Gå til innhold

Hvor frivillig er LO-medlemskap?


Anbefalte innlegg

Helt frivillig, vil noen påstå. Ingen tvinger noen til å bli medlem. Og Valla fikk ikke viljen sin med å gjøre det påbudt å være fagorganisert. Men for LO sin del er sikkert ikke den kampen over ennå...

 

Men spørsmålet dreier seg om hvor frivillig det er i praksis å stå utenfor LO når man jobber i industrien i Norge. Det pågår så vidt jeg har forstått en god del mobbing av ikke-organiserte. De blir utstøtt, beskyldt for å være gratispassasjerer osv. Så, i praksis, hvilke valgmuligheter har man på en gjennomsnittlig industriarbeidsplass i Norge?

 

Selv har jeg ikke erfaring fra noen slik arbeidsplass. Jeg er organisert i en fredelig organisasjon som er mer opptatt av medlemmenes beste enn av makt og storpolitikk.

 

Spørsmålet mener jeg er høyst relevant når vi vet hvor mye makt LO har over AP, og når man ser enkelte forumbrukere mener at dette ikke er noe problem i det hele tatt.

 

Ref:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/14/494955.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/12/494693.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo hvilket yrke du har tror jeg.

Men det er jo irrelevant om du er med i LO eller ikke. Det er ikke sånn at hvis de fagorganiserte streiker og får høyere lønn, så blir du ( som ikke er fagorganisert ) sittende uten økt lønn. Du blir haiker på godene uten medlemskap

Lenke til kommentar
Det spørs jo hvilket yrke du har tror jeg.

Men det er jo irrelevant om du er med i LO eller ikke. Det er ikke sånn at hvis de fagorganiserte streiker og får høyere lønn, så blir du ( som ikke er fagorganisert ) sittende uten økt lønn. Du blir haiker på godene uten medlemskap

8151929[/snapback]

Og nettopp dette er visstnok årsaken til en del mobbing og konflikter på arbeidslpasser, noe som gjør at mange føler seg tvunget til å være medlem. Og om det er slik, så er ikke medlemskap i praksis frivillig.

Lenke til kommentar
Det spørs jo hvilket yrke du har tror jeg.

Men det er jo irrelevant om du er med i LO eller ikke. Det er ikke sånn at hvis de fagorganiserte streiker og får høyere lønn, så blir du ( som ikke er fagorganisert ) sittende uten økt lønn. Du blir haiker på godene uten medlemskap

8151929[/snapback]

Og nettopp dette er visstnok årsaken til en del mobbing og konflikter på arbeidslpasser, noe som gjør at mange føler seg tvunget til å være medlem. Og om det er slik, så er ikke medlemskap i praksis frivillig.

8151959[/snapback]

 

Nei, men det er jo frivilig i loven og i teorien. Ville nok si at det er 50/50 frivillig. Hvis du tar det " drøyt ".

Lenke til kommentar

I de to virksomhetene jeg har erfaring fra (Posten og Forsvaret) så finnes det alternativer til LO. Selv skremte mine år som tillitsvalgt i LO meg vekk fra den organisasjonen og jeg er i dag medlem av Personellforbundet.

 

Det er et problem at de som ikke er medlem i stor grad blir mobbet og uthengt av fagorganiserte, ofte med tillitsvalgte i spissen.

 

Har opplevd dette i liten grad i forsvaret. Her oppfordrer man folk til å bli medlem av hensyn til egne rettigheter og de å kunne ha noen til å representere en, men man respekterer de som velger å kjøre sololøpet. I Posten derimot var det utstrakt mobbing av de uorganiserte og LO var sterke pådrivere for mobbingen.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er å starte en organisasjon, jeg fatter ikke at en kan henge ut en organisasjon som åpent har støttet et parti fra tidenes morgen,ja de har til og med utspring fra samme grunnlag.

Er en uenig med et parti eller en organisasjon så stemmer man ikke på dem eller melder seg inn, da finne en en annen eller skaper en .

Lenke til kommentar
Et annet alternativ er å starte en organisasjon, jeg fatter ikke at en kan henge ut en organisasjon som åpent har støttet et parti fra tidenes morgen,ja de har til og med utspring fra samme grunnlag.

Er en uenig med et parti eller en organisasjon så stemmer man ikke på dem eller melder seg inn, da finne en en annen eller skaper en .

8152931[/snapback]

Å starte en egen organisasjon er ikke et reelt alternativ for de fleste arbeidstakere. Hvorvidt det er praktisk mulig å finne en annen organisasjon er en del av problemstillingen. Eksisterer det flere gode alternativ for de fleste industriarbeidere (og andre grupper som normalt der LO dominerer)?

 

Hva oldtidshistoire har med dette å gjøre skjønner ikke jeg.... vi snakker om reell mulighet til å la være å støtte en politisk organisasjon.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
politikk  (av gr. politikos, som angår byen el. staten). — 1. Styring el. ledelse av samfunnsprosessene, statsmannskunst. — 2. Prinsipiell fremgangsmåte; taktikk. 

 

Hva er vitsen å se etter andre alternativer? Jeg tror du skal lete lenge etter en arbedsitakerorganisasjon som ikke er politisk i sitt arbeid for medlemmene.

Lenke til kommentar
politikk  (av gr. politikos, som angår byen el. staten). — 1. Styring el. ledelse av samfunnsprosessene, statsmannskunst. — 2. Prinsipiell fremgangsmåte; taktikk. 

 

Hva er vitsen å se etter andre alternativer? Jeg tror du skal lete lenge etter en arbedsitakerorganisasjon som ikke er politisk i sitt arbeid for medlemmene.

8153370[/snapback]

Det er mange måter, grader og felt å være politisk aktive på.

 

Vitsen er åpenbart å ikke være praktisk tvunget til å støtte en politikk man ikke ønsker. Vitsen er rett og slett å ha et demokrati. Men det ser desverre ikke ut til å bety så mye for en del her inne.

Lenke til kommentar

Det finnes mange maktsyke tillitsvalgte i bedrifter rundtomkring.

Dessuten er LO bygd opp som en bedrift, med ledere som har feite lønninger, aldri tar feil, etc.

Og de fleste har jo glemt hva de kjempet for når de endelig har klart å smiske til seg litt makt. Men jeg synes de gjør en god del jobb, politisk au.. men tror det kunne vært gjort bedre :S

Lenke til kommentar
Vitsen er åpenbart å ikke være praktisk tvunget til å støtte en politikk man ikke ønsker. Vitsen er rett og slett å ha et demokrati. Men det ser desverre ikke ut til å bety så mye for en del her inne.

8153413[/snapback]

 

Kan du nevne noen eksempler på saker som LO har fått igjennom, som du er uenig i?

Lenke til kommentar
Vitsen er åpenbart å ikke være praktisk tvunget til å støtte en politikk man ikke ønsker. Vitsen er rett og slett å ha et demokrati. Men det ser desverre ikke ut til å bety så mye for en del her inne.

8153413[/snapback]

 

Kan du nevne noen eksempler på saker som LO har fått igjennom, som du er uenig i?

8153636[/snapback]

Siden det ikke har noen relevanse i forhold til prinsipielle i saken, så ser jeg ikke noen grunn til det.

Lenke til kommentar
Kan du nevne noen eksempler på saker som LO har fått igjennom, som du er uenig i?

Siden det ikke har noen relevanse i forhold til prinsipielle i saken, så ser jeg ikke noen grunn til det.

 

Det er i såfall du som bringer inn andre momenter enn det som er tittelen på tråden. Du skriver også; "Jeg er organisert i en fredelig organisasjon som er mer opptatt av medlemmenes beste enn av makt og storpolitikk."

 

Selv har jeg ikke erfaring fra noen slik arbeidsplass. Jeg er organisert i en fredelig organisasjon som er mer opptatt av medlemmenes beste enn av makt og storpolitikk.

 

Du indikerer at LO ikke er opptatt av medlemenes beste, da bør du også vise til hvilke saker du er imot, og hva LO har fått innført som ikke er bra for LO-medlemmene.

Lenke til kommentar
Et annet alternativ er å starte en organisasjon, jeg fatter ikke at en kan henge ut en organisasjon som åpent har støttet et parti fra tidenes morgen,ja de har til og med utspring fra samme grunnlag.

Er en uenig med et parti eller en organisasjon så stemmer man ikke på dem eller melder seg inn, da finne en en annen eller skaper en .

8152931[/snapback]

Å starte en egen organisasjon er ikke et reelt alternativ for de fleste arbeidstakere. Hvorvidt det er praktisk mulig å finne en annen organisasjon er en del av problemstillingen. Eksisterer det flere gode alternativ for de fleste industriarbeidere (og andre grupper som normalt der LO dominerer)?

 

Hva oldtidshistoire har med dette å gjøre skjønner ikke jeg.... vi snakker om reell mulighet til å la være å støtte en politisk organisasjon.

8153324[/snapback]

 

Hvorfor er det ikke et reelt alternativ om de mener det ikke finnes noe annet?

det blir jo nettop det de gjorde de som kapte det som i dag er LO,de dannet en organisasjon for sine intresser og denne har vokst gjennom årene til det den er i dag.

Ingen kan forvente å få alt servert slik det passer dem uten å arbeide for det.

Lo er en organisasjon basert på frivillighet for de som føler de har tilhørighet der og LO har aldrig lagt skjul på sin politiske tilhørighet,det er jo nettop der LO har sitt utspring . Så får en enten hoppe på å ta de goder de tilbyr om alle eller enkelte bare passer for en,eller en får si nei takk og stå utenfor eller skape en ny.

Ingen kan gjøre alle til lags,men en kan heller ikke melde seg inn i en organisasjon med klart politisk ståsted og så forlange at organisasjonen skal endre dette fordi det ikke passer for en .

Lenke til kommentar

Kan vel bare si litt om min situasjon, er selv lærling i platerarbeider faget på en relativt stor bedrift, dær alle anstatte er organiserte.

 

Så da det var møte for nyansatte, slengte de vel bare fram innmeldings skjemaene, å ba oss fylle ut :p ikke at jeg hadde noe imot det, meldte meg inn, å vært på kurs på div. hoteller å lært hvordan man skal rekrutere nye medlemmer osv.

 

Fikk også rabatt på bilforsikring, + at det er bedre å stå samlet ved lønnsforhandlinger.

 

Men jeg tror ikke jeg hadde blitt mobbet om jeg hadde takket nei til medlemskap, men de hadde vel sikkert sett på meg som en liten særing i starten :)

Lenke til kommentar

Det er et reelt valg å være uorganisert. Det er tross alt ikke bare lønnsforhandlinger du betaler for som medlem i noen organisasjon. Den største fordelen må vel være medlemsfordeler og det å ha noen i ryggen dersom man ender opp i en twist på arbeidsplassen. At det enkelte steder er mobbing av de som ikke er organisert er uheldig, men det fjerner ikke det faktiske valget.

 

Dersom man ikke ønsker å være med i LO har man alltids YS som er partipolitisk uavhengig. De sier følgende om seg selv:

Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund - YS - er en partipolitisk uavhengig hovedorganisasjon for arbeidstakere. YS ble etablert 18. januar 1977. YS består av 23 forskjellige forbund med over 200.000 medlemmer. Medlemmene dekker alle sektorer i arbeidslivet.

 

Oversikt over de forskjellige forbundene er her.

Dette er ikke noen liten organisasjon og deres forbund i forsvaret BFO organiserer 60% av alt befal.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Kan du nevne noen eksempler på saker som LO har fått igjennom, som du er uenig i?

Siden det ikke har noen relevanse i forhold til prinsipielle i saken, så ser jeg ikke noen grunn til det.

 

Det er i såfall du som bringer inn andre momenter enn det som er tittelen på tråden. Du skriver også; "Jeg er organisert i en fredelig organisasjon som er mer opptatt av medlemmenes beste enn av makt og storpolitikk."

 

Selv har jeg ikke erfaring fra noen slik arbeidsplass. Jeg er organisert i en fredelig organisasjon som er mer opptatt av medlemmenes beste enn av makt og storpolitikk.

 

Du indikerer at LO ikke er opptatt av medlemenes beste, da bør du også vise til hvilke saker du er imot, og hva LO har fått innført som ikke er bra for LO-medlemmene.

8154537[/snapback]

Nei, jeg sier ikke at LO ikke har opptatt av medlemmenes beste. Jeg antyder at LO er opptatt av makt og politikk langt utover det som kun har med medlemmenes velferd å gjøre. Og det er du vel ikke uenig i?

 

At jeg nevner min bakgrunn er bare for å vise motivasjonen for innlegget.

 

Det er mye jeg er uenig med LO i. Men denne tråden handler altså ikke om dette, men om en arbeidstaker i en typisk bedrift der manger er LO-medlemmer har noen praktiske og reelle alternativ til å være medlem i LO.

 

Hvorfor er det ikke et reelt alternativ om de mener det ikke finnes noe annet?

8155616[/snapback]

Fordi de fleste ikke har økonomi, tid og praktisk mulighet til dette.

 

Ingen kan gjøre alle til lags,men en kan heller ikke melde seg inn i en organisasjon med klart politisk ståsted og så forlange at organisasjonen skal endre dette fordi det ikke passer for en .

8155616[/snapback]

Dersom organisasjonen er demokratisk, så skal medlemmene ha mulighet til å forandre den.

 

Men argumentet er ikke dette, men dersom det slik at man ikke har noe praktisk og reelt valg, så betyr det at folk ikke har noen annen mulighet enn å støtte en politisk organsisjon økonomisk. Og det er direkte anti-demokratisk.

 

Det jeg sier er altså at:

 

Det må være slik at alle har et reelt valg i forhold til å støtte en politisk organisasjon. Det må ikke være slik at praktiske omstendigheter vanskeliggjør å la vær å støtte en politikk man ikke nødvendigvis ønsker.

 

Kan vel bare si litt om min situasjon, er selv lærling i platerarbeider faget på en relativt stor bedrift, dær alle anstatte er organiserte.

 

Så da det var møte for nyansatte, slengte de vel bare fram innmeldings skjemaene, å ba oss fylle ut :p ikke at jeg hadde noe imot det, meldte meg inn, å vært på kurs på div. hoteller å lært hvordan man skal rekrutere nye medlemmer osv.

 

Fikk også rabatt på bilforsikring, + at det er bedre å stå samlet ved lønnsforhandlinger.

 

Men jeg tror ikke jeg hadde blitt mobbet om jeg hadde takket nei til medlemskap, men de hadde vel sikkert sett på meg som en liten særing i starten :)

8155633[/snapback]

Men har/hadde du noe valg i forhold til hvor du ønsket å være organisert? Er det flere arbeidstakerorganisasjoner som kan din type arbeidsplass godt nok til å hjelpe deg i tilfelle du trenger det, og som tilbyr den type kurs og etterutdanningstilbud som er relevante for deg?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har hørt om mobbing av uorganiserte, men aldri opplevd det selv. Og ja til at LO ikke skal drive med politikk, men heller bli flinkere med å tilrettelegge og utvikle samarbeidet med arbeidsgiverne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...