Gå til innhold

Kjøling ved bruk av kaldtvann fra springen


Anbefalte innlegg

<< Da ville jeg heller bygget en vanntank med selve kaldtvannsrøret omsluttet, eller som kaldtvannsrøret gikk gjennom. Om man bygger en avlang sylinder med et tykt kobberrør gjennom, med kobberrøret "snurret opp" til en spiral så vil man få veldig god kjøling der.

 

 

varmeveksler er ordet du leter etter..beste forslaget av alle her... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt kjedelig når man har litt god temp i bassenget. Enten man varmer det eller at det blir oppvarmet av sola om sommeren (vet vi bor i Norge, men det har skjedd at det kan være 25°C i 7-10 dager).

 

Tror ikke det er mange som gidder å har badebasseg og holde det under 10°C bare for å holde PC'en kald.

Lenke til kommentar
En annen løsning er den som blir brukt i varmepumper - Lag en sløyfe under plenen e.l. med kjølemedium som går gjennom radiatoren. Legger du sløyfa tilstrekkelig dypt vil du ha en ganske stabil temperatur selv på varmeste sommeren.

8272917[/snapback]

 

 

Bådde billigere og lettere og bare kjøpe vapochill etc som er cascade (varmepumpe) laget for pc.

Lenke til kommentar
Det kunne jo faktisk fungert ganske greit, og man kaster hverken bort for mye varme eller for mye vann.

 

Hadde jeg hatt utstyr og anledning hadde jeg gjort et forsøk, men det avhenger av at vannet ikke blir _for_ varmt.

8272766[/snapback]

Hvis man gjør det på denne måten, så kan man egentlig bare drite i alt som heter watt på prosessoren fremover. (uansett hvor mye strøm prosessoren bruker (eller skjermkort osv.), så koster det deg ikke en krone ekstra)

 

Ettersom du bruker energien til å varme opp varmtvannstanken, og da vil varmtvannsbrederen bruke mindre strøm. Så den totale strømregningen ville ikke kostet mer. :w00t:

Lenke til kommentar

Eit anna problem som ingen har tatt opp er kva som kan skje dersom utløpet tettar seg. Dersom ein ikkje setter på ein trykkregulator vil ein ha 5 bar eller meir inne i pcen. Trur ikkje noko av det utsyret ein kjøper for å bruke til vannkjøling vil tåle det trykket. Resultatet hadde mest truleg blitt vannkjøling der ein spyla vatnet på istadenfor å la det gå gjennom kjøleblokk. :!:

Trykkoppbygging vil ein få sjølv om ein strupar på kranen dersom utløpet er tett. Det vil berre ta litt lengre tid, etterkvart har ein same trykk på begge sider av krana.

Lenke til kommentar
En annen løsning er den som blir brukt i varmepumper - Lag en sløyfe under plenen e.l. med kjølemedium som går gjennom radiatoren. Legger du sløyfa tilstrekkelig dypt vil du ha en ganske stabil temperatur selv på varmeste sommeren.

8272917[/snapback]

 

burde funke det, var vel en som gravde ned en spiral utenfor vinduet her, tror det funka ganske ok

Lenke til kommentar

Har noe lignende anlegg i tankene. skal komme med en tegning litt senere. Kaldt blir det ihvertfall.

 

 

EDIT: la ved tegning. Laget i paint.

 

Her er det jeg har planer om å bygge.

 

Her ser dere ei simpel tegning av kuldekretsen, og vannkretsen. inne i den blå vil vannet bli kjølt ned til ca. 10 grader. Dette ordner jeg ved at anlegget slås av med en termostat som er koblet til røret som går ut av fordamperen, og den vil ligge å føle på vannet/kobberrøret. Når kobberrøret blir +-10 grader vil kompressoren slutte å gå. Den vil så vente til det er 12 grader i vannet som går ut fra tanken, og så vil den starte igjen. Termostaten som styrer kompressoren kan legges inn i en 5 1/4" eller 3 1/2" slot på Kabinettet. Eller den kan rett og slett legges på veggen.

 

Til å koble vannet på komponentene vil vanlige vannblokker bli brukt.

 

 

Hvis jeg legger meg for langt ned på temperatur, kan jeg få problemer med kondens.

post-75934-1175266612_thumb.jpg

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Morsomt tankeeksperiment - men forkastelig å skulle sløse vekk flere liter rent drikkevann i timen for å at du skal se scoren i 3DMark øke 50 poeng...det er det absolutte sløseri. Jeg syns det er idioti og gevinsten er lik null.

8258290[/snapback]

 

Lol ja!! KAN DU NEVNE NOEN SOM HAR TENKT SEG Å BRUKE VANNKJØLING(FRA KRANEN) DØGNET RUNDT?? LES OVERSKRIFTEN! DA VIL HAN AT NOEN SKAL BARE TESTE! EN STOR TEST OSV. IKKE MEIR, SKJØNNER IKKE HVA DERE SNAKKER OM, HERRE GUD! INGEN SKAL SLØSE BORT "MYE" VANN, ROLIG NÅ GUTTER, VELDIG SNART SÅ KOMMER DET EN STOR METEORIT OG TREFFE JORDA, OG DA GÅR DERES RENT VANN TIL HÆLVETE UANSETT, OG DA KAN JEG SI: "AT IDIOTI ER D DU SNAKKET OM OG IKKE JEG, D VAR DUMT AT VI IKKE BRUKT VANN FRA KRANEN, ALT GIKK JO TIL HÆLVETE LÆL"... FERDIG...

 

CAPSLOCKEN SATT FAST! :)

Lenke til kommentar

Vann fra springen kan fort vise seg å være en svært dårlig idé.

 

Alle har sikkert hørt hvordan det slår i rørene fra tid til annen. Disse slagene er et resultat av at trykket stiger med rundt 10 ganger normalen.

Har man vannkjøling til pc´n koblet da, så vil mest sannsynlig koblinger slite, og pc´n kan fort fylles med vann.

 

Skal man koble vannkjølingen i en pc til kranen, så er en reduksjonsventil et must, med mindre du og hele boligfeltet har myktstengende kraner i hele huset.

 

Det voldsomme trykket som oppstår når man hører det slår i rørene kan være nok til at kobberrør eller loddinger sprekker, så ikke ta det for gitt at vannkjølingen din tåler dette.

 

Bare en liten OBS fra min side :)

Lenke til kommentar
Hmm har aldri opplevd slåing i rørene men er ikke så gammel heller da...Da må man vel ha en slik ventil da...

8279497[/snapback]

 

Sett på springen og trekk ned på toalettet, ofte kommer det et slag når toalettet er ferdig med å tappe, sett at du ikke har et nyere toalett som gradvis slår ned tappingen. Da får du gjøre samme forsøk med 2 kraner i huset. La en renne og slå av og på den andre.

 

Vil anta at du da tapper rundt 0.3-4 l/s.

 

Tenk hvilke krefter som er ute å går når de renser en vannledning og slipper vann inn i den igjen. Da går trykket gjerne fra 0 til +60m i løpet av kort tid, og det igjen med store vannmengder. Og man får et aldri så lite slag.. :)

Lenke til kommentar
Man kan jo også bare sette en bøtte med vann i kjøleskapet og trekke vann fra den med sånt vakum oppsett, og føre vannet tilbake til bøtta. Om vakumet ikke fungerer kan man jo altids bruke en pumpe :D

8307254[/snapback]

trur ikke at vannet blir kaldt nokk i ei vanlig bøtte (10L)..

Lenke til kommentar
Man kan jo også bare sette en bøtte med vann i kjøleskapet og trekke vann fra den med sånt vakum oppsett, og føre vannet tilbake til bøtta. Om vakumet ikke fungerer kan man jo altids bruke en pumpe :D

8307254[/snapback]

trur ikke at vannet blir kaldt nokk i ei vanlig bøtte (10L)..

8308346[/snapback]

Blir akkurat det samme som å sette en vannkjølingsradiator i en fryser eller kjøleskap, og grunnen til at det fungerer dårlig, er fordi verken kjøleskap eller frysere er laget for at det konstant får tilført energi/varme. (de fungerer rett og slett for dårlig til å håndtere det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...