Gå til innhold

Erfaringer med Pentax K10D


Anbefalte innlegg

Du trenger ingen adapter for å bruke gamle Pentaxobjektiver med K-fatning, mulig du har ett med skrufatning?

9208476[/snapback]

 

Ser ut som om det er skrufatning ja :) Sammenlignet med kit-linsa, og så forskjellen da. Er jeg helt på bærtur om jeg antar det er M42 skrufatningen heter, og at jeg da trenger et M42 -> K adapter? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du trenger ingen adapter for å bruke gamle Pentaxobjektiver med K-fatning, mulig du har ett med skrufatning?

9208476[/snapback]

 

Ser ut som om det er skrufatning ja :) Sammenlignet med kit-linsa, og så forskjellen da. Er jeg helt på bærtur om jeg antar det er M42 skrufatningen heter, og at jeg da trenger et M42 -> K adapter? :hmm:

9208695[/snapback]

 

 

Jepp da trenger du en adapter, de får du kjøp billig på ebay, her har du en.

 

Hvilken 50mm er det du har?

Lenke til kommentar
Jepp da trenger du en adapter, de får du kjøp billig på ebay, her har du en.

 

Hvilken 50mm er det du har?

9208733[/snapback]

 

Har et gammelt Asahi Auto-Takumar objektiv, er 55mm F 1/2.2 (Var ikke 50mm som jeg husket). Ikke et superobjektiv, men satt på min første speilrefleks så det er litt nostalgiske grunner - og selvsagt bedre lysstyrke en kit-linsa :)

 

Kjøpte forresten dette adapteret på ebay - kom på £5.98 inkludert frakt :)

 

Takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvilken innstillinger bruker dere mest (vanligst) på K10D?

Da jeg er ny på dette kameraet, så lurer jeg litt på bruker erfaringer med innstillingene

 

Jeg får min K10d om kort tid. Etter brukermønster fra andre kameraer jeg har hatt vil jeg antakelig benytte følgende mest:

 

1. Hvilken mode liker dere best på funksjonsrattet, P - SV-AV-TV osv....?

AV

 

2. Tar de fleste RAW eller RAW+JPEG eller JPEG?

RAW

 

3. Hvilken fargetone har dere som innstilling, lys eller naturlig?

N/A (Hvis jeg av noen grunn skulle bruke JPG ville jeg prøve "lys" etter anbefalinger i Pentax dslr forum andre steder på nettet. Pentax har vært veldig konservative i sine valg av prosessering til JPG i kameraet.

 

4. Brukes mest AF.S eller AF.C eller manuell

AF.S (Fotograferer stort sett natur / landskap.)

 

5. Brukes mest AF punkt på Auto, SEL eller senter?

SEL (Regner med å bruke dette valget)

 

6. Lysmåling, brukes flersegment, spot eller senter måling mest?

Senter evt. spot (AEL)

 

Kunne være artig å høre hva erfaringene er. Da jeg ikke har funnet noen spesielle favoritt innstillinger enda, da det er mye nytt å lære seg på en gang.

 

Når dere bruker blitz, har dere for valgt WB til Blitz? Eller lar dere den stå i Auto hele tiden, for siden å etterjuster?

N/A (RAW)

mvh  :)

 

Kom med erfaringer.....

 

Edit: overskrift

8160167[/snapback]

Lenke til kommentar

Etter flere måneder med grundig tenking og kamera research har jeg bestemt meg for at det blir Pentax K10D på meg. :)

 

Jeg lurer på følgende:

Hvordan RAW konverter er best å bruke sammen med K10D,som gir best resultater/bildekvalitet (for å konvertere K10D RAW filer til JPEG)?

Kan Lightroom gjøre jobben til å konvertere K10D RAW filer til JPEG?

 

Mvh naits81 snart innehaver av en K10D :)

Lenke til kommentar
Etter flere måneder med grundig tenking og kamera research har jeg bestemt meg for at det blir Pentax K10D på meg. :)

 

Jeg lurer på følgende:

Hvordan RAW konverter er best å bruke sammen med K10D,som gir best resultater/bildekvalitet (for å konvertere K10D RAW filer til JPEG)?

Kan Lightroom gjøre jobben til å konvertere K10D RAW filer til JPEG?

 

Mvh naits81 snart innehaver av en K10D  :)

9219862[/snapback]

 

Lightroom kan anbefales på det sterkeste. Og den støtter (selvfølgelig) K10D. Jeg tester for tiden Lightroom 1.1 og den er mye bedre å jobbe med RAW enn Photoshop Elements. PE har andre fordeler, bedre editeringsmodul og noe mer oversiktlig organiseringsmodul.

 

Tom

Lenke til kommentar
<snip>

Hvordan RAW konverter er best å bruke sammen med K10D,som gir best resultater/bildekvalitet (for å konvertere K10D RAW filer til JPEG)?

Kan Lightroom gjøre jobben til å konvertere K10D RAW filer til JPEG?

 

<snip>

9219862[/snapback]

Jeg bruker Lightroom og er svært fornøyd med det.

 

Det gir meg en god arbeidsflyt, og i de fleste tilfeller bilder som egner seg for videre bruk, uten en ekstra runde i Elements (som jeg har som "backend" i de tilfellene hvor Lightroom ikke gir ferdige bilder).

Om arbeidsflyt ikke har noe særlig betydning for deg, kan det være en ide å prøve Elements alene. Den har stort sett samme konverteren, men grensesnittet er ikke like intuitivt.

Uansett hva du velger, så test med en 30 dagers trial først. Dumt å bruke såpass med penger på noe du ikke har prøvd ut skikkelig først.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
fototim: Ser du har Sigma 18-50/2,8. Er det en verdig oppgradering av kit-objektivet, eller er det muligens smartere å vente på 16-50? Det frister nemlig voldsomt å slå til på Sigma 18-50/2,8 Macro ...

9207274[/snapback]

Jeg har den gamle utgaven av Sigmaen.

Kan ikke si jeg er 100% fornøyd. Største begrensing er at jeg må åpne opp en blender eller to før jeg er fornøyd med skarphet og kontrast. Den nye makro utgaven er trolig litt hvassere.

 

Svaret på spørsmålet ditt avhenger av hvor mye bruk du har for høy lysstyrke. Jeg var festivalfotograf på Malakoff Rockfestival i helgen, og de mest brukte objektivene var denne Sigmaen og 85/1,4. Faktisk en veldig anvendelig kombinasjon til en slik jobb. Viktigste ankepunkt var at autofokusen på Sigmaen hang litt etter når lyset ble dårlig.

 

Men hvis ikke lysstyrke har stor betydning for deg, kan det hende du har like stor nytte av utvide brennviddeområdet, eller ganske enkelt spare de pengene. Kiten er faktisk et habilt objektiv, til sitt bruk. Jeg synes personlig at den er mye bedre enn sitt rykte. Fullt brukbare resultater, så lenge du vet hva du gjør og kjenner begrensingene. Fordelen er jo lav vekt og at den er kompakt.

 

Håper du ble litt klokere av dette.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg Aperture og lurer på om jeg bør skyte i DNG eller PEF format? Hva gir best kompabilitet?

9220753[/snapback]

Hva som er mest kompatibelt i framtida er det nok ingen som kan svare skikkelig på. Krystallkula på pulten min sier DNG, men det er en stund siden jeg har kallibrert den, så du kan kanskje ikke stole 100% på den ;-)

 

Her og nå, er det nok alternativet som gir minst filer best. Med Lightroom vil det i dag si å skyte PEF og la Lightroom konvertere til DNG. DNG direkte fra K10D er nemlig ikke komprimert, mens Lightroom komprimerer under konvertering. Om Aperture kan konvertere PEF -> DNG, og samtidig komprimere vet jeg ikke.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan hende jeg er litt grønn, men jeg er ikke i stand til å finne ut hvorfor kameraet bruker bortimot 25 sekunder på å gjøre seg klart etter at man har tatt et bilde med 30 sekunders eksponering. Man tar bildet, og så blinker displayet på toppen i ca. 25 sekunder før bildet man har tatt vises på skjermen og kameraet tillater at man tar et nytt bilde. Er det noen god grunn til dette? Kanskje en innstilling jeg har oversett til tross for febrilsk leting i både bruksanvisning, google og kameraets menyer? Det er i alle fall fryktelig irriterende, så jeg håper det er en god grunn ute og går, og at det ikke bare er mitt kamera som oppfører seg slik :)

 

EDIT: Glem det. Fant svaret to minutter etter at jeg skrev dette. Huff :) Om andre skulle lure så er det fordi kameraet tar en ny eksponering med lukkeren lukket for å finne ut hvordan det skal kompensere for støy. Slår man av NR så er kameraet kjapt parat igjen.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Slår man av NR så er kameraet kjapt parat igjen.

9327077[/snapback]

 

 

Jepp, men da risikerer du masse støy på lange eksponeringer...

9331573[/snapback]

 

Jepp, det er verdt å merke seg. Det fine er at man kan slå av NR mens man justerer eksponeringen. Må man ta 4-5 bilder for å finne den beste eksponeringen, sparer man noen minutter på å slå av NR.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...