Gå til innhold

Hvorfor jeg hater damagemetere


Anbefalte innlegg

MEN, guildet bør være modent nok til at hvis du bringer opp tema på en moden og bra måte på ett guildmøte eller lignende, så tar de det til seg. Om ikke de klarer det og guildet består av en gjeng 14tisser som ikke tenker på andre, F"#¤'em og stikk til ett mer modent guild som vet å ta vare på og verdsette ALLE ressursene sine.

 

DPS = dime a dozen, en god Tank eller Healer = gull værd.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OT har et poeng, men det er nå engang slik det er. Se i fotballen, hvem er det som får mest ære når det vinnes kamper? Er det spissen som scorer målene eller er det forsvaret som holder nullen? I 9 av 10 tilfeller tilfaller denne æren angriperne.

 

Spiller selv rogue og bruker dmg meter som en guide til å se hvordan andre klasser ligger i forhold til meg. Når jeg går med en 5 manns gruppe hvor jeg får 3de plassen så blir jeg fornøyd, fordi jeg vet at jeg gjør bortimot max dmg av det som er mulig med mitt equipment noe som må bety at de andre klassene over meg også yter som de skal. (Dette gjelder dog kun når gruppa fungerer, dvs at tanken holder aggro selv med høy dps=bra tank+bra healing.)

Lenke til kommentar
Selv om du spammer deg til #1 så sier det ingenting om hvor god du er som healer, som DPS får du ros om at du er flinkest til DPS om du topper.. Healing og tanking er så mye mer jobb, om du er en flink DPS vises det rimelig nøyaktig på DPS, om du er en flink healer vil ikke det vises på damagemeter.

 

Som healer har du faktorer som overheal, prioritering, dispell/decurse/purify, shielding av rett target, distribuere HoT's på riktig tidspunkt osv..

 

En tank kan ikke måles på noe meter, for å måle en god tank må du ha:

 

1 - Kjennskap til klassen.

2 - Kjennskap til hvordan tanking fungerer på encounteret.

3 - Reaksjon som trengs til tanking ( Flytte seg på f.eks Twins under Teleport )

 

med mer.. Siden folk ikke orker dette blir det til at DPS får ros for å hjernedødt spamme 2-3 knapper i 5 minutter..

 

Klar over det. Har spilt healer i 1 1/2 år..

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Damage meters er et veldig nyttig verktøy som kan brukes og misbrukes. Det er synd å lese at så mange har dårlige erfaringer med damage meters. Det samme gjelder raid leadere som kjefter på folk uten å stille spørsmål om hva som gikk galt, hvorfor og hvordan fikse det.

 

I raids er det et viktig poeng som må understrekes. Jo kjappere en mob eller en boss drepes, jo bedre er det. Det gir kortere tid for oss å gjøre feil på, eller gå oom osv. Høy DPS er derfor nødvendig. Damage meters er et nyttig verktøy for å sammenligne folk for å se hvor mye skade de gjør. Dersom en har recap, can en også sammenligne hvordan skaden er fordelt mellom ulike spells, og kan gi kostruktiv tilbakemelding dersom en spillers spillestil gjør at han/hun gir mindre skade enn andre i samme klasse. En kan også få fram forskjeller basert på talenter.

 

Ved en sammenligning av ulike klasser må en også ta hensyn til i hvilken grad den enkelte klasse eller spiller har spesielle oppgaver som vil påvirke DPSen til de. Hvis ikke er sammenligningen ikke holdbar.

 

Healing meters kan i mye mindre grad benyttes til sammenligninger i raids siden mange healere har spesifikke oppgaver. MT healer vil ofte heale mye mer enn OT healer. I tillegg kan en som allerede nevnt spamme seg til å komme høyt opp på healing meters.

 

Spamming av DPS eller healing done skjer aldri i vår raidchat. Enkelte sender ut i gruppechat av og til. Offiserene i guildet mitt bruker damage meters aktivt i vurderingen av spesielt damage dealers, og tidvis er det utslagsgivende for hvem som blir med i raids. Jeg synes det er helt ok så lenge jeg vet at offiserene bruker damage meterne på en riktigmåte.

 

Edit: leif

Endret av Maltas
Lenke til kommentar

Ingen av dere som bruker SW_stats eller? Der er det veldig detaljert slik at healere å tanks får ros. Den viser raw healing, over healing, damage taken osv. I gamle guilden jeg var brukte vi sw_stats, men uansett så hadde vi lite fokus på hva den fortalte oss. Greide å si hvem som var god healer å god tank uten meters.

 

Uansett jeg synes Sw_stats forteller om en spiller er god eller ikke uansett class, det viser hvem som feks. semi afk'er igjennom hele raidet, hvem som fokuserer mest å yter sitt beste. Dette går da for alle classer å ikke bare dps. Klart er du dps warrior i et raid men samtidig må off-tanke vil jo folk forstå at det er grunnen til at du eventuelt er litt lavere på dps-meteret.

 

Men ja en del folk har feil oppfatning av dps-meters. De bruker de til å booste epeen istedet for å gjøre jobben sin. Dette gjelder da som oftest healing classes siden de kan manipulere, men ved bruk av sw_stats finner man ut om de har overheala som f bare ved å klatre på chartsen.

Lenke til kommentar
Du hater det fordi du er en slacker. SLACKER! ><

8201891[/snapback]

 

Litt seriøsitet hadde ikke vært å forakte

8201904[/snapback]

Hvis man først skal være så politisk korrekt, så tilføyer ikke du topic noe. Det gjør derimot jeg for de som forstår det, ved å vise at jeg er enig på en litt mer happy måte. Hva jeg skrev er en typisk stereotype damagemeter addict.

Lenke til kommentar

##Ingen av dere som bruker SW_stats eller? Der er det veldig detaljert slik at healere å tanks får ros. Den viser raw healing, over healing, damage taken osv. I gamle guilden jeg var brukte vi sw_stats, men uansett så hadde vi lite fokus på hva den fortalte oss. Greide å si hvem som var god healer å god tank uten meters.##

 

I det ene guildet mitt har vi den, men likevel er det en enorm overfokusering på damagemeteret som gjelder likevel.

Sist i Molten Core f.eks. var det en shaman som kom over meg (prest) i healing done, og samtidig lite overheal.

Alle sa "good job" osv. til shamanen, noe jeg syntes var rettferdig for shamanen sin del, men urettferdig for andres del.

Problemet var nemlig at jeg måtte spamme dispel som en av tre prester i raidet, og hadde rundt 500 dispels mot nestemann med rundt 100.

Likevel, alle bejubla shamanen på topp.... jeg med mine soleklare 500 dispels ble ikke lagt merke til engang, jeg fikk faktisk litt kjeft for at shamanen kom over meg.

 

Jeg vet at dette meteret ditt også kan vise antallet dispels, men poenget mitt står fast:

Det som overfokuseres på er damage done, og det er egentlig ganske trist i grunn, for det får mange av oss andre til å føle oss mindreverdige når hele tiden top damage-folka blir hylla som helter mens vi blir forbigått.

 

##Men ja en del folk har feil oppfatning av dps-meters. De bruker de til å booste epeen istedet for å gjøre jobben sin. Dette gjelder da som oftest healing classes siden de kan manipulere, men ved bruk av sw_stats finner man ut om de har overheala som f bare ved å klatre på chartsen.##

 

Man kan manipulere healmeteret helt fint uten noe overheal i det hele tatt.

Det gjøres ved at du brenner av en masse greater heals/healing touches hver gang det er et wipe/pull-recovery, slik at du helt kontrollert kan fyre av de største healene dine på åpenbare mål.

Det kan nesten sammenlignes med at dps-klassene skulle dengt livskiten ut av crittere mellom hvert pull, for slik å øke totalskaden sin.

Lenke til kommentar

Meh!

Swstats og lignende er ikke noe bibel, og det skal det nå heller aldri være. Men det er (kan) være ett nyttig verktøy for de fleste i raid-sammenheng. Ting må sees i sammenheng.

Hvem slacker? Hvem decurser ikke? Hvorfor har noen dps'ere ekstremt mye damage taken (unødvendige cleavs f.eks?). Osv osv.

Lenke til kommentar
Meh!

Swstats og lignende er ikke noe bibel, og det skal det nå heller aldri være. Men det er (kan) være ett nyttig verktøy for de fleste i raid-sammenheng. Ting må sees i sammenheng.

Hvem slacker? Hvem decurser ikke? Hvorfor har noen dps'ere ekstremt mye damage taken (unødvendige cleavs f.eks?). Osv osv.

8202790[/snapback]

 

Akkurat, og det er her problemet ligger.. Ingen som bryr seg om at en har 10x så mange dispell's som nestemann, alt de tenker på at hvem som er top på healing done og damage done.. Magen som har sheepa en add gjennom hele instancet og buffa alle gruppene aleine samt lagd alt vannet i raidet og holdt detect magic oppe på mobs der dette trengs er en mye bedre spiller en han som har 10% mer damage done, men dette sjekker ingen.

Lenke til kommentar
Meh!

Swstats og lignende er ikke noe bibel, og det skal det nå heller aldri være. Men det er (kan) være ett nyttig verktøy for de fleste i raid-sammenheng. Ting må sees i sammenheng.

Hvem slacker? Hvem decurser ikke? Hvorfor har noen dps'ere ekstremt mye damage taken (unødvendige cleavs f.eks?). Osv osv.

8202790[/snapback]

 

Akkurat, og det er her problemet ligger.. Ingen som bryr seg om at en har 10x så mange dispell's som nestemann, alt de tenker på at hvem som er top på healing done og damage done.. Magen som har sheepa en add gjennom hele instancet og buffa alle gruppene aleine samt lagd alt vannet i raidet og holdt detect magic oppe på mobs der dette trengs er en mye bedre spiller en han som har 10% mer damage done, men dette sjekker ingen.

8202822[/snapback]

 

Jess, som med shamanen som kom en plass høyere enn meg på healmeteret (1. plass) og der jeg fikk litt kjeft for dårlig healing... selv om jeg med mine 500 dispels sto for rundt 80% av alle dispels i hele Molten Core..

La noen merke til det? Neeei..

Lenke til kommentar
Akkurat, og det er her problemet ligger.. Ingen som bryr seg om at en har 10x så mange dispell's som nestemann, alt de tenker på at hvem som er top på healing done og damage done.. Magen som har sheepa en add gjennom hele instancet og buffa alle gruppene aleine samt lagd alt vannet i raidet og holdt detect magic oppe på mobs der dette trengs er en mye bedre spiller en han som har 10% mer damage done, men dette sjekker ingen.

8202822[/snapback]

 

Meh! Tror nok det varierer fra guild til guild.

Kan ikke prate for ditt guild.. (eller om hvorvidt ting har endret seg radikalt siden november), men når jeg var mage CL og i raid-guild så var nå definitivt de momentene du nevner ting som jeg (og resten av raid-ledelsen) overvåket.

 

"Ingen som bryr seg om at ..." er nok å ta litt hardt i. Men forsåvidt, jeg kjøper den. Har opplevd mange nok som mener "damage done" er alt som teller.

Lenke til kommentar

Hvorfor rogues har en konkuranse sånn er pga det er mange roguer

liker å gjøre litt dmg å se hvor mye de greier å presse ut i en viss periode noe som er IDIOTISK... jeg er selv rogue å greier sikkert fint å presse ut god dmg selv om jeg er hemo build men, sånt er idiotisk pga..

 

1. Tanken får da et stort problem med å holde agro i lengre fighter..

 

2. Over dps`er du i raid å får agro så er du ferdig, du rekker ikke å komme deg vet... er et smell fra en boss og du er ferdig,

 

3. Om du får agro, å overlever 1-2 slag, så bruker du verdifull mana fra healere som de kunne brukt på tanken, du er i Raid for dps, ikke offtank...

 

 

Har selv nå rerolla Shaman, lyst til å lage en "healer" men ikke en full blods healer, så jeg mekka en shaman "hybrid"... Å jeg merker allerede nå på en lvl av 40 at det er stress om healer å holde folk oppe i party`s.. serlig når de andre enn tanken leker heroes... til dere healere: til dem som over dps`er .. ikke heal dem! de lærer fort på den måten

Endret av Darkey
Lenke til kommentar
Tenkte nesten det var på tide med en tråd om emnet, en sak som jeg har gått og fundert litt på i lengre tid.

 

Min påstand er at damagemetere er til det verre for wow-communityet som helhet.

Problemet er som oftest at mange måler hvor god en spilleren er etter hvilken plass på damagemeteret vedkommende kom.

Ofte er det slik i raid at det blir en uoffisiell konkurranse om hvem som gjorde mest skade i raidet.

Ofte ser vi folk spamme ned party/guildchat med en rapport over damage done, og folk føler seg stolte når de kommer høyt opp... det skjønner jeg jo, det er gøy å være på toppen der.

 

Problemet som jeg derimot ser, er hva dette gir av indirekte konsekvenser for alle andre som ikke gjør dps i et raid.

Det blir f.eks. alltid vist til "han syke roguen som hadde 20% mer enn alle andre" osv.

Vel og bra for roguen, men hva med alle andre?

Jeg interesserte meg nylig for problemet, da jeg oppdaga hvilken gjenganger det er for "sånne som meg", som spiller support/healer-klasser, og hvordan vi regelrett blir neglisjert og forbisett av den store majoriteten av folk på spillet.

 

Det er mildt sagt frustrerende å gang på gang se at guildchaten fylles av en lang liste med total skade i et raid, for deretter å høre alle lovprise vedkommende som gjorde slik enorm skade.

For hvor er vi, de små som holder hele gruppa heala, som dispeller lynraskt det som måtte komme, som redder tanken i siste lita eller hjelper til å dra en løs mob fra casterne og tilbake til tanken?

Hvor er vi i det store bildet?

 

Jeg vet at det er noe som heter "healmeter", noe som forsåvidt er en kjekk greie, men for det første kan den manipuleres, og for det andre er det fortsatt ikke samme "wow!"-effekt som top damage meter.

Ærlig talt, det er ikke mange som bryr seg om du havner på topp 1 eller 5. plass på healmeteret uansett.

 

 

Ofte er det slik at vi som ikke har dps/tank-rollen i raidet blir totalt oversett i det store bildet, rent annet enn når kjeft skal fordeles når raidet wiper på grunn av healing så klart.

Det er disse små tingene vi som healere/support ikke kan måles på.

Kanskje vi redder raidet fordi vi lynraskt dispeller en dødelig debuff i riktig prioritert rekkefølge... men dette er ting folk ikke legger merke til, dette er ting osm ikke kan måles på noe "meter".

Jeg merker selv når jeg er kjempefokusert og redder gruppa fra et wipe, fordi jeg bruker blessing of protection/righteous defense til riktig tidspunkt og således gjør kampen stabil igjen.

Når legger folk merke til dette?

Det måles jo ikke på noe meter!

 

Jobben vi har er ofte en utakknemlig drittjobb.

Få legger merke til innsatsen vi legger i å vedlikeholde gruppa, men ofte de første til å virkelig få kjeft dersom det skjer noe galt.

Da er det frustrerende å samtidig se at dps, som alltid, er de som roses opp i skyene når raidet er over... der alle "gz'er" de som gjorde mest skade.

 

 

DETTE er også grunnen til at folk hele tiden klager over klassen sin på forumer og ingame.

Damage metere, og den generelle overfokuseringen på damage-meteret som om den skulle vært en hellig skrift.

Hvorfor tror du at prester, paladiner, shamaner (og noen ganger også warriors), har kjempelyst til å gjøre dps i raidet?

Det er fordi det å kunne gjøre dps, det å kunne vise seg på et meter folk referer til hele tiden når man skal diskutere hvem som var "best", er det som gjør at man føler seg verdsatt.

Derfor er det ofte vanskelig å få tak i healere, og derfor er det alltid en drøss med support-klasser som virkelig brenner etter å få gjøre dps en gang i blant... og jeg må si at jeg skjønner dem godt!

 

For det er jo derfor vi spiller.... ikke sant?

For det er jo til syvende og sist derfor vi driver endeløs grinding... for å bli best i noe?

For å føles verdsatt og respektert?

 

 

 

Derfor hater jeg damage metere, fordi "samfunnet" på wow er altfor overfokuserte på disse, og den generelle utakknemligheten ovenfor de som velger å heale/supporte.

Så... inntil vi får et generelt "best played-meter" som gjelder generelt for alle klasser, så må vi nok klare oss med utakknemligheten imens.

 

 

 

(PS: Til alle dere som sier "gtfo reroll dps-rogue" kan stikke ut av tråden, dere har ikke skjønt hva innlegget dreier seg om)

8201400[/snapback]

Ærlig talt. Healere får minst like mye skryt som dps/tank, om ikke mer. Jeg er dps selv (hunter), og det har faktiskt hendt mange ganger at jeg har komt øverst på dmg-metere, men jeg bruker ikke å få skryt for det. Og det gjør meg så langt inn i rassen så lite, jeg klarer å ha det morsomt selv om jeg ikke er best eller ikke får skryt for det. Jeg må innrømme å ha sett at healere ofte får litt mer kjeft enn andre på wipes, men da er det personene det er noe feil med, ikke damage-meteret.

Lenke til kommentar

Det ble fort stilt fra den best gearede healeren i guildet da man begynte å poste Overhealing og HPM :p

 

 

Damagemeter skaper mye drit, men det kan brukes nyttig også. Skal man poste Damage Done bør man poste alt; Healing done; overheals; mana efficiency; damage taken; healing taken; decursive; buffs; osv.

Å kjefte på folk bare ut ifra tall er ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Ærlig talt. Healere får minst like mye skryt som dps/tank, om ikke mer. Jeg er dps selv (hunter), og det har faktiskt hendt mange ganger at jeg har komt øverst på dmg-metere, men jeg bruker ikke å få skryt for det. Og det gjør meg så langt inn i rassen så lite, jeg klarer å ha det morsomt selv om jeg ikke er best eller ikke får skryt for det. Jeg må innrømme å ha sett at healere ofte får litt mer kjeft enn andre på wipes, men da er det personene det er noe feil med, ikke damage-meteret.

8204122[/snapback]

 

Tull, det der er tull og du vet det.

Kanskje det er slik i ditt guild, men i det store og hele er det supportrollene som blir mest forbigått.

 

Men jeg forventa vel et slikt svar før eller siden, fra en av de typiske dps-klassene som ser saken kun fra sitt ståsted og som tolker innlegget mitt som et angrep på dem, noe det ikke er.

Lenke til kommentar

Damage meter har sin funksjon, selv om det ofte desverre koker ned til et epeen-meter.

 

Healing meter på sin side er forbausende unyttig da. Det finnes vel knapt et mer situasjonsavhengig verktøy?

 

Blir man satt til å heale en melee gruppe i et encounter med mye AOE havner man automatisk høyt oppe mens MT healer kanskje ikke healer noe særlig i det hele tatt, det betyr ingenting. For ikke å snakke om paladiner som har en tendens til å toppe opp alle som allerede har en HOT på seg, betyr det at druiden automatisk er en dårligere healer en en overivrig paladin?

 

Slår bossen spesielt hardt i melee må kanske tanken toppes opp mest mulig hele tiden, og da blir det mye overhealing uansett hva man gjør.

 

Med mindre noen sitter på 80% overheal eller man mister folk mistenkelig ofte har ikke healing meter noe som helst verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...