Gå til innhold

Led Zeppelin - Din mening om bandet


PatSharpX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har BBC Sessions albumet?

8188951[/snapback]

Jess, såklart. Knallbra album som er et litt annerledes live-album enn for eksempel How the West Was Won.

 

Men ja, Led Zeppelin er knall. Sammen med The Beatles er de mitt favorittband gjennom tidene. Favorittsanger? Uuh, vanskelig ... Dazed and Confused, Stairway to Heaven, Black Dog, Whole Lotta Love, What Is and What Should Never Be, Babe I'm Gonna Leave You, Kashmir ... lista er laaaang.

 

Foreløpig har jeg I, II, III, IV, Houses, Physical, BBC Sessions og How the West Was Won på CD, og I og II på LP. LP-samlingen må utvides litt, og jeg må vel skaffe meg de resterende CD-ene også. Selv om kvaliteten på de siste albumene ikke kan måle seg med de seks første, så er det fortsatt bra musikk. :)

Lenke til kommentar
De mangler liksom litt "krutt". blir litt kjedelig i lengden i mine ører

8192251[/snapback]

 

Da må du få deg bedre anlegg ;) mye krutt i platene til Zeppelin. Det spesielle med gruppa at de slutta med Tv opptreden siden studioene ikke hadde skikkelig utstyr. Det var vel eneste Danmarks Radio de likte siden de hadde topp utstyr, fin liten konsert.

Lenke til kommentar

Jeg synes de første albumene er desidert best. Presence og In Through The Outdoor er de desidert svakeste albumene, hvis man ser på helheten til albumene. For eksempel fra Presence (som er de to gode sangene): Achilles Last Stand og Nobody Fault But mine. Man hører så godt at dem har mistet piffen på slutten, dop og utbrennthet tok overhånd, ikke like råe gitarriff, slappere tekster osv.

 

Klarer ikke velge noe favorittalbum, men I,II,III er kanskje de jeg koser meg best med. IV, Houses Of The Holy og Physical Graffiti er kanonbra også, men som sakt, klarer ikke velge noen favoritt.

 

Min mening om bandet, er at disse fire musikkerene som en gang var, var den ultimate sammensetningen til det ultimate hard/heavy - rock band. NOEN gang, de er alle udødelige guder!

 

Edit:

Grov feilformulering

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar
På hvilke måter mener dere Led Zeppelin var nyskapende og kanskje også revolusjonerende?

8203873[/snapback]

Hør Led Zeppelin I! Beste debuten til et band i musikkhistorien. Bonham har mye å si, tidenes beste trommis etter min mening.

 

De hadde geniale riff, variasjon og en masse godlåter. De brukte også teknikker og intrumenter som ikke var vanlige i "sjangeren" (de var jo innom de fleste sjangere som er der ute)

Lenke til kommentar
Jeg synes de første albumene er desidert best. Presence og In Through The Outdoor er de desidert svakeste albumene, hvis man ser på helheten til albumene. For eksempel fra Presence: Achilles Last Stand og Nobody Fault But mine. Man hører så godt at dem har mistet piffen på slutten, dop og utbrennthet tok overhånd, ikke like råe gitarriff, slappere tekster osv.

8201672[/snapback]

 

Seriøst? Achilles Last Stand er den råeste Led Zeppelin sangen som finnes. Jimmy Page mente på at det var den beste sangen de hadde lagd. Skal være enig at albumet ikke er så bra som de forrige albumene, men Achilles Last Stand er en genial sang.

Lenke til kommentar
På hvilke måter mener dere Led Zeppelin var nyskapende og kanskje også revolusjonerende?

8203873[/snapback]

 

Nyskapende fordi de i 1968 tok BluesRocken i nye høyder. De tolket bluesen på nytt, de var med på å skape hardrock stilen vi kjenner til i dag.. Bandet hadde inspirasjon fra Amerikansk blues og de satte punktum på 60 talls sounden. Det er bare å høre på viktige grupper som Cream, Jimi Hendrix og The Yardbirds som var veldig hardt men ikke kom seg helt ut av bluestonene.

 

Her er det en fin artikel som forklarer litt

Lenke til kommentar
Den boken der skal etter Jimmy Page sin mening være den beste biografien om dem hittil. Det eneste han er uenig med er noen av forfatterens sjangerplassering.

 

Boken er bestilt :)

8208709[/snapback]

I hvilken sjanger plasserer han bandet?

8208781[/snapback]

Har jo ikke lest boken, men er jo sikkert Heavy Metal (som ingen i bandet liker å få musikken sin sjangerplassert som). Men etter et intervju i et gitarblad så var det flere sjangre som han mente var feil.

Lenke til kommentar
Jeg synes de første albumene er desidert best. Presence og In Through The Outdoor er de desidert svakeste albumene, hvis man ser på helheten til albumene. For eksempel fra Presence: Achilles Last Stand og Nobody Fault But mine. Man hører så godt at dem har mistet piffen på slutten, dop og utbrennthet tok overhånd, ikke like råe gitarriff, slappere tekster osv.

8201672[/snapback]

 

Seriøst? Achilles Last Stand er den råeste Led Zeppelin sangen som finnes. Jimmy Page mente på at det var den beste sangen de hadde lagd. Skal være enig at albumet ikke er så bra som de forrige albumene, men Achilles Last Stand er en genial sang.

8205302[/snapback]

 

Beklager ser at jeg skrev feil, jeg mente å skrive noe som bortsett fra. Mente ikke at Achilles Last Satand og Nobodys Fault But Mine er de svake sporene på Presence, mens de andre sporene mer er mid-stream. Ser nå at jeg skrev feil

Endret av Kjekssjokolade
Lenke til kommentar
http://www.amazon.com/Stairway-Heaven-Led-...74543913&sr=1-1

 

Den leste jeg i høst, og den er veldig interessant. Litt mer "off the record" greier om bandet, fra deres gamle tour manager. For de som alt kjenner til bandet, og vil vite litt mer om det som skjedde bak scena...

8208810[/snapback]

 

Hammer Of The Gods, er en uoffisiell biografi om bandet. Leste den på engelsk i pocketutgave, likte den veldig godt. Ikke sensurert, masse off-record i den også

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...