikk 4 6'ere!!

Du mener med andre ord at personer som snakker lavt ikke fortjener å få seksere i skriftlige fag?

 

 

Kan si deg at jeg så på karakterkortet hennes, og det var i muntlige fag.. Hun fikk 4'ere på norsk, norsk muntlig, engelsk, engelsk muntlig også fikk hun 6'er i musikk fordi hun spiller i korps..

Enig med H-e-ll-o at muntlig aktivitet er oppskrytt! Jeg blir så utrolig irritert! Folk blir faktisk irritert på grunn av meg siden jeg rekker opp hånda hele tida, men likevel får jeg bare 5'ere! De ser egentlig bare på presentasjonene vi har gjort så hvis jeg får en 5'er på presentasjon får jeg 5'er på kortet! Umulig å få en 6'er hvis man har fått 5'er i presentasjonen!

 

Men det som er litt bra er at det er en jente som ikke sier en eneste ting i klassen og har alltid fått 4'er i norsk muntlig, men til jul fikk 3! haha da reagerte hun ja..

I almenn skal hver gang du rekker opp hånden og svarer skal læreren sette en evaluering. Det betyr ikke at den skal være skriftlig, men hvis du bare sier vrøvl vil muntlig aktivitet trekke deg ned og hvis du sier mye bra vil det trekke deg opp. Det burde trekke deg opp hvis du er inteligent og forstår at du ikke skal svare på spørsmål du ikke klarer å svare på.

 

Hvis du ikke er muntlig aktiv vil du få karakterene du fikk f.eks. gjennom skriftlige prøver og muntlige fremføringer. Faktisk, du trenger ikke å være muntlig aktiv i muntlige fag om du får seksere på fremføringene. Karakteren hun får er sikkert fullt fortjent og kanskje for lav.

 

Jeg blir irritert når elever rekker opp hånden hele tiden og bare sier vrøvl og det er synd at de fleste lærere ikke har kjennskap til hvordan systemet virklig fungerer. Hadde jeg vært lærer ville jeg ha trukket alle som bare sa masse vrøvl ned, og jeg vet fra da jeg gikk på almenn at det var mange elever som bare sa masse vrøvl.

 

Kanskje jeg sier vrøvl EN gang i blant, men jeg går fortsatt på ungdomsskolen.. Dessuten har jeg mine egne meninger og tør å stå i mot alle lærere eller elever. Fikk 6'er på en muntlig debatt vi hadde ;) Skal bli politiker :)

 

Men jenta jeg snakket om som fikk 4 6'ere, fikk applaus av læreren og hele klassen på 50 elever for noen dager siden fordi det var første gangen man hørte hva hun sa... læreren sa det rett ut "dette er første gangen hele klassen har hørt hva ******** har sagt" også klappet alle, men jeg hadde blitt utrolig flau hvis noen sa det til meg foran hele klassen.

 

Selv snakker jeg utrolig høyt, noen ganger litt for høyt.

 

Men hater kontaktlæreren min! hun er så kald og sier jeg mangler det "lille ekstra" jeg driter vel i det lille ekstra! får alltid 5+, aldri 6'er..!!! Noen ganger er det så urettferdig!!!

 

Hva er det dere gjør for å få 6'er i snitt da? har virkelig lyst til å få hvertfall 5,2 i snitt til sommeren..

Endret av Skittles
Lenke til kommentar
Kanskje jeg sier vrøvl EN gang i blant, men jeg går fortsatt på ungdomsskolen.. Dessuten har jeg mine egne meninger og tør å stå i mot alle lærere eller elever. Fikk 6'er på en muntlig debatt vi hadde ;) Skal bli politiker :)

 

Men jenta jeg snakket om som fikk 4 6'ere, fikk applaus av læreren og hele klassen på 50 elever for noen dager siden fordi det var første gangen man hørte hva hun sa... læreren sa det rett ut "dette er første gangen hele klassen har hørt hva ******** har sagt" også klappet alle, men jeg hadde blitt utrolig flau hvis noen sa det til meg foran hele klassen.

 

Selv snakker jeg utrolig høyt, noen ganger litt for høyt.

 

Men hater kontaktlæreren min! hun er så kald og sier jeg mangler det "lille ekstra" jeg driter vel i det lille ekstra! får alltid 5+, aldri 6'er..!!! Noen ganger er det så urettferdig!!!

 

Hva er det dere gjør for å få 6'er i snitt da? har virkelig lyst til å få hvertfall 5,2 i snitt til sommeren..

Husk på at dette er ikke mine egne meninger om hvordan det skal fungere. Dette er hvordan det er bestemt at det skal fungere. Ingen lærere har lov til å trekke deg ned fordi du ikke er muntlig aktiv, fordi det systemet jeg beskrev er det riktige systemet. Hvis lærerene ikke følger dette systemet har du lov til å klage og du vil få medhold.

 

Men hater kontaktlæreren min! hun er så kald og sier jeg mangler det "lille ekstra" jeg driter vel i det lille ekstra! får alltid 5+, aldri 6'er..!!!

Du driter i det lille ekstra? Da har du vel ikke noe særlig lyst på 6, da.

For noe tull. Selvfølgelig har han lyst på seks. Jeg hater lærere som oppfører seg sånn. Hvis læreren ikke klarer å gi meg noe konstruktiv kritikk bør jeg få 6, (7 på min linje) det eneeste grunnen til at hun sier det lille ekstra er fordi hun ikke klarer å gi konstruktiv kritikk. Heldigvis på IB er det sånn at de har visse kriterier og hvis du får topp på alle kriteriene får du seks. Da hjelper det ingenting om læreren mener du mangler det lille ekstra. Dermed blir det enkelt å vite hva som fører til at du får dårligere karakterog du kan forbedre karakteren din.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
For noe tull. Selvfølgelig har han lyst på seks.

Det virker ikke sånn når han sier at han driter i det lille ekstra. Greit at det er dårlig gjort av læreren å bare si det, uten å utdype noe, men man bør kunne få et ordentlig svar av å spørre læreren: «Kan du gi meg noen eksempler på det lille ekstra jeg kan ha i bakhodet til neste gang?».

Lenke til kommentar
For noe tull. Selvfølgelig har han lyst på seks.

Det virker ikke sånn når han sier at han driter i det lille ekstra. Greit at det er dårlig gjort av læreren å bare si det, uten å utdype noe, men man bør kunne få et ordentlig svar av å spørre læreren: «Kan du gi meg noen eksempler på det lille ekstra jeg kan ha i bakhodet til neste gang?».

Jeg tror han bare mente at han synes "det lille ekstra" er noe tull. For alt vi vet er det godt mulig han gjør akkuratt det der. Hvis læreren min hadde sagt det, ville jeg krevd med en gang at hun skulle beskrive hva det lille ekstra var, og hvis hun ikke ga et godt nok svar ville jeg ha klaget til ledelsen.

Lenke til kommentar

Vi har en helt hemma lærer. Vi hadde nettopp en KRL-prøve om humanisme som jeg fikk 5 på. Så jeg spør av nysgjerrighet hva jeg hadde svart feil på, og hun klarte ikke finne en ordentlig grunn. Hun bare leste opp fra boken og sa at slik skulle det være. Faen? Skal jeg kunne boken utenatt?

 

On topic: Tror jeg ligger rundt 5.3

Lenke til kommentar
For noe tull. Selvfølgelig har han lyst på seks.

Det virker ikke sånn når han sier at han driter i det lille ekstra. Greit at det er dårlig gjort av læreren å bare si det, uten å utdype noe, men man bør kunne få et ordentlig svar av å spørre læreren: «Kan du gi meg noen eksempler på det lille ekstra jeg kan ha i bakhodet til neste gang?».

Jeg tror han bare mente at han synes "det lille ekstra" er noe tull. For alt vi vet er det godt mulig han gjør akkuratt det der. Hvis læreren min hadde sagt det, ville jeg krevd med en gang at hun skulle beskrive hva det lille ekstra var, og hvis hun ikke ga et godt nok svar ville jeg ha klaget til ledelsen.

 

Er jente da, men det er ikke det som er poenget :p

Poenget er at lærere favoriserer elever og gir de som får 6'er en gang, 6'er resten av ungdomsskolen.. Og ja, selvfølgelig vil jeg ha 6'er, hvem vil ikke det?! Men hva i all verden er det lille ekstra? jeg spurte henne, og hun ga meg ikke noe konkret svar. Husker ikke hva hun sa en gang, hørtes bare ut som en unnskyldning .. Og siden jeg alltid får 5+ selvom jeg gjør mitt aller beste, må det være noe galt? blir så utrolig frustrert, når alle de andre 4'er elevene får 6'er på fremføringene bare fordi de kunne det utenat, noe jeg alltid gjør i tillegg til alt det andre! argh..

Endret av Skittles
Lenke til kommentar

Er heldig med lærerne sånn sett. Problemet ligger heller i at jeg selv forventer mer. Det er kjipt å få 5+ litt for mange ganger etter hverandre.

 

Lå til jul rundt 5,23, og virker som lærerne tror at det kommer til å holde seg, eller gå opp. Ikke fullt så sikker selv, men ikke noe jeg bryr meg alt for mye om, så lenge det ikke er så mye under 5. Med mindre karakterkravene endres veldig til neste år, kommer jeg inn der jeg vil uansett:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...