Gå til innhold

Thor Heyerdahl betydd for Norge


Hoisveen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei å god dag/Kvell.. Jeg har no jeg lurer på. Ikke spørr hvorfor men lurer nå på hva Thor Heyerdahl har betydd for samfunnet i Norge etter alle ekspedisjonene som han har hatt osv.... Noen svar hadde vert fint!

8131670[/snapback]

 

 

 

Tror dette er feil forum!

Lenke til kommentar
Hei å god dag/Kvell.. Jeg har no jeg lurer på. Ikke spørr hvorfor men lurer nå på hva Thor Heyerdahl har betydd for samfunnet i Norge etter alle ekspedisjonene som han har hatt osv.... Noen svar hadde vert fint!

8131670[/snapback]

 

 

 

Tror dette er feil forum!

8132509[/snapback]

Du tror, jeg vet.

Lenke til kommentar
Hei å god dag/Kvell.. Jeg har no jeg lurer på. Ikke spørr hvorfor men lurer nå på hva Thor Heyerdahl har betydd for samfunnet i Norge etter alle ekspedisjonene som han har hatt osv.... Noen svar hadde vert fint!

8131670[/snapback]

 

Thor Heyerdahl støttet seg til en teoriretning som kalles diffusjonismen. Diffusjonismen har som utgangspunkt at kulturelle fenomener diffunderer, altså sprer seg fra et utgangspunkt. I dag vet man at ulike fenomen godt kan oppstå på ulike steder til ulike tider. Det faktum at det var mulig å krysse havet på en flåte beviser selvfølgelig ikke at dette ble gjort flere tusen år før. Det beviser bare at det er mulig. Som eventyrer var han selvsagt enestående, men innenfor akademia er det knapt noen i dag som tar hans foreldede teorier alvorlig. Han var da verken utdannet antroplog eller etnolog som han ofte blir omtalt som. Han var så vidt jeg vet utdannet zoolog. Så det han har betydd i Norge er faktisk delvis på feil grunnlag. Han var nok en eventyrer som føyer seg inn i rekken av mange andre norske ekspedisjonsfarere, men noen stor vitenskapsmann var han ikke.

Lenke til kommentar
Du vet tydeligvis en del og det skal jeg ikke si at jeg gjør, men Heyerdal sa vel heller aldri at det var sånn? Bare at det var mulig.

8251064[/snapback]

jo, det har du helt rett i. Det er vel gjennom media og folkemeningen at dette er blitt stående som en sannhet

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Thor Heyerdahl har faktisk en større helte status i Tyskland enn i Norge vil jeg si. Han har til og med et eget skoleskip oppkalt etter seg, http://thor-heyerdahl.de/content/view/14/46/

 

Grunnen til dette var selvfølgelig at det var mangel på helter i Tyskland etter WWII.

 

Han har dessuten minst to skoler oppkalt etter seg. Et i Norge og et i Tyskland. De jeg vet om.

 

Forresten så leide Larvik Line et skip i 1993 som de døpte Thor Heyerdahl mens den gikk for de.

 

Ellers vil jeg si at det er en stor mann som gjorde banebrytende undersøkelser.

Lenke til kommentar
Kom an!

 

Han var den første til å praktisk bevise at folkeslag kunne ha seilt mellom kontinenter ved hjelp av strømmer i havet. Og det er det, Beklager, feil  forum.

 

Irest my whateva.

8356036[/snapback]

 

Hva mener du egentlig? Mener du :

1.) At han tok feil og derfor ikke "fortjener" å bli omtalt?

2.) Eller at hans arbeid er (så og si) avsluttet og at det ikke er mere å si om den saken?

 

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...