Gå til innhold

EU, for eller mot?


Er du for eller i mot EU?  

285 stemmer

  1. 1. Er du for eller i mot EU?

    • Er for EU medlemskap
      89
    • Er mot EU medlemskap, men for EØS avtalen
      50
    • Er mot EU medlemskap og EØS avtalen
      95
    • Er usikker på EU medlemskap, men for EØS avtalen
      19
    • Er usikker på EU medlemskap, men mot EØS avtalen
      12
    • Ingen formening/vet ikke
      20


Anbefalte innlegg

jon_o: Vi har også innvandring for folk med kompetanse som vi har bruk for uavhengig av om du kommer fra Malawi eller Peru. Kvota er på 5000 personer i året, men den blir aldri fylt opp. Norge er ikke så attraktivt for høyt utdannede folk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jon_o: Vi har også innvandring for folk med kompetanse som vi har bruk for uavhengig av om du kommer fra Malawi eller Peru. Kvota er på 5000 personer i året, men den blir aldri fylt opp. Norge er ikke så attraktivt for høyt utdannede folk.

8190459[/snapback]

 

Det er riktig. Men dette er i grunn noe annet enn innvandring. Det samme gjelder ide som kommer for å studere.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar
Å være solidarisk er å gi av SINE EGNE PENGER, ikke å kreve at andre skal gi.

Leser du hva jeg skriver?

 

Det blir allerede krevd at vi skal gi, de fleste her i landet betaler en 30-50% i skatt.

 

Poenget er at venstresiden mener de er de eneste solidariske, og deler gjerne ut penger til sosialklienter som vil ha seg ny TV.

Men når det er snakk om EU, og å gi støtte til utvikling av fattigere land, er det plutselig helt uaktuelt. Hvorfor fortjener "fattige" nordmenn (dvs. de som ikke har råd til leilighet til 4 millioner, 2 biler osv) mer støtte enn fattige bønder i romania?

 

Og det går faktisk også an å tenke litt langsiktig - Hvis vi støtter fattige land, ikke med U-hjelp, men støtte til utvikling, vil også vi på lang sikt tjene på dette.

Lenke til kommentar

Jeg er imot EU og syns vi bør melde oss ut av EØS.

Det er jo idiotisk at noen folk nedi Brüssel skal bestemme over oss.

Vi har så og si ingen stemme i EU (pga. lavt folketall).

 

Et eksempel på en idiotisk ting EU har gjort er jo at de nekter oss å skrive hvilke e-stoffer vi har i maten (gjennom EØS avtalen). Da utenlandsk mat har mye mer e-stoffer enn norsk mat, blir det ulovlig å skrive om det, pga at det fremmer norsk industri.

Lenke til kommentar
Jeg er imot EU og syns vi bør melde oss ut av EØS.

 

Jaha, og hva skal vi gjøre da? Omtrent 70% av vår eksport går til EU. Om vi ikke har en eller annen formell tilknytning til EU-markedet, vil all eksport til EU bli møtt med en massiv tollbarriere. EU har faktisk mer omfattende tollbarrierer enn Norge. Bedrifter som eksporterer vil få det tøft om ikke umulig dersom du får ønsket ditt oppfylt.

Lenke til kommentar
jon_o: Vi har også innvandring for folk med kompetanse som vi har bruk for uavhengig av om du kommer fra Malawi eller Peru. Kvota er på 5000 personer i året, men den blir aldri fylt opp. Norge er ikke så attraktivt for høyt utdannede folk.

8190459[/snapback]

 

Det er riktig. Men dette er i grunn noe annet enn innvandring. Det samme gjelder ide som kommer for å studere.

8190491[/snapback]

 

Dette kalles da arbeidsinnvandring?

Lenke til kommentar
Å være solidarisk er å gi av SINE EGNE PENGER, ikke å kreve at andre skal gi.

Leser du hva jeg skriver?

 

Det blir allerede krevd at vi skal gi, de fleste her i landet betaler en 30-50% i skatt.

 

Poenget er at venstresiden mener de er de eneste solidariske, og deler gjerne ut penger til sosialklienter som vil ha seg ny TV.

Men når det er snakk om EU, og å gi støtte til utvikling av fattigere land, er det plutselig helt uaktuelt. Hvorfor fortjener "fattige" nordmenn (dvs. de som ikke har råd til leilighet til 4 millioner, 2 biler osv) mer støtte enn fattige bønder i romania?

 

Og det går faktisk også an å tenke litt langsiktig - Hvis vi støtter fattige land, ikke med U-hjelp, men støtte til utvikling, vil også vi på lang sikt tjene på dette.

8190643[/snapback]

 

Har ikke sagt at jeg er uenig jeg. Svaret var bare en tilføying av det du sa.

Lenke til kommentar
Jeg er imot EU og syns vi bør melde oss ut av EØS.

 

Jaha, og hva skal vi gjøre da? Omtrent 70% av vår eksport går til EU. Om vi ikke har en eller annen formell tilknytning til EU-markedet, vil all eksport til EU bli møtt med en massiv tollbarriere. EU har faktisk mer omfattende tollbarrierer enn Norge. Bedrifter som eksporterer vil få det tøft om ikke umulig dersom du får ønsket ditt oppfylt.

8190882[/snapback]

jeg kan legge til at Sveit ikke er medlem i EU, eller EØS. og det ser da ut til at de greier seg fint.

 

Og det virker som om du tror at Norge ikke kommer til å greie seg uten å være medle i EU, eller EØS.

Og vil EU ha for store avgifter på Olja vi eksporterer til de, kan vi vel bare slutte å eksportere til de, og da får nok pipa en annen lyd.

 

Og når det er tom for olje, så har en vel funnet på noe annet å eksportere.

Lenke til kommentar

Så har vel sveits den fordelen at de ligger midt i Europa, noe som gir andre fordeler til de som vil handle med sveits.

 

Norge derimot, er en outsider :p

 

Har noen forresten tall på hvem Sveits handler mye med?

Nå handler de vel forresten mye "penger" (bank), og det er vel ikke toll på det :p

 

Men altså, dere som er så sterkt mot EU - dere får ihvertfall komme opp med et alternativ. "Det får politikere som får betalt for det finne ut" holder nemlig ikke til at jeg anser det som et reelt alternativ.

Lenke til kommentar
Usikker...

 

Jeg er for et globalt marked og utgjevning av de økonomiske forskjellene globalt. Jeg liker måten EU utvider på, men jeg liker ikke at EU har et indre marked. Ja, jeg vet dette er selvmotsigende. :)

8193327[/snapback]

Skjønte ikke helt hva du mente med at de har et "indre" marked..

 

Uansett, spørsmålet jeg stiller meg er - Hva vil forskjellen bli hvis vi melder oss inn i EU, sammenlignet med dagens EØS-avtale? Får det flere negative konsekvenser?

Mitt inntrykk er at det kun er positive sider med EU fremfor EØS, men jeg har ikke satt meg nok inn i det til å uttale meg om saken.

Lenke til kommentar
jeg kan legge til at Sveit ikke er medlem i EU, eller EØS. og det ser da ut til at de greier seg fint.

 

Tror du har misforstått en del ting her. For det første: EØS er ikke en medlemsorganisasjon som Norge har meldt seg inn i. Norge er medlem i EFTA sammen med Island, Liechtenstein og Sveits. Ja, det er riktig. Sveits er faktisk medlem her.

 

For det andre: Det som knytter EFTA-landene til EU er EØS-avtalen. Om du tenker deg EFTA som en pilar og EU som en annen frittstående pillar, vil EØS-avtalen være et avtaleverk som bygger bro mellom disse markedene.

 

Så det du sier er dermed feil. Sveits er medlem av EFTA som igjen er avtalepart i EØS-avtalen.

 

Du kan lese mer om dette på Europaportalen

Endret av jon_o
Lenke til kommentar
Usikker...

 

Jeg er for et globalt marked og utgjevning av de økonomiske forskjellene globalt. Jeg liker måten EU utvider på, men jeg liker ikke at EU har et indre marked. Ja, jeg vet dette er selvmotsigende. :)

8193327[/snapback]

Skjønte ikke helt hva du mente med at de har et "indre" marked..

8193441[/snapback]

EUs indre marked? (et marked med tollmurer rundt, men fri handel internt)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Om vi melder oss ut av EØS... Hvem skal vi da selge varene våre til? Skal vi bli helt avhengige av olje?

 

 

Fullverdig medlemskap er bedre enn EØS - Vi blir sett på som solidariske likmenn, og vi får mer innflytelse.

 

EØS avtalen er nødvendig.

 

Hva er den logiske slutning?

Lenke til kommentar
Men altså, dere som er så sterkt mot EU - dere får ihvertfall komme opp med et alternativ. "Det får politikere som får betalt for det finne ut" holder nemlig ikke til at jeg anser det som et reelt alternativ.

8193324[/snapback]

Hva er det vi har folkevalgte for da?

Lenke til kommentar
Om vi melder oss ut av EØS... Hvem skal vi da selge varene våre til? Skal vi bli helt avhengige av olje?

 

 

Fullverdig medlemskap er bedre enn EØS - Vi blir sett på som solidariske likmenn, og vi får mer innflytelse.

 

EØS avtalen er nødvendig.

 

Hva er den logiske slutning?

8194103[/snapback]

Sisst jeg sjekket, så var det en god del flere land enn bare de i Europa på denna kloden her...

Du får det til å høres ut som om vi ikke kan selge til land utenom EU...

 

Eksporterer ikke vi masse fisk til land utenom Europa? Olje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...