Gå til innhold

Har Elkjøp rett her?


Anbefalte innlegg

Hei har det slikt at jeg kjøpte meg en tv på elkjøp i alta april 2006

nå er det slikt at jeg flyttet til oslo og fikk feil med tv'en.... Greit nokk det...

 

Elkjøp nektet og hente tv'en siden det var en JVC og de hentet ikke JVC, dette var fordi at JVC selv ville reparere det. Ja greit nokk leverte tv selv i slutten av desember og fikk den tilbake i begynnelsen av januar 2007 med en beskrivelse feil på nettmodul.

 

Fikk feil på tv'en igjen leverte den i midten av februar hentete den den 22feb med samme feil som sist feil på nettmodul.

 

Da kom 23 feb og hjem fra jobb gla og fornøyd, skrudde på tv'en men neida ikke noe bilde og samme feilsymptoner som de 2 siste gangene :(

.

Jaja tenkte jeg er bare og heve kjøpet men neida.... så enkelte var det ikke. Tok kontakt med en selger og forklarte at jeg har hatt samme feil på tv'en 2 ganger og dette er mest sansynlig samme feil nå. Han spurte sjefen sin hvordan vi skulle fikse det, han kom tilbake og sa at elkjøp hadde det 3 forsøket på å reparer det og skulle jeg heve kjøpet etter det 3 forsøket måtte jeg dra til alta med tv'en.. Alså det er 2000km til alta..... ifølge kjøpsloven har de bare 2 forsøk til og reparer samme feil....

 

Prøvde å forklare dette til selgeren men han nektet plent å høre på meg. Til slutt dro jeg bare orket ikke høre mere på han. Skal ta kontakt med elkjøp på tlf for å høre hva jeg skal gjøre...

 

Etter hva jeg har skjønt har jeg rett anng kjøpsloven (sa at de kunne se på tv'en og konstatere at det er samme feil) og at jeg må dra til ALTA med tv'en er vel bare tull? går ut ifra at elkjøp er elkjøp om det er i alta, tromsø eller oslo..

 

Er det noen som har noe ide på hvordan jeg skal gå frem i denne saken ?

Endret av PoNdUs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet skal Elkjøp være Elkjøp og du skal ha muligheten til å returnere hos en annen forretning. Med tanke på omstendighetene rundt reparasjonen ville jeg også anta at de lar deg gjøre dette. Av ren nysgjerrighet; når du sier kjøpsloven er det forbrukerkjøpsloven du mener, right? :)

 

Lykke til!

Endret av dimiles
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Selger har to rettingsforsøk på samme mangel. Du kan heve kjøpet.

 

Elkjøp-butikkene er vel i 90% av tilfellene eid sentralt, så ser liten grunn til at du som forbruker skal forholde deg til annet enn nærmeste utsalgssted. Når Elkjøp i Oslo tidligere har latt deg rette mangelkravene dine mot dem, skal de ha noe riktig smart på lager før de kan henvise deg til en annen butikk (forsto det slik at du har levert TV-en på Elkjøp i Oslo for reperasjon). Ville i første omgang tatt kontakt med Elkjøp en gang til, og se om du møtte en litt mer velvillig type, så evt. ta dine videre muligheter fra der. F.eks. kan du etter loven kreve 10,5% rente fra visse datoer og andre morsomme ting ved heving.

 

Ellers har du jo muligheten til å rette krav mot tidligere salgsledd (jeg antar det er JVC Norge AS), men det er jo litt styr.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Ta en telefon til alta butikken, de kan nok ordne det slik at elkjøp på alna gir deg rett til å heve der. Er det samme kjede er det ingenting i veien for at du gjør dette. Ingen elkjøp butikker er franchise heller. Det er bare fordi det blir litt mer jobb for dem, at det er lettere å avvise en kunde enn å gjøre det.

Lenke til kommentar

Det står faktisk i lovteksten at alt skal stå for selgers regning. Så om tv'en din må til Alta, er det selger (Elkjøp) som må betale for frakten fram og tilbake. Rekker ikke å finne fram den konkrete loven nå, men søk opp kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven på lovdata.nå så ser du det der.

Lenke til kommentar
Det står faktisk i lovteksten at alt skal stå for selgers regning. Så om tv'en din må til Alta, er det selger (Elkjøp) som må betale for frakten fram og tilbake.

Det kan umulig stemme, skal vedde mye penger på at det er totalt feil.

8097273[/snapback]

Hvor mye da? :dribble:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren ..

Lenke til kommentar
§ 30. Gjennomføring av avhjelp

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren ..

8097307[/snapback]

 

Ja, "avhjelpen", servicen skal ikke koste noe, men kjøper må selv bringe gjenstanden til selger. Det er helt naturlig, hva om kjøper har flyttet på andre siden av jorden?

Endret av Panter
Lenke til kommentar
§ 30. Gjennomføring av avhjelp

       Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren ..

Ja, "avhjelpen", servicen skal ikke koste noe, men kjøper må selv bringe gjenstanden til selger. Det er helt naturlig, hva om kjøper har flyttet på andre siden av jorden?

8097330[/snapback]

Hehe. Vel, det er i det minste diskutabelt.

 

Sånn rent personlig mener jeg det i dette tilfellet må være greit om kjøper bringer TV'en til nærmeste Elkjip, og så får Elkjip ta saken videre derfra. Å forlange at man frakter den til Alta er ihvertfall helt hinsides. Eventuelt heving av kjøpet, men det får noen andre vurdere.

 

Med mindre det var transportbyrået som skadet TV'en under flyttingen da..

Isåfall er det eventuelt de som er ansvarlige for skaden.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Det står faktisk i lovteksten at alt skal stå for selgers regning. Så om tv'en din må til Alta, er det selger (Elkjøp) som må betale for frakten fram og tilbake.

 

Det kan umulig stemme, skal vedde mye penger på at det er totalt feil.

8097273[/snapback]

Tror nok at det stemmer,du som kunde skal ikke bli belastet økonomisk for at du får en vare med feil.

Men du skal self. ikke tjene penger på det heller.

 

Så egentlig kan du kreve godtgjørelse for å kjøre TVen din til rep. ved en reklamasjon.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Buss penger feks. vist du gidder å dra TVen med deg på bussen :D

Endret av taz
Lenke til kommentar
og skulle jeg heve kjøpet etter det 3 forsøket  måtte jeg dra til alta med tv'en..  Alså det er 2000km  til alta.....

 

og at jeg må dra til ALTA med tv'en er vel bare tull? går ut ifra at elkjøp er elkjøp om det er i alta, tromsø eller oslo..

 

Er det noen som har noe ide  på hvordan jeg skal gå frem i denne saken ?

8095997[/snapback]

Det at du ikke skal få ny tv fra elkjøp butikken i oslo er bare tull og tøys fra de. Sier de noe annet er de vrange. Kjøpte meg selv en ctr32 for 2-3 år siden i elkøp Kristiansund N, kom hjem så var det feil på bilde røret på den, ringte elkjøp i kr.sund.

Ja nei det var en snodig grunn helt totalt vrange på at det kunne stemme og at jeg ville bytte. Desuten så sa de at de var tomme for tv, øøh på lagret da jeg henta den så stod det 6 makene. Nå merker jeg at jeg ikke husker helt historien, men endte opp med at jeg ikke kom noen vei, så ringte jeg til elkjøp i molde, og forklarte saken. Ble oppringt etter litt ca 30min mener jeg å huske, så sa den hyggelige saksbehandleren at jeg kan kom hit til molde om jeg vil å bytte tv`n min. som sagt så gjort, det jeg ble forklart da fra den personen var at så lenge jeg hadde kvitteringen og det var garanti så kunne man bytte og eller heve kjøpet i uansett elkjøp butikk. Tydeligvis så hadde elkjøp kr.sund fått en oppstrammer, for like etter så fikk jeg en tlf med en beklagelse på behandlingen fra pers jeg snakka med og de gikk på den med at de ikke hadde maken inne, men at jeg skulle dra til molde med tv`n å bytte, "jau jeg er på vei dit nå, da jeg akkurat har snakket med elkjøp molde."

 

Ta en telefon til alta butikken, de kan nok ordne det slik at elkjøp på alna gir deg rett til å heve der. Er det samme kjede er det ingenting i veien for at du gjør dette. Ingen elkjøp butikker er franchise heller. Det er bare fordi det blir litt mer jobb for dem, at det er lettere å avvise en kunde enn å gjøre det.

8096145[/snapback]

Ja ring elkjøp i alta der du kjøpt tv`n og forklar saken, så rekner jeg med at det skjer alla samme for deg som for meg den gangen

Lenke til kommentar
Det står faktisk i lovteksten at alt skal stå for selgers regning. Så om tv'en din må til Alta, er det selger (Elkjøp) som må betale for frakten fram og tilbake.

 

Det kan umulig stemme, skal vedde mye penger på at det er totalt feil.

8097273[/snapback]

 

 

 

Da kommer du til å tape mye penger! For det du har, det er feil!

Elkjøp er pliktig etter loven å dekke kostnadene. Men som flest velger dem å snike seg unna som så mange andre selgere

 

 

Elkjøp er som vanlig :thumbdown: . Dem lever ikke av faste kunder bare tilfeldige offre som tar sjangsen på å handle hos dem.

 

 

 

ps: du har forresten rett til å heve kjøpet, dem har to avhjelps forsøk.

Endret av wildcat
Lenke til kommentar

Når vi snakker om 2/3 feil så skal apparatet inn til service for å konstantere at det er samme feil som de to foregående gangene, dersom det er samme feil skal kunde får nytt produkt. Så her mener jeg faktisk at ELKJØP har rett på det punktet. Hvorvidt du skal sende pc'en til ALTA er jeg mer skeptisk til.

Lenke til kommentar
Hadde man flyttet til Australia hadde vel JVC i Australia vært det naturlige valget uansett. De skal vel også kunne hjelpe med dette...

8097450[/snapback]

 

Det er svært vanlig at produsenters kontorer i andre land ikke vil ta i produktet med ildtang dersom du har importert det selv.

Lenke til kommentar
Hadde man flyttet til Australia hadde vel JVC i Australia vært det naturlige valget uansett. De skal vel også kunne hjelpe med dette...

8097450[/snapback]

 

Det er svært vanlig at produsenters kontorer i andre land ikke vil ta i produktet med ildtang dersom du har importert det selv.

8097464[/snapback]

Må innrømme at jeg er litt utenfor mitt "fagfelt" her, men trodde garanti var internasjonalt?

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg og ta en telefon til JVC norge. De som står for produktets "stolthet" er somregel mye mere villi og hjelpe deg. Snakket med et serviceverksted om en dvd spiller for en stund siden. De årdnet alt for meg, til og med gratis forsendelse til dem.

 

Ved reklamasjon har du krav på og få dekt frakt til service.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...