Gå til innhold

Tid for Barcelona i sommer


Anbefalte innlegg

Asus L1N64 er vel det eneste annonserte QuadFather kortet? Som skulle komme i januar sammen med FX prossesorene på på socket F(1207). Ser at prossesorene nå har begynt å dukke opp i noen nettbutikker, men har noen sett noen hk som passer?

8203141[/snapback]

Jeg har ikke sett så mye til de hovedkortene jeg heller. Eneste er noen bilder fra Cebit. Sokkelen på disse har vist fått navnet L1.

 

Har sett at de stort sett har kalt den L1 ja, men såvidt jeg har forstått er det fortsatt samme fyske sokel som sF. Kanskje navneforskjellen er der fordi Opteron prossesorene krever reg ram mens FX prossesorene ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir interresant å se hvilke programvare løsninger som evt. kan få noen boost av dette og om det vil vise seg noen forskjeller på arkitekturene ift. forskjellige løsninger.

 

Vil eks. Barcelona være best på gjennomsnittet av Oracle 64bit RDBMS løsninger, hva vil fungere best innen video og 3d produksjon osv.

 

Det hjelper lite med et råskinn av en CPU hvis ikke software løsningen utnytter den særlig godt og kanskje tom er optimalisert for konkurenten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Angående minne så er det neppe mange som vurderer høyt klokket DDR2 vs. FBDIMM. For stasjonære entusiastmaskiner står det nok mellom høyt klokket DDR2 og høyt klokket DDR2. For tjenere og arbeidsstasjoner står det nok mellom FBDIMM og ikke veldig høyt klokket ECC REG DDR2 med chipkill. Da ser sammenligningen straks litt jevnere ut enn det du satt opp.

8203870[/snapback]

Det er jo akkurat det som er problemet på servere. Lavt klokket DDR2 er ikke akkurat noe å basere fremtidige server systemer på. Funker kanskje greit i quad socket siden de da får flere minnekanaler enn det Xeon har intil videre, men her kommer det vel også platformer med 8 FB-DIMM kanaler sånn at AMD igjenn må ty til veldig høye DDR2 frekvenser for å henge med.

Lenke til kommentar

K10 vil ihvertfall få bedre kontrollere, med støtte for lengre Burst Length (flere overførte kolonner pr kommando, som kan bety bedre utnyttelse pga færre kommando-kollisjoner), dypere skrive-bufre (dvs bedre muligheter for å utsette turnarounds) og to uavhengige kontrollere med hver sin datakanal à 64 bits (bedre tilrettelagt for "finplukking" av data, pluss kamuflering av forsinkelser, og mulighet til å operere begge veier samtidig.

 

The K8 core (Socket-940/939/AM2) featured a single memory controller that was 128-bits wide, but in Barcelona AMD has split up the DRAM controller into two separate 64-bit controllers. Each controller can be operated independently and thus you get some improvements in efficiency, especially when dealing with quad core implementations where the individual cores working on independent threads all have their own memory access patterns.
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2939&p=7

 

Asus L1N64 er vel det eneste annonserte QuadFather kortet? Som skulle komme i januar sammen med FX prossesorene på på socket F(1207). Ser at prossesorene nå har begynt å dukke opp i noen nettbutikker, men har noen sett noen hk som passer?

8203141[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at det ikke vil komme noen flere hovedkort til akkurat den plattformen - for noen måneder siden var det noen artikler om at andre hovedkort-produsenter var misfornøyde med at Asus fikk monopol. Men helt urimelig synes jeg ikke det er, for dette er neppe en plattform som selger i enorme kvanta...

 

Vanlige Opteron-prosessorer kan faktisk brukes på dette hovedkortet, i kombinasjon med vanlig UDIMM. Det blir en billigere løsning enn å bruke FX-prosessorer.

Lenke til kommentar
Gliset forsvant bokstavelig talt da Mr Richard ble bedt om å illustrere dagens situasjon på firekjerner-markedet.

8203304[/snapback]

Dette begynner å bli barnslig.. Kan vi ikke heve nivået et par hakk?

8203703[/snapback]

 

Barnslig? Opp gjennom tidene har Hw. hatt mange "barnslige" artikler og poster.

 

Betyr det at alle som var positive og koste seg over denne saken også er barnslige?

 

Etter mitt syn prøver bare Jon67 å få litt latter, og synes ikke det var så barnslig.

Har på følelsen over at å bashe Intel her er helt greit, men dersom noen gjør det med AMD så er det Muhammed episoden all over. Hellig grunn.

 

On-topic: Håper vi får se noen lekket benchmarks snart. Hadde håpet de skulle vise noe på CeBit, men det ble ikke realitet.

Lenke til kommentar
Det blir interresant å se hvilke programvare løsninger som evt. kan få noen boost av dette og om det vil vise seg noen forskjeller på arkitekturene ift. forskjellige løsninger. Vil eks. Barcelona være best på gjennomsnittet av Oracle 64bit RDBMS løsninger, hva vil fungere best innen video og 3d produksjon osv. Det hjelper lite med et råskinn av en CPU hvis ikke software løsningen utnytter den særlig godt og kanskje tom er optimalisert for konkurenten.

8204208[/snapback]

Godt spørsmål. Nå er det heldigvis mange av de nye løsningene som ikke trenger implementasjon i programvaren for å virke. CPUen styrer f.eks selv hva som skal ligge i de ulike cachene og ikke. Dette vil hjelpe uavhengig av programvare (inkludert OS). Antall FP og SSE-enheter vil også hjelpe uavhengig av programvaren. Det samme gjelder load-store forbedringene og den nye DDR2/DDR3-minnekontrolleren utarbeidet av Rambus.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Angående minne så er det neppe mange som vurderer høyt klokket DDR2 vs. FBDIMM. For stasjonære entusiastmaskiner står det nok mellom høyt klokket DDR2 og høyt klokket DDR2. For tjenere og arbeidsstasjoner står det nok mellom FBDIMM og ikke veldig høyt klokket ECC REG DDR2 med chipkill. Da ser sammenligningen straks litt jevnere ut enn det du satt opp.

8203870[/snapback]

Det er jo akkurat det som er problemet på servere. Lavt klokket DDR2 er ikke akkurat noe å basere fremtidige server systemer på. Funker kanskje greit i quad socket siden de da får flere minnekanaler enn det Xeon har intil videre, men her kommer det vel også platformer med 8 FB-DIMM kanaler sånn at AMD igjenn må ty til veldig høye DDR2 frekvenser for å henge med.

8204836[/snapback]

Nå er det jo ikke noe problem å ha minne på 8 minnekanaler på dagens Opteron-systemer, men jeg tror jeg skjønner hva du vil fram til: Du liker ikke modellen med distribuert minne og P2P-busser. Jeg skal ikke gå noe videre på det nå igjen og konstaterer bare på at vi har ulikt syn på den saken. (I hvert fall når vi diskuterte det for lenge siden)

 

Blir ikke yield i teorien lavere med èn separat stor silisiumbrikke i stedet for to små?

8205572[/snapback]

Det stemmer. Sikkert i praksis også.

Lenke til kommentar
Nå er det jo ikke noe problem å ha minne på 8 minnekanaler på dagens Opteron-systemer, men jeg tror jeg skjønner hva du vil fram til: Du liker ikke modellen med distribuert minne og P2P-busser. Jeg skal ikke gå noe videre på det nå igjen og konstaterer bare på at vi har ulikt syn på den saken. (I hvert fall når vi diskuterte det for lenge siden)

8206794[/snapback]

Nei jeg siktet til akkurat hva jeg skrev... 8x DDR2 ch. < 8x FB-DIMM ch. At det er distribuert vs. sentralisert er relativt nøytralt. Sentralisert topologi er mindre ømfintlig for bandwidth hot spots og har mindre latency variasjon, men høyere snitt latency for workloads som klarer å utnytte spacial locality. Men alle vil uansett gå over til distribuert modell på lang sikt. Bare spørsmål om når og hvordan.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ennå flere store lovnader fra AMD: AMD reckons Barcelona will be '50 per cent' faster than Intel

50% raskere på FP

20% raskere på Integer

I forhold til Intels nåværende firekjerner.

 

Randy Allen, AMD's server and workstation veep, says the parts will be available in the Summer and we should expect more than four cores in the future. Allen added that the Opteron 2222 and 8222 SE dual core server chips are available in volume from today, priced at $873 and $2,149 respectively in 1,000 unit tray quantities.

Denne uttalelsen har jeg ikke hørt fra AMD før, selv om det sikkert har ligget i kortene lenge.

Lenke til kommentar

50% ekstra FP og 20% ekstra INT ytelse holder vel neppe mot INT ytelsen til 45nm Core men bør slå x87 FP og kanskje SSE FP ytelsen. Mot Tukwilla vil FP ytelsen bli litt slapp men antagelig veldig likt på INT ytelse. Advarsel om krystallkulemodus fra alle parter, AMD, Intel og meg inkludert. :)

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Litt sladder fra Fudzilla:

 

K10 at 2.5 GHz beats QX6800 in multimedia

Written by Fuad Abazovic 

Tuesday, 24 April 2007 07:47

 

athlonfx.gif vs. core2extreme.gif

 

A 33 to 66 percent faster

 

In Sandra multimedia benchmark Agena / Barcelona K10 2.5 GHz scores over 400.000 it/s (instructions / second) in integer test and about 300.000 it/s in floating point test. Yeah there are some Agena / Barcelona parts runing at 2.5 GHz at press time and we got the chance to share the scores with the world.

 

Intel's fastest QX6800 Quad core at 3 GHz scores about ~300.000 it/s in integer and ~180.000 it/s in floating point test.

 

So at least in multimedia stuff and this synthetic benchmark AMD's native quad core is 33.3 percent faster than Intel's fastest Quad core, while in the floating calculations it is a massive 66 percent faster.

 

The QX6850 with FSB 1333 might improve the situation a bit, but it won't be enough save the day. Intel needs to go much higher than 3 GHZ to match the 2.5 GHz K10 part.

Jeg vet ikke noe om sannhetsgehalten her, men indikasjonene peker i hvert fall i riktig retning. (mot fortsatt hard konkurranse).

 

Ellers så har de vel mistolket it/s. Det skal vel være iterasjoner per sekund. Hvis ikke så mangler de vel 4 nuller i tallene. (selv da er tallene litt nøkterne)

 

Ennå mer sladder:

Barcelona 50 percent faster then Clowertown

K10 at 2.5 GHz beats Intel quad at 3.0+

Lenke til kommentar
Hmm dette er vel første gang AMD er bedre enn Intel på multimedia?

 

Og for noen enorme resultater! K10 blir en skikkelig Intel knuser!

8497792[/snapback]

Best case er vel at de kommert ut ca likt. Dette er en CPU som må finne seg i å konkurrere mot en 45nm Core CPU (Penryn) for mesteparten av sin levetid. Ikke vet vi faktisk frekvens og effektforbruk på den nye AMD prosessoren heller. Det er stor forskjell om den lanseres på 2,3GHz og 125W eller 2,7GHz og 95W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...