Gå til innhold

EU, for eller mot?


Er du for eller i mot EU?  

285 stemmer

  1. 1. Er du for eller i mot EU?

    • Er for EU medlemskap
      89
    • Er mot EU medlemskap, men for EØS avtalen
      50
    • Er mot EU medlemskap og EØS avtalen
      95
    • Er usikker på EU medlemskap, men for EØS avtalen
      19
    • Er usikker på EU medlemskap, men mot EØS avtalen
      12
    • Ingen formening/vet ikke
      20


Anbefalte innlegg

Eksporterer ikke vi masse fisk til land utenom Europa? Olje?

 

Uansett hvor mye du vrir og vender på det, så er det fortsatt et faktum at 70 % av vår eksport går til EU. Det er i og for seg ikke så rart ettersom de er det markedet som ligger nærmest.

 

Vår eksport inkluderer langt mere enn fisk og olje. Hva skal de andre gjøre?

 

Nei, enten man liker det eller ikke, så er vi nødt til å forholde oss til EU som et marked hvor de aller fleste bedrifter i Norge vil selge sine varer. For å være konkurransedyktig med bedrifter i EU, er norske bedrifter avhengig av ikke deres varer blir tillagt toll når de tas inn i EU. Det er av denne grunn vi har EU og det er av samme grunn EU kan kreve betaling av Norge for at vi skal få tilgang på markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg kan legge til at Sveit ikke er medlem i EU, eller EØS. og det ser da ut til at de greier seg fint.

 

Tror du har misforstått en del ting her. For det første: EØS er ikke en medlemsorganisasjon som Norge har meldt seg inn i. Norge er medlem i EFTA sammen med Island, Liechtenstein og Sveits. Ja, det er riktig. Sveits er faktisk medlem her.

 

For det andre: Det som knytter EFTA-landene til EU er EØS-avtalen. Om du tenker deg EFTA som en pilar og EU som en annen frittstående pillar, vil EØS-avtalen være et avtaleverk som bygger bro mellom disse markedene.

 

Så det du sier er dermed feil. Sveits er medlem av EFTA som igjen er avtalepart i EØS-avtalen.

 

Du kan lese mer om dette på Europaportalen

8193772[/snapback]

Eller du som har missforstått litt?

En svært stor del av Norges utenrikshandel foregår med våre naboland i EU på grunnlag av EØS-avtalen. Avtalen trådte i kraft 1. januar 1994 og omfatter 25 EU-land samt EFTA-landene Island, Liechtenstein og Norge.

Her står det ikke at sveits er med... hmmm...

 

Av de fire gjenværende EFTA-land har Island, Liechtenstein og Norge sluttet seg til EØS-avtalen. Sveits som fortsatt er medlem av EFTA, har ikke sluttet seg til EØS, men knytter seg til EUs indre marked ved bilaterale handelsavtaler og ved å gjennomføre EU-regler direkte i egen lovgivning.

fremdeles ikke medlem i EØS.

Men hvis du fremdeles mener jeg har feil, så sleng på en link ;)

 

Sveit har ikke signert noen avtale, om å bygge en "bru" fra EFTA, til EU.

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar
Om vi melder oss ut av EØS... Hvem skal vi da selge varene våre til? Skal vi bli helt avhengige av olje?

 

 

Fullverdig medlemskap er bedre enn EØS - Vi blir sett på som solidariske likmenn, og vi får mer innflytelse.

 

EØS avtalen er nødvendig.

 

Hva er den logiske slutning?

8194103[/snapback]

Sisst jeg sjekket, så var det en god del flere land enn bare de i Europa på denna kloden her...

Du får det til å høres ut som om vi ikke kan selge til land utenom EU...

 

Eksporterer ikke vi masse fisk til land utenom Europa? Olje?

8194413[/snapback]

 

Sist jeg sjekket, så låg Norge i Europa. Og vårt største ikke-europeiske marked, utgjorde kun 6,7%... USA.

 

Du forstod forresten ikke hva jeg mente med "Skal vi bli helt avhengige av olje?", da du nevner at vi eksporterer olje til andre land.

 

- Oljen vil vi få solgt til Europa uansett, da de trenger den.

 

Jeg er forresten ikke overrasket over at du ikke forstod det poenget, da du mener vi ikke bør melde oss inn i EU.

 

Edit:

 

Sveits er btw medlem av EFTA...

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Free_Trade_Association

Endret av lithium
Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver.

 

Sveits er medlem av EFTA som igjen er avtalepart i EØS-avtalen.

 

Jeg kunne sikkert ha presisert at Sveits ikke har sluttet seg til selve EØS-avtalen,. Men det var i og for seg ikke poenget. Jeg ville kun fram til at EØS-avtalen ikke er en handelsorgansisasjon men et avtaleverk som er ment å knytte to handelsorganisasjoner nærmere hverandre.

 

At Sveits ikke har akseptert EØS-avtalen, innebærer likevel ikke at de ikke har knyttet seg til EU. Sveits har inngått en rekke avtaler som til dels har mer overnasjonale trekk enn hva gjelder for EØS-avtalen. Norge har en teoretisk mulighet til å si nei til direktiver fra EU, det har ikke Sveits. Poenget er likevel, at Sveits slett ikke står uavhengig av EU slik du antyder. Det er rett og slett ikke mulig.

 

Edit. Dette fremgår i og for seg av det du selv siterte.

 

Sveits som fortsatt er medlem av EFTA, har ikke sluttet seg til EØS, men knytter seg til EUs indre marked ved bilaterale handelsavtaler og ved å gjennomføre EU-regler direkte i egen lovgivning.
Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Sist gang jeg var litt opplyst om EU drev de med svært omfattende jordbrukssubsidier som blant annet var veldig ugunstig for afrikanske bønder. Den gangen var det den viktigste årsaken til at jeg var mot EU. Idag har jeg ikke nok kunnskap til å ta stilling til spørsmålet. Er jordbrukspolitikken derimot den samme er standpunktet mitt likeså.

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Sist gang jeg var litt opplyst om EU drev de med svært omfattende jordbrukssubsidier som blant annet var veldig ugunstig for afrikanske bønder. Den gangen var det den viktigste årsaken til at jeg var mot EU. Idag har jeg ikke nok kunnskap til å ta stilling til spørsmålet. Er jordbrukspolitikken derimot den samme er standpunktet mitt likeså.

8194621[/snapback]

 

At vi står utenfor EU hjelper vel ikke bøndene i Afrika det spøtt. Da hadde det vel vært bedre om vi var med for å påvirke politikken direkte?

Lenke til kommentar
Sveits er btw medlem av EFTA...

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Free_Trade_Association

8194566[/snapback]

har heller ikke sagt noe annet.

 

@ Jon_o:

Jeg har heller ikke sagt noe annet heller.

Det virket som om du trodde Sveits var medlem i EØS, noe som de ikke er, og at de har ingått en haug med avtaler med Eu om div masse ting.

 

Jeg har heller ikke sagt at sveit står helt utenfor EU, og greier seg fint med det.

Jeg har sagt at sveits verken er medlem i EU, og EØS, og ser ut til å greie seg fint.

 

En må ikke være medlem av EU eller EØS for å "komme inn", man må bare bruke noen andre alternative metoder.

Lenke til kommentar

Jeg er mot EU og EØS :)

 

EU er et fint tiltak, men ikke godt nok utviklet til at vi har noe nytte av å komme oss inn der. Hadde bare politikerne turt å bruke vetoretten i EØS sammenheng, så hadde kanskje folk sett at det nyttet å komme seg unna alle regler som EU visstnok "trer nedover hodene våre".

Lenke til kommentar
Uansett hvor mye du vrir og vender på det, så er det fortsatt et faktum at 70 % av vår eksport går til EU. Det er i og for seg ikke så rart ettersom de er det markedet som ligger nærmest.

 

Vår eksport inkluderer langt mere enn fisk og olje. Hva skal de andre gjøre?

 

Nei, enten man liker det eller ikke, så er vi nødt til å forholde oss til EU som et marked hvor de aller fleste bedrifter i Norge vil selge sine varer. For å være konkurransedyktig med bedrifter i EU, er norske bedrifter avhengig av ikke deres varer blir tillagt toll når de tas inn i EU. Det er av denne grunn vi har EU og det er av samme grunn EU kan kreve betaling av Norge for at vi skal få tilgang på markedet.

8194436[/snapback]

 

Jeg hører stadig eksportargumentet i Eu debatten. selv er jeg litt skeptisk til å fremheve det så mye. det er jo greit nok at ved å bli medlem av EU (eventuelt EØS) sikrer man markedsadgang for norsk eksport. Hele poenget med det indre markedet til EU er økt konkurranse på alle produkter (effektiv utnyttelse av alle ressurser). Dvs at jo bedre det indre markedet til EU virker, desto hardere konkurranse vil vi få på våre eksportprodukter, og det er da vi ikke tjent med.

Så litt på spissen kan man faktisk si at Norsk eksportindustri egentlig burde lete etter andre markeder der konkurransen på våre produkter ikke var så hard.

 

Agrumentet du heller burde benytte deg av i Eu debatten, er de enorme fordelene importmaredet vil gi oss her i Norge ved at vi blir fullverdige medlemmer.

Lenke til kommentar
En må ikke være medlem av EU eller EØS for å "komme inn", man må bare bruke noen andre alternative metoder.

 

Har fremdeles litt problemer med dette å være medlem av EØS, men ok :)

 

Det er i og for seg riktig det du sier, men forskjellen er vel heller ikke stor. Om man må innlate seg på det samme avtaleverket utenfor EØS, hva er da vitsen? Poenget er jo at EU krever at man aksepterer de fire friheter for at man i det hele tatt skal få tilgang på markedet. Om man gjør dette i en avtale, eller om man gjør det i en haug av avtaler, er vel i grunn et fett. Det andre alternativet er bare litt mer tungrodd.

Lenke til kommentar
Uansett hvor mye du vrir og vender på det, så er det fortsatt et faktum at 70 % av vår eksport går til EU. Det er i og for seg ikke så rart ettersom de er det markedet som ligger nærmest.

 

Vår eksport inkluderer langt mere enn fisk og olje. Hva skal de andre gjøre?

 

Nei, enten man liker det eller ikke, så er vi nødt til å forholde oss til EU som et marked hvor de aller fleste bedrifter i Norge vil selge sine varer. For å være konkurransedyktig med bedrifter i EU, er norske bedrifter avhengig av ikke deres varer blir tillagt toll når de tas inn i EU. Det er av denne grunn vi har EU og det er av samme grunn EU kan kreve betaling av Norge for at vi skal få tilgang på markedet.

8194436[/snapback]

 

Jeg hører stadig eksportargumentet i Eu debatten. selv er jeg litt skeptisk til å fremheve det så mye. det er jo greit nok at ved å bli medlem av EU (eventuelt EØS) sikrer man markedsadgang for norsk eksport. Hele poenget med det indre markedet til EU er økt konkurranse på alle produkter (effektiv utnyttelse av alle ressurser). Dvs at jo bedre det indre markedet til EU virker, desto hardere konkurranse vil vi få på våre eksportprodukter, og det er da vi ikke tjent med.

Så litt på spissen kan man faktisk si at Norsk eksportindustri egentlig burde lete etter andre markeder der konkurransen på våre produkter ikke var så hard.

 

Agrumentet du heller burde benytte deg av i Eu debatten, er de enorme fordelene importmaredet vil gi oss her i Norge ved at vi blir fullverdige medlemmer.

8194759[/snapback]

 

Forbrukerene -> Nasjonen er tjent med høyere konkurranse. Vi får mer for pengene våre, og avlegs industri får tideligere kroken på døren. Hvor mye ressurser har ikke den norske stat kastet vekk ved å tviholde på diverse industri-fabrikker? Arbeidskraften har større grensenytte i andre sektorer / skaper mer verdi.

 

Greit nok at eksport ikke er "pressende" for Norge, da vi eksporterer langt mer enn vi importerer. Men at det er høy konkurranse innad i EU, er intet argument mot EU. Hvis det så finnes markeder hvor konkurransen ikke er så hard, skader det da at våre bedrifter kan opperere med relativt høyere priser?

 

Scenarioet ditt er forresten litt urealistisk:

- Det er stor konkurranse i EU, derfor får vi ikke solgt våre produkter.

- Vi bør da prøve å finne andre markeder.

- Hva nekter bedrifter i EU å eksportere til "andre markeder" ?

Lenke til kommentar
Scenarioet ditt er forresten litt urealistisk:

- Det er stor konkurranse i EU, derfor får vi ikke solgt våre produkter.

- Vi bør da prøve å finne andre markeder.

- Hva nekter bedrifter i EU å eksportere til "andre markeder" ?

8196129[/snapback]

 

Nei, det er ikke urealistisk.

- Jeg har ikke sagt at vi ikke får solgt produktene våre, kun at de vil med høyere konkurranse selges til en lavere pris (ergo lavere fortjeneste).

- Ja, vi bør finne markeder hvor det ikke er slik effektiv konkurranse som EUs indre marked legger opp til.

- Eu kan også fritt ekspotere til slike markeder, det er de sikkert i full stand til. Så lenge det andre markedet ikke er så effektivt som EUs indre marked, så vil det ligge muligheter for bedre gevinst. Også for andre land enn Norge. Dette er elementer økonomi, mindre effektiv konkurranse og mindre effektive markeder gir høyere priser...

 

Ellers må jeg jo få understreke at jeg er for EU. Jeg skulle gjerne set at vi kunne delta i EUs inder marked. ta del i de gevinstene det medfører at vi får importere billige produkter, ha større produktuvalg og dermed bedre konkurranse.

Lenke til kommentar
Hvis du har peilig på økonomi, så vil du vite at komparative fortrinn innebærer at selv land som lager alt "dårligere" enn andre land, har mye å tjene på handel.

8197784[/snapback]

Det jeg har sagt og som jeg understreker igjen. er at det kan virke motsigende å opphøye eksportargumentet som et av de viktigste argumentene for å delta i det indre markedet i EU.

EU ønsker at deres indre marked skal være et av de mest perfekte markedene i verden. Det innebærer stadig hardere konkurranse etterhvert som flere deltar. Grunnen til at eksportargumentet da kan brukes mot EU, er at Norge ville vært tjent med å selge produktene sine i et annet marked enn EUs. Fordi vi da kunne hatt en høyere fortjeneste på varene våre, grunnet at vi fant et marked som hadde mindre konkurranse enn hva EUs indre marked har.

 

Man trenger ikke engang benytte seg av begrepet "komparative fortrinn" for å forklare og forstå det resonnementet.

Lenke til kommentar
Hva går EØS-avtalen ut på sånn generelt?

8203126[/snapback]

 

Vi får ta del i EUs indre marked imot at vi bøyer oss for direktiver fra EU, pluss at vi må betale en betydelig sum årlig.

 

I mitt syn får vi alt det som kan være "negativt" med EU, uten å få innflytelse, eller bli ansett som likmenn.

 

Mot både eu og eøs, har alltid vært det og vil forbli det.

8216724[/snapback]

 

Kan du forklare deg?

Lenke til kommentar
EUs indre marked? (et marked med tollmurer rundt, men fri handel internt)

8194008[/snapback]

Skjønte det, men regner med problemet ikke var det frie markedet internt, men de høye tollmurene rundt.?

8194111[/snapback]

Hadde man ikke hat tollmurer rundt, så hadde ikke markedet vært 'indre'. Så ja, problemet er ikke markedet, men at man ikke innlemmer andre.

 

På den annen side liker jeg måten EU utvider på ved å sette økonomiske og politiske krav. På den måten gir man et klart insentiv til reformering av andre nasjoner. Og dette insentivet ville ikke eksistert uten at man hadde murer i utgangspunktet.

 

Så jeg har gått fra å være motstander pga. tollmurene til tviler pga. tollmurene. Et paradoks, men der er jeg i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...