Gå til innhold

Led Zeppelin - Din mening om bandet


PatSharpX

Anbefalte innlegg

Den boken der skal etter Jimmy Page sin mening være den beste biografien om dem hittil. Det eneste han er uenig med er noen av forfatterens sjangerplassering.

 

Boken er bestilt :)

8208709[/snapback]

I hvilken sjanger plasserer han bandet?

8208781[/snapback]

Har jo ikke lest boken, men er jo sikkert Heavy Metal (som ingen i bandet liker å få musikken sin sjangerplassert som). Men etter et intervju i et gitarblad så var det flere sjangre som han mente var feil.

8208830[/snapback]

Heavy metal-sjangeren er jo utrolig vid. Det er jo nærmest et samlebegrep på alle metal-sjangre. Uansett så blir det litt feil å plassere dem i sjangeren, men om tenker på hva heavy metal er i dag så er det utvilsomt i mine ører Black Sabbath som som bør krediteres som det første heavy metal-bandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heavy metal-sjangeren er jo utrolig vid. Det er jo nærmest et samlebegrep på alle metal-sjangre.  Uansett så blir det litt feil å plassere dem i sjangeren, men om tenker på hva heavy metal er i dag så er det utvilsomt i mine ører Black Sabbath som som bør krediteres som det første heavy metal-bandet.

8210247[/snapback]

Cream var før BS...

Endret av HenHau
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Heavy metal-sjangeren er jo utrolig vid. Det er jo nærmest et samlebegrep på alle metal-sjangre.  Uansett så blir det litt feil å plassere dem i sjangeren, men om tenker på hva heavy metal er i dag så er det utvilsomt i mine ører Black Sabbath som som bør krediteres som det første heavy metal-bandet.

8210247[/snapback]

Cream var før BS...

8211318[/snapback]

 

Njah...begge bandene startet omtrent samtidig. 1966 var vel utgangspunktet for både Cream og Sabbath (de het Earth (?) først). Og det kan vel diskuteres om Cream var eller ble et heavy metal band....

Lenke til kommentar
Heavy metal-sjangeren er jo utrolig vid. Det er jo nærmest et samlebegrep på alle metal-sjangre.  Uansett så blir det litt feil å plassere dem i sjangeren, men om tenker på hva heavy metal er i dag så er det utvilsomt i mine ører Black Sabbath som som bør krediteres som det første heavy metal-bandet.

8210247[/snapback]

Cream var før BS...

8211318[/snapback]

 

Njah...begge bandene startet omtrent samtidig. 1966 var vel utgangspunktet for både Cream og Sabbath (de het Earth (?) først). Og det kan vel diskuteres om Cream var eller ble et heavy metal band....

8289279[/snapback]

Det trengs vel strengt talt ikke å diskuteres om Cream er et metalband eller ei. Det er iallefall første gangen jeg har hørt det. De er derimot svært viktige for blues-rock'en på 60/70-tallet, noe som igjen var viktig for utviklingen av heavy metal.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Remasters kan være en grei introduksjon dersom du ikke har hørt noe særlig av Zeppelin tidligere. Men for Guds skyld - kjøp albumene etter hvert også, det er så mange godsanger som ikke kom med på Remasters.

8299201[/snapback]

Jaja er du gal!

Tenkte det som en intro jo til folk som kanskje ikke har hørt noe på Zeppelin før

Lenke til kommentar

jeg har alle album i boks og enkeltcd format, alle dvdene, 3-4 biografier og idiotisk mye apps .. personlig hater jeg In trough out the door, fordi det gjenspeiler mye sløvhet og jimmys manglende opptrenden og komponering av albumet. John Paul Jones har mekka litt for mye (alltho han var en handy man på både piano/keyboardet, bassen og mandolinen, var ikke han skapersjela i bandet)

Lenke til kommentar

Haha, dette har jeg ikke lagt merke til før.. Episodene i That 70's Show er oppkalt etter Zeppelin-sanger.. :p

 

1. Going To California

2. I Can't Quit You Babe

3. What Is And What Should Never Be

4. Heartbreaker

5. Ramble On

6. Over The Hills And Far Away

7. Hot Dog

8. Thank You

9. Black Dog

10. The Crunge

11. The Girl I Love

12. Misty Mountain Hop

13. Your Time Is Gonna Come

14. Babe I'm Gonna Leave You

15. When The Levee Broke

16. Whole Lotta Love

17. The Battle Of Evermore

18. Hey Hey What Can I Do

19. Bring It On Home

20. No Quarter

21. Trampled Under Foot

22. You Shook Me

23. Nobody's Fault But Mine

24. Immigrant Song

25. Celebration Day

 

Ganske kult, egentlig :)

 

Er det bare jeg som digger album 2 utrolig mye? Er så utrolig bra sanger der :love:

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Selv om den platen begynner med Whole Lotta Love og inneholder Ramble On og Moby Dick, synes jeg faktisk Physical Grafitti er den beste platen. Den representerer bandet på en svært god og kreativ måte. Det er ikke uten grunn at alle deres tidligere plater kom på platesalgslistene da Physical Grafitti ble sluppet i 1975.

Lenke til kommentar
John Paul Jones har mekka litt for mye (alltho han var en handy man på både piano/keyboardet, bassen og mandolinen, var ikke han skapersjela i bandet)

8300480[/snapback]

Hvordan forklarer du sanger som your time is gonna come og Stairway to Heaven da? Han blir seriøst undervurdert av dagens musikklyttere. Stille? Ja. Musikalskt geni? Det og.

Lenke til kommentar
Haha, dette har jeg ikke lagt merke til før.. Episodene i That 70's Show er oppkalt etter Zeppelin-sanger.. :p

 

1. Going To California

2. I Can't Quit You Babe

3. What Is And What Should Never Be

4. Heartbreaker

5. Ramble On

6. Over The Hills And Far Away

7. Hot Dog

8. Thank You

9. Black Dog

10. The Crunge

11. The Girl I Love

12. Misty Mountain Hop

13. Your Time Is Gonna Come

14. Babe I'm Gonna Leave You

15. When The Levee Broke

16. Whole Lotta Love

17. The Battle Of Evermore

18. Hey Hey What Can I Do

19. Bring It On Home

20. No Quarter

21. Trampled Under Foot

22. You Shook Me

23. Nobody's Fault But Mine

24. Immigrant Song

25. Celebration Day

 

Ganske kult, egentlig :)

 

Er det bare jeg som digger album 2 utrolig mye? Er så utrolig bra sanger der :love:

8300555[/snapback]

Offtopic

 

Småfestlig ja. Episodenavnene er oppkalt etter sanger fra følgende band:

 

Sesong 5 = Led Zeppelin

Sesong 6 = The Who

Sesong 7 = Rolling Stones

Sesong 8 = Queen

 

Bare jeg som ser sammenhengen? De er alle britiske og de roxxor maxxor

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...