Gå til innhold

Ny CPU til min Socket 939


Anbefalte innlegg

Det er klart at det er et alternativ å selge hele systemet. Dvs. alt pga av at det ganske så plundrete å selge bare hk, minne, cpu.

Hvorvidt du velgere å selge hele eller deler av pc-en beror vel egentlig bare på hvor mye arbeid du vil legge i det av egen tid.

Mao. det er opp til deg å finne ut hvor mye arbeid du vil legge på dette og hvor mye du vil bruke av penger mhp den ytelseforbedringen du vil oppnå i forhold til det du bruker pc'en til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye vås på denna tråden..

 

Jeg Skifta netopp ut min AMD Athlon64 s939 3800+ med en AMD s939 OPTERON 175, som jeg kjøpte for 2 laken på netshop. Klokka den rett opp til 2,57GHZ og det er mye mer å ta av. Hvis du har en maskin du liker men synes du trenger DualCore, gjør som meg! Kjøp en Opteron proc. før dem tar slutt på butikken.

 

Opteron Socket 939 bruker -IKKE- ECC ram, men standard "non buffered" DDR Ram. Samma som du bruker nå.

Socket 940 bruker ECC ram og socket AM2 bruker DDR2.

 

Opteron er en stabil overklokker, mange klokker disse opp mot 2,8 - 2,9 GHZ. Opteron har full cache: 2x1mb(AMDX2 har halvparten 2x512kb).

Lenke til kommentar

Som bushnut sier bruker du den rammen du har fra før. Den eneste kostnaden du får blir på prosessoren. Jeg vil anbefale deg å klokke, for opteron klokkes litt, og du får en pen ytelses økning av det. Stockkjøleren til opteron er i tillegg med heatpipes, og en del vassere enn x2 sin.

Lenke til kommentar

Enig.

 

Gikk selv fra 3700 til 4200 x2 uten å merke noe særlig forkjell i spill merket noe i mulititasking fra desktop seff. Men når jeg kjøpte meg e6600, p5b og 2gb ddr2 ble det en ny verden feks 4000 mer i 3dmark 06. (alt er og har vært overklokket)

 

Men du blir helt sikker fornøyd med det valget du gjør der også...

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har en viss forståelse for AMD-fans som blir forb***a når noen foreslår bytte/overgang til Intel (Core 2 Duo).

Men som bl.a. Simalarion påpeker så er det ikke akkurat genialt å svi av 4.5 k i "oppgradering" av ett S939-system.

Dersom spill er det trådstarter er mest opptatt mht. ytelse vil en dual core A64, Opteron eller ei.. ikke hjelpe stort.

Men selvsagt.. kjør på med bastante påstander og usakligheter.. typ "Fuck Intel".. :roll:

Å "skryte" av klokk på 2.7 - 2.9Ghz med A64/Opty blir nesten patetisk i disse tider hvor bl.a. undertegnede nå (foreløpig) har hatt 6 stk Core 2 Duo til "test" som alle har kjørt på mellom 3.1 og 3.4 til daglig bruk.. hvorav den billigste - E4300 til kr. 1.300 - har vært den beste.

Bare så det også er nevnt:

Har hatt (og fortsetter å kjøpe/teste) langt flere A64 enn det jeg (forleløpig) har hatt av Core 2 Duo.

De er (pt) billigere i innkjøp og jeg har (stort sett) vært godt fornøyd med AMD'ene, men de rekker ikke "Intel-riggene" til anklene i 3D-ytelse (gitt samme skjermkort). Forutsatt at man "max'er" CPU selvsagt (for både AMD/INtel). Uklokket vil jeg si at det ikke er allverdens forskjell.. og for en som er på budsjett vil (ofte) ett AMD-system være ett bedre kjøp.

Men.. altså.. alvorlig talt. 4.5k til "oppgradering" av ett S939-system er pent sagt usmart.

Lenke til kommentar

Hva med en e6300 og et asrock hovedkort. Her kan du bruke ram'en du har fra før og oppgradere til ddr2 senere. Dette oppsettet blir billigere enn den opteron prosessoren du tenkte på å kjøpe. Er litt usikker på hvordan en c2d yter med gammel ddr minne. Det kan du sikkert spørre TL1000S om

Lenke til kommentar
Har en viss forståelse for AMD-fans som blir forb***a når noen foreslår bytte/overgang til Intel (Core 2 Duo).

Men som bl.a. Simalarion påpeker så er det ikke akkurat genialt å svi av 4.5 k i "oppgradering" av ett S939-system.

Dersom spill er det trådstarter er mest opptatt mht. ytelse vil en dual core A64, Opteron eller ei.. ikke hjelpe stort.

Men selvsagt.. kjør på med bastante påstander og usakligheter.. typ "Fuck Intel".. :roll:

Å "skryte" av klokk på 2.7 - 2.9Ghz med A64/Opty blir nesten patetisk i disse tider hvor bl.a. undertegnede nå (foreløpig) har hatt 6 stk Core 2 Duo til "test" som alle har kjørt på mellom 3.1 og 3.4 til daglig bruk.. hvorav den billigste - E4300 til kr. 1.300 - har vært den beste.

Bare så det også er nevnt:

Har hatt (og fortsetter å kjøpe/teste) langt flere A64 enn det jeg (forleløpig) har hatt av Core 2 Duo.

De er (pt) billigere i innkjøp og jeg har (stort sett) vært godt fornøyd med AMD'ene,  men de rekker ikke "Intel-riggene" til anklene i 3D-ytelse (gitt samme skjermkort). Forutsatt at man "max'er" CPU selvsagt (for både AMD/INtel). Uklokket vil jeg si at det ikke er allverdens forskjell.. og for en som er på budsjett vil (ofte) ett AMD-system være ett bedre kjøp.

Men.. altså.. alvorlig talt. 4.5k til "oppgradering" av ett S939-system er pent sagt usmart.

8208401[/snapback]

 

 

Hvor i fanken får du 4.5 k i oppgradering fra? Opteron 180 koster knapt 2000 kroner.

 

Det er hvis jeg ville gått over til intel at tusenlappene hadde begynt å flyge. Jeg skjønner at det er lurt å vurdere det, men nå var ikke det interessangt i denne omgang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvor i fanken får du 4.5 k i oppgradering fra? Opteron 180 koster knapt 2000 kroner.

 

8212368[/snapback]

 

Godt spørsmål. :)

Jeg bet meg merke til det tallet i ett av innleggene.. og ser nå at det ble litt feil (det var jo ikke du som skrev det).

Du vil neppe angre innkjøp av en "opty" uansett.. og det blir noe annet.. enn slik jeg oppfattet det (vanskelig å få med seg fakta når "flametrhower'ne" fyrer løs).

:!:

Lenke til kommentar

Jeg sitter på ett system som jeg har tenkt å bytte ut

Opteron 146 2.0ghz og Abit kN8 2gb med pc3500 minne.

 

Blir ca 2000,- å kjøpe en E6300 og Asrock kortet som TT88 linka til.

Jeg kommer til å gå for den løseingen.

Skal ikke bruke den spilling så spiller ikke noe rolle for meg om Pci-e har lavhastighet på det Asrock kortet.

Kan jo alltids få noen kroner på bruktmarked for de gamle komponetene etthvert og legge de kronene i ett bedre hovdkort og minne siden.

En grei overgangsløsing fra 939 til duo2 synes jeg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Razer63:

Kjøp heller en E4300.

Asrock hk'ene "butter" ved ca. FSB=300-340 avhengig av hk-modell/Ram-brikker.

Da får du mest valuta/ytelse med en E4300 med MP=9.

Jeg er utrolig fornøyd med min E4300 @ 3.4Ghz (@1.3875VCore) (3.6 @ 1.55 dog ikke stabilt).

Ekstremklokkere liker ikke E4300 da den "butter" ved noe over FSB400 (såkalt "FSB-wall") i motsetning til E6300/E6400, men dette er nokså irrelevant for de som skal bruke systemet evt. med en "passelig" klokk.. .)

Lenke til kommentar
Jo men han anbefaller trådstarter å droppe oppgradring av sitt amd system å heller kjøpe intel. Noe som ikke er noe å glefse av ham hodet for, da det ikke er så dum tanke...

 

trenger (cpu, hk, minne) kommer opp i ca. 4500kr

8205805[/snapback]

Jeg var oppe i samme dilemmaet nylig, jeg gikk for c2d 6600, kom på rundt 4500,- men jeg angrer ikke. kjører den nå med lett overklokk på 3Ghz.

Lenke til kommentar

Er nokså mye "rage" i denne tråden..Litt for mye tull..

Trådstarteren vil gjerne oppgradere sin S939 og det er jo ikke en umulighet men du vil selvsagt få begrenset sterkt over hvor du kan få kjøpt en ny S939 cpu siden disse har gått ut av prod...Jeg er selv en fan av amd men jeg er på ingen måte noe fanboy som det ser ut som at mange her inne her..virker det som..

 

Folk trenger da ikke å bite hodet av fyren og slenge i trynet på fyren og si..kjøp C2D....greit nok C2D er bedre enn S939..ingen tvil om det.Fyren spør om oppgr av cpuen sin og ikke noe annet, men hadde han hatt råd og mulighet så hadde han vel nevnte noe sånt da han startet tråden...tenkte selv jeg ved senere anledning skal kjøpe C2D og hk og ram siden jeg også sitter på S393 4600+ 2.4Ghz for jeg merket at cpu har vanskeligheter med å henge etter med mitt 8800 GTX..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Må man ikke kjøpe ddr2 ram også?

8217155[/snapback]

 

Asrock har noen hk som støtter Conroe som kan bruke både DDR og DDR2 samt også både APG og PCI-E.

Kan være ett billig alternativ for noen.

(Jeg har hatt 2 stk av slike "til test") :)

 

PS.

Men dette var altså en tråd fra en som ville oppgradere sitt S939-system med ny CPU (dual core).

Som "Scortech" skriver så er denne socket'en på vei ut (slik som S478 nå er en "saga blott"). Det er derfor svært begrenset av CPU'er som finnes å få kjøpt, men heldigivis er det som tilbys (nytt) Opteron, noe som defintivit ikke er dårlige kjøp.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...