Gå til innhold

Erfaringer med Pentax K10D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm Tim, min K10D blender så absolutt ned med grønnknappen og K-optikk. og også med nedblendingsknappen, når den er satt til optisk preview.

8364033[/snapback]

Kommer det ann på hva man legger i begrepet nedblending?

 

Med A eller seinere optikk så blender kamera faktisk ned. Med tidligere optikk, utfører kamera samme prosedyre, men det finnes ikke noen mekanisk overføring til objektivet. Jeg ser for meg en sak som beveger seg i huset, men ikke finner noen overføringsarm å ta tak i. Derfor samme svisje lyd.

 

Det blir litt som å som å gi gass i en bil med utslitt clutch. Motoren gjør det den skal, men bilen står stille, fordi hjulene ikke går rundt.

 

Ok. Det var hva som faktisk skjer eller ikke skjer i kamerahuset. Hvis jeg ikke er helt på jordet her da.

 

Poenget mitt er i hvertfall at nedblending, enten med Green button eller med nedblendingsknapp, ikke gir mulighet til å kompensere eksponering etter måling. Med DS kunne jeg kompensere med å endre lukkertid. Det går tilsynelatende ikke på K10D. Så med det nye huset må jeg endre blenderåpning på objektivet når jeg trenger å kompensere. Det er egentlig ikke holdbart til mitt bruk. Dette irriterer meg, siden jeg oppfatter det som om hele problemet skyldes mangler i Firmware. Mekanisk så virker det jo identisk med DS på dette punktet.

 

Er det noen som har erfaring med begge hus og gammel optikk, og forstår hva jeg prater om? Jeg føler at jeg utrykker meg litt bakvendt her. Jeg finner bare ikke noen bedre måte å forklare problemet.

 

Småforvirra hilsen

Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Hmm Tim, min K10D blender så absolutt ned med grønnknappen og K-optikk. og også med nedblendingsknappen, når den er satt til optisk preview.

8364033[/snapback]

Du har delvis rett, tror jeg. Det kommer vel ann på hva man legger i begrepet nedblending.

Med A eller seinere optikk så blender kamera faktisk ned. Med tidligere optikk, utfører kamera samme prosedyre, men det finnes ikke noen mekanisk overføring til objektivet. Jeg ser for meg en sak som beveger seg i huset, men ikke finner noen overføringsarm å ta tak i. Derfor samme svisje lyd.

 

Det blir litt som å som å gi gass i en bil med utslitt clutch. Motoren gjør det den skal.

 

Ok. Det var hva som faktisk skjer eller ikke skjer i kamerahuset. Hvis jeg ikke er helt på jordet her da.

 

Poenget mitt er i hvertfall at nedblending, enten med Green button eller med nedblendingsknapp, ikke gir mulighet til å kompensere eksponering etter måling, ved å endre lukkertid, på samme måte som med DS. Der er DS-en til min store skuffelse bedre enn neste generasjon kamerahus.

 

Er det noen som har erfaring med begge hus og gammel optikk, og forstår hva jeg prater om? Jeg føler at jeg utrykker meg litt bakvendt her. Jeg finner bare ikke noen bedre måte å forklare problemet.

 

Småforvirra hilsen

Tim Typo

8364303[/snapback]

 

 

 

 

 

Du er helt på jordet Tim. :!: Som jeg skrev , K10D blender ned med K-optikk, jeg sitter her med min K10D og SMC 28mm f/3.5(ikke A eller M) og ser på at blenderlamellene lukker seg til satt blender hver gang jeg bruker grønnknapp eller nedblendingsknappen. Det er mekansik overføring på K-objektiv. Du sitter ikke å tenker skrufatning vel?

Lenke til kommentar
Hmm Tim, min K10D blender så absolutt ned med grønnknappen og K-optikk. og også med nedblendingsknappen, når den er satt til optisk preview.

8364033[/snapback]

Du har delvis rett, tror jeg. Det kommer vel ann på hva man legger i begrepet nedblending.

Med A eller seinere optikk så blender kamera faktisk ned. Med tidligere optikk, utfører kamera samme prosedyre, men det finnes ikke noen mekanisk overføring til objektivet. Jeg ser for meg en sak som beveger seg i huset, men ikke finner noen overføringsarm å ta tak i. Derfor samme svisje lyd.

 

Det blir litt som å som å gi gass i en bil med utslitt clutch. Motoren gjør det den skal.

 

Ok. Det var hva som faktisk skjer eller ikke skjer i kamerahuset. Hvis jeg ikke er helt på jordet her da.

 

Poenget mitt er i hvertfall at nedblending, enten med Green button eller med nedblendingsknapp, ikke gir mulighet til å kompensere eksponering etter måling, ved å endre lukkertid, på samme måte som med DS. Der er DS-en til min store skuffelse bedre enn neste generasjon kamerahus.

 

Er det noen som har erfaring med begge hus og gammel optikk, og forstår hva jeg prater om? Jeg føler at jeg utrykker meg litt bakvendt her. Jeg finner bare ikke noen bedre måte å forklare problemet.

 

Småforvirra hilsen

Tim Typo

8364303[/snapback]

 

 

 

 

 

Du er helt på jordet Tim. :!: Som jeg skrev , K10D blender ned med K-optikk, jeg sitter her med min K10D og SMC 28mm f/3.5(ikke A eller M) og ser på at blenderlamellene lukker seg til satt blender hver gang jeg bruker grønnknapp eller nedblendingsknappen. Det er mekansik overføring på K-objektiv. Du sitter ikke å tenker skrufatning vel?

8364349[/snapback]

Dyret jeg sliter med er en 500/4,5

Jeg roter kanskje med serie bokstavene, men da gjør Boj det også. for han kaller den K 500/4,5.

Den står og oppført med "Exact name SMC PENTAX 1:4.5/500" Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro.

Er det et M-objektiv da? Eller hva søren er det? Uansett så har det ikke overføring.

Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller grine her. Finner liksom ikke en smiley som utrykker stemningsleiet :w00t:

 

Uansett så sliter jeg altså med å bruke det fornuftig på K10D. Uten å måtte tukle med manuell betjening av blender.

 

Mvh

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg fant svaret, din 500mm er en av få K-objektiver som ikke har mulighet for automatisk nedblending...... Så den lille pinnen finnes ikke på glassmonsteret dit...

8364462[/snapback]

Jaja. Da er det oppklart. Jeg mener å huske at jeg har stussa over dette tidligere. Men så lenge jeg fikk det til å funke så var det forsåvidt greit.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Jeg fant svaret, din 500mm er en av få K-objektiver som ikke har mulighet for automatisk nedblending...... Så den lille pinnen finnes ikke på glassmonsteret dit...

8364462[/snapback]

 

Interessant. Hvor kan jeg lese om dette?

8364755[/snapback]

 

 

Her finner du det. 500mm f/4.5 har "manual diaphragm".

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Jeg fant svaret, din 500mm er en av få K-objektiver som ikke har mulighet for automatisk nedblending...... Så den lille pinnen finnes ikke på glassmonsteret dit...

8364462[/snapback]

 

Interessant. Hvor kan jeg lese om dette?

8364755[/snapback]

 

 

Her finner du det. 500mm f/4.5 har "manual diaphragm".

8365002[/snapback]

 

Lærer noe nytt hver dag. Jeg var ikke klar over at de aller første objektivene for K-fatningen manglet denne funksjonaliteten.

 

"The only standard lens for the Asahi Pentax K was the above mentioned 58mm f/1.8 Auto-Takumar. Soon after the 55mm f/1.8, the new wide-angle Auto-Takumar 35mm f/2.3 and the medium-telephoto Auto-Takumar 105mm f/2.8 were introduced, again featuring the semi-automatic diaphragm operation. A picture of the unusual Auto-Takumar 35mm f/2.3, has been published in Spotmatic no.10, page 27. The Asahi line of Takumar lenses for the K also included the 35mm f/4, one of the early wide-angles with retrofocus design, the 83mm f/1.9, the 100mm f/3.5, the 135mm f/3.5, the 300mm f/4, the 500mm f/5 and the 1000mm f/8, all of them featuring manual diaphragm."

 

http://digilander.libero.it/aohc/selart04e.htm

Lenke til kommentar
Jeg fant svaret, din 500mm er en av få K-objektiver som ikke har mulighet for automatisk nedblending...... Så den lille pinnen finnes ikke på glassmonsteret dit...

8364462[/snapback]

Jaja. Da er det oppklart. Jeg mener å huske at jeg har stussa over dette tidligere. Men så lenge jeg fikk det til å funke så var det forsåvidt greit.

 

Mvh

8364510[/snapback]

 

Etter det jeg forstår så snakker vi om en preset aperture linse. Dvs det er ikke mulig å blende ned uten at det også blir mørkere i søkeren.

 

Men da gjenstår spørsmålet, hva var det DS'en håndterte med denne linsen som ikke k10d gjør ?

 

Goffen

Lenke til kommentar
Etter det jeg forstår så snakker vi om en preset aperture linse. Dvs det er ikke mulig å blende ned uten at det også blir mørkere i søkeren.

 

Men da gjenstår spørsmålet, hva var det DS'en håndterte med denne linsen som ikke k10d gjør ?

 

Goffen

8365256[/snapback]

Det stemmer at søkeren blir mørkere ved nedblending. Derfor må jeg blende opp for å stille skarpt, i hvert fall i ugunstige lysforhold. Fokus er for å si det mildt kritisk, ved slike brennvidder. Den minste avvik fra rett fokus, så er jeg ute å kjøre. I starten hadde jeg en tendens til å bakfokusere, men det kom seg md trening.

 

Men så til spørsmålet ditt. Med DS-en kunne jeg kompensere ved å endre lukkertid etter lysmåling. Måten jeg gjorde det på var ved å trykke eksponeringskompensasjonsknappen, for så å endre med rattet.

 

Med K10D så lar det seg av en eller annen grunn ikke gjøre. (Lurer på om det skyldes firmware, men det er en gjetning). Lukker lar seg rett og slett ikke stille annet enn ved nedblendings eller Green knapp. Og da blir jeg prisgitt automatikken. Automatikken feiler i en del situasjoner. Men annet kan man ikke forvente.

 

Eneste vei rundt dette, som jeg har funnet, er å endre blenderen på objektivet. Håpløst tungvindt. Jeg mister rett og slett en del av de avgjørende øyeblikkene på dette, hvis jeg ikke hele tiden følger med på lyset og sørger for å være i forkant.

 

Ble det begripelig nå?

Hvis ikke. Hvor er det dere faller av?

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Eneste vei rundt dette, som jeg har funnet, er å endre blenderen på objektivet. Håpløst tungvindt. Jeg mister rett og slett en del av de avgjørende øyeblikkene på dette, hvis jeg ikke hele tiden følger med på lyset og sørger for å være i forkant.

 

Ble det begripelig nå?

Hvis ikke. Hvor er det dere faller av?

 

Mvh Tim Typo

8368232[/snapback]

 

Her er et forslag: Hver og en skriver fullt navn og adresse her og du sender objektivet til førstemann som får mulighet til å prøve selv. Denne personen sender videre til nestemann på listen. Kanskje får du det igjen om et år eller to.

 

Om jeg skjønner hva du mener? Nei! Står kameraet i M-modus så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan endre lukkeren.

Lenke til kommentar
Her er et forslag: Hver og en skriver fullt navn og adresse her og du sender objektivet til førstemann som får mulighet til å prøve selv. Denne personen sender videre til nestemann på listen. Kanskje får du det igjen om et år eller to.

 

Om jeg skjønner hva du mener? Nei! Står kameraet i M-modus så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan endre lukkeren.

8368340[/snapback]

Godt forslag Stig Vidar. Men det forutsetter at alle deltakere legger i en god slant, sånn at jeg kan kjøpe meg en FA*600/4 som erstatning for denne ubrukelige antikviteten.

 

Jo. Du forstår meg rett. Og det er det som er så komplett ubegripelig for meg. Det løser ikke problemet, men det er i hvert fall deilig å føle seg forstått.

 

Du kan med andre ord gjøre dette på ditt apparat? Hm. Kanskje en bug? I så fall burde det være mulig å få gjort noe med det. Lite fristende å sende det fra seg nå selv om jeg har DS-en som backup. Men dette er såpass irriterende at jeg eventuelt gjør det hvis det trengs.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Greit,

 

jeg er ikke den med mest kunnskap. Men jeg skjønner heller ikke helt hvorfor du ikke kan stille/endre lukker(tiden ?) når du har det i M.

 

Jeg kan (selvsagt med kitobjektivet, men i M modus så er jo alt manuelt om du vil) endre lukketid, (aperture, men dette kan du jo ikke siden objektivet mangler overføringen), og iso hver for seg, og helt uavhengig.

 

Kameraet legger ingen føringer på hva jeg kan endre, så lenge det innenfor tillatte områder (kan selvsagt ikke velge en aperture på 2.8 når objektivet ikke er god for mer enn 3.5, ei heller lukketider kortere enn hva kameraet er har mulighet for).

 

Om innstillingene ikke ligner grisen, slik at du over/under-eksponerer vilt som bare det, så bryr ikke kameraet seg om det. Det bare antar at du vet hva du vil, og at det er riktig.

 

 

Så, har jeg skjønt problemet rett når du sier at du ikke kan endre lukker(tid ?) i M ?

I så fall så må det være en feil ja, skulle jeg tro.

 

Dette burde jo noen med et K objektiv kunne teste slik at vi har noe å sammenligne med ?

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Kan ikke helt skjønne problemet ditt, manuell styring av blender er helt utrolig bra! Det går så umåtlig kjapt! Det er herlig!

 

Jeg hadde lett byttet kamerautstyret mitt, mot noe digitalt med de samme mulighetene, bare HELT manuell styring av blender, lukker o.l.

 

Epson og Leica har jo noe slikt, men prisen på objektiver og slikt er bare for høy.

Lenke til kommentar

 

Men så til spørsmålet ditt. Med DS-en kunne jeg kompensere ved å endre lukkertid etter lysmåling. Måten jeg gjorde det på var ved å trykke eksponeringskompensasjonsknappen, for så å endre med rattet.

 

Med K10D så lar det seg av en eller annen grunn ikke gjøre. (Lurer på om det skyldes firmware, men det er en gjetning). Lukker lar seg rett og slett ikke stille annet enn ved nedblendings eller Green knapp. Og da blir jeg prisgitt automatikken. Automatikken feiler i en del situasjoner. Men annet kan man ikke forvente.

 

 

Mvh Tim Typo

8368232[/snapback]

 

Forstår jeg deg rett, ønsker du å bruke eksponeringskompensasjon i M?

 

Du får jo forandret lukkertiden med hjulet, så lenge du ikke trykker inn eksponeringskompensasjonsknappen. Jeg har en følelse av at du går over bekken etter vann her Tim. Eksponeringskompensasjon er jo helt unødig i M, siden endring av blender eller lukkertid gjør det samme...

Lenke til kommentar
Forstår jeg deg rett, ønsker du å bruke eksponeringskompensasjon i M?

 

Du får jo forandret lukkertiden med hjulet, så lenge du ikke trykker inn eksponeringskompensasjonsknappen. Jeg har en følelse av at du går over bekken etter vann her Tim.  Eksponeringskompensasjon er jo helt unødig i M, siden endring av blender eller lukkertid gjør det samme...

8377444[/snapback]

Jeg har tenkt i retning av bug. Så derfor lot jeg kamera ligge strømløst over natta. Det skal ha løst noen bugs med *istD, så jeg tenkte hvorfor ikke prøve. Å joda. Når jeg forsøkte neste dag så virket ganske riktig alt som det skulle.

Så nå har jeg trodd at det var løsningen.

 

Men nå kommer du med verdifull input. Jeg tror du har helt rett, Amund. Jeg har nok trykket eksponeringsknappen før jeg har vridd rattet. Sikkert en vane jeg har dradd med meg fra DS'en. Rett og slett idiotisk hele greia :blush:

 

Uansett så har jeg nå all den kontrollen jeg kan ønske meg. Takker og bukker. Hvis jeg ikke hadde vært alene ville jeg tatt bølgen :p

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg er nesten litt redd for å spørre etter fadesen min med M og eksponeringskompensasjon.

 

Men jeg har altså et annet problem. Jeg har en F-50/2,8 makro. Med DS-en fokuserer den som den skal. Litt seinere enn et objektiv uten makro, men det fungerer.

 

Med K10D nekter den nesten konsekvent å låse fokus. Det oppfører seg på samme måte om jeg forhåndsfokuserer manuelt, før jeg eventuelt slår på AF. Det oppfører seg likedan uavhengig av om jeg jobber i makroleiet eller nær uendelig. Dette skjer ikke med andre AF objektiver jeg har, så dette forundrer meg. Noen som har noen ideer om hva som går for seg?

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...