Gå til innhold

Ny CPU til min Socket 939


Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere pc'n litt og det nåværende HK'et er et Abit KN-8 SLI socket 939.

 

Problemet er at det er virker veldig vanskelig å oppdrive 939 prosessorer, finner ikke noen i prisguiden som har X2 prosessorer over 4000+.

 

Dog jeg ser at f.eks Netshop har Opteron 180 til socket 939, til en pris av 2200.

 

Dette er vel en bedre prosesor enn en vanlig amd 64 x2 prosessor?

 

Vil en slik Opteron prosessor passe med mitt Abit KN-8 SLI hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal oppgradere pcen din, ville jeg heller ha kjøpt intel core 2 duo. Et sett med tingene du trenger (cpu, hk, minne) kommer opp i ca. 4500kr ... Du vil da få en mer fremtidsrettet pc, samt bedre enn når du kjøper opteron for 2k.

 

Det er vanslig å finne 939 prossesorer fordi de er gamle, utgått på dato. En Opteron er nødvendigvis ikke bedre enn x2. De er mer rettet til servere og slikt. Mange kjøper opteron fordi de kan klokkes lett.

Lenke til kommentar

stryk til peewee. Han spurte om en 939 prosessor.

 

Kjøp en opteron 175 eller 180, kanskje en 165 er billigere og lett å klokke. Jeg gikk fra en 3500+ til en opteron 175, og tro meg, det er så absolutt verdt det. Liten forskjell fra socket 939 til am-2 når det gjelder ytelse.

 

s939 hos netshop

 

Netshop har masse. Har selv samme HK som deg. Du øker levetiden på systemet ditt ganske lenge med en to-kjerne prosessor.

Lenke til kommentar

Ja, kjøp deg en opteron som er lette å klokke. Har gjort det med 2 stk opteron 165 som er stabile på; @2900 respektive @2700 med underklokket ram. Optimale innstillinger er @2700 med ram @245 (1x2Gb) og @2500 med ram @200 (512x2 og 256x2). De siste sier noe om å bruke god ram og at bruk av 2 minneslotter kan være smart.

 

Uansett så er en opteron en kostnadseffektiv oppgradering som jeg tror kan forlenge livstiden på 939 - basert pc med et par år. Og det er betydelig smartere enn å bytte til en ny plattform som ikke gir en enorm ytelseforbedring.

 

Men, men. Det er kanskje noen som liker å bruke penger i stedet for hodet?

Lenke til kommentar
Ja, kjøp deg en opteron som er lette å klokke. Har gjort det med 2 stk opteron 165 som er stabile på; @2900 respektive @2700 med underklokket ram. Optimale innstillinger er @2700 med ram @245 (1x2Gb) og @2500 med ram @200 (512x2 og 256x2). De siste sier noe om å bruke god ram og at bruk av 2 minneslotter kan være smart.

 

Uansett så er en opteron en kostnadseffektiv oppgradering som jeg tror kan forlenge livstiden på 939 - basert pc med et par år. Og det er betydelig smartere enn å bytte til en ny plattform som ikke gir en enorm ytelseforbedring.

 

Men, men. Det er kanskje noen som liker å bruke penger i stedet for hodet?

8205837[/snapback]

 

 

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er folk på forumet som skal presse fram intel for alt det er verdt.

Lenke til kommentar
Om du skal oppgradere pcen din, ville jeg heller ha kjøpt intel core 2 duo. Et sett med tingene du trenger (cpu, hk, minne) kommer opp i  ca. 4500kr ... Du vil da få en mer fremtidsrettet pc, samt bedre enn når du kjøper opteron for 2k.

 

Det er vanslig å finne 939 prossesorer fordi de er gamle, utgått på dato. En Opteron er nødvendigvis ikke bedre enn x2. De er mer rettet til servere og slikt. Mange kjøper opteron fordi de kan klokkes lett.

8205414[/snapback]

 

 

 

 

Ikke hør på Han her....

 

Intel core 2 duo ER IKKE SUPER MYE BEDRE ENN AMD x2SOCKET 939 cpu, Har prøvt begge, Og Til mitt bruk som er primert spill, så yter ikke Intel core2duo Noe bedre enn Utgått 939 x2 cpu.

 

Så Fuck intel. Og alle som tror at Intel ER Kongen I gata..

Endret av P__i__Nx
Lenke til kommentar
Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er folk på forumet som skal presse fram intel for alt det er verdt.

 

Mulig det er en grunn til det da eller?, etter å ha tolket noen av svarene hvirker det mer som noen tviholder på amd men.

 

Gjordet selv en Intel oppgradering og det jobber utrolig mye bedre med mitt 88000gtx. 3dmark scorene fikk store hopp + fps i spill.

 

Kjørte før på [email protected][email protected] , det er ikke å stikke under en stol at det hjelper en del med ddr2 også.

 

Hvorfor noen går så agresivt ut når dette blir anbefalt forstår jeg ikke grunnen til, gjordet det selv og angrer ikke et sekund.

 

edit

må bare nevne at diskusjonen beveger seg på et lovlig lavt nivå

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Ikke overgå det selv nå da, det er ikke moren din vi bytter ut her.

8206079[/snapback]

 

Believe me har det vor mora mi som har vor bytta ut, så har du skjønt det:D

Å en teng tel ikkje dreg ho mamma inn i det her.

Å du, eg kjem telbake tel deg, når samtlige jente her inne har avvist meg. <3

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med å se at en Intel-plattform i dag gir den beste ytelsen. Men er det ingen her som har hørt om kost/nytte?

Det er en hvis forskjell på å bruke 4.5tNOK (Anslag tidligere i tråden for ny plattform Intel:minne, hk og cpu) og 1.3tNOK (opteron 165). Ytelsesforskjellen er definitivt ikke 3x bedre, og det var det som var mitt poeng.

Lenke til kommentar

Takker for mange kloke svar her. Synes ikke systemet er så gammelt at det bør byttes ut, så jeg ser på Opteron som et mulig alternativ..

 

Jeg har hørt at opteron krever ECC ram? stemmer det??

Syntes det hørtes litt rart ut men..

 

 

Så dere mener jeg kan bruke en slik prosessor på mitt hovedkort? (Abit KN8 SLI)

 

Abit sine sider sier: Supports Socket 939 Athlon64/64FX/64X2 Processor with 2GHz system bus using Hyper Transport™ Technology

 

Innbefatter dette også Opteron?

 

Vil liksom ikke kjøpe den for så å finne ut at det ikke passer :)

Lenke til kommentar

aurstad: Hvilken prosessor er det du har nå? Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje solgt hele oppsettet og gått over til Conroe istede. Gjorde det samme selv og fikk rimelig godt pris for AMD 939 X2 4200+'en min pga. Av at den var vanskelig å oppdrive. Men det er opptil deg og vurdere... Anbefaler deg å lese tester der dem tester Conroe vs AM2, så får du se hva Intel Core 2 Duo duger til :)

 

Grunnen til at folk kjøper/kjøpte Opteron CPUer er for at de er lett og klokke, så skal du ikke klokke så er det som oftest lite eller ingenting og vinne, men det kommer an på hva du har fra før av.

Lenke til kommentar
aurstad: Hvilken prosessor er det du har nå? Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje solgt hele oppsettet og gått over til Conroe istede. Gjorde det samme selv og fikk rimelig godt pris for AMD 939 X2 4200+'en min pga. Av at den var vanskelig å oppdrive. Men det er opptil deg og vurdere... Anbefaler deg å lese tester der dem tester Conroe vs AM2, så får du se hva Intel Core 2 Duo duger til :)

 

Grunnen til at folk kjøper/kjøpte Opteron CPUer er for at de er lett og klokke, så skal du ikke klokke så er det som oftest lite eller ingenting og vinne, men det kommer an på hva du har fra før av.

8206249[/snapback]

 

 

Det er en AMD athlon 3700+ jeg har idag, dvs en single-kjerne prosessor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...