Gå til innhold

Erfaringer med Pentax K10D


Anbefalte innlegg

Hvilken innstillinger bruker dere mest (vanligst) på K10D?

Da jeg er ny på dette kameraet, så lurer jeg litt på bruker erfaringer med innstillingene

1. Hvilken mode liker dere best på funksjonsrattet, P - SV-AV-TV osv....?

2. Tar de fleste RAW eller RAW+JPEG eller JPEG?

3. Hvilken fargetone har dere som innstilling, lys eller naturlig?

4. Brukes mest AF.S eller AF.C eller manuell

5. Brukes mest AF punkt på Auto, SEL eller senter?

6. Lysmåling, brukes flersegment, spot eller senter måling mest?

 

Kunne være artig å høre hva erfaringene er. Da jeg ikke har funnet noen spesielle favoritt innstillinger enda, da det er mye nytt å lære seg på en gang.

 

Når dere bruker blitz, har dere for valgt WB til Blitz? Eller lar dere den stå i Auto hele tiden, for siden å etterjuster?

 

Kom med erfaringer.....

 

Edit: overskrift

Endret av acer290
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke K10D - men jeg bruker som regel:

 

1. A - blenderprioritert modus. Da vet jeg hvordan dybdeskarpheten blir.

2. RAW. Da kan jeg justere WB etterpå.

3. Auto WB. Den treffer stort sett.

4. AF S - driver ikke med så mye action photography..

5. Senter AF punkt - vet hvor fokusen vil ende. Kan sikte inn riktig, og så rekomponere..

6. Senter lysmåling - best overall. Spot er fint til motlys, og flersegment til landskap etc.

 

Da føler jeg at jeg får et rimelig forutsigbart resultat som også er mulig å justere i etterkant.

 

Og Auto WB med blitz skal da være perfekt, for blitzen forteller kamera hvilken WB den bruker. Eller har jeg en feilaktig antagelse?

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Hvilken innstillinger bruker dere mest (vanligst) på K10D?

Da jeg er ny på dette kameraet, så lurer jeg litt på bruker erfaringer med innstillingene

1. Hvilken mode liker dere best på funksjonsrattet, P - SV-AV-TV osv....?

2. Tar de fleste RAW eller RAW+JPEG eller JPEG?

3. Hvilken fargetone har dere som innstilling, lys eller naturlig?

4. Brukes mest AF.S eller AF.C eller manuell

5. Brukes mest AF punkt på Auto, SEL eller senter?

6. Lysmåling, brukes flersegment, spot eller senter måling mest?

 

Kunne være artig å høre hva erfaringene er. Da jeg ikke har funnet noen spesielle favoritt innstillinger enda, da det er mye nytt å lære seg på en gang.

 

Når dere bruker blitz, har dere for valgt WB til Blitz? Eller lar dere den stå i Auto hele tiden, for siden å etterjuster?

 

Kom med erfaringer.....

8160167[/snapback]

1. Ved siden av M, som jeg bruker til manuelle objektiver, bruker jeg P mest. Grunnen til at jeg bruker P er at det gir meg direkte tilgang til det meste. DEt P velger bruker jeg bare som et utgangspunkt for eventuelle videre justeringer. Dreier jeg f.eks. på rattet for blender er jeg i realiteten i AV, og i TV om jeg dreier på lukkerrattet. Hvilket program jeg velger er avhengig av hva jeg fotograferer, men med DA eller FA objektiv er MTF programmet ofte mest hensiktsmessig. Det programmet gir maksimal skarphet i forhold til det objektivet og den brennvidden jeg bruker. Et godt utgangspunkt å justere videre fra. Green button er kjekk og bruke i P mode. Den setter deg direkte tilbake til utgangspunktet når jeg har justert vekk fra det programmet foreslår.

Green button er flittig i bruk med gamle manuelle objektiver.

2. Raw. Hadde det vært opp til meg, kunne de ha kutta jpg totalt ;-)

3. Ikke aktuelt i raw. I tillegg så bruker jeg ofte auto WB utendørs.

4. AF-S eller manuell. Jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke Auto-C mer etter hvert.

5. Bruker aldri autoselekt. Standardinstillingen min er Select, med AF knappen satt til å gå til senter. Knasenede kjekt siden det gir direkte tilgang til "nøytral" innstilling.

6. Flersegment er mest brukt med AF objektiv. Bruker ofte spot til kritiske målinger.

Med Manuell fokus objektiver blir det ofte senterveid, siden K10 ikke har flersegment med K og M objektiver.

 

Etter at den firmware 1.10 kom har jeg satt Ok knappen slik at den gir direkte tilgang til ISO. Før det brukte jeg en del autoISO begrensa til 400 ISO. Nå, med ditrekte tilgang setter jeg oftest ISO selv. Blitz bruker jeg svært sjelden. Men når jeg bruker den blir det oftest autoWB. Er ikke så opptatt av WB i og med jeg bruker raw.

 

Et lite forslag. Hva med å døpe denne tråden om til "Erfaringer med Pentax K10D", tilsvarende tråden for Apha 100. Den er flittig brukt ser jeg. Går ut fra at den inneholder mye nyttig for Alpha brukere.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Døper den gjerne om til erfaringer med Pentax K10D, men da bør den kanskje flyttes til forum for digital speilrefleks? Kan en moderator hjelpe med det?

 

Ellers er det veldig nyttig å høre fra andre, særlig i oppstarten.

Hva mener du med ok knapp (fototim)? Kan du forklare det litt nærmere?

Lenke til kommentar
Døper den gjerne om til erfaringer med Pentax K10D, men da bør den kanskje flyttes til forum for digital speilrefleks? Kan en moderator hjelpe med det?

 

Ellers er det veldig nyttig å høre fra andre, særlig i oppstarten.

Hva mener du med ok knapp (fototim)? Kan du forklare det litt nærmere?

8163160[/snapback]

Edit: Hvis du sender en PM til en moderator så flytter de sikkert tråden for deg.

---

Når det gjelder bruk av Ok knapp til justering av ISO så forutsetter dette at du har oppdater til firmware 1.10

Når du trykker Ok knappen (den som sitter midt i fireveiskontrollen) så vises ISO verdien i søkeren og på LCD displayet på toppen. Holder du den inne, mens du dreier framre kontrollhjul, så endres ISO.

For meg er dette perfekt, fordi det sammen med P og eksponeringskompensasjonsknappen gir meg tilgang til alle eksponeringsparametre direkte. I'm in charge.

Obs. Bruk av Ok overstyrer eventuell auto ISO, så hvis du vil ha auto ISO tilbake må du velge det på nytt, ved å bruke Fn knappen.

 

Etter at dette kom har jeg slutta å bruke SV og TAv, for meg har disse blitt overflødige. Men det kan jo tenkes at jeg oppdager at de er nyttige seinere.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Obs. Bruk av Ok overstyrer eventuell auto ISO, så hvis du vil ha auto ISO tilbake må du velge det på nytt, ved å bruke Fn knappen.

Mvh Tim Typo

8163694[/snapback]

 

Eller med OK og grønn knapp samtidig :-)

8163873[/snapback]

Du er hermed genierklært Stig Vidar ;-)

 

Tim

Lenke til kommentar

Litt på siden av tråden her, men tenke det var grei info å komme med:

 

Har akkurat solgt alt jeg har av canon, og vurderte både sony, pentax og olympus.

Ville ha en bra lyssterk 35mm, og en av minusene med pentax var at jeg var usikker på hvor mye optikk du fant ute i butikkene(på produktguiden her er det ihf store huller).

Tok kontakt med pentax, og viste seg at de hadde en utstillingsmodell "på huset", som jeg kunne få til god pris.

Dro innom dem i Nydalen, fikk topp service og en koselig prat, og en følelse av at det bare var og stikke innom.

Fikk også bekreftet aat det ikke skulle være store problemet med å skaffe det meste av optikk!

Lenke til kommentar

Prøver litt forskjellige innstillinger, men syntes de fleste bildene har blitt litt mørke med WBauto, jeg har foreløpig bare tatt bildene i JPEG, (litt frykt for redigeringsprogram) selv om jeg har iPhoto, Photoshop(men syntes dette er komplisert).

Ser på histogrammet at jeg ligger nesten alltid til venstre(undereksponert)? Noen hint her på hva jeg bør gjøre, bør man kalibrere WB hver gang mot et hvit papir? Utebilder/innebilder?

WB, Høyere ISO eller EV+. Noen hint....

Lenke til kommentar

RAW er ikke farlig. RAW er faktisk mindre farlig enn JPEG - for RAW tilsvarer et negativ. JPEG tilsvarer et bilde på veggen. Om jeg skjønte hva RAW egentlig var fra dag 1, så hadde jeg skutt i RAW fra dag 1.

 

Og med RAW, så er ikke WB noe å bekymre seg over - for hvitbalanse handler om hvordan man tolker om verdiene fra sensoren til farger. En RAW-fil inneholder en rå dump av data fra sensoren, pluss alle mulige innstillinger i kamera. Så tar programvaren på datamaskinen seg av å lage farger/bilde av alle pixlene - og du kan enkelt fortelle at "DET punktet skal være fargenøytralt" og vips har du satt riktig WB selv om kamera bomma.

 

Og iPhoto + RAW funker bra sammen. :)

 

Smarte fotofolk skyter i RAW. RAW RAW RAW. Ble mye RAW-evangelisering dette her. Men seriøst - med mindre du har dårlig plass på harddisken eller minnekortet - så er RAW greia. Da kan du senere få mere ut av bildene du tar nå etterhvert som du blir flinkere med programvaren.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Prøver litt forskjellige innstillinger, men syntes de fleste bildene har blitt litt mørke med WBauto, jeg har foreløpig bare tatt bildene i JPEG, (litt frykt for redigeringsprogram) selv om jeg har iPhoto, Photoshop(men syntes dette er komplisert).

Ser på histogrammet at jeg ligger nesten alltid til venstre(undereksponert)? Noen hint her på hva jeg bør gjøre, bør man kalibrere WB hver gang mot et hvit papir? Utebilder/innebilder?

WB, Høyere ISO eller EV+. Noen hint....

8170248[/snapback]

 

Skal du ha bildene lysere så må du bruke eksponeringskompensasjon. Men pass på at du ikke gjør bildene for lyse. Utbrente områder er ikke bra og er også hovedårsaken til at K10D kanskje gjør bildene litt mørke i utgangspunktet. ISO er normalt på iso100 og økes kun dersom du får for lang lukkertid til å holde kameraet rolig. På stativ bruker jeg f.eks alltid iso100. Hvitbalanse setter jeg alltid til auto på utebilder, mens innebilder justerer jeg eller tar i raw. Med min *istDS tok jeg alltid i raw format, men K10D sin enkle overgang mellom jpg og raw gjør at jeg tilpasser meg bruken her. De fleste bilder tar jeg da i jpg format. Ellers bruker jeg kontinuerlig fokus, har slått av autofokus på utløserknappen og bruker autofokus på egen knapp. På den måten tar kameraet bildet uten forsinkelse når jeg trykker ned utløseren og det fokuserer så lenge jeg bestemmer med af knappen. Desverre er af knappen lite tilgjengelig med vertikalgrep, men det går såvidt.

Lenke til kommentar
Med min *istDS tok jeg alltid i raw format..

Hvor solgte du DS'en din Stig Vidar? Eller har du den enda, hvor mye fikk du for den forresten - om du har solgt den.

 

Har lovet meg selv at jeg ikke skal shoppe noe K10D før jeg har solgt DS'en, og K10D'en har fått oppgradert 'internprogrammet' med lagring i komprimert DNG.

Endret av Autodidact
Lenke til kommentar
Med min *istDS tok jeg alltid i raw format..

Hvor solgte du DS'en din Stig Vidar? Eller har du den enda, hvor mye fikk du for den forresten - om du har solgt den.

 

Har lovet meg selv at jeg ikke skal shoppe noe K10D før jeg har solgt DS'en, og K10D'en har fått oppgradert 'internprogrammet' med lagring i komprimert DNG.

8173647[/snapback]

 

Både jeg og min samboer bruker fortsatt *istDS så den selges neppe.

 

Er komprimert DNG så viktig med tanke på dagens priser på lagring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...