Gå til innhold

Erfaringer med Pentax K10D


Anbefalte innlegg

Jeg er nesten litt redd for å spørre etter fadesen min med M og eksponeringskompensasjon.

 

Men jeg har altså et annet problem. Jeg har en F-50/2,8 makro. Med DS-en fokuserer den som den skal. Litt seinere enn et objektiv uten makro, men det fungerer.

 

Med K10D nekter den nesten konsekvent å låse fokus. Det oppfører seg på samme måte om jeg forhåndsfokuserer manuelt, før jeg eventuelt slår på AF. Det oppfører seg likedan uavhengig av om jeg jobber i makroleiet eller nær uendelig. Dette skjer ikke med andre AF objektiver jeg har, så dette forundrer meg. Noen som har noen ideer om hva som går for seg?

 

Mvh Tim Typo

8384288[/snapback]

 

Hei

Jeg er den lykkelige eier av en ny K10D. Så langt bare positve erfaringer. Er for tiden mest opptatt av landskapsfotografier. Har i den forbindelse planer om å skaffe meg en god vidvinkel zoom. Vurderer Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC. Denne har fått god kritikk. Lligger på rundt 4.000 ,- Pentax sin egen SMC-DA 12-24mm F4.0 ED AL ligger på ca 7.300 ,-

Jeg lurer på om noen har erfaring med dette Sigma objektivet på K10D.

Mister jeg noe funkjonalitet vedrørende den automatikken som er innebygd i K10D og er tilpasset DA objektivene til Pentax?

Ser også at Sigmaobjektivet er optimalisert for APS-C størelse på billedsensor. Pentax objektivet er tilpasset K10d's bildebrikke 23,5mmx15,7mm. Har dette noen betydning ?

Hadde det ikke vært for den store prisforskjellen hadde jeg gått for Pentax sitt objektiv men lommebokes sier jeg må se på alternativer.

Mister jeg verdifull funksjonalitet ved å velge Sigma kontra Sentax DA objektiver?

Setter pris på om noen kan komme med sine erfaringer eller kommentarer .

 

Ser ellers at test av K10D's støvfjernersystem ikke får særlig skryt:

http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

 

Noen med andre erfaringer ?

 

Mvh

Erik L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax' sensorer er APS-C, så det skal du ikke bekymre deg over. Når det gjelder 100% kompabilitet, så kan jeg ikke forstå at det heller skulle være noe problem. Det vil i såfall være merkelig, hvis ikke Pentax har en unik funksjonalitet som ingen andre har. Jeg har aldri hørt om noe slik.

Det er forøvrig meget mulig at Pentax alternativ er støv/spruttett, noe som gjør det svært velegnet for folk som beveger seg ut i naturen under ustabile værforhold.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg er den lykkelige eier av en ny K10D. Så langt bare positve erfaringer.  Er for tiden mest opptatt av landskapsfotografier. Har i den forbindelse planer om å skaffe meg en god vidvinkel zoom. Vurderer Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC. Denne har fått god kritikk. Lligger på rundt 4.000 ,-  Pentax sin egen SMC-DA 12-24mm F4.0 ED AL ligger på ca 7.300 ,-

Jeg lurer på om noen har erfaring med dette Sigma objektivet på K10D.

Mister jeg noe funkjonalitet vedrørende den automatikken som er innebygd i K10D og er tilpasset DA objektivene til Pentax?

Ser også at Sigmaobjektivet er optimalisert for APS-C størelse på billedsensor. Pentax objektivet er tilpasset K10d's bildebrikke 23,5mmx15,7mm. Har dette noen betydning ?

Hadde det ikke vært for den store prisforskjellen hadde jeg gått for Pentax sitt objektiv men lommebokes sier jeg må se på alternativer.

Mister jeg verdifull funksjonalitet ved å velge Sigma kontra Sentax DA objektiver?

Setter pris på om noen kan komme med sine erfaringer eller kommentarer .

 

Ser ellers at test av K10D's støvfjernersystem ikke får særlig skryt:

http://pixinfo.com/en/articles/ccd-dust-removal/

 

Noen med andre erfaringer ?

 

Mvh

Erik L

8388328[/snapback]

 

Det er mange som bruker Sigma sin 10-20mm på K10D så det skal du ikke være redd for. Du mister ingen funksjonalitet.

 

Hvis du ikke trenger den store vidvinkelen så har Pentax også en 16-45mm som er ganske vid den og.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke trenger den store vidvinkelen så har Pentax også en 16-45mm som er ganske vid den og.

8389368[/snapback]

Dette objektivet er vel nesten obligatorisk i en fotobag som inneholder en K10D, siden det har samme værbeskyttelse som kamerahuset, og vistnok skal kunne måle muskler med Canons 17-40 kvalitetsmessig. Det er i alle fall garantert at det hadde blitt valgt av meg, hvis jeg skulle hatt K10D. I kombinasjon med en 50/1,7 eller 1,4 ville jeg har slått meg til ro, og vært fornøyd med innholdet i fotobag'en.

Lenke til kommentar
Dette objektivet er vel nesten obligatorisk i en fotobag som inneholder en K10D, siden det har samme værbeskyttelse som kamerahuset, og vistnok skal kunne måle muskler med Canons 17-40 kvalitetsmessig.

8390754[/snapback]

 

Det er så vidt meg bekjent kun de NYE (DA*) og resten av objektivene som kommer iløpet av året som har værtettinger.

 

Eldre DA og D-FA har ikke disse værtettingene.

Pentax DA* 16-50 F2.8 har en pris på 7300, i følge www.fovi.no (Pentax Norge),

dette er dog ikke kommet på markedet ennå, men er forventet april/mai.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Takker for alle svarene. Visste ikke at APS-C også var standarden på K10D. Er blitt tryggere på at Sigma objektivet er et godt alternativ.

Ser at Pentax sitt SMC-DA 12-24 er mer lyssterkt og at det koster deretter. Har fra før "Kit"-objektivet SMC DA 18-55mm/ F3,5-5,6 AL. Etter å ha testet dette på en del kveldsturer har det gått opp for meg at jeg trenger et mer lyssterkt objektiv. Lommeboken får avgjøre.

 

Kommer ellers til å følge med på innleggene ang K10D framover. Spennende å lese om hvordan andre bruker kamereat. Info om muligheter jeg ikke har tenkt på dukker standig opp.

 

Skal poste om jeg finner noen "smarte" varianter.

 

Mvh

ErikL

Lenke til kommentar

Kunne konstatere i dag at automatisk støvfjerning ikke virker særlig bra, men at belegget på bildesensoren som skal hindre støvet i å feste seg fungerer bra. Et lite blås med en blåsebelg og mesteparten var vekke. Jeg kan ennå skimte to-tre støvkorn på blender f/32, men de er ytterst små så da lar jeg de være foreløbig. Pokkers synd at Olympus har patentert sitt system på alle bauger og kanter :-) Skulle nemlig gjerne hatt det beste støvfjernesystemet i det beste kameraet.

Lenke til kommentar
Enig, selv om det dukker opp et støvkorn nå og da, tar blåsebelgen seg av det meste. Har mye mindre støv på bildene nå enn jeg hadde med D70`n...

8442615[/snapback]

 

Ja, det virker som om den er mer motstandsdyktig mot støv i og med at støvet har vanskeligere for å finne feste. I går skiftet jeg objektiv i kraftig vind langs en støvete vei. Da må en vel ta konsekvensene også. Slik sett er dagens speilrefleks lite moden teknologi. Verden er full av støv, mens kameraene har null toleranse mot det dersom det finner veien innenfor lukkeren. Mattskiven har også støv på seg, men det har jeg innsett for lenge siden at en bare får leve med.

Lenke til kommentar
Enig, selv om det dukker opp et støvkorn nå og da, tar blåsebelgen seg av det meste. Har mye mindre støv på bildene nå enn jeg hadde med D70`n...

8442615[/snapback]

 

Ja, det virker som om den er mer motstandsdyktig mot støv i og med at støvet har vanskeligere for å finne feste. I går skiftet jeg objektiv i kraftig vind langs en støvete vei. Da må en vel ta konsekvensene også. Slik sett er dagens speilrefleks lite moden teknologi. Verden er full av støv, mens kameraene har null toleranse mot det dersom det finner veien innenfor lukkeren. Mattskiven har også støv på seg, men det har jeg innsett for lenge siden at en bare får leve med.

8443245[/snapback]

Noe må man altid leve med, som f.eks. støv på mattskiven. Bruker man kamera aktivt kan man ikke bli for pedantisk. Ellers er det mye fotografen det kommer ann på. Mitt kamera ble levert med 3 store støvkorn, som jeg ikke har fjernet enda. De går m.a.o. ikke bort med blåsing. De lar jeg være foreløpig, siden det er så enkelt å fjerne de i etterkant (på de få bildene de er synlige på). Det som er oppsiktsvekkende for meg, er at den forrige eieren kun hadde et objektiv, og at jeg ikke har fått mer støv på sensoren (selv om jeg bytter objektiv ofte). Det viktigste er at man handler bevisst.

Slå av kamera ved objektivbytte. Når strømmen er på, kan man regne med at statisk elektrisitet tiltrekker seg støv. Det er en regel som jeg følger slavisk. Det er mulig det er en hovedgrunn til at jeg ikke er plaget med støv.

Vær forberedt, og bytt raskt. Minimer tiden når kamera er åpent, rett og slett. Ha objektivet klart, og uten bakdeksel. Ikke begynn å rote rundt i bag'en med kamera hengende åpent og dingle.

Ikke skift objektiv så ofte. Her er vi tilbake til årsaken til mitt brukernavn. De som kjenner bildene mine, vet at det ikke PMnormal ikke nødvendigvis reflekterer min fotostil. Det har mer med min forkjærlighet for fastoptikk i normalområdet å gjøre. Mange fotografer bytter optikk unødvendig ofte. Har du minimum et bein å hinke på, så blir det ofte bedre bilder av å gå ti meter nærmere, enn å slenge på telezoomen. Det er nok den beste forsikringen mot nytt støv på sensor.

Ellers må jeg få gratulere dere som har våget å velge Pentax. Jeg har studert bildeeksempler fra K10D, og er er rimelig imponert. Det er jeg også over K100D, som jeg faktisk har brukt en del siden jul.

Jeg lurer på en ting. For meg ville 31mm f1,8 vært et åpenbart valg av optikk til Pentax dslr. Er det noen som har noen erfaringer med dette interessante objektivet?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Dette objektivet er vel nesten obligatorisk i en fotobag som inneholder en K10D, siden det har samme værbeskyttelse som kamerahuset, og vistnok skal kunne måle muskler med Canons 17-40 kvalitetsmessig.

8390754[/snapback]

 

Det er så vidt meg bekjent kun de NYE (DA*) og resten av objektivene som kommer iløpet av året som har værtettinger.

 

Eldre DA og D-FA har ikke disse værtettingene.

Pentax DA* 16-50 F2.8 har en pris på 7300, i følge www.fovi.no (Pentax Norge),

dette er dog ikke kommet på markedet ennå, men er forventet april/mai.

 

Mvh,

Beej80

8390869[/snapback]

 

Har en 16-50 i bestilling. Men ifg pentaxworld.com (Mener jeg det var) så kommer de nå ikke før slutten av Juli ! (Worldwide, så da kan vi håpe på før jul her ?)

Sukk !

 

Goffen

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd eller bruker softwaren som følger med? Ser det er en oppdatering på denne også, noen som vet noe mer om hva som oppdateres på software?8479766[/snapback]
Har so vidt opna det. Fyrsteinntrykket var dårleg, ettersom arbeidsflaten er delt inn i separate vindauge, noko som er litt upraktisk i mine auge, og som ikkje vert betre av at vindauga ikkje kan gjerast mindre. Har ikkje gjort noko spesielt arbeid på nokon bilete endå.

post-21406-1177627967_thumb.png

 

Redigert: Det var Photo Laboratory. Photo Browser ser grei nok ut den, men igjen, eg har ikkje brukt det noko særleg.

 

Kva som er nytt i oppdateringa står på nedlastingssida.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Pentax sin software er rett og slett ubrukelig til noe som helst, helt skrekkelig.

Remote assistant kan nok være nyttig for de som trenger det, men det finnes ikke èn eneste grunn overhodet til å bruke PPB eller PPL... :thumbdown:

8482838[/snapback]

 

Ser for meg at remote assistant kunne være grei til å lage "hurtigfilm" av skyer, planter som åpner/lukker seg etc.

 

Men da trenger man en AC adapter. Denne koster jo nesten like mye som en ny blitz ! (For en 9v batteriadapter med spesialplugg...) Noen som har funnet kinaalternativ eller DYI oppskrift på en slik en (Eller vet om noe annet med samme plugg) ?

 

Goffen

Lenke til kommentar

På Pentax slr forumet på dpreview har det vært mye fokus på vertikale støystriper i mørke områder i bildet. Selv har jeg ikke sett noe slikt på mitt kamera. Det er ting som tyder på at dette oppstår først og fremst med vertikalgrep montert og at kameraet drar strøm fra grepet. I K10D sitt oppsett kan en bestemme fra hvilket batteri den skal ta strøm fra. For å minimalisere et eventuellt problem med vertikale striper så kan en sette kameraet til å bruke strøm fra kameraets batteri først og kun bruke vertikalgrepets batteri når det andre er tomt.

 

Men selv synes jeg det utarter seg på dpreview når enkelte forventer bra resultat av bilder tatt med iso 1600 og i tillegg er presset 4ev trinn. Det tilsvarer iso 25600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...