Gå til innhold

Har Elkjøp rett her?


Anbefalte innlegg

Hadde man flyttet til Australia hadde vel JVC i Australia vært det naturlige valget uansett. De skal vel også kunne hjelpe med dette...

8097450[/snapback]

 

Det er svært vanlig at produsenters kontorer i andre land ikke vil ta i produktet med ildtang dersom du har importert det selv.

8097464[/snapback]

Må innrømme at jeg er litt utenfor mitt "fagfelt" her, men trodde garanti var internasjonalt?

8097467[/snapback]

 

Dersom det er en internasjonal garanti så skal vel det være ok, men som oftes er det snakk om reklamasjon iht Norges Lover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom det er en internasjonal garanti så skal vel det være ok, men som oftes er det snakk om reklamasjon iht Norges Lover.

8097478[/snapback]

 

Dette er sant, det er mange produsenter som opererer med internasjonal garanti. Men dette blir uansett utenfor diskusjonen siden Alta og Oslo i høyeste grad ligger i samme land, og elkjøp er en landsdekkende kjede.

Lenke til kommentar

Nå fant jeg endelig mine bevis :-)

 

Tilfeldigvis er det fra Altaposten..

http://www.altaposten.no/lokalt/forbrukeren/article33520.ece

 

Det essensielle her, ordene er fra Førstekonsulent Forbrukerrådet Finnmark Troms:

"Selskap som tilbyr varer for salg over nett vil normalt måtte påregne at de får kunder fra hele landet, og vil således måtte forutse at utgifter til frakt, er en naturlig følge av at varen de selger har en mangel.

 

I de tilfeller PC-en ble kjøpt i butikk på ferie på Sørlandet, og du har bostedsadresse Nord Norge, vil imidlertid problemstillingen bli satt på spissen. Du befinner seg da utenfor det man kan kalle selgers ”naturlige utsalgsområde”, og det vil være rimelig at du selv dekker eventuelle økte utgifter til frakt."

Lenke til kommentar
Nå fant jeg endelig mine bevis :-)

 

Tilfeldigvis er det fra Altaposten..

http://www.altaposten.no/lokalt/forbrukeren/article33520.ece

 

Det essensielle her, ordene er fra Førstekonsulent Forbrukerrådet Finnmark Troms:

"Selskap som tilbyr varer for salg over nett vil normalt måtte påregne at de får kunder fra hele landet, og vil således måtte forutse at utgifter til frakt, er en naturlig følge av at varen de selger har en mangel.

 

I de tilfeller PC-en ble kjøpt i butikk på ferie på Sørlandet, og du har bostedsadresse Nord Norge, vil imidlertid problemstillingen bli satt på spissen. Du befinner seg da utenfor det man kan kalle selgers ”naturlige utsalgsområde”, og det vil være rimelig at du selv dekker eventuelle økte utgifter til frakt."

8097613[/snapback]

 

Glem nå ikke at elkjøp er en kjede som har sitt naturlige utsalgsted i hele norge.

Dette er ikke snakk om Mohamed elektro med utsalgsted på gokk, men en kjede som har velletablerte butikker I hele norge.

 

Dermed så har kjøper rett til å få dekt utgiftene av kjeden på nærmeste utsalgsted.

Lenke til kommentar
Nå fant jeg endelig mine bevis :-)

 

Tilfeldigvis er det fra Altaposten..

http://www.altaposten.no/lokalt/forbrukeren/article33520.ece

 

Det essensielle her, ordene er fra Førstekonsulent Forbrukerrådet Finnmark Troms:

"Selskap som tilbyr varer for salg over nett vil normalt måtte påregne at de får kunder fra hele landet, og vil således måtte forutse at utgifter til frakt, er en naturlig følge av at varen de selger har en mangel.

 

I de tilfeller PC-en ble kjøpt i butikk på ferie på Sørlandet, og du har bostedsadresse Nord Norge, vil imidlertid problemstillingen bli satt på spissen. Du befinner seg da utenfor det man kan kalle selgers ”naturlige utsalgsområde”, og det vil være rimelig at du selv dekker eventuelle økte utgifter til frakt."

8097613[/snapback]

 

Glem nå ikke at elkjøp er en kjede som har sitt naturlige utsalgsted i hele norge.

Dette er ikke snakk om Mohamed elektro med utsalgsted på gokk, men en kjede som har velletablerte butikker I hele norge.

 

Dermed så har kjøper rett til å få dekt utgiftene av kjeden på nærmeste utsalgsted.

8097669[/snapback]

 

Mitt diskusjonstema her har vært denne påstanden her:

"Så om tv'en din må til Alta, er det selger (Elkjøp) som må betale for frakten fram og tilbake."

 

Dette har jeg i flere innlegget hevdet er feil og mitt siste innlegg gikk på det.

 

Om en Elkjøp butikk i Oslo vil ta saken så er det bra, men da er det ikke snakk om noen fraktutgifter heller.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Eh, hva skal han bidra med? Fortelle om en hvilken som helst Oslo Elkjøp-butikk vil ta saken?

8097837[/snapback]

 

Han kan fortelle hva som er vanlig praksis ved den elkjøp-butikken hvor han jobber. Det blir hvertfall litt mer håndfast enn synsingen vår. :cool:

8097849[/snapback]

 

Produkter kjøpt på elkjop.no kan ihvertfall leveres i hvilken som helst Elkjøp-butikk.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Hei har det slikt at jeg kjøpte meg en tv på elkjøp i alta april 2006

 

Han kjøpte ikke på nett.

8097898[/snapback]

 

Om den er til meg så er vel det rimelig klinkende klart at jeg er klar over det, ellers hadde jeg ikke gått de 15 rundene jeg har gjort i denne tråden her.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Om den er til meg så er vel det rimelig klinkende klart at jeg er klart over det, ellers hadde jeg ikke gått de 15 rundene jeg har gjort i denne tråden her.

8097916[/snapback]

 

Han siktet vel til at kommentaren din om at produkter kjøpt på elkjop.no kunne leveres i alle butikker var fullstendig malplassert og unødvendig hvis du var klar over at produktet faktisk var kjøpt i butikk. :hrm:

Lenke til kommentar
Om den er til meg så er vel det rimelig klinkende klart at jeg er klart over det, ellers hadde jeg ikke gått de 15 rundene jeg har gjort i denne tråden her.

8097916[/snapback]

 

Han siktet vel til at kommentaren din om at produkter kjøpt på elkjop.no kunne leveres i alle butikker var fullstendig malplassert og unødvendig hvis du var klar over at produktet faktisk var kjøpt i butikk. :hrm:

8097925[/snapback]

 

Det var jo fordet du og Makky totalt avsporet tråden med å blande inn Alastor og hvordan de gjør de i en Elkjøp butikk osv.

Da kommenterte jeg at butikkene har ansvar på nett-kjøp så da har de kanskje det også ved kjøp i annen butikk.

Lenke til kommentar
Det var jo fordet du og Makky totalt avsporet tråden med å blande inn Alastor og hvordan de gjør de i en Elkjøp butikk osv.

Da kommenterte jeg at butikkene har ansvar på nett-kjøp så da har de kanskje det også ved kjøp i annen butikk.

8097947[/snapback]

 

Det å spørre en person som faktisk jobber i en elkjøp-butikk er vel ikke akkurat hva jeg ville kalle avsporing. Men for all del, fortsett med synsingen du. :thumbup:

Lenke til kommentar

Var wn relevant sak på TV2Hjelper deg for ikke så lenge siden. Da gjallt det et klesplagg da, men... Uansett så var forbrukerrådet klar på det at kjøpers utgifter til retur SKAL dekkes av selger. (les:elkjøp)

 

*mine innlegg*

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Var wn relevant sak på TV2Hjelper deg for ikke så lenge siden. Da gjallt det et klesplagg da, men... Uansett så var forbrukerrådet klar på det at kjøpers utgifter til retur SKAL dekkes av selger. (les:elkjøp)

 

*mine innlegg*

8098083[/snapback]

 

Vel, Forbrukerrådet og ikke minst Tv2 har så mange ufattelig håpløse påstander uten rot i lovverket og virkeligheten. Denne saken er absolutt et nytt slikt bevis.

De påstår det ja, men jeg kan ikke se at de egentlig fikk gjennomslag for det her eller kan slå i bordet med noen lov el.

Det endte med at Tv2 betalte flyreisen, de hadde garantert triumfert med at butikken betalte den dersom de hadde krav på det.

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/article900254.ece

 

Det står heller ingenting om hvem som evt skulle betalt portoen for genseren så jeg mener at den artikklen absolutt ikke er bevis for det vi diskuterer her i denne tråden.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Til syvende og sist er det ikke Elkjøp som sitter igjen med kostnadene av en ny TV, det er produsenten. I ytterste konsekvens så repareres TV til og med i Oslo, og da faller det selvsagt på sin egen urimelighet å innlevere apparatet i Alta ;)

 

Elkjøp Stormarkedene i Oslo er heleid av Elkjøp ASA, noe sansynligvis ikke Elkjøp Alta er. De fleste mindre Elkjøpbutikker er franchise (typisk Elkjøp Carl Berner), men det bør ikke ha noe å si for en kunde med mindre han kjøper et produkt som kjeden ikke fører. Dvs en lokal spesialitet. JVC-TV kan vel neppe klassifiseres som en joikakake fra Alta, så det er bare selgers egen uvilje og ansvarsfraskrivelse som gjør at kunden her opplever vanskeligheter. Ring Alta og gjerne også varehussjefen i Oslo og forklar saken. Eventuelt sender du brev med kopi til forbrukerådet, da får man gjerne litt mere tyngde bak kravet. Spesielt hvis du har et rettmessig krav..

 

edit: Liten rettelse som heleide elkjøp etter påminnelse av Rulleguru ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Ta en telefon til alta butikken, de kan nok ordne det slik at elkjøp på alna gir deg rett til å heve der. Er det samme kjede er det ingenting i veien for at du gjør dette. Ingen elkjøp butikker er franchise heller. Det er bare fordi det blir litt mer jobb for dem, at det er lettere å avvise en kunde enn å gjøre det.

8096145[/snapback]

 

Og hvor har du dette fra? Det er mange Elkjøpbutikker som er franchise.

 

Elkjøp i Oslo er uansett heleid av Elkjøp ASA

Ikke butikken på Carl Berner

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

HER er svarene du leter etter:

 

JA du skal kunne levere tv'en i hvilken som helst elkjøp butikk MEN PRIVATEIDE som carl berner og hønefoss kan velge å ikke ta de imot, det er det den enkelte butikksjef som bestemmer.

 

JA de kan kreve å reparere produktet SKAL sendes inn før kjøpet heves. regelen går som følger:

 

etter 2 ganger samme feil KAN butikken erstatte broduktet i et nytt, men er ikke pliktig, det er opp til butikksjef.

 

når feilen skjer 3 gang kan kjøpet heves. MEN produktet må sjekkes først. DVS. små ting: mobil etc. testes direkte hos elkjøp. MEN store ting som tv'er må sendes in, spes JVC siden de driver egen service, så du må faktisk sende den inn en 3je gang. når JVC har sjekket at samme feilen er der, får elkjøp butikken godkjent returen og du kan heve kjøpet ved å få igjenn pengene.

 

TRUST ME! dette vet jeg ;) har vært gjennom samme greie 4 ganger med forskjellige produkter OG har jobbet innen elkjøp ;) er sånn reglene er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...