Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til muntlig "tentamen" i matte.


Anbefalte innlegg

Vi skal ha en slags tentamen i muntlig eksamen(10.klasse), og heldig som jeg var, trakk jeg matte :ermm: Tema for oppgaven vi fikk, var ferie. Jeg skal da ordne en ferie for en familie på to voksne og to barn, og i den ferien jeg skal snakke om, skal jeg dra inn flere matematiske momenter. Fikk en stikkordsliste der det stod:

-Fart/Vei/tid

-Målestokk

-Prosentregning

-Kjøp og salg

-Rabatter

-Funksjoner

-Ulike målenheter

-Utenlandsk valuta

 

Så poenget med denne tråden var om evt. noen kunne komme med forslag om hvordan dette kan gjøres. Jeg vet jo selvfølgelig litt selv, men det er sikkert mange her inne som har hatt matte muntlig selv, og da kunne komme med tips osv..

Setter pris på all hjelp her... :)

Endret av mikkard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fart/vei/tid tenker jeg du kan bruke til en graf.

f(x)=vei

x=tid

a=fart

 

prosentregning.. vel kan bruke det i valutaregning. F.eks. De skal kjøpe amerikanske dollar for 1000 kr hvor kursen er 6kr pr dollar. Og (har ikke peiling på hva det egentlig er) 5% går til avgift. Slik at det de får (1000/6)*0,95

 

Rabatter går nesten under prosentregning, men kan vel lage en oppgave hvor de får avslag på flybillett

 

Nå har ikke jeg hatt muntlig matte, men skriver bare forslag jeg så kan du gjøre det du vil med de :)

Lenke til kommentar

Lag en familie som skal på tur til utlandet:) De skal kjøre tog, og får selvfølgelig familierabatt (prosent) Siden kan du regne ut hvor lang tide det vil ta for toget å komme frem( fart tid osv) og kanskje de vil veksle til utenlandsk valutafaren vil kjøpre (kjøp og salg) noen glass, og jo fler du kjøper jo mer sparer du (lag en funksjon) Kanskje barna vil se på kartet over landet, så kan du lage noen oppgaver med målestokk. Morsommmere for sensor om du lager litt sånne oppgaver:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...