Gå til innhold

Hvorfor jeg hater damagemetere


Anbefalte innlegg

Tror nok de fleste setter pris på bra healing, kjapp decursing osv. Selv bruker jeg DMG-meters til eget bruk, for å se om jeg gjør mitt ytterste. I tidligere MC-dager, bruke jeg det også som raidleader for å se om det var store forskjeller innafor hver klasse. (ja jeg vet at noen gang så måtte noen dispelle osv).

 

Dmg-meters er også en veldig enkel måte å "konkurere" på. Og noen synes det er kjempemorro. For healere er det ikke helt det samme, healmeters viser ikke hvor mange ganger du reddet tanken eller en av oss som fighter om 1ste plassen på dmg-meters, viser jo kun healing done og overhealing.

 

En annen ting:

Som raidleder synes jeg DMG-meters er meget kjekkt. For jeg vet sånn ca hva de forskjellige er gode for, og deres oppgaver(sånn ca), og hvis jeg ser store forskjeller fra raid til raid, så vet jeg at noe er galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ærlig talt. Healere får minst like mye skryt som dps/tank, om ikke mer. Jeg er dps selv (hunter), og det har faktiskt hendt mange ganger at jeg har komt øverst på dmg-metere, men jeg bruker ikke å få skryt for det. Og det gjør meg så langt inn i rassen så lite, jeg klarer å ha det morsomt selv om jeg ikke er best eller ikke får skryt for det. Jeg må innrømme å ha sett at healere ofte får litt mer kjeft enn andre på wipes, men da er det personene det er noe feil med, ikke damage-meteret.

8204122[/snapback]

 

Tull, det der er tull og du vet det.

Kanskje det er slik i ditt guild, men i det store og hele er det supportrollene som blir mest forbigått.

 

Men jeg forventa vel et slikt svar før eller siden, fra en av de typiske dps-klassene som ser saken kun fra sitt ståsted og som tolker innlegget mitt som et angrep på dem, noe det ikke er.

8204423[/snapback]

 

I stedet for å krangle om sånt, er det vel bare å innse med én gang at dette kommer helt an på hvilket guild man befinner seg i.

 

Utover dét, så er det nok en grunn til at det heter damage-meter og ikke healing-meter :whistle:

 

For meg virker det som de færreste skjønner hvordan man skal bruke damage meters riktig, langt mindre få noe vettugt ut av informasjonen som presenteres der.

 

Eks: 5-man gruppe med rogue og mage som DPS. Roguen kjører damage-meters, men skjønner ikke at magen (som ikke bruker damage-meters/ikke klarer å synce/ikke har satt opp riktig/etc.) står for langt unna til å bli registrert hele tiden.

 

Resultat:

 

Rogue Damage --------------------------------------

Mage Damage ----------

 

"ZOMG, I ownz you noob!!" osv. osv. Roguen poster damage reporten sin i city-general, på WoW-forumet og i guild chat. Siden blir han båret på gullstol rundt i Shattrah resten av kvelden, mens han blir overøst med gull og gratis pai.

Lenke til kommentar

Men artigste var når jeg var i scholo og tanka med fury-specc en gang, damage meter endte opp sånn her ( det var synca, sjekka det ut før vi starta )

 

 

Damage Done ( All sources )

 

 

Mage: -----------------------------------

Rogue: ---------------------------

Meg: ------------

Paladin: ----

Priest: -

 

 

Healing Done:

 

Priest: ------------------------------------

Meg: --------

Rogue: ---

Mage: --

Paladin: -

 

 

Sånne spillere burde ikke fått lov å spille... sukk

Endret av Smeagoldfish
Lenke til kommentar
Det er veldig enkelt å se hvem som slacker, og hvem som ikke gjør, ved å se på damagemeters.

8201730[/snapback]

 

Hvorfor? De fleste klasser har langt flere funksjoner enn dps. Kanskje det kan være fornuftig å bruke stun, cc osv som hjelper gruppen mer enn ren dps gjør. Hvis du gjør sånt, kan du havne lenger ned på listen enn en gjennomsnittlig mage, rogue, warlock etc... Men uten at du fortjener kjeft for det.

Lenke til kommentar
Det er veldig enkelt å se hvem som slacker, og hvem som ikke gjør, ved å se på damagemeters.

8201730[/snapback]

 

Hvorfor? De fleste klasser har langt flere funksjoner enn dps. Kanskje det kan være fornuftig å bruke stun, cc osv som hjelper gruppen mer enn ren dps gjør. Hvis du gjør sånt, kan du havne lenger ned på listen enn en gjennomsnittlig mage, rogue, warlock etc... Men uten at du fortjener kjeft for det.

8206678[/snapback]

Det tar man jo hensyn til når man ser på det...

Lenke til kommentar

Damage meter er vel mest for å se om folk vasker hybelen samtidig som de raider. Dersom en DPS class er under Tanks på damage meter, vet du at noe er galt.

 

Tror det er veldig få seriøse guilds som bruker damage meter for å bestemme hvor god en person er eller hvor mye DKP som blir delt ut.

Lenke til kommentar
Damage meter er vel mest for å se om folk vasker hybelen samtidig som de raider. Dersom en DPS class er under Tanks på damage meter, vet du at noe er galt.

 

Tror det er veldig få seriøse guilds som bruker damage meter for å bestemme hvor god en person er eller hvor mye DKP som blir delt ut.

8207191[/snapback]

 

Det er jo lett å hevde det, men all erfaring viser at folk "gz'er" når de store tallene kommer opp, noe som igjen fører til det stort sett er de på topp i damage som blir sett opp til.

Og det igjen fører til mange i supportklassene lnsker å få lov til å gjøre dps i raids, nettopp fordi de ikke føler seg noe verdsatt etter å ha heala/offtanka/dispella etter et 5-timers raid.

 

Et godt eksempel er fortsatt den gangen i AV, da jeg fant ut at jeg som prest gjorde mer nytte for meg ved å gå ut av shadowform og bare heale hele bg-raidet.

Med mine 300k healing (mot nestemann sine 90k) var det likevel ingen som la merke til det jeg gjorde, mens den ene hunteren med sine 100 kills (mot nestemanns 70) var den som fikk all oppmerksomheten.

Det er mildt sagt frustrerende, for der jeg la all min sjel i å gjøre nytte for meg og holde laget gående, så var det nesten ingen som løfta øyenbrynet.

Hvor ofte hører du f.eks. "wow, look at that sick priest, 3 times more healing than everyone else"?

Lenke til kommentar

er jo forskjellig når man tar med ekstremtilfeller da!

Om en person ligger blandt de andre dps'erne på toppen kunnej eg ikke brydd meg mindre om han lå på topp eller bunn.

Når jeg raida så ahdde GM (rogue) fasiten av dps, så melee lå MYE høyere enn de fleste casterne/hunterne. Og syncing var bæsj. buuuuuuuuu!

Og folk legger ikke merke til om det skiller i 10.000-sjiktet mellom 1-5 plass, kun hvilken plassering så hvis man har for lav dps på en boss så må 2-5 stå på fodi de KAN bli enda bedre, mens førstemann er jo på toppen og er dermed fratatt all skyld.

 

Ja jeg suger i norsk....

Lenke til kommentar
Ærlig talt. Healere får minst like mye skryt som dps/tank, om ikke mer. Jeg er dps selv (hunter), og det har faktiskt hendt mange ganger at jeg har komt øverst på dmg-metere, men jeg bruker ikke å få skryt for det. Og det gjør meg så langt inn i rassen så lite, jeg klarer å ha det morsomt selv om jeg ikke er best eller ikke får skryt for det. Jeg må innrømme å ha sett at healere ofte får litt mer kjeft enn andre på wipes, men da er det personene det er noe feil med, ikke damage-meteret.

8204122[/snapback]

 

Tull, det der er tull og du vet det.

Kanskje det er slik i ditt guild, men i det store og hele er det supportrollene som blir mest forbigått.

 

Men jeg forventa vel et slikt svar før eller siden, fra en av de typiske dps-klassene som ser saken kun fra sitt ståsted og som tolker innlegget mitt som et angrep på dem, noe det ikke er.

8204423[/snapback]

Jeg tolker det absolutt ikke som et angrep på dps klasser. Men slik som du beskrev det i ditt første innlegg, virker det jo som om healere har det helt forferdelig, og alle andre har det så utrolig bra. Selv om mainen min kanskje er en hunter, har jeg jo både healer- og tank alts. Greit nok, så fikk du kanskje ikke så mye skryt den gangen i AV, men gjør det noe, da? Det er jo selvfølgelig morsomt å bli lagt merke til, men du trenger jo ikke å bli sur for det om du ikke blir lagt merke til heller.

 

Damage-meter er for å måle damage, ikke healing. Derfor får jo som oftes dps-klasser skryt for å komme høyt opp der. Det finnes jo også healing-meter også, selv om de kanskje ikke er så mye brukt. Dersom noen gir meg en heal i BG så bruker jeg som oftest å sende en liten kommentar som "nice healing" eller "thanks", healing i BG's er jo tross alt ganske sjeldent.

 

Jeg tror jeg gir meg her.

Lenke til kommentar

Healingmeters er noe helvette som kan dø så raskt som mulig, har ikke et stort problem angående dpsmeters, de er ganske greie. Ser alltid at det er en rogue som gjør 10% mer dmg på alle runs enn de andre.

 

Healingmeters er derimot bare stygg, overhealer så mye de kan bare for å komme på topp. Prayer of healing og andre stygge spells. Så linker de bare healing done... Dette gjør at de som faktisk healer når det gjelder kommer lavt, og hvis det er en raidleader som ikke er en support class så får man whine.

 

Dpsmeters er vel det samme, gjør så mye dps de kan uten å tenke på aggro.

Lenke til kommentar

Du får ikke noe love som healer? Jeg spiller tydeligvis et annet spill. Healerne i guildet får spam av invites, /begs osv. bare de logger på, og det tror jeg er rimelig likt overalt.

 

En haug av randoms sier til og med "takk" hver gang de får heals i BGs. Da jeg spilte som healer med en venns account synes jeg det ble slitsomt i lengden.

 

Jeg tror heller det er det at DPS appellerer til flere spillere av spillestil-årsaker, og ikke nødvendigvis "damagemeters".

 

I tillegg har vi jo de instances som er på farmstatus. Damagemeters kan i trygge sammenhenger være et leketøy for DPS som gjør den 123. MC-clearinga litt morsommere.

Endret av Quicko
Lenke til kommentar

Bruk AutoCL istedet for damagemeter da, og lag en samleside med stats etterpå. Av denne modden lærer man jo faktisk av de tinga man gjør rett eller galt. Det er lett å spotte ting enkelte personer bør endre på i sin specc eller spillemåte. Om folk bare bruker damagemeters til å se LOLOL jeg er på topp, har den heller lite hensikt.

 

Synes dog damagemeters er en veldig bra måte å se på enkelte klassers prestasjoner. Feks Rogues - om en ligger milevis over alle andre, bør de andre kanskje spørre han/henne om tips slik at de kan forbedre seg og bli bedre spillere. Raidet er jo aldri bedre enn det svakteste ledda, så å spotte folk som kanskje gjør noe feil er veldig viktig.

 

Derfor synes jeg modden AutoCL bidrar sinnsykt mye. Det er mange som spiller klasser som er nye for dem, og man kan lett sammenlikne spillere å se hva de gjør feil. Dette får man da rettet på, og spilleren blir bedre til neste raid..

 

Win/Win imo.

 

Eksempel på AutoCL outputs:

 

Karazhan raidet idag:

http://www.axemen.org/raids/karazhan/21.03.07%20Deetee/

Lenke til kommentar

Som tank har jeg møtt nok av overivrige dps som ikke klarer vente å angripe. Gang på gang sier jeg at jeg vil ha gruppen med mobs lenger bakover men enten stunner roguen en av monstrene midt i veien der patrols går, eller så kommer en mage og fryser alle fast der jeg absolutt ikke ville ha dem. Før jeg har rukket å få en eneste sunder på noen av dem. Moro.

Lenke til kommentar
Som tank har jeg møtt nok av overivrige dps som ikke klarer vente å angripe. Gang på gang sier jeg at jeg vil ha gruppen med mobs lenger bakover men enten stunner roguen en av monstrene midt i veien der patrols går, eller så kommer en mage og fryser alle fast der jeg absolutt ikke ville ha dem. Før jeg har rukket å få en eneste sunder på noen av dem. Moro.

8210391[/snapback]

 

 

Vel, her er vi inne på en spesiell rogue sport. Det finnes ikke mye som er morsommere enn å stunne en stor stygg boss akkurat idet warrioren skal slå på han - og se shadowpriests dø av aggro <3 Men, i raidgruppa mi bruker hvertfall alle KTM threatmeter - så å dra aggro fra en tank er ikkeno problem i det hele tatt. Om folk sliter med at andre dra aggro, få alle til å laste ned KTM threatmeter - eller lær deg å tank ordentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...